handdator

Visa fullständig version : Basövningar


xanton
2015-02-03, 14:04
Har märkt att när jag körde ett annat upplägg som inte innehåller vissa basövningar med skivstång som ex. marklyft så ser jag mindre ut än tidigare, även fast jag har minst lika stor eller mer volym i träningspassen. pullups, och skivstångsrodd kör jag fast inte marklyft just nu. (raka mark fast det tar ju mest på baksida lår) och ryggen ser mindre ut än tidigare.

Bör man alltid inkludera standard utföranden av Knäböj,marklyft,militärpress,rodd i varje schema man kör om man är ute efter muskelbygge?

Slaxes
2015-02-03, 14:37
Har märkt att när jag körde ett annat upplägg som inte innehåller vissa basövningar med skivstång som ex. marklyft så ser jag mindre ut än tidigare, även fast jag har minst lika stor eller mer volym i träningspassen. pullups, och skivstångsrodd kör jag fast inte marklyft just nu. (raka mark fast det tar ju mest på baksida lår) och ryggen ser mindre ut än tidigare.

Bör man alltid inkludera standard utföranden av Knäböj,marklyft,militärpress,rodd i varje schema man kör om man är ute efter muskelbygge?

Mina första två år så körde jag nästan helt utan någon av de där övningarna och gick ändå upp i vikt och lade på mig bra med muskler. Nu kör jag dock alla de basövningar du nämnde och jag ökar bättre än någonsin.

Mitosis
2015-02-03, 17:04
Oftast så är man ju ute efter överbelastning och det är ju basövningarna där man brukar kunna lasta på som mest.

PureWhey
2015-02-03, 17:22
Varför inte?

Kantorn
2015-02-03, 17:41
Bör man alltid inkludera standard utföranden av Knäböj,marklyft,militärpress,rodd i varje schema man kör om man är ute efter muskelbygge?

Ingen övning är ett måste för att uppnå hypertrofi.
Kortfattat, tränar du en muskel mot ett motstånd och över tid lyckas att öka det motståndet (progressiv överbelastning) så kommer muskeln att växa.
Men sen så får man ju så mycket mer av vissa övningar, som bålstabilitet, funktionell styrka osv.
Och nej, jag anser inte att man alltid bör inkludera standardutförande av vissa övningar, som tex mark, allt beror på programmet och mål.
Vill du tex ha större hams så kommer du att få ut mer av rumänska än normala marklyft.
Och när det kommer till stångrodd så anser jag att en rodd med ett bröststöd är bättre då man i en sådan kan fokusera mer på övre ryggen och då det är motsatsen av en bröstpress, sen är det ett säkrare alternativ.

RobbanColeman
2015-02-04, 10:40
Jag personligen kan omöjligt få min ryggrad typ lite inbäddad, den ligger djupare, av ngn annan övning än marklyft. Jag har provat fram och tillbaka och jag måste köra marklyft, det räcker inte med att t ex kunna köra hyperextension med upp till 130kg i händerna, eller med all sköns roddar, det enda som fungerar på min rygg i det avseendet jag nämnde samt även lite tjockare trapezius, framförallt nedre, är just marklyft.

Exakt hur stor skillnad kommer synas bättre då jag är i form på riktigt men jag törs svära på att det är ganska stor skillnad.

I övrigt finns ingen måsteövning för mig egentligen, bara mer eller mindre bra.

Slaxes
2015-02-04, 10:47
Jag personligen kan omöjligt få min ryggrad typ lite inbäddad, den ligger djupare, av ngn annan övning än marklyft. Jag har provat fram och tillbaka och jag måste köra marklyft, det räcker inte med att t ex kunna köra hyperextension med upp till 130kg i händerna, eller med all sköns roddar, det enda som fungerar på min rygg i det avseendet jag nämnde samt även lite tjockare trapezius, framförallt nedre, är just marklyft.

Exakt hur stor skillnad kommer synas bättre då jag är i form på riktigt men jag törs svära på att det är ganska stor skillnad.

I övrigt finns ingen måsteövning för mig egentligen, bara mer eller mindre bra.

Word! för att få djupet och inbäddningen runt ryggraden så gör marklyft susen för mig också.