handdator

Visa fullständig version : Bursit som inte är inflammerad men är vätskefylld


Motivationen
2015-01-31, 21:20
Hej!

För ca 1 år sedan började jag få ont i armbågarna. Tänkte att det skulle ge med sig och körde på. Gick inget vidare.. Så efter ett par, tre veckor så lade jag av och beslutade mig för att vila.

Sökte upp symptomen på nätet och kom fram till att det var möjligt att det var olekranonbursit, detta framförallt för att slemsäckarna var mjuka och kändes vätskefyllda.

De svällde upp lite men inte så mycket, jag hade trots detta full rörlighet utan smärta förutom när jag spände triceps hårt.

Efter ca 2, 3 månader så beslutade jag mig att köra stronlifts 5x5. Började lätt och stegrade upp. Är inte speciellt stark men kände inte av armbågarna under detta. Bänkade 100 kg 5x5 och militärpressar 55 kg 5x5. Detta utan smärta.

Notera dock att slämsäcken fortfarande är och var vätskefylld, bara smärtan hade avtagit.

Nu kör jag militärpressar 2 gånger per vecka 5x5 och triceps övning 4x15.

Nu har denna smärta återuppstått. Slämsäckarna är fortfarande vätskefyllda och något ömma. När jag sträcker ut armen finns ett visst obehag i full utsträckning, när triceps späns smärtar det. Smärtan är även stor i triceps fästet precis över slämsäcken.

Jag tänkte att vätskan skulle försvinna av sig själv men det gjorde den ej. Eftersom det ej smärtade under 5x5 så tänkte jag att vätskan inte spelade någon roll.

Frågan är egentligen om vätskan kan vara kvar trots att inflammationen lagt sig. Och kan denna vätska göra att det lätt blir som det blev igen.

Vad ska jag göra. Inser att jag skulle tagit tag i det hår när det hände men dum som man var så gjorde jag inte det.

Tack för att ni orkade läsa igenom! Skiten är olidlig. Kan aldrig träna ordentligt när det är såhär..

Scratch89
2015-02-01, 01:32
Jag skulle faktiskt gå till läkaren med det, då det finns en risk att det faktiskt är olekranonbursit och då finns det en risk för infektion. http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/olekranonbursit-bursit-armbage/

Det bästa rådet jag kan ge dig är: vila armbågarna. Kör inget 5 x 5 utan sänk belastningen och kör mycket lättare vikter för att bibehålla cirkulation och rörlighet. Går du till läkaren så kan de kanske sätta dig på en lättare NSAID-kur och se om det blir bättre, annars kan det vara dags för en odling.

Motivationen
2015-02-01, 10:08
Jag skulle faktiskt gå till läkaren med det, då det finns en risk att det faktiskt är olekranonbursit och då finns det en risk för infektion. http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/olekranonbursit-bursit-armbage/

Det bästa rådet jag kan ge dig är: vila armbågarna. Kör inget 5 x 5 utan sänk belastningen och kör mycket lättare vikter för att bibehålla cirkulation och rörlighet. Går du till läkaren så kan de kanske sätta dig på en lättare NSAID-kur och se om det blir bättre, annars kan det vara dags för en odling.

Ska defenetivt ringa VC nu på måndag och se när jag kan komma dit. När jag ringer ska jag då nämna bursit eller bara säga att armbågarna smärtar?

Vad innebär en odling? Aldrig hört talas om det tidigare. Kans iallafall som att de behöver dräneras. Är dock rädd att det ska bli sämre än nu om de sticker med nålar och grejer.

Hur lång brukar läkningstiden vara dvs den tid det tar innan jag kan träna normalt igen efter behandling?

Sheogorath
2015-02-01, 10:19
Vi brukar alltid punktera dem och titta på vad man får ut om de inte försvunnit av sig själv eller med NSAID över någon veckas tid. Det är i nästan alla fall blodblandad ledvätska utan tecken på infektion (var) och då sprutar man in lite kortison när man ändå har nålen på plats. De går i regel alltid tillbaka över någon dag om man gör så. Vi hade någon patient som vi punkterade tre gånger på ett halvår och honom skickade vi till ortopeden som fick ta ställning till om man skulle operera bort bursavävnaden. Kroppen nybildar bursavävnaden men förhoppningsvis tightare så att det inte bildas en säck som kan vätskefyllas.

Men alltså: för det mesta räcker det med att punktera och sätta kortison. Och identifiera om det finns någon provocerande orsak: tryck mot armbågen (olekranonbursit kallas ju ibland för "student's elbow" eftersom studenten sitter och hänger på ena armbågen med huvudet vilandes i handen).

Om det finns en infektion i bursan är den i regel ilsket röd, huden är lite uppsvälld och glansig, armbågen känns varm.

Tolkia
2015-02-01, 10:26
Ska defenetivt ringa VC nu på måndag och se när jag kan komma dit. När jag ringer ska jag då nämna bursit eller bara säga att armbågarna smärtar?
Berätta hur dina besvär ter sig. Om du har ngåon teori om vad det är så säg det, men berätta vad du har för besvär först.

Om det verkligen är på olecranon, alltså på armbågens spets, så se för guds skull över hur du sitter. Ofta sitter man och lutar sig på armbågen när man läser, sitter framför datorn, skriver. Eller så lutar man armen mot bordskanten så att man kommer åt armbågsspetsen på det sätter. Gör INTE det. Du kan också fundera över om du gör något extremt repetitivt med armbågen, typ om du jobbar som målare eller något (det är ovanligt att man får bursit där p.g.a. det, de brukar mer få tennis/golfarmbåge, men det kan ju provocera en redan befintlig).

Angående risken att få in någon skit vid ev. stick så måste man inte nödvändigtvis punktera om man inte tror att man behöver få ut det som finns inuti för att odla. Man måste inte heller punktera för att svullnaden skall gå ned (det är rätt vanligt att det fyller på sig igen). Det där beror lite på hur armbågen ser ut när man väl ser den, hur stora besvär patienten har och hur sprutglad undersökaren är.

Motivationen
2015-02-01, 12:33
Vi brukar alltid punktera dem och titta på vad man får ut om de inte försvunnit av sig själv eller med NSAID över någon veckas tid. Det är i nästan alla fall blodblandad ledvätska utan tecken på infektion (var) och då sprutar man in lite kortison när man ändå har nålen på plats. De går i regel alltid tillbaka över någon dag om man gör så. Vi hade någon patient som vi punkterade tre gånger på ett halvår och honom skickade vi till ortopeden som fick ta ställning till om man skulle operera bort bursavävnaden. Kroppen nybildar bursavävnaden men förhoppningsvis tightare så att det inte bildas en säck som kan vätskefyllas.

Men alltså: för det mesta räcker det med att punktera och sätta kortison. Och identifiera om det finns någon provocerande orsak: tryck mot armbågen (olekranonbursit kallas ju ibland för "student's elbow" eftersom studenten sitter och hänger på ena armbågen med huvudet vilandes i handen).

Om det finns en infektion i bursan är den i regel ilsket röd, huden är lite uppsvälld och glansig, armbågen känns varm.

Körde NSAID i ca 10 dagar utan förbättring. Men det verkar som om det inte är några större problem att bli kvitt detta. Detta uppstod efter MYCKET triceps träning. Alltså riktigt mycket!

Berätta hur dina besvär ter sig. Om du har ngåon teori om vad det är så säg det, men berätta vad du har för besvär först.

Om det verkligen är på olecranon, alltså på armbågens spets, så se för guds skull över hur du sitter. Ofta sitter man och lutar sig på armbågen när man läser, sitter framför datorn, skriver. Eller så lutar man armen mot bordskanten så att man kommer åt armbågsspetsen på det sätter. Gör INTE det. Du kan också fundera över om du gör något extremt repetitivt med armbågen, typ om du jobbar som målare eller något (det är ovanligt att man får bursit där p.g.a. det, de brukar mer få tennis/golfarmbåge, men det kan ju provocera en redan befintlig).

Angående risken att få in någon skit vid ev. stick så måste man inte nödvändigtvis punktera om man inte tror att man behöver få ut det som finns inuti för att odla. Man måste inte heller punktera för att svullnaden skall gå ned (det är rätt vanligt att det fyller på sig igen). Det där beror lite på hur armbågen ser ut när man väl ser den, hur stora besvär patienten har och hur sprutglad undersökaren är.

Egentligen är det inte något över själva knölen utan det är bredvid. Ser annorlunda ut än andra armbågar. Ser och känns lite svullet. Ej så stort som när man söker på bursit, kan vara jag som inbillar mig. Men det känns liksom "mosigt" och smärtar.

Här är en bild i området där det smärtar. Dock ej min arm.

http://i59.tinypic.com/10dy34y.jpg

Sheogorath
2015-02-01, 16:34
I nederdelen av området ligger laterala ledspringan för armbågsleden. Precis som knäleden kan bli svullen av överbelastning (och artros) kan armbågsleden bli det. Tennisarmbåge (lateral epikondylit) gör ont ungefär i inringat område. Bursiten sitter mitt över armbågsspetsen, d.v.s. en bra bit nedom det område du ringat in.

Tolkia
2015-02-01, 20:38
En olecranonbursit ser ut så här (som en finne på armbågen): http://www.drozguruysal.com/wp-content/uploads/2013/08/OLEKRANON-BURS%C4%B0T.jpg

Det gör ont när man lägger tryck direkt på armbågsspetsen.

Jag håller med Sheo i att det du beskriver låter mer som epikondylit (tennis/golfarmbåge), särskilt med tanke på vad du skriver om vad som utlöste besvären och när det gör ont. Det finns bursor där också, men de blir aldrig lika stora som olecranonbursan och problemet sitter heller inte isolerat i slemsäcken utan mer i muskel/senfästet. I så fall är nog boten mer rehabträning än kortison (i det fall man väljer kortison skulle jag säga att det skall vara kortison OCH rehabträning).

Motivationen
2015-02-02, 10:19
I nederdelen av området ligger laterala ledspringan för armbågsleden. Precis som knäleden kan bli svullen av överbelastning (och artros) kan armbågsleden bli det. Tennisarmbåge (lateral epikondylit) gör ont ungefär i inringat område. Bursiten sitter mitt över armbågsspetsen, d.v.s. en bra bit nedom det område du ringat in.

Känns som att Tennisarmbåge är värre än bursit?

En olecranonbursit ser ut så här (som en finne på armbågen): http://www.drozguruysal.com/wp-content/uploads/2013/08/OLEKRANON-BURS%C4%B0T.jpg

Det gör ont när man lägger tryck direkt på armbågsspetsen.

Jag håller med Sheo i att det du beskriver låter mer som epikondylit (tennis/golfarmbåge), särskilt med tanke på vad du skriver om vad som utlöste besvären och när det gör ont. Det finns bursor där också, men de blir aldrig lika stora som olecranonbursan och problemet sitter heller inte isolerat i slemsäcken utan mer i muskel/senfästet. I så fall är nog boten mer rehabträning än kortison (i det fall man väljer kortison skulle jag säga att det skall vara kortison OCH rehabträning).

Så ser det defenetivt ej ut. Ingen smärta när jag lägger tryck på armbågsspetsen heller.

Läste symptomen för tennisarmbåge.

får ont på utsidan vid armbågen och på ovansidan av underarmen
får svårt att gripa hårt om saker
får ont när du vrider underarmen, som till exempel när du ska skruva med skruvmejsel eller vrida om en trög nyckel
får svårt att greppa och lyfta otympliga saker, som till exempel ett mjölkpaket
blir öm på utsidan av armbågen
blir stel och får svårt att sträcka ut armbågen helt.

Jag har ej svårt att greppa saker, inte ont att vrida underarmen, inte stel och kan sträcka ut armbågen helt.

http://www.1177.se/Bilder/Nationellt/Amnen/Tennisarmbage/tennisarmbage_fordj.gif

Där kan man se vart det bör smärta, men det är inte heller där det gör ont. det är mer på utsidan och lite på undersidan av underarmen samt lite i triceps vid armbågen.

Sheogorath
2015-02-02, 23:13
Man kan kategorisera fyra olika typer av tennisarmbågar beroende på vilken del av extensormuskulaturen som är påverkad. Det kan vara så att du har besvär i en del av senfästet närmare armbågen, inget konstigt. Det finns dessutom differentialdiagnosen supinatorsyndrom/radialtunnelsyndrom som är mycket likt tennisarmbåge och kräver en ganska skicklig kliniker för att differentiera.

Ja. Dessa diagnoser är i medeltal klart besvärligare att behandla än olekranonbursiten.

Motivationen
2015-02-05, 08:43
Man kan kategorisera fyra olika typer av tennisarmbågar beroende på vilken del av extensormuskulaturen som är påverkad. Det kan vara så att du har besvär i en del av senfästet närmare armbågen, inget konstigt. Det finns dessutom differentialdiagnosen supinatorsyndrom/radialtunnelsyndrom som är mycket likt tennisarmbåge och kräver en ganska skicklig kliniker för att differentiera.

Ja. Dessa diagnoser är i medeltal klart besvärligare att behandla än olekranonbursiten.

Okej då förstår jag! Hur går jag tillväga med detta? VC? Självvård? Isåfall vad?

Vad är en ungefärlig läktid på detta skulle du tro?

Tack för eran hjälp!

Sheogorath
2015-02-05, 10:06
Okej då förstår jag! Hur går jag tillväga med detta? VC? Självvård? Isåfall vad?

Vad är en ungefärlig läktid på detta skulle du tro?

Tack för eran hjälp!

Tennisarmbågar läker ut på allt från en dag till aldrig, d.v.s. blir livslånga kroniska besvär. Att ta hand om dem tidigt är det viktigaste för att smärtan inte ska sätta sig, och då är rådet gör inte saker som gör ont det absolut viktigaste i början.

Behandlingsmässigt finns det för övrigt massor man kan testa och då är vårdcentralen den logiska starten.

Motivationen
2015-02-05, 12:42
Låter inte kul det där! Hoppas det går fort. Får ta och ringa till VC i början av nästa vecka och pallra mig ner dit och se vad de har att säga. Tack för all hjälp! :)