handdator

Visa fullständig version : Vid tunga marklyft - Alla ljud går i slowmotion, är jag på väg att svimma?


Slaxes
2015-02-03, 08:39
Hej!

Skulle vilja se om det är fler än jag som ibland vid tunga lockouts på deadlift helt plötsligt uppfattar musiken i sina lurar som att det går i totalt slowmotion. Sedan efteråt så är jag lite fnittrig och känner mig phased out i typ 3-4sekunder. Jag antar att jag är på väg att svimma, men är inte helt säker. Tycker det är ganska roligt för just slowmotioneffekten av musiken blir så sjukt tydlig!

Någon som upplever detta med?

arthax
2015-02-03, 08:56
Kan inte svara på din fråga. Men för mig händer det när jag fokuserar. Sätter på en bra låt i lurarna, går fram till sången och lyfter. I det ögonblicket får jag tunnelseende och allt blir helt tyst. Samma sak hände ibland när jag sparrades.

Tror det är naturligt, i alla fall för mig.

Slaxes
2015-02-03, 09:42
Kan inte svara på din fråga. Men för mig händer det när jag fokuserar. Sätter på en bra låt i lurarna, går fram till sången och lyfter. I det ögonblicket får jag tunnelseende och allt blir helt tyst. Samma sak hände ibland när jag sparrades.

Tror det är naturligt, i alla fall för mig.

Grejen är att det inte är nödvändigtvis de tyngsta vikterna som detta kan förekomma, utan det är helt random. Det kan hända precis i en refräng som jag hört tusen gånger och så dras hela refrängen ut i extrem slowmo. magkänslan säger att det är syrebrist eller dylikt. Det är något fysiskt snarare än psykiskt som händer, det är jag säker på.

Gpajpen
2015-02-03, 09:43
Bullet-time?

Slaxes
2015-02-03, 09:49
Bullet-time?

Det känns lite så. Det är en otroligt skön känsla av eufori. i början var det jävligt obehagligt men nu tycker jag om det mer och mer. Men jag märker inte att något annat än musiken går långsammare. Vem vet, jag kanske har en gåva som låter mig höra ljud extremt långsamt när jag tar i mycket, vilken jäkla superhero.

niklas83
2015-02-03, 09:53
Känner igen vad du skriver. Ibland när jag dragit tunga vikter i mark och släpper ner vikterna låter det som ett utdraget eko när de går i golvet. Känner av den där euforin också.

Slaxes
2015-02-03, 09:57
Känner igen vad du skriver. Ibland när jag dragit tunga vikter i mark och släpper ner vikterna låter det som ett utdraget eko när de går i golvet. Känner av den där euforin också.

Häftigt! Jag undrar om det inte är början till en blackout.

AeternusRex
2015-02-03, 11:00
Eller så har du opium i din pwo ;)

vicarious
2015-02-03, 11:03
Syrebrist?

Eller så har du tagit något stim.

AeternusRex
2015-02-03, 11:07
Annars vid stor adrenaline utsöndring kan kroppen lagga efter lite och det du säger kan upplevas. Typ som soldater gör i krig. Det är ett perceptions "fel" eller så håller du på att svimma. :-D

Slaxes
2015-02-03, 11:09
Syrebrist?

Eller så har du tagit något stim.

mjaa tror inte att detta är något stimrelaterat heller. jag upplever endast detta vid marklyft som sagt. jag tror att det även skulle visa sig vid andra moment om så vore fallet.

Det jag dock använder är 400mg koffein och 120mg synefrin.

OneManArmy
2015-02-03, 12:08
Blodtrycksfall?

Diomedea exulans
2015-02-03, 12:18
Fascinerande. Ser du saker i slow motion också? Isåfall borde det innebära att du tänker superfort!

exevision
2015-02-03, 13:20
The matrix!
Har svimmat en gång vid marklyft. Spännde nacken kanske lite väl hårt och höll andan lite för länge. Inte så trevligt! Har gjort samma teknikfel senare, men inte lika mycket och då blir det som du beskriver.

Slaxes
2015-02-03, 14:11
Fascinerande. Ser du saker i slow motion också? Isåfall borde det innebära att du tänker superfort!

Det är här mysteriet ligger. Om musiken/ljud helt plötsligt går väldigt långsamt, så bör ju allt annat också göra det(kanske inte). Jag har inga direkta minnen från vad jag ser när det händer(angående om annat går långsamt också), det är just ljudet jag verkligen lägger märke till. Men ja, det är fascinerande och jag skulle gäran vilja veta exakt vad som händer :)

Slaxes
2015-02-03, 14:13
Blodtrycksfall?

Det låter ju inte helt omöjigt faktiskt.

Gpajpen
2015-02-03, 15:23
https://www.movieposter.com/posters/archive/main/94/MPW-47474

http://www.imdb.com/title/tt0493464/?mode=desktop&ref_=m_ft_dsk

Based on a true story?

Slaxes
2015-02-03, 15:25
https://www.movieposter.com/posters/archive/main/94/MPW-47474

http://www.imdb.com/title/tt0493464/?mode=desktop&ref_=m_ft_dsk

Based on a true story?

haha, ja nästan. Förutom att min roll i det hela är att jag är offret som först hör ljudet av skottet när jag redan ligger död med ett skotthål i pannan :D

s7b
2015-02-03, 20:38
Låter ju som att hjärnan inte är med på vad som händer och uppfattar ljud sakta för att kunna bearbeta informationen. Hjärnan får syrebrist = den jobbar saktare.

/broscience out :D