handdator

Visa fullständig version : Är SL 5x5 rätt för mig?


Aerium
2015-02-01, 09:14
Jag vill gå ner i vikt och få synliga muskler. Vill inte bli stor som typ någon som tävlar i att lyfta mycket. Vill bli smal och bli rippad, you know? :)

Maverick
2015-02-01, 09:31
Man blir inte stor bara sådär så kör på. Det viktigaste för dig är kosten och du vill bli rippad, kcal in och ut...

svenbanan
2015-02-01, 09:44
Det kan det säkert vara.

För att du ska bli smalare är ju prio rimligtvis dock att äta mindre. Styrketräning och tillräckligt protinintag under tiden du ligger på energiunderskott förhindrar att du tappar för mycket muskler (så du slipper jojobantning). Lägger du dig på energibalans (eller litet underskott) och lyckas bra (förmodligen särskilt om du är nybörjare) så kan du också lägga på dig muskler samtidigt som du blir av med fett.

Kör stronglifts och släng in ett par pass i veckan med lugn konditionsträning också; vilket dels gör att du inte behöver äta som en fågel och ändå kan hamna på energiunderskott/energibalans och dels såklart ger dig bättre kondis. Och så ser du som sagt till att minska ner energiintaget (men ändå få i dig 1-2g protein/kg kroppsvikt dagligen). Väg dig varje morgon och se till att snittvikten varje vecka ligger still eller att du går ner så sakteliga. Då behöver du inte ens ägna dig åt att räkna kalorier e.dyl.

Aerium
2015-02-01, 10:01
Okej, men vad bra då har jag ju koll på allt. Har kört Stronglifts nu i rätt många veckor och vikten är på väg neråt. Så det är väl bara att köra på då :)

svenbanan
2015-02-01, 10:38
Awesome!