handdator

Visa fullständig version : Militärpress efter Bänkpress?


anemon
2015-02-02, 12:22
Hej tänkte bara kolla vad som är att rekommendera angående militärpress, bör man köra den efter bänken innan man kör hantelpressar eller bör man köra hantelpress först?

StarkaUlf
2015-02-02, 12:26
Kör den övning som du prioriterar mest först.

ARMSTARK
2015-02-02, 12:47
Kör du militärpressen imellan så får brösten vila lite vilket kan kännas bra. Då kan du gå på brösten hårt igen.

Kantorn
2015-02-02, 12:50
Bänkpress tränar främst bröst, främre axlar samt triceps och militärpress tränar främst främre axlar och triceps.
Så mitt råd är att starta med bänkpressen, och startar du med militärpressen så kommer du inte att kunna hantera en lika hög vikt i bänken, det blir alltså en lägre volym för brösten.
Och ja, startar du med bänk så kommer lättare vikter att behöva användas i militärpressen, skillnaden är dock att främre axlar tränas till en hög grad i bänken så den totala volymen bör bli densamma som om du skulle ha startat med den.

Slaxes
2015-02-02, 12:51
Varannat pushpass så kör jag militärpress efter bänk. Det var lite segt de första gångerna men kroppen vänjer sig. Jag kör dock alltid "lätta" axelpass om jag har kört bröst innan. då blir det runt 60kgs pressar.

anemon
2015-02-02, 12:58
Ok men hur påverkas axlarna av att köra plana hantelpressar efter militärpressen? Tänker på skaderisk mm och självklart prestation

PureWhey
2015-02-02, 13:06
Ok men hur påverkas axlarna av att köra plana hantelpressar efter militärpressen? Tänker på skaderisk mm och självklart prestation

Du kan förmodligen pressa mindre vikt.

ARMSTARK
2015-02-02, 13:12
Jag tror att skaderisken sjunker iom att du kör med lägre vikter men samtidigt är mer uppvärmd.