handdator

Visa fullständig version : Frågor inför första deffen


Toberi
2015-02-02, 21:37
Vilka metoder och uträkningar anser ni vara säkrast för att räkna ut sin basala ämnesomsättning och få fram hur många kcal man bör äta för att ligga på balans?
Jag har ingen möjlighet att mäta med pulsklocka varje dag :)

Ska jag väga till exempel ris och pasta okokt?
Ska till exempel kyckling vägas fryst, tillagad eller tinad?
Antar att den ska vägas rå men om maten är klar när jag kommer hem och endast kan väga den tillagad, är vikten densamma som tinad/rå? Om inte, hur får jag fram rätt kcal som jag får i mig?

henrikl
2015-02-02, 22:11
Ska jag väga till exempel ris och pasta okokt? Värdet på förpackningen gäller vid tillagad vara.
Ska till exempel kyckling vägas fryst, tillagad eller tinad? Fryst, om det är fryst kyckling som är i förpackningen
Antar att den ska vägas rå men om maten är klar när jag kommer hem och endast kan väga den tillagad, är vikten densamma som tinad/rå? Om inte, hur får jag fram rätt kcal som jag får i mig? Ex. tillaga 1kg fryst kyckling. När du väger den efter kanske den väger ca 700g (70%). Alltså innehåller 70g tillagad kyckling samma som 100g fryst.

Gpajpen
2015-02-02, 22:22
Värdet på förpackningen gäller INTE tillagad vara.

Krutpaket
2015-02-02, 22:26
[QUOTE=henrikl;7264588] Värdet på förpackningen gäller vid tillagad vara.

Nej. Vikten på förpackning är inte för tillagad vara.

henrikl
2015-02-02, 23:40
[QUOTE=henrikl;7264588] Värdet på förpackningen gäller vid tillagad vara.

Nej. Vikten på förpackning är inte för tillagad vara.

Hahaha älskar auto correct.....:smash: Skrev otillagad vara.

vicarious
2015-02-03, 11:11
Näringsvärdet på förpackningen gäller oftast för den form livsmedlet kommer i. Köper man okokt grötris så gäller näringsvärdet på förpackningen för okokt grötris. Köper man färdig risgrynsgröt så gäller näringsvärdet för färdig risgrynsgröt.

Beemel
2015-02-03, 11:22
BMR är ju relativt ointressant då det är totala förbrukningen som är intressant.

Under 2-3 veckor.

Ät samma mäng kalorier varje dag.
Väg dig varje dag
Kontrollera median vikten varje vecka.
Räkna ut daglig snitt förbrukning
Korrigera kaloriintag för att passa ditt mål

J3T69
2015-02-03, 19:23
Som Beemel säger.
För enkelhetens kan du äta samma mat om du inte har problem med det.
Gör i ordning maten på ex.en söndag och dona med matlådor så är allt klappat &klart.
Jag själv brukar köra 2st olika rätter och äta dessa under veckan för att sen på fredag och lördag
Äta det jag vill. (Med måtta naturligtvis )