handdator

Visa fullständig version : Sänka levervärden med NA-R-ALA?


Vivaldi
2015-01-31, 13:01
Hej!

Under min pågående hormonbehandling innan jag startade min deff visade den senaste provtagningen att mina levervärden var något höga. (Nu har jag dock ej kontrollerat dessa på över en månad så de kan ha normaliserats)

Detta är första gången jag varit med om detta och KAN förstås vara relaterat till mängden protein + socker jag intog under bulk, men det gjorde mig ändå nojjig.

Jag har utöver detta haft ganska jobbiga finnattacker som först nu en månad efter att jag började min deff med ordentlig nedskärning på mitt sockerintag (till en dag i veckan = refeed) börjat lägga sig.

Jag har därför funderat på att supplementera med ALA/N-A-RALA då studier på ALA visat smått magiska reparationseffekter på levern, och N-A-RALA då torde stå sig som ett ännu bättre medel pga. dess överlägsna biotillgänglighet.

Dock vill jag ju självklart ha input från Kolo's näringsexperter och postar även mina teorier här!

Så N-A-RALA Yay or Nay

R Scarpa27
2015-01-31, 20:34
skriver du om detta nu igen :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207677

Vivaldi
2015-02-01, 17:53
skriver du om detta nu igen :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207677

jupp, vill gärna ha åsikter från kolos medlemmar då de generellt sett ät mycket pålästa och kunniga inom detta !

Tolkia
2015-02-01, 20:32
Det är nog bra om du försöker klura ut vad dina transaminasstegringar beror på innan du börjar försöka reparera dem på egen hand. Den som behandlar dig kanske också har något att säga?

TomasB
2015-02-02, 11:45
Hej!

Under min pågående hormonbehandling innan jag startade min deff visade den senaste provtagningen att mina levervärden var något höga. (Nu har jag dock ej kontrollerat dessa på över en månad så de kan ha normaliserats)



En av läkare initierad och övervakad hormonbehandling?
Känns som en läkare borde vara mer än lämplig att hjälpa dig med detta snarare än kost- och träningsintresserade personer utan läkarutbildning på ett träningsforum?

niklasericson
2015-02-02, 22:39
Hej!

Under min pågående hormonbehandling innan jag startade min deff visade den senaste provtagningen att mina levervärden var något höga. (Nu har jag dock ej kontrollerat dessa på över en månad så de kan ha normaliserats)

Detta är första gången jag varit med om detta och KAN förstås vara relaterat till mängden protein + socker jag intog under bulk, men det gjorde mig ändå nojjig.

Jag har utöver detta haft ganska jobbiga finnattacker som först nu en månad efter att jag började min deff med ordentlig nedskärning på mitt sockerintag (till en dag i veckan = refeed) börjat lägga sig.

Jag har därför funderat på att supplementera med ALA/N-A-RALA då studier på ALA visat smått magiska reparationseffekter på levern, och N-A-RALA då torde stå sig som ett ännu bättre medel pga. dess överlägsna biotillgänglighet.

Dock vill jag ju självklart ha input från Kolo's näringsexperter och postar även mina teorier här!

Så N-A-RALA Yay or Nay

En fundering,du säger hormonbehandling?
Om den ska ha påverkat levervärdena så pass att det blir skador måste det vara någon methyl som processas av levern,hormoner som Testosteron och Tillväxthormoner processas inte av levern.
Levern är ett mycket tåligt organ så om det uppstått skador har den misshandlats ganska ordentligt.
Är det bara ALT värdena som är förhöjda kommer de gå tillbaka till det normala efter någon/några månader.
Andra symptom?
Mörk/röd/brun urin?
Väldigt ljus avföring?
Slumpvis klåda över kroppen?
Extrem trötthet?
Gula ögonvitor?
Uppfyller du inte något av dessa har du förmodligen inga skador på levern,men eftersom "Bro-science" inte har vetenskapliga belägg så borde du kolla värdena igen hos en läkare.

joelaxelsson
2015-02-03, 01:37
Jag upplever, likt flera andra här, att detta är fel forum för frågor rörande din leverpåverkan - uppsök din läkare! Sannolikt bör proverna tas om och om de återigen utfaller förhöjda fnular ni på varför så är fallet.

Vivaldi
2015-02-03, 18:35
Jag KOMMER uppsöka min läkare (väntetider of doom!) och självklart följa hens råd, detta var bara något att testa utöver de metoder hen föreslår!

Vivaldi
2015-02-03, 18:36
En fundering,du säger hormonbehandling?
Om den ska ha påverkat levervärdena så pass att det blir skador måste det vara någon methyl som processas av levern,hormoner som Testosteron och Tillväxthormoner processas inte av levern.
Levern är ett mycket tåligt organ så om det uppstått skador har den misshandlats ganska ordentligt.
Är det bara ALT värdena som är förhöjda kommer de gå tillbaka till det normala efter någon/några månader.
Andra symptom?
Mörk/röd/brun urin?
Väldigt ljus avföring?
Slumpvis klåda över kroppen?
Extrem trötthet?
Gula ögonvitor?
Uppfyller du inte något av dessa har du förmodligen inga skador på levern,men eftersom "Bro-science" inte har vetenskapliga belägg så borde du kolla värdena igen hos en läkare.

Har inte något utav de saker du beskrev, läkaren nämnde helt enkelt att mina värden var "något höga" inget annat.