handdator

Visa fullständig version : Bröstträning hantelflyes, nödvändig eller inte?


robiiiinnnn
2015-01-31, 11:33
Hör ofta att folk förespråkar kring flyes, man pratar om stretchen som behövs för att få "bredden" utav att göra hantelflyes. Man menar på att övningen är nödvändig och viktig för bröstmusklernas utveckling och för att isolera brösten under utförandet av övningen. Hör alltid någon som säger (jag skulle dock haft med flyes) Frågan är då, är den nödvändig för en optimal bröstutveckling eller är det bara något man får höra hela tiden som inte stämmer? Borde inte fokus ligga på basövningar?

Ajemän
2015-01-31, 11:35
Absolut inte nödvändigt på nåt sätt, men det är en riktigt bra bröstövning.

MatteÖhult
2015-01-31, 11:36
Hör ofta att folk förespråkar kring flyes, man pratar om stretchen som behövs för att få "bredden" utav att göra hantelflyes. Man menar på att övningen är nödvändig och viktig för bröstmusklernas utveckling och för att isolera brösten under utförandet av övningen. Hör alltid någon som säger (jag skulle dock haft med flyes) Frågan är då, är den nödvändig för en optimal bröstutveckling eller är det bara något man får höra hela tiden som inte stämmer? Borde inte fokus ligga på basövningar?

Ja, fokus borde ligga på basövningar, men vissa föredrar att slänga i ett par flyes. Detta kommer dock inte ge dig några "bredare" bröstmuskler. Du klarar dig med bänkpress och hantelpress men om du vill kan du köra flyes som med korrekt teknik är en helt ok bröstövning.

MaxHBG
2015-01-31, 12:50
skulle hellre kört flyes i kabel efterssom belastningen är 0 i det övre läget.

Kantorn
2015-01-31, 13:01
Hör ofta att folk förespråkar kring flyes, man pratar om stretchen som behövs för att få "bredden" utav att göra hantelflyes

En muskel kan endast växa och krympa, hur den ser ut är genetiskt.

skulle hellre kört flyes i kabel efterssom belastningen är 0 i det övre läget.

Det, sen är den stående varianten i kabel skonsammare mot axlarna än med hantel.

tefached
2015-01-31, 13:16
Flies tar ju i samma muskelfiberriktning som en rak bänkpress, så ser inte varför den inte kan bygga bra muskler med god teknik och utförande. Sen blir de ju skillnad på engagemang på triceps och biceps men bröstet aktiveras ju fullt.

ddr
2015-01-31, 13:20
skulle hellre kört flyes i kabel efterssom belastningen är 0 i det övre läget.

Eller Hantelflyes där man inte går ända upp utan cirka 3/4 istället. :)

filmjölk
2015-01-31, 14:36
Tränar du efter en byggarsplit, så i ett bröstpass vill du ju troligtvis träna bröstet maximalt och lite mindre av andra muskler, så om du bara kör pressar kommer du även bli ganska trött i triceps vilket kan ha inverkan om du tex. kör triceps 1-2dagar efter bröstpasset.

Så då varierar man övningar i bröstpasset, för att kunna träna bröstet så mycket som möjligt fast samtidigt kunna spara på resten. Kör du så, skulle jag hävda att flyes är en jättebra övning.

Kör du däremot sällan och rätt begränsat så är flyes en sämre övning, för att du dels flyttar små vikter i övningen och för att den ger liten effekt på flera muskelgrupper kontra tiden den tar att utföra. Då är det smartare att välja bort de seten du ville lägga på flyes för att istället lägga på en tung flerledsövning.

pezrulezhaakon
2015-01-31, 16:26
Bröstmuskeln har ingen aning om vad man kallar övningen.

DonFlex
2015-01-31, 16:41
Jag har funderat på om det verkligen finns någon tillförlitlig forskning som stödjer påståendet om att man "bara" kan bygga massa med tunga basövningar, typ bänkpress & hantelpress? Om man t.ex. trivs med cablecross flyes, tränar strikt, och har full muskelkontakt, så borde väl bröstmuskeln stimuleras och växa lika mycket som vid t.ex. bänkpress. En anledning till att man lyfter tyngre vid bänkpress borde väl vara för att man blandar in så många andra muskler ..

Linjedomarn
2015-01-31, 16:54
Jag har funderat på om det verkligen finns någon tillförlitlig forskning som stödjer påståendet om att man "bara" kan bygga massa med tunga basövningar, typ bänkpress & hantelpress? Om man t.ex. trivs med cablecross flyes, tränar strikt, och har full muskelkontakt, så borde väl bröstmuskeln stimuleras och växa lika mycket som vid t.ex. bänkpress. En anledning till att man lyfter tyngre vid bänkpress borde väl vara för att man blandar in så många andra muskler ..

Du kan absolut bygga muskler med andra övningar än basövningar. Finns en hel uppsjö av människor som gör det. Sen varför man skulle undvika dem, det är en annan femma.

Linjedomarn
2015-01-31, 16:57
[QUOTE=Kantorn;7262098]En muskel kan endast växa och krympa, hur den ser ut är genetiskt.

Absolut är formen på muskeln genetisk men man kan träna enskilda delar av en muskel vilket bidrar till en annorlunda form, det kallas för selektiv hypertrofi.

Decepticon
2015-01-31, 19:45
Du kan absolut bygga muskler med andra övningar än basövningar. Finns en hel uppsjö av människor som gör det. Sen varför man skulle undvika dem, det är en annan femma.

Vissa typer av skador kan vara en anledning till att man vill hoppa över de tunga basövningarna, och då känns det bra att man kan bygga massa utan dem ..

robiiiinnnn
2015-01-31, 21:58
Betyder det att man borde ha med hantelflyes för att bygga en annan form på sina bröstmuskler eller har jag helt missuppfattat det?

Aliaas
2015-01-31, 22:23
Betyder det att man borde ha med hantelflyes för att bygga en annan form på sina bröstmuskler eller har jag helt missuppfattat det?
Du har helt missuppfattat.

Muskler kan enbart växa genom muskelcells-hypertrofi, eller förtvina.

robiiiinnnn
2015-01-31, 22:27
Då ser jag ingen anledning att lägga in hantelflyes i mitt pushschema för tillfället. Bänkpress, lutande bänk och dips räcker isåfall. Hantelflyes är ju en övning jag kan börja ta upp under mina senare år då jag går efter en brosplit dvs 4 split, 5 split där man kanske vill lägga till ytterligare övningar för att fylla på schemat.

Gnistan
2015-02-01, 01:52
Hör ofta att folk förespråkar kring flyes, man pratar om stretchen som behövs för att få "bredden" utav att göra hantelflyes. Man menar på att övningen är nödvändig och viktig för bröstmusklernas utveckling och för att isolera brösten under utförandet av övningen. Hör alltid någon som säger (jag skulle dock haft med flyes) Frågan är då, är den nödvändig för en optimal bröstutveckling eller är det bara något man får höra hela tiden som inte stämmer? Borde inte fokus ligga på basövningar?

När du bänkar så kommer stången ta emot på bröstet. Kör du hantelflyes så kan du komma åt något djupare. Du kan även köra en längre rörelse då du går ihop med hantlarna på uppväg.
Frågar du mig så tycker jag att övningen har en självklar plats i träningen för min del.

Arne Persson
2015-02-01, 07:31
Bröstmuskeln har ingen aning om vad man kallar övningen.

Mina har...

pezrulezhaakon
2015-02-01, 11:20
Mina har...

Ta den om Rödluvan också...

Diomedea exulans
2015-02-01, 11:27
Ta den om Rödluvan också...

Hon sa "men mormor, vilka stora pecs du har!"

Anders The Peak
2015-02-01, 11:52
Ta den om Rödluvan också...

Hur tänker du när du kommer med här semantiska tolkningen av vad Arne säger.

Självklart att inte muskeln bryr sig eller att muskeln tänker eftersom det är hjärnan som utför det arbetet men receptorerna i muskeln matar hjärnan med information för att hjärnan ska kunna utföra rörelsen så indirekt tänker muskeln. Över tid lär sig hjärna och muskel samarbeta perfekt vid den speciella övningen. Då är övningen programmerad i minnet och antagligen aktiveras rörelsemönster rätt utförande med att du vet att du ska göra en specifik övning.

Det här kan bli något som man måste bryta då och då för att ge ny stimuli för fortsatt utveckling...

Magnus Larsson
2015-02-01, 11:57
För mig är det en bra assistansövning men inte mycket mer än så. Jag gillar att göra den antingen i rehabsyfte (6 set, 10-15 reps låg vikt) eller prehab och då i slutet av passet, 2-3 set tyngre men ändå inte lägre än 10 reps

Diomedea exulans
2015-02-01, 12:03
On topic så tycker jag personligen att mina bröstmuskler har vuxit tillräckligt av enbart bänkpress. Men jag tror jag har genetiskt lätt för att bygga bröst jämfört med resten. Det är även möjligt att jag kan behöva göra flies för att få fortsatt bra utveckling när jag kommit upp på en högre nivå.