handdator

Visa fullständig version : Måttlig mängd konditionsträning hälsosamt, stor mängd skadlig


King Grub
2015-02-03, 08:35
Background

People who are physically active have at least a 30% lower risk of death during follow-up compared with those who are inactive. However, the ideal dose of exercise for improving longevity is uncertain.

Objectives

The aim of this study was to investigate the association between jogging and long-term, all-cause mortality by focusing specifically on the effects of pace, quantity, and frequency of jogging.

Methods

As part of the Copenhagen City Heart Study, 1,098 healthy joggers and 3,950 healthy nonjoggers have been prospectively followed up since 2001. Cox proportional hazards regression analysis was performed with age as the underlying time scale and delayed entry.

Results

Compared with sedentary nonjoggers, 1 to 2.4 h of jogging per week was associated with the lowest mortality (multivariable hazard ratio [HR]: 0.29; 95% confidence interval [CI]: 0.11 to 0.80). The optimal frequency of jogging was 2 to 3 times per week (HR: 0.32; 95% CI: 0.15 to 0.69) or ≤1 time per week (HR: 0.29; 95% CI: 0.12 to 0.72). The optimal pace was slow (HR: 0.51; 95% CI: 0.24 to 1.10) or average (HR: 0.38; 95% CI: 0.22 to 0.66). The joggers were divided into light, moderate, and strenuous joggers. The lowest HR for mortality was found in light joggers (HR: 0.22; 95% CI: 0.10 to 0.47), followed by moderate joggers (HR: 0.66; 95% CI: 0.32 to 1.38) and strenuous joggers (HR: 1.97; 95% CI: 0.48 to 8.14).

Conclusions

The findings suggest a U-shaped association between all-cause mortality and dose of jogging as calibrated by pace, quantity, and frequency of jogging. Light and moderate joggers have lower mortality than sedentary nonjoggers, whereas strenuous joggers have a mortality rate not statistically different from that of the sedentary group.


Dose of Jogging and Long-Term Mortality: The Copenhagen City Heart Study. J Am Coll Cardiol. 2015;65(5):411-419.

http://content.onlinejacc.org/article.aspx?articleID=2108914

It is important to emphasize that the pace of jogging corresponds to very vigorous exercise.

When performed for decades, this activity level could pose health risks, especially to the cardiovascular system.

If your goal is to decrease risk of death and improve life expectancy, jogging a few times a week at a moderate pace is a good strategy. Anything more is not just unnecessary, it may be harmful.


säger Peter Schnohr, som i många år studerat effekten av joggning på hälsa och långt liv.

ARMSTARK
2015-02-03, 08:44
Det här påstod jag någon gång för länge sedan, men fick ett antal artiklar m.m. postade som bevis på att jag hade fel.

King Grub
2015-02-03, 08:47
Nej, det finns en lång rad positiva akuta hälsoeffekter av mer och intensivare träning än vad som allmänt rekommenderas.

zydar
2015-02-03, 09:35
Så elitidrott är inte hälsosamt? Många verkar ju antyda att konditionsidrotter är någonting bra för hälsan att hålla på med. Men enligt den där studien så är det inte så.

Gpajpen
2015-02-03, 09:40
Så elitidrott är inte hälsosamt? Många verkar ju antyda att konditionsidrotter är någonting bra för hälsan att hålla på med. Men enligt den där studien så är det inte så.
Vatten är bra för hälsan, men inte 100liter.

Gpajpen
2015-02-03, 09:42
OnT: hemskt att stillasittande blähän har samma chans att dö som en som tränar kondition dagligen.

XXXL
2015-02-03, 10:37
Döden kommer för oss alla varesig vi vill det eller inte.

jonkii
2015-02-03, 12:06
Så elitidrott är inte hälsosamt? Många verkar ju antyda att konditionsidrotter är någonting bra för hälsan att hålla på med. Men enligt den där studien så är det inte så.

Elitidrott är självfallet inte hälsosamt. Måttlig konditionsträning ja - men när det börjar bli extrema mängder nej.

Däremot, ang. studien undrar jag om detta främst gäller löpning. All elituthållighetsidrott är överdriven stress men löpning ses ju ibland som extra slitande, rent mekaniskt. Att man springer sönder erytrocyter vid löpning är ju ganska vedertaget.

Diomedea exulans
2015-02-03, 12:16
Tre halvtimmarspass per vecka låter lagom och opti, då.

ARMSTARK
2015-02-03, 13:46
Det skulle vara intressant att läsa en liknande undersökning om tung styrketräning. Vet inte om det leder till kortare liv direkt men personligen känner jag ingen som har tränat tungt +20 år som inte har ont i hela / halva kroppen.

Loke
2015-02-03, 13:57
Min friskiserfarenhet säger mig dock att människor är totalt oförmögna att avgöra vilken träningsnivå de själva ligger på. Jag tror nästan de är sämre på detta än de är på att uppskatta hur mycket de äter. Den här informationen leder alltså tyvärr till att slöa människor kommer rättfärdiga sitt slöande och övertränande människor kommer känna än mer oro att de inte tränar tillräckligt, så att kontentan är att folk tränar precis lika dumt som tidigare :P

Gpajpen
2015-02-03, 15:35
Fast du behöver ju inte överträna, träningsnivåerna är inte relativa ens egen förmåga (moderate joggers, strenous joggers etc)

Loke
2015-02-03, 15:43
Fast du behöver ju inte överträna, träningsnivåerna är inte relativa ens egen förmåga (moderate joggers, strenous joggers etc)

Det var inte överträning i den bemärkelsen jag syftade på.

Morty
2015-02-03, 16:56
Guddi är som vanligt snabb på bollen. Studien faller ju verkligen på detta:

http://i1.wp.com/traningslara.se/wp-content/uploads/2015/02/jogging.farligt.png

Två dödsfall i en grupp på 32 pers... Helt klart värt att revidera sin syn på konditionsträning på detta.

svenbanan
2015-02-03, 17:30
http://breakingmuscle.com/endurance-sports/endurance-training-is-bad-for-your-heart

Det är väl inte direkt nyheter att det kanske inte är jättenyttigt med jättemycket konditionsträning.

arthax
2015-02-03, 17:59
Det som Bumbi postade för ett tag sedan i en annan tråd om att två, låg-medelintensiva [insert valfri konditionsform]pass á 20min/vecka är tillräckligt mycket för att ge hälsofrämjande effekter?

LadyG
2015-02-03, 18:05
Guddi är som vanligt snabb på bollen. Studien faller ju verkligen på detta:

http://i1.wp.com/traningslara.se/wp-content/uploads/2015/02/jogging.farligt.png

Två dödsfall i en grupp på 32 pers... Helt klart värt att revidera sin syn på konditionsträning på detta.

Självrapporterad ansträngningsgrad dessutom, vilket inte säger så mycket tycker jag.

Elbaba
2015-02-03, 20:19
Är snittåldern eller liknande i grupperna den samma, är dödsorsakerna sådana att man kan härleda till löpningen? Kommer inte åt studien

Diomedea exulans
2015-02-03, 20:37
Vad menar Morty och Lady G, är studien "dålig"?

LadyG
2015-02-03, 21:19
Vad menar Morty och Lady G, är studien "dålig"?

Deltagarna fick själva avgöra om de tog i mycket eller inte, inga hastigheter eller distanser redovisas. Då blir det svårt att avgöra om de faktiskt tränade så hårt/lätt som de påstår. Utan faktiska data blir det lite gissningsleken över det hela.

Dessutom tycker jag medierna drar lite väl dramatiska slutsatser, men det kan ju bero på att TT är sensationslystna och alla andra medier kopierar TT utan att läsa.

Men kan man verkligen dra några slutsatser av studien, när den hårdast tränande gruppen bara var 40 personer, och bara 2 i den gruppen dog? Är det säkerställt att de 2 skulle levt längre om de inte tränat så hårt? Eller kan man dra andra slutsatser, t ex att urvalet är för litet för att dra några slutsatser i dagsläget?

svenbanan
2015-02-04, 00:17
Deltagarna fick själva avgöra om de tog i mycket eller inte, inga hastigheter eller distanser redovisas. Då blir det svårt att avgöra om de faktiskt tränade så hårt/lätt som de påstår. Utan faktiska data blir det lite gissningsleken över det hela.

Dessutom tycker jag medierna drar lite väl dramatiska slutsatser, men det kan ju bero på att TT är sensationslystna och alla andra medier kopierar TT utan att läsa.

Men kan man verkligen dra några slutsatser av studien, när den hårdast tränande gruppen bara var 40 personer, och bara 2 i den gruppen dog? Är det säkerställt att de 2 skulle levt längre om de inte tränat så hårt? Eller kan man dra andra slutsatser, t ex att urvalet är för litet för att dra några slutsatser i dagsläget?

Om samma resultatet kan reproduceras i några ytterligare studier så kan man ju börja dra lite större växlar på den, men som de där siffrorna ser ut så kan ju dödsfallen ha berott på lite vad som helst.

Duschen
2015-02-04, 00:25
Har det även gjorts någon studie som visar mortalitet bland folk som styrketränar kanske?

Sniggel
2015-02-04, 01:03
Tre halvtimmarspass per vecka låter lagom och opti, då.

Samt 10 000 fotsteg om dagen och 2 styrkepass per vecka. :)

3bz
2015-02-04, 09:45
Nu var det ju ingen form av träning med HR > 1 så här det finns det iaf inget stöd för att stor mängd skulle vara skadlig. Sen kan man ju fråga sig varför de ens bryr sig om att göra en statistisk modell då inferenserna ändå inte baseras på den, jävla trams.

Chipsfet
2015-02-04, 13:31
zydar, elitidrott har aldrig varit bra för hälsan. Att vara bäst är slitsamt för kroppen. Sen om det är värt det är väl en helt annan sak.