handdator

Visa fullständig version : Förbättra insulinkänsligheten


kharon
2004-04-02, 13:42
Hur snabbt kan man förändra insulinkänsligheten?

Går det snabbt att förbättra eller försämra insulinkänsligheten eller måste man följa bra respektive dåliga vanor under lång tid för att påverka?

Försämrar man en god insulinkänslighet med en middag med superhögt GI t.ex, eller ska det pågå under längre tid med "dåliga" vanor?



Något annat än intensiv konditionsträning, lågt GI/II och att ha koll på mättat fettintag som påverkar insulinkänsligheten?

Kosttillskott?; Krom lär ju förbättra insulinkänsligheten. Finns det några andra?

abjorn
2004-04-02, 14:01
krom ja, sen tror jag också ala förbättrar insulinkänsligheten

King Grub
2004-04-02, 14:13
[/b]Försämrar man en god insulinkänslighet med en middag med superhögt GI t.ex[/b]

Ja, det gör man.

Men för större, bestående förändringar krävs mer än så.

Kosttillskott?; Krom lär ju förbättra insulinkänsligheten. Finns det några andra?

Kanel, vinäger, soja, ALA och fiskolja, för att ta några lättillgängliga och prisvärda.

Alcazara
2004-04-04, 08:19
Originally posted by King Grub

Kosttillskott?; Krom lär ju förbättra insulinkänsligheten. Finns det några andra?

Kanel, vinäger, soja, ALA och fiskolja, för att ta några lättillgängliga och prisvärda. [/B]


Hur mycket vinäger el. kanel behövs det egentligen för att sänka II (om man har 100 g av ett livsmedel) med ca 20 % som i den andra Lund-studien?

cheesian
2004-04-04, 09:25
Originally posted by Alcazara



Hur mycket vinäger el. kanel behövs det egentligen för att sänka II (om man har 100 g av ett livsmedel) med ca 20 % som i den andra Lund-studien?

Går det att sänka II? Hittils tror jag inte det finns några publicerade studier på det.

Du menar säker GI. Men jag vet inte vad du ska ta för mängder.

ALA är billigt och effektivt. Ca 500mg 30-10 min innan måltid 4ggr ED kommer ge dig bra resultat.

Räcker nog med bara 200-800mg ED men högre doser ger mer fördelar på gymmet så som pump och lite styrkeökningar om du slänger in glycerol och kreatin också.

Alcazara
2004-04-04, 09:30
Originally posted by cheesian


Går det att sänka II? Hittils tror jag inte det finns några publicerade studier på det.


Jorå, det finns studier på det. Grub tog fram en studie genomförd i Lund för nån vecka sedan...sök så hittar du säkert tråden!

cheesian
2004-04-04, 09:38
Originally posted by Alcazara


Jorå, det finns studier på det. Grub tog fram en studie genomförd i Lund för nån vecka sedan...sök så hittar du säkert tråden!

ok!

aliquis
2004-04-04, 11:33
Skulle vara intressant att veta HUR STOR skillnaden blir av ala, krom m.m. Om den bara är mätbar och det inte ger någon skillnad i praktiken är det ju rätt ointressant. Krom är billigt. :)

skaparn
2004-04-04, 11:55
Originally posted by King Grub
Försämrar man en god insulinkänslighet med en middag med superhögt GI t.ex[/b]

Ja, det gör man.

Men för större, bestående förändringar krävs mer än så.

Kosttillskott?; Krom lär ju förbättra insulinkänsligheten. Finns det några andra?

Kanel, vinäger, soja, ALA och fiskolja, för att ta några lättillgängliga och prisvärda. [/B]

Det var goda nyheter!!! Jag har bara väntat på att nån ska säga att kanel var farligt eftersom jag öser kanel på frukt, gröt, vaniljsås etc.

Detsamma gäller soja, betydligt godare än ketchup på pastarätter enligt mig, men var det inte larm för nåt år sen om att soja var cancerogent? Sen var det ganska nyligt något om att en laddning var giftig tror jag, men det var förstås inget allmängiltigt, utan en enstaka företeelse.

King Grub
2004-04-04, 12:00
Originally posted by Alcazara



Hur mycket vinäger el. kanel behövs det egentligen för att sänka II (om man har 100 g av ett livsmedel) med ca 20 % som i den andra Lund-studien?

Kanel sänker inte II. Nu var det frågan om att förbättra insulinkänsligheten på sikt, inte sänka II:t på ett enstaka mål.

Alcazara
2004-04-04, 13:48
Originally posted by King Grub


Kanel sänker inte II. Nu var det frågan om att förbättra insulinkänsligheten på sikt, inte sänka II:t på ett enstaka mål.

Aha, ok, då missförstod jag...Finns det alltså inget som kan sänka II på ett mål?

Men det borde ju ändå vara bättre att isåfall sänka GI med vinäger på de livsmedel som man äter till det livsmedel som har högt II, eller?

Och sedan har jag för mig att det diskuterades i tidigare tråd om det var "bättre" att äta högt II från protein än från kolisar, stämmer det?

Och en sak till: Har II någon betydelse för upptaget av en produkt med långsamt upptag?

King Grub
2004-04-04, 13:57
Aha, ok, då missförstod jag...Finns det alltså inget som kan sänka II på ett mål?

Jodå, det gör det. Det var bara att det inte var frågan om det i den här tråden. Loppfrön, linfrön, vinäger och citron är några exempel på saker som sänker II. Däremot finns det ingen energigivare som sänker II:t.

Men det borde ju ändå vara bättre att isåfall sänka GI med vinäger på de livsmedel som man äter till det livsmedel som har högt II, eller?

Det beror på GI:t. Att sänka GI på något som redan har lågt GI är bara dumt och onödigt.

Och sedan har jag för mig att det diskuterades i tidigare tråd om det var "bättre" att äta högt II från protein än från kolisar, stämmer det?

Det gör ingen skillnad på insulinets effekt. Däremot får du ju inte GI:t att tampas med på köpet av proteinet.

Och en sak till: Har II någon betydelse för upptaget av en produkt med långsamt upptag?

Vad menar du med betydelse för upptaget? Det påverkar inte hur snabbt proteinets aminosyror tas upp, om det var det du menade.

Alcazara
2004-04-04, 14:01
Originally posted by King Grub
[b][b]
Vad menar du med betydelse för upptaget? Det påverkar inte hur snabbt proteinets aminosyror tas upp, om det var det du menade.

Det var precis det jag menade! Tack, nu blev allt glasklart för mig!
:thumbup:

King Grub
2004-04-04, 14:22
Dock har jag lite svårt att förstå vad det är för skitmat man äter om man måste hålla på att sänka GI och II med frön och dylikt för att få den acceptabel.

Vanlig bra mat ger inte en sådan insulinutsöndring att man behöver hålla på och manipulera den.

Ett insulinpåslag som man får av vanlig mat som pasta, gryn, ris, kött, fisk, fågel och dylikt skall man ha, och det är inget som medför några negativa effekter.

Det är insulintoppar som inte är bra, om de blir för många under dagen, men om det kostupplägg man har medför sådana toppar, äter man helt enkelt fel, och då är det grunden i upplägget som behöver ändras, inte en massa vinäger eller frön som behöver tillsättas.

z_bumbi
2004-04-04, 14:32
Originally posted by aliquis
Skulle vara intressant att veta HUR STOR skillnaden blir av ala, krom m.m. Om den bara är mätbar och det inte ger någon skillnad i praktiken är det ju rätt ointressant. Krom är billigt. :)

Omega-3 är väl det som jag har läst mest om, på en månad kan man få ganska bra förbättringar på en mängd saker av omega-3 däribland insulinkänsligheten. (Brasklapp, har suttit och läst om mct-fett den senaste tiden så jag har inte omega-studierna färska i minnet och jag är sämst på att skriva anteckningar.)

Men äter man bra mat och tränar regelbundet känns det som överdrivet att slänga ut pengarna på andra tillskott om man inte har diabetes eller någon annan sjukdom där det kan ha betydelse.

Håller även med Grub om att försöka sänka GI/II är en nödlösning då det är bättre att äta bra mat istället.
Äter man bra 80% av målen så har ju de resterande mindre betydelse, äter man bra 90% av målen så gör resterande 10% inget osv.

Metal_boy_
2004-04-04, 15:56
krom förbättrar insulinkänsligheten ? det hade jag ingen aning om..därför min insulinkänslighet e så hög då efter som jag brukar slicka rent kofångare på gamla Amazoner?? :rolleyes: :D

Hermes
2004-04-04, 22:31
Originally posted by Metal_boy_
krom förbättrar insulinkänsligheten ? det hade jag ingen aning om..därför min insulinkänslighet e så hög då efter som jag brukar slicka rent kofångare på gamla Amazoner?? :rolleyes: :D

Att krom förbättrar insulinkänsligheten är positivt, inte tvärt om. Så allt slickande på Amazonen har snarare en bra effekt på din kropp ;) :D