handdator

Visa fullständig version : Kelloggs special K


EIGuapo
2015-02-02, 20:27
Har kollat upp näringsinnehållet i Special K fullkorn och vart förvånad att det innehåller så mycket näring, bland annat C vitamin som kom som en trevlig överaskning:hbang:

Jag älskar flingor och jag "tror" att det är många andra som gör det:confused:
Frågan är, varför ser man inte det oftare i folks kostupplägg?
Det är jätte enkelt att laga och mkt näringsrikt enligt förpackningen vad jag kan se.
Dom som inte äter det är det för att det innehåller en del socker eller mättar dåligt eller har jag missat något?...eller är det bara så att alla inte gillar det lika mkt som jag? :)

hampfuz
2015-02-02, 20:52
Mycket socker i många sorters flingor. Finns dock många väldigt goda nyckelhålsmärkta märken som är goda och nyttiga.

Fast det är ju ganska dyrt också.

R Scarpa27
2015-02-02, 21:11
äter mycket flingor och granola och aldrig musli det avskyr jag. :D

kör mestadels på pauluns produkter.

Ram Dass
2015-02-02, 21:17
Jämfört med tex. havregryn så är Kellogs Special K väldigt dyrt.

Medans havregryn kostar ca. 15 kr/kg går Kellogs Special K för runt 90 kr/kg, alltså 600% dyrare.

Men framför allt är det ca. 15 (per 100 gram) gram tillsatt enkla sockerarter i Kellogs Special K's "fullkornsvariant". Sedan innehåller havregryn mycket mer näring än Kellogs Special K, framförallt mycket mer mineraler men även vitaminer.

vicarious
2015-02-02, 21:20
Havregryn går att hitta för 7-8kr/kg till och med.

R Scarpa27
2015-02-02, 21:24
Jämfört med tex. havregryn så är Kellogs Special K väldigt dyrt.

Medans havregryn kostar ca. 15 kr/kg går Kellogs Special K för runt 90 kr/kg, alltså 600% dyrare.

Men framför allt är det ca. 15 (per 100 gram) gram tillsatt enkla sockerarter i Kellogs Special K's "fullkornsvariant". Sedan innehåller havregryn mycket mer näring än Kellogs Special K, framförallt mycket mer mineraler men även vitaminer.

även en fördel att äta det man gillar också så man får i sig något ö.h :)
så godheten kan vara mkt opti i många fall.

och special k fullkorn är nyckelhålsmärkt och flingor har mkt bra egenskaper.

sen är det ju helheten av kosten som avgör.
allt kan vara bra i en helhet.
jag äter mkt (sk skit från vissa) men ser till att täcka upp allt nödvändigt också...
så har man kcal över till godheter också, och slipper tugga torrt.

Ram Dass
2015-02-02, 21:36
R Scarpa27


Frågan är, varför ser man inte det oftare i folks kostupplägg?
och special k fullkorn är nyckelhålsmärkt och flingor har mkt bra egenskaper.

Det spelar väl ingen roll om det är nyckelhålsmärkt? Är det ~15 gram socker tillsatt per 100 gram så är det inte en produkt med "mkt bra egenskaper", speciellt inte om man jämför med havregryn som är nyttigare, mycket billigare och utan massa tillsatt socker.

R Scarpa27
2015-02-02, 21:50
R Scarpa27



Det spelar väl ingen roll om det är nyckelhålsmärkt? Är det ~15 gram socker tillsatt per 100 gram så är det inte en produkt med "mkt bra egenskaper", speciellt inte om man jämför med havregryn som är nyttigare, mycket billigare och utan massa tillsatt socker.

beroende på vad ändamålet är?
vad man själv tkr är opti och behöver?
samt helhet :D
nyckelhålsmärket spelar ju endå roll då det sätter gräns, och finns de med dubbelt upp.

honungspuffar är riktigt opti i en bra helhet.
och special k är nyttigt i mina ögon.

sen handlade tråden om flingor och inte havregryn och pris hehe =)

anyway skit samma om detta nu.

Ram Dass
2015-02-02, 22:06
beroende på vad ändamålet är?
vad man själv tkr är opti och behöver?
samt helhet :D
nyckelhålsmärket spelar ju endå roll då det sätter gräns, och finns de med dubbelt upp.

honungspuffar är riktigt opti i en bra helhet.
och special k är nyttigt i mina ögon.

sen handlade tråden om flingor och inte havregryn och pris hehe =)

anyway skit samma om detta nu.

TS frågade varför folk inte har Special K i sina kostupplägg. Jag presenterade ett svar med havregryn i jämförelse, då allting är relativt. Du kan inte säga någonting är bra/dåliga om du inte du inte jämför det med någonting.

Bara för att man trycker en grön logotyp på någonting betyder det inte att innehållet ändras. Du kan inte försvara en produkt med dåliga egenskaper med att den är nyckelhålsmärkt.

Men om din slutsats är att Special K är nyttigt i dina ögon för att det är nyckelhålsmärkt (utan att se till innehållet och jämförbara alternativ), så håller jag med dig om att vi kan lägga ner våran diskussion.

R Scarpa27
2015-02-02, 22:25
TS frågade varför folk inte har Special K i sina kostupplägg. Jag presenterade ett svar med havregryn i jämförelse, då allting är relativt. Du kan inte säga någonting är bra/dåliga om du inte du inte jämför det med någonting.

Bara för att man trycker en grön logotyp på någonting betyder det inte att innehållet ändras. Du kan inte försvara en produkt med dåliga egenskaper med att den är nyckelhålsmärkt.

Men om din slutsats är att Special K är nyttigt i dina ögon för att det är nyckelhålsmärkt (utan att se till innehållet och jämförbara alternativ), så håller jag med dig om att vi kan lägga ner våran diskussion.

får jag endå i mig all näring så kan man endå likaväl käka honungspuffar. då spelar inte havregrynen någon roll tkr jag.

sen går allt jämföra och jämföra och jämföra... men ser man allt till en helhet och har lite kul med resterande kalorier blir kosten roligare och endå opti.

men har tex ätit massor av honungflingor, kellogs frosties blabla massa en dag och ska välja mellan havregyn eller en tredje portion frosties då blir ju havregrynen bättre val...

Ram Dass
2015-02-02, 22:31
får jag endå i mig all näring så kan man endå likaväl käka honungspuffar. då spelar inte havregrynen någon roll tkr jag.

sen går allt jämföra och jämföra och jämföra... men ser man allt till en helhet och har lite kul med resterande kalorier blir kosten roligare och endå opti.

men har tex ätit massor av honungflingor, kellogs frosties blabla massa en dag och ska välja mellan havregyn eller en tredje portion frosties då blir ju havregrynen bättre val...

Absolut, du har en bra poäng med att helheten är viktig.

hampfuz
2015-02-02, 22:39
Du kan inte säga någonting är bra/dåliga om du inte du inte jämför det med någonting.

Bara för att man trycker en grön logotyp på någonting betyder det inte att innehållet ändras. Du kan inte försvara en produkt med dåliga egenskaper med att den är nyckelhålsmärkt.

En produkt med dåliga egenskaper blir inte nyckelhålsmärkt, det är hela poängen med märkningen.

Och jo, det är klart att man kan skilja på bra och dåliga livsmedel utan att jämföra, annars letar man efter det bästa livsmedlet.

Fullkornsflingor bra, kalaspuffar dåligt.

Donkens
2015-02-03, 00:36
En produkt med dåliga egenskaper blir inte nyckelhålsmärkt, det är hela poängen med märkningen.

Och jo, det är klart att man kan skilja på bra och dåliga livsmedel utan att jämföra, annars letar man efter det bästa livsmedlet.

Fullkornsflingor bra, kalaspuffar dåligt.

Nyckelhålsmärkning är mer ett säljande varumärke i mina ögon då t.ex bröd kan få det enkelt för att den har "naturligt socker". Majoriteten litar blint på nyckelhålet

hampfuz
2015-02-03, 00:41
Nyckelhålsmärkning är mer ett säljande varumärke i mina ögon då t.ex bröd kan få det enkelt för att den har "naturligt socker". Majoriteten litar blint på nyckelhålet

Nej, det kan bröd inte få på grund av "naturligt socker". Det är väldigt specifika regler, för mjukt bröd t.ex
Max 5% socker
Minst 25% fullkorn
Minst 5% kostfiber
Max 0,5% natrium
Max 7% fett

Att lita blint på nyckelhålet fungerar väldigt bra, då det är baserat på den forskning som finns.

Dreas
2015-02-03, 07:28
Åt ett tag special k efter varje pass. Tillsammans med proteinpulver och mjölk blandat. Om nom.

Sen är folks jagande av så lite tillsatt socker och mycket fullkorn rätt tröttsamt.

R Scarpa27
2015-02-03, 08:16
åt ett tag special k efter varje pass. Tillsammans med proteinpulver och mjölk blandat. Om nom.

Sen är folks jagande av så lite tillsatt socker och mycket fullkorn rätt tröttsamt.

+1

Grotesk
2015-02-03, 11:39
Gud nåde den som äter lite Special K för att det är gott.

Carlo Fatface
2015-02-03, 13:11
Har väl hänt att jag nallat lite av tjejens efter nån träning,och för mig är det just det;mat för kvinnor.

Grejen är ju att det inte mättar för fem öre.

RassK
2015-02-03, 13:19
Åt ett tag special k efter varje pass. Tillsammans med proteinpulver och mjölk blandat. Om nom.

Sen är folks jagande av så lite tillsatt socker och mycket fullkorn rätt tröttsamt.

+1

3-400g flingor av valfri sort + 1l mjölk + vassle med kanel och kreatin = opti post-wo carbload madness! gärna chokladflingor och chokladmjölk

Pretorian
2015-02-03, 16:21
Tacka vet jag Havre Crunch:
http://umea.matvaran.se/ica_produkt/i_08710398168566_A1L1.jpg

Aliaas
2015-02-03, 21:05
Tacka vet jag Havre Crunch:
http://umea.matvaran.se/ica_produkt/i_08710398168566_A1L1.jpg

Chans att vinna säng. Beat that Kellogs!

R Scarpa27
2015-02-03, 21:09
Chans att vinna säng. Beat that Kellogs!

haha jag tävlade på den =P men slutade med att jag fick åka och köpa en säng till slut =) men försöka kunde man ju :I)