handdator

Visa fullständig version : Tråden om musik som gör oss avslappnade


Termy
2015-02-01, 22:21
Ännu en musiktråd som jag tyckte saknades här på brädan.

Här kan vi posta och tipsa varandra om musik och låtar av alla slag som vi tycker är avslappnande/nedstressande/matsmältningsbefrämjande osv att lyssna på, vare sig det är blues, trance, en 10-timmars mix av porlande vatten eller något annat.

Det finns ju hur mycket som helst egentligen. Jag inleder iaf med två melodier som jag tycker är ganska sköna att varva ned till:

Blank & Jones - Desire (Ambient Mix)
EV6rO6AMWhY

Alla lugna melodier i Skyrim-soundtracker.
"Skyrim Atmospheres"
YPZtRmx1Dyk

Varsågoda till att få varandra att gå ned i varv en bit och bidra till ett mer avstressat kolozzeum!

:sleep:

R Scarpa27
2015-02-01, 22:31
alltid italienska balader och lugna sk. bakgrunds restaurang/matlåtar.. :)

jenni
2015-02-02, 00:50
Tips på musik vid insomningsproblem? :(

XXXL
2015-02-02, 00:58
Tips på musik vid insomningsproblem? :(

foZbv9IjEkg

Evankhell
2015-02-02, 00:58
Tips på musik vid insomningsproblem? :(

LwdPCWTstBs

jenni
2015-02-02, 01:00
foZbv9IjEkg
Tack, *hug* det där kan faktiskt funka
LwdPCWTstBs

Haha, ångestframkallande ju

Evankhell
2015-02-02, 01:02
Haha, ångestframkallande ju

Svårt att veta vad som funkar på dig, så jag chansade :Virro

XXXL
2015-02-02, 01:04
Ska de vara godnattsagor så måste de ju vara mamma som sjunger annars funkar det aldrig... Alternativt pappa men det hände ju inte så ofta

Nixon
2015-02-02, 06:53
rEXUxVzJhuM

Termy
2015-02-02, 18:19
Trevliga bidrag!

Glömde att länka till en lite mer okänd melodi av någon engelsk amatörkompositör, som definitivt är en av de mest avslappnande melodierna jag har hört.

rUq3tZNJmtw

AeternusRex
2015-02-02, 18:22
jag blir avslappnad av den musik jag gillar mest. sen finns det förstås saker dom av nån anledning gör mig jevligt mello typ requiem for a dream -lux aeterna, donnie darko låten och en malukah - the dragonborn comes.

Termy
2015-02-02, 19:29
jag blir avslappnad av den musik jag gillar mest. sen finns det förstås saker dom av nån anledning gör mig jevligt mello typ requiem for a dream -lux aeterna, donnie darko låten och en malukah - the dragonborn comes.

Ja alla har vi ju olika preferenser. Länka gärna till några klipp :)

Eftersom jag också gillar Malukas verra av dragonborn och tycker den är skön (och relativt avstressande iaf), så länkar jag till den åt dig. Alla här har säkerligen inte hört den (eller ens vet vad Skyrim är för nått). 10 miljoner views på youtube talar ju för sig själv dock.

wr-buV4tYOA

JacobHeitmann
2015-02-02, 19:44
Swarms är sjukt skönt att ha på natten http://open.spotify.com/album/4vRy4ZbJK8U0kVImLmaRbj

Annars har MrSuicideSheep helt ok uppladdningar ibland. https://www.youtube.com/user/MrSuicideSheep

LoveMachine
2015-02-02, 22:11
Jag blir avslappnad av nästan all musik som jag gillar, även om det inte är det samma som sömnig. Jag blir precis lika harmonisk av arg-skrika till Marilyn Manson som att sitta med glädjetårar i ögonen till Beethovens 9:e symfoni. Men två album som jag gillar att somna in till är:

wb5Cu4mgAzo
Noushka Shaknar, en av citargurun Ravi Shankars vackra och talangfulla döttrar. Den andra är Norah Jones. Framför allt från 07.04.

hG_n6MtWbiE
The Doors, kommentarer är överflödiga.

Det är mest för att de har en lagom psykedelisk och transliknande kvantitet som gör sig så bra när man ligger och flyter på gränsen mellan sömn och vakenhet. Man får bara se till att spela på en lagom låg volym så det inte stör.

Termy
2015-02-02, 22:48
Ja vem gillar inte The Doors :) Den andra långa alternativa mixen där blir att införskaffa för egen del, den var go, Lovemachine.

Bidrar med 3 melodier till:

Min absoluta favoritmelodi från Cowboy Bebop. En riktigt skön, avslappnande och drömsk bluesmelodi.

Yoko Kanno - Space Lion
WKnVaDwUg5s

Nästa blir den enda låten som fastnade i huvudet när jag någon gång i tiden kollade på Lynch filmtolkning av Dune. Hela temat på denna post blir "drömsk" musik. Ta en promenad i det stilla vintervädret och skåda upp mot stjärnorna, lyssnandes till denna melodi.

Brian Eno - Dune Prophecy Theme.
m4SwFhfNh1w

Till sist blir det en melodi jag lyssnar på ganska sällan, för att inte förminska den känslan jag får varje gång jag lyssnar på den. Från den ursprungliga Berserker-serien (man ska ju helst ha sett serien förstås).

Berserk (Susumu Hirasawa) - Gatsu
0OLyrB9_WIU

Termy
2015-02-12, 23:07
Kan ju inte låta min egen tråd bli för slapp (även om den ska inge en slapphet hos oss som lyssnar på låtarna i den).

Beethoven - Sonata Pathétique (spelat av Yundi Li)
Bbje2CU9Ltw

Yes
2015-02-12, 23:30
mEMY8jtfJ44

High1ander
2015-02-13, 02:42
Mycket filmmusik för min del. Tyvärr är de flesta för korta.

Denna som är med i Tree of Life är däremot lång, 23 min. Tar ca 2.19 min innan den når den riktigt avslappnande delen. Försökte skriva in så den skulle starta där, men icke.

watch?v=OcL4J0pzlAg#t=140