handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver till gröt - men vilket?


Generation95
2015-01-30, 21:29
Godkväll kära kolozzeum!

Flickvännen min hade en fråga som varken jag eller google kunde lösa speciellt enkelt, försökte med sökfunktionen här men var inte så enkelt det heller -

Hon äter gröt på morgonen och känner att hon skulle behöva ett proteinintag utöver det, och då är ju ett pulver den smidigaste lösningen, vad finns det då för bra alternativ? Själv har jag ingen aning om vanligt vassle funkar eller om man behöver något speciellt. Därför rådfrågar jag nu er här, finns säkert ett gäng här som själva tar gröt på morgonen(?)

-Gärna vaniljsmak
-Stort plus ifall det går att blanda som en vanlig shake, men inget krav
-Helst inte heller något hutlöst dyrt :D

(Förslag med äggvita och dylikt i undanbedes gärna då detta har provats utan uppskattning!)

/Tack på förhand :)

R Scarpa27
2015-01-30, 21:31
tråden ----1000 och 1 sätt att äta gröt ----- kika där massor av ideer.

92 sidor bestämt :D här direktlänk http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175320&highlight=1000+och+s%E4tt+att+%E4ta+gr%F6t

Generation95
2015-01-30, 21:37
tråden ----1000 och 1 sätt att äta gröt ----- kika där massor av ideer.

92 sidor bestämt :D här direktlänk http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175320&highlight=1000+och+s%E4tt+att+%E4ta+gr%F6t

Letade efter denna tråden under kost och näring men hittade den nu efter ett tag under matlagning, tack! Tråden kan stängas om moderator vill!

Tack :)

Carlo Fatface
2015-01-30, 21:38
Ja,att hitta ett vaniljproteinpulver som går att blanda som en shake och som inte är hutlöst dyrt....hmmm,svårt...:d

Generation95
2015-01-30, 21:44
Ja,att hitta ett vaniljproteinpulver som går att blanda som en shake och som inte är hutlöst dyrt....hmmm,svårt...:d

Tanken var dock ett går att blanda med gröt också, läs gärna trådrubriken innan du slänger ur dig något :)

Bläddrar just nu i gröttråden men hittar inte mycket konkret faktiskt, står mest "Proteinpulver", men ska inte ge upp! :D

Carlo Fatface
2015-01-30, 21:49
Tanken var dock ett går att blanda med gröt också, läs gärna trådrubriken innan du slänger ur dig något :)

Bläddrar just nu i gröttråden men hittar inte mycket konkret faktiskt, står mest "Proteinpulver", men ska inte ge upp! :D


Ok,ta inte illa upp tyckte frågan var festlig bara.:)

Men jag förstår fortfarande inte vilket pulver som inte skulle gå att blanda i gröt.Eller vad som helst för den delen.

R Scarpa27
2015-01-30, 21:50
köp färdig proteingröts pulver då ? smidigare kommer du inte undan :P

caro
2015-01-30, 22:10
Godkväll kära kolozzeum!

Flickvännen min hade en fråga som varken jag eller google kunde lösa speciellt enkelt, försökte med sökfunktionen här men var inte så enkelt det heller -

Hon äter gröt på morgonen och känner att hon skulle behöva ett proteinintag utöver det, och då är ju ett pulver den smidigaste lösningen, vad finns det då för bra alternativ? Själv har jag ingen aning om vanligt vassle funkar eller om man behöver något speciellt. Därför rådfrågar jag nu er här, finns säkert ett gäng här som själva tar gröt på morgonen(?)

-Gärna vaniljsmak
-Stort plus ifall det går att blanda som en vanlig shake, men inget krav
-Helst inte heller något hutlöst dyrt :D

(Förslag med äggvita och dylikt i undanbedes gärna då detta har provats utan uppskattning!)

/Tack på förhand :)

Neutralt proteinpulver som blandas i gröten efter micron. Funkar.

Om jag får ha en kommentar om äggvita, trots allt, tycker jag det funkar bra om man saltar lite mer än man gör utan. Det tar bort äggvitesmaken.

Lin
2015-01-30, 22:20
Det proteinpulvret jag har hemma funkar iaf inte att blanda med gröten, blir bara rinnigt och jätteskumt :/ Dock hört att fitnessgurus proteinpulver är bra i gröt!

bassebredberg
2015-01-30, 23:05
Kör på Vanilj Kasein som inköpes i gröna påsar i storleken 750g från en hemsida som rimmar på Lem i shorts.

Får gröten att bli tjockare och smakar gudomligt, blandar även ner den i minikeso och det är yummie yummie in my tummy

DieErste
2015-01-30, 23:34
75gram havregryn
1dl mellanmjök
2dl vatten
1 skopa BS kasein vanlij
1 ägg (valfritt)

1. koka upp vatten,mjölk,havregryn och en nypa salt på hög effekt
2. när det börjat bubbla lite så sänk effekten och rör om tills det börjar bli lite tjockare konistens
3. nu rör du i ägg/äggvita om så önskas och låter sjuda i en minut eller 2
4. rör ner protienpulvret och rör om
5. servera med lite frysta blåbär och lättglass om man är på det humöret :)

Kört med whey Gold standard rocky road och det blir lite rinnigare fast redigt gott ändå ^^

piilzner
2015-02-02, 18:52
60g havregryn
1 matsked jordnötssmör
30g fitnessguru one whey vitchocklad - jordgubb
1 ägg
addera valfri mängd osötad mandelmjölk


= Profit på morgonen

koka gröten tillsammans med ägget.
kasta i jordnötssmöret + proteinpulvret i en djup tallrik, på med gröten och mjölken och avnjut.

forslund
2015-02-02, 18:59
Kolozzeums egna gammeldags vanilj var överlägset godast att ha i gröten. Det verkar inte säljas längre så nu kör jag body science vaniljvassle. Inte i närheten av att vara lika god men den funkar.

DieErste
2015-02-02, 19:49
Kolozzeums egna gammeldags vanilj var överlägset godast att ha i gröten. Det verkar inte säljas längre så nu kör jag body science vaniljvassle. Inte i närheten av att vara lika god men den funkar.

kaseinet är bättre i gröten :)

vicarious
2015-02-02, 19:50
Body Science Casein Vanilj är min favorit.

Whey fungerar också (och är billigare) men blir inte lika krämig konsistens som med kasein.

tobl
2015-02-04, 13:08
Body Science Casein Vanilj är min favorit...

Testade detta idag och jiiieeeklar va gott det blev. Nya favoriten till frukost *drool*

vicarious
2015-02-04, 18:22
Testade detta idag och jiiieeeklar va gott det blev. Nya favoriten till frukost *drool*

Lite russin, frysta hallon, skivat äpple och kanel & kardemumma så blir det even better. Glöm inte saltet också :)

Wik3
2015-02-06, 14:34
Jag brukar koka

1dl fiberhavregryn
2,5dl vatten
Lite salt

Sen serverar jag med en näve blåbär och en shake med vaniljprotein där jag kört lite mindre mjölk än vanligt.

Sitter riktigt fint på morgonen!

jest
2015-02-06, 14:48
100% whey protein från Scitec nutrion med smaken Strawberry white chocolate i gröten är helt klart det godaste jag smakat! (och då har jag testat flera märken genom tiderna..) Dock är det ett dyrt protein kan jag tycka så då får man väll prioritera smaken framför priset ifall det är värt det. Annars brukar jag tillsätta äggvitor eller pofiber för att få bättre konsistens i gröten ifall proteinpulvret man har inte gör sitt med konsistensen. Går alltid efter receptet att först göra gröten 2 min i mikro sen ta ut, blanda i proteinpulvret sen in i igen i 1 minut. Funkar toppen.
Ytterliggare tips för bättre smak är att ha i en matsked riktigt jordnötssmör i också, blir otroligt gott speciellt om proteinpulvret som du också har i är i choklad/choklad hasselnöts smak!