handdator

Visa fullständig version : Media Markt varslar alla butiksanställda!


R Scarpa27
2015-02-03, 21:45
hela artikeln och källa aftonbladet = http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20260719.ab

fel? rätt? rent åt helvete?

diskutera....

Media Markt varslar alla butiksanställda.

Anledningen: Elektronikjätten vill omförhandla arbetstiderna för att få mer personal till kvällar och helger.

– Det fanns förståelse hos de anställda när de fick beskedet, säger vd Per Kaufmann till Aftonbladet.

Dela

Det var i måndags som alla anställda på Media Markt fick informationen att företaget varslar alla anställningskontrakt för att de vill förhandla om arbetstiderna. Kedjan har märkt att de behöver fler personal på kvällar och helger.

– Vi tittar på när vi har kunder i varuhusen och hur vi kan ge bästa möjliga service, och då ser vi att vi inte är tillräckligt många på kvällar och helger. Vi har lagt ett varsel för att kunna ha en möjlighet att ändra på arbetstiderna, säger vd Per Kaufmann till it24.se.
Fler deltidstjänster

Totalt jobbar cirka 1 400 personer på kedjans 26 varuhus i Sverige. Det är fortfarande oklart hur många i personalen som får arbetstiden förlagd på kvällar och helger, då de fackliga förhandlingarna precis har börjat.

– Det är inte en fråga om att vi ska avskeda någon. Vi kommer tvärtom att anställa fler personer, men fler kommer att jobba på kvällar och helger och vissa får deltidstjänster. Jag kan inte säga hur många som berörs av det här i nuläget, säger vd Per Kaufmann till Aftonbladet och forsätter:

– Det fanns förståelse hos de anställda när de fick beskedet. Det blev vi förvånade av.
"Inte ett sparpaket"

Media Markt har de senaste åren gått med miljardförluster. Enligt branschtidningen Market gick varuhusen med 792 miljoner kronor i förlust under 2013, skriver GP.

Men enligt Per Kaufmann är det nya beskedet inte ett sparpaket.

– Nej, där vill jag vara tydlig. Vi har redan testat det här på ett varuhus och det gick bra och vi fick upp försäljningen. Nu vill vi ta det vidare till samtliga varuhus, säger han till Aftonbladet.

Gpajpen
2015-02-03, 21:47
Ser inget fel någonstanns

R Scarpa27
2015-02-03, 21:52
man har sett folk skrivit rasande kommentarer om hur dumma media markt är...

men de går ju inte så bra och de måste, så jag ser inte heller så mkt fel...

sen tycker jag man borde jobba mindre som person på varje jobb och dela upp jobben mer rättvist, skulle kunna halvera arbetslösheten genom detta och ge folk en chans att jobba.
men människan har blivit pengafixerad och ska ha allt... suck........

John John
2015-02-03, 22:14
man har sett folk skrivit rasande kommentarer om hur dumma media markt är...

men de går ju inte så bra och de måste, så jag ser inte heller så mkt fel...

sen tycker jag man borde jobba mindre som person på varje jobb och dela upp jobben mer rättvist, skulle kunna halvera arbetslösheten genom detta och ge folk en chans att jobba.
men människan har blivit pengafixerad och ska ha allt... suck........

Du skulle kunna läsa på lite om jämviktsarbetslöshet.

http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/det-stora-svaret-pa-allt.html