handdator

Visa fullständig version : Kontantinsats, lösningar?


Paperbasket
2015-01-30, 20:09
Jag och min fru har gett oss ut bland banker för att kolla efter bolån. Ingen fara, låna på bara men kontantinsatsen får ni skaffa själva.

Vi vill bo på landet så vi kommer undan lågt. Räknar med 225 000 i kontantinsats utöver kostnader för lagfart och eventuella pantbrev.

Men hur i heliga helveten ska vi få tag i 225 000 kr? Ja vi kan spara, 4 000 kr i månaden i 5 år så har vi summan. Men det är 5 år och 4000 kr i månaden. Alla har inte bra avlönade arbeten.

En del banker har till och med sagt, ja ni borde tänkt på kontantinsatsen redan efter gymnasiet. Ursäkta, va? Vem fan gör det?

Frågan lyder, ni som lyckas fixa kontantinsats utan att låna ihop under några år, hur gjorde ni?

ceejay
2015-01-30, 20:11
Ni har alltså 0kr?

Släktingar/föräldrar?

PureWhey
2015-01-30, 20:19
Skulle gissa på att folk sparat pengar till kontantinsats, long shot?

Olegh
2015-01-30, 20:21
Jag och min fru har gett oss ut bland banker för att kolla efter bolån. Ingen fara, låna på bara men kontantinsatsen får ni skaffa själva.

Vi vill bo på landet så vi kommer undan lågt. Räknar med 225 000 i kontantinsats utöver kostnader för lagfart och eventuella pantbrev.

Men hur i heliga helveten ska vi få tag i 225 000 kr? Ja vi kan spara, 4 000 kr i månaden i 5 år så har vi summan. Men det är 5 år och 4000 kr i månaden. Alla har inte bra avlönade arbeten.

En del banker har till och med sagt, ja ni borde tänkt på kontantinsatsen redan efter gymnasiet. Ursäkta, va? Vem fan gör det?

Frågan lyder, ni som lyckas fixa kontantinsats utan att låna ihop under några år, hur gjorde ni?

Det är nog ganska vanligt. Själv var jag nog ett par år sen, men har å andra sidan haft mer flyt än de flesta med kneg.


Blanco-lån finns ju, men då måste ni gissningsvis visa att ni har en gemensam saftig inkomst (mer än 35-40k brutto?), något som jag antar att ni inte har. Det bästa/enda alternativet är förmodligen att spara undan pengar.

R Scarpa27
2015-01-30, 20:22
har du 30 spänn över? man vet aldrig kanske prickar in en större summa.

https://svenskaspel.se/img/articles/2012/Tur/Lotter/Triss/Triss-logga.jpg

4623
2015-01-30, 20:25
Föräldrar bostad som inte är högt belånad? Kolla om de kan inteckna den.

hugok
2015-01-30, 20:25
Jag gissar att ni idag bor i hyresrätt och inte har några pengar undansparade i så fall? Jag har alltid lagt undan lite pengar som har växt sig med åren. Annars är det nog bara att spara på, alternativt hoppas att era föräldrar är välbärgade. Eller låna pengar av tvivelaktiga utlånare :P

I2815
2015-01-30, 20:38
Jag kan bara tala för mig själv men jag är en av de få som har haft tur. Förutom en kortare stund då jag först flyttade hemifrån och bodde på en bekants soffa har jag aldrig hyrt boende utan alltid ägt. Jag har aldrig enskilt behövt lägga kontantinsats. Som "värst" så har jag fått det som topplån som sedan skrevs in i det vanliga boendelånet så räntan var aldrig någon fara. Vadan detta? Kontakter, i detta fall i form av en chef på en av de stora bankerna som haft min familj som kund och därför gav mig fördelaktiga villkor. När jag och min sambo köpte lägenhet för lite under miljonen hade vi kontantinsatsen då vi sålt våra bostadsrätter med en väldigt god vinstmarginal. När vi flyttade ut till landsbygden hade vi återigen en god vinstmarginal på vår försäljning samt andra omständigheter.

Ett par som är nära vänner behövde lägga en enorm kontantinsats när de köpte hus däremot. De kunde spara över 15000 i månaden så de hade kontantinsatsen i hand ganska snabbt men det var ändå hårda krav, särskilt i jämförelse över hur lätt jag själv har haft det. De båda var ändå fast anställda varav en hade en väldigt god inkomst, i mina ögon, på över 30k i månaden efter skatt. Sambon hade ungefär 15k efter skatt men de hade problem med finansiering trots att de inte hade prickar, domar eller annat som kunnat lega över dem.

Det är mycket pengar ni måste lägga ut men så ser det tyvärr ut nu. Finanskrisen 2008 föddes ju ur en bostadsbubbla som sprack och skapade svallvågor över hela världen, i stort. Idag är det tufft och jag råder er att börja spara så mycket det går och med lite tur kanske ni kan ta topplån på kontantinsatsen och i värsta fall så får ni dra åt skärpet och vänta tills ni har pengarna. Så är världen nu, i all dess tragik.

pazzion
2015-01-30, 20:58
Jag och min flickvän har inte köpt än, men vi har en kontantinsats sparad. Hur gjorde vi det? Vi började spara direkt efter gymnasiet och har sparat i 5 år. Så jo, det är tyvärr den tråkiga sanningen för många. Vart tyckte du annars att pengarna skulle komma ifrån?

BigSyke
2015-01-30, 21:02
Jag och min fru har gett oss ut bland banker för att kolla efter bolån. Ingen fara, låna på bara men kontantinsatsen får ni skaffa själva.

Vi vill bo på landet så vi kommer undan lågt. Räknar med 225 000 i kontantinsats utöver kostnader för lagfart och eventuella pantbrev.

Men hur i heliga helveten ska vi få tag i 225 000 kr? Ja vi kan spara, 4 000 kr i månaden i 5 år så har vi summan. Men det är 5 år och 4000 kr i månaden. Alla har inte bra avlönade arbeten.

En del banker har till och med sagt, ja ni borde tänkt på kontantinsatsen redan efter gymnasiet. Ursäkta, va? Vem fan gör det?

Frågan lyder, ni som lyckas fixa kontantinsats utan att låna ihop under några år, hur gjorde ni?


Det där med att spara är väl inte så konstigt. Man sparar för att kunna köpa något.
Det som är konstigt däremot att du vill köpa ett hus UTAN att ha pengar????
Ser du själv inte hur dumt det låter.

Johanss0n
2015-01-30, 21:05
Du vill ha ett hus
Du har inte råd med ett hus
Spara pengar tills du har råd med ett hus

Så enkelt är det

Jokester
2015-01-30, 21:10
Du vill ha ett hus
Du har inte råd med ett hus
Spara pengar tills du har råd med ett hus

Så enkelt är det

+1
Ni har för dålig inkomst och inga pengar sparade. Hur tänker ni? Ni har inte råd men ni vill bo i hus? Det är inte direkt så att alla har råd med det som du verkar insinuera. Vissa har råd genom bra lön och andra har sparat. Du har varken eller.

Paperbasket
2015-01-30, 21:12
Det där med att spara är väl inte så konstigt. Man sparar för att kunna köpa något.
Det som är konstigt däremot att du vill köpa ett hus UTAN att ha pengar????
Ser du själv inte hur dumt det låter.

Jag har aldrig nämnt att jag vill köpa ett hus utan att ha pengar :smash:

Vi äger två bilar utan lån som är värda kontantinsatsen. Vi sparade ihop till dem. Så nej, spara är inte så konstigt.

Frågan var nog otydlig. Ni som inte sparade ihop till kontantinsatsen, hur gjorde ni?

Paperbasket
2015-01-30, 21:14
+1
Ni har för dålig inkomst och inga pengar sparade. Hur tänker ni? Ni har inte råd men ni vill bo i hus? Det är inte direkt så att alla har råd med det som du verkar insinuera. Vissa har råd genom bra lön och andra har sparat. Du har varken eller.

Vi har en bra inkomst, har inte skrivit att den är dålig. Vi har 100 k undansparat för lagfart, pantbrev och renovering etc.

Exdiaq
2015-01-30, 21:18
CSN-lånet rakt in på sparkonto. Så sparar inte direkt till kontantinsats "på riktigt" utan skaffar mig bara ett lån med bättre villkor.

High1ander
2015-01-30, 21:20
Du har varken bra lön, och du har inte haft bra framförhållning, du försöker dessutom insinuera att det är "systemet" det är fel på som gör att du måste spara i x-antal år eller skaffa bättre lön. Nivån av "entitlement" kan bara beskrivas som "Svensk".

Varför skulle en bank låna ut pengar till någon som inte verkar förstå värdet på dom? Du lär ju knappast ingiva förtroende då hela konceptet "sparande" verkar främmande.

Edit: Ser nu att du sparat till bilar, så det är iaf. bra. Där kan du ju välja att sälja också, bilarna kommer till skillnad från huset antagligen inte öka i värde.

Exdiaq
2015-01-30, 21:29
Huset lär väl förmodligen inte öka särskilt i värde heller? Förmodligen tvärtom dessutom?

Olegh
2015-01-30, 21:31
Men herregud.

Paperbasket
2015-01-30, 21:39
Du har varken bra lön, och du har inte haft bra framförhållning, du försöker dessutom insinuera att det är "systemet" det är fel på som gör att du måste spara i x-antal år eller skaffa bättre lön. Nivån av "entitlement" kan bara beskrivas som "Svensk".

Varför skulle en bank låna ut pengar till någon som inte verkar förstå värdet på dom? Du lär ju knappast ingiva förtroende då hela konceptet "sparande" verkar främmande.

Edit: Ser nu att du sparat till bilar, så det är iaf. bra. Där kan du ju välja att sälja också, bilarna kommer till skillnad från huset antagligen inte öka i värde.

Men tack för att du läser innan du postar.

Det enda jag frågar, och nu förtydligar ja för alla, är: Ni som inte sparade ihop till er kontantinsats, hur löste ni er det?

Vi har inga problem med att spara ihop till kontantinsatsen även om det tar tid. Jag frågar inte efter hur vi ska spara. Jag insinuerar inte att det är fel på systemet. Jag vet hur man sparar. Jag medger att jag formulerade mig fel på min första post.

LÄS-> Ni som inte sparade ihop till er kontantinsats hur gjorde ni?

4623
2015-01-30, 21:41
Men tack för att du läser innan du postar.

Det enda jag frågar, och nu förtydligar ja för alla, är: Ni som inte sparade ihop till er kontantinsats, hur löste ni er det?

Vi har inga problem med att spara ihop till kontantinsatsen även om det tar tid. Jag frågar inte efter hur vi ska spara. Jag insinuerar inte att det är fel på systemet. Jag vet hur man sparar. Jag medger att jag kunde formulerat mig bättre på min första post.

LÄS-> Ni som inte sparade ihop till er kontantinsats hur gjorde ni?

Och du har fått alla tips som finns.

1. Ta hjälp av någon
2. Blancolån
3. Vinn på lotto
4. Kontakter

Sen kan ni givetvis råna en bank.

Dreas
2015-01-30, 21:59
Blev tillsammans med en tjej som haft lägenheter tidigare :)

Stråhle
2015-01-30, 22:12
Ifall du inte orkar vänta på att spara ihop till kontantinsatsen så kanske någon av er har en förälder som kan borga? Och därefter spara ihop kontantinsatsen så ni till slut kan stå på lånet själva. Det eller ha en kontakt på banken som kan göra ett undantag.

De metoderna är nog ända utvägen utan att spara.

JamesD
2015-01-30, 22:12
Blancolån är väl den mest uppenbara lösningen.

KlopFer
2015-01-30, 22:18
100k har ni alltså? Jag skulle sopa in allt i rysslandsfonder.

skans
2015-01-30, 22:22
Har ni bråttom med hus så kan ni ju sälja bilarna och köpa billigare eller köpa motsvarande igen med billån så får ni loss pengar.

spoon
2015-01-30, 23:04
Jag sparade pengar och jobbade övertid i 7 år. Betalade runt 400k allt som allt. Under den tiden så steg marknaden med 100% Så om jag hade tagit ett högrisklån så hade jag varit miljonär vid det här laget. Men sånt kan man ju inte veta.

The_RobRoy
2015-01-30, 23:54
Det finns nog lika många historier som personer hur det gick till. Hade idag en diskussion på jobbet med en ny-utexad, alla hans polare bodde i Sthlm innerstad och hade nyligen flyttat in. Jag undrade hur i helsicke hade alla råd med det? Tydligen rörde han sig i vänskapskretsar där alla föräldrar var rika och hjälpte till på traven. Good for them..

Själv har jag också en histora. Mina föräldrar hade sparat undan över 100k till en kontantinsats, men jag behövde den inte. Jag hade turen att börsen gick upp under min student-tid (2003-2007), då jag använde mitt MUCK-bidrag, sommarjobbspengar och CSN lån och spekulerade på börsen. Fick runt 100k att växa till över 400k. Tog i efterhand dumma risker, men det gick hem för att börsen gick upp så kraftigt. När börsen väl rasade 2008 torskade jag 200k, men då hade jag redan satt av för kontantinsatsen.

BlötSnö
2015-01-31, 00:35
Sälj bilarna. Köp billiga. Spara ihop det som saknas genom att dra åt svångremmen ordentligt, samt spara pengar på försäkringskostnaderna som borde sjunka.
Köp hus.
Köp bättre bilar när ekonomin stabiliserats.
Kan du/ni tänka er att sälja bilarna?
Om inte, varför?
Hur mycket kostar de att försäkra per månad?

Jag själv: Hade liiite pengar undanstoppade och sparade ihop en del genom att dra åt svångremmen ordentligt. Fick låna pengar via en inteckning på mina föräldrars hus och amorterade sedan ungefär 5000:- i månaden på den i två år. Sedan hade bostaden stigit lite i värde och det + besparingar + amortering täckte in de övre 80% ungefär.
Under tiden hade jag både bil och motorcykel. Dock hade de ett gemensamt värde på 25-30 000 och kostade nästan ingenting att försäkra och jag kan utföra enklare reparationer själv, men det var så mina prioriteringar låg.
Hellre en bra bostad än ett prestigefordon. Hur man skäms i/över en bil kommer jag aldrig förstå.
Jag inser att det låter lite snusförnuftigt, men det är i min mening ett skumt beteende. Det behöver inte gälla dig, men det dök bara upp i bakhuvudet.
Fiat Punto for the win! :D

Sarco
2015-01-31, 00:47
Rätt många inlägg i den här tråden är bara rent översitteri, ovärdigt Kolozzeum.

När jag köpte mitt första hus behövde vi också en ny bil och även om vi hade en del sparat så täckte det inte allt. Jag tror att vi helt enkelt tog hand om det med topplån som vi betalade av rätt snabbt. Om bankerna inte låter er göra det så återstår ju bara att skaffa pengar på andra sätt, dvs som redan sagts
1) låna pengar av andra, t.ex. släkt
2) byt ner er i bilar, bilar är dyrt och antagligen det bästa sättet att bränna pengar på som finns.
3) spara och vänta.

Att köpa ett hus på landet brukar också betyda en hel del kostnader för övrigt, så ligg inte på gränsen. Helt plötsligt behöver ni gräva nytt avlopp eller nåt annat roligt.

Majsan86
2015-01-31, 01:17
Har ni hört med alla olika banker? Vi lånade till kontantinsats och lagfart å alltihop, det enda som krävdes var att nån av våra föräldrar gick in som borgenär.
Men vi bor iof på landsbygden där folk är godtrogna och huset kostade "bara" 700 000.
Sen beror det nog väldigt mycket på vem på banken man pratar med den banktanten vi hade då var aldrig någonting något bekymmer, men hon har nu flyttat, så nu har vi fått en ny, yngre viktigpetter-käring med översittarbeteende som måste bläddra i sina papper så fort det är nåt. Tyvärr...

tjabon
2015-01-31, 02:18
Det är inte bara k-insats, lagfart och pantbrev som kostar. Inflyttning, renoveringar, ombyggnationer, verktyg, redskap m.m. plockar på. Jag tycker det verkar som om ni har en väldigt tight ekonomi om ni inte kan spara mer än 4000:- i månaden.

Pirko
2015-01-31, 10:34
Och du har fått alla tips som finns.

1. Ta hjälp av någon
2. Blancolån
3. Vinn på lotto
4. Kontakter

Sen kan ni givetvis råna en bank.

This.

De flesta jag känner löste första egna boendet genom kontakter/med hjälp av andra. De, liksom du, hade inte börjat spara direkt efter gymnasiet, men hade istället turen att få hjälp av sina föräldrar och liknande. Efter första boendet, och med lite tur, så blev vinsten av vidare försäljning en katalysator för högre insats i nästa boende. Och så rullar det på för dom, som hade lite tur med hjälp i början.

Annars får man helt enkelt köra blanco på insatsen eller spara. Eller råna en bank, som 4623 nämner.

Olegh
2015-01-31, 10:40
Blablabla orättvist, osv. Men jag har ändå svårt att svälja det här med människor som gör grova pengar på ren tur.


En parentes.

The_RobRoy
2015-01-31, 10:50
Blablabla orättvist, osv. Men jag har ändå svårt att svälja det här med människor som gör grova pengar på ren tur.


den svenska avundsjukan?

Kräket
2015-01-31, 11:00
Själv vette fan. Personligen känner jag ett emotionellt motstånd mot att vara skyldig pengar. Har nu sparat ca 500 tkr och har klarat mig undan CSN.

Hoppas också ha råd till bostad framöver...

Bmwtwinturbo
2015-01-31, 11:05
Om man inte har stor överflöd på pengar är det ganska värdelöst att äga saker idag pga låg ränta.

Sälj bilarna + 100kkr så är de ju kontantinsats, köper billigare bilar fast på avbetalning som rymms inom budget, så frigör ni maximalt med kapital.

Jazen
2015-01-31, 11:05
det kommer nya regler på amorteringskrav för nya låntagare efter juni har jag för mig, så lättare lär det inte bli

En kompis köpte lägenhet precis, kontantinsats på 300.000. Han hade 150k själv och resten blancolån.
själva insats och köpet är första steget men många räknar inte på en högre ränta. idag har folk allt från 1.59% till 2.12% rörligt och det räknar dom kallt på.....säg att inom 2-3år så är vi uppe på 3-4% , well det är några tusen på X antal miljoner man räknat på

Olegh
2015-01-31, 11:07
den svenska avundsjukan?

Du kan bättre.



Det är klart man sover bättre om natten om man har övertygat sig om att det fungerar ungefär som det ska göra, snarare än att det måste finnas något bättre sätt.

spas
2015-01-31, 11:09
Om man inte har stor överflöd på pengar är det ganska värdelöst att äga saker idag pga låg ränta.

Sälj bilarna + 100kkr så är de ju kontantinsats, köper billigare bilar fast på avbetalning som rymms inom budget, så frigör ni maximalt med kapital.

Min tanke också. Sämre för den dagliga ekonomin men banken blir glad.

Mental
2015-01-31, 11:12
Jag och min fru har gett oss ut bland banker för att kolla efter bolån. Ingen fara, låna på bara men kontantinsatsen får ni skaffa själva.

Vi vill bo på landet så vi kommer undan lågt. Räknar med 225 000 i kontantinsats utöver kostnader för lagfart och eventuella pantbrev.

Men hur i heliga helveten ska vi få tag i 225 000 kr? Ja vi kan spara, 4 000 kr i månaden i 5 år så har vi summan. Men det är 5 år och 4000 kr i månaden. Alla har inte bra avlönade arbeten.

En del banker har till och med sagt, ja ni borde tänkt på kontantinsatsen redan efter gymnasiet. Ursäkta, va? Vem fan gör det?

Frågan lyder, ni som lyckas fixa kontantinsats utan att låna ihop under några år, hur gjorde ni?

Hmm, är ni två med ordnade inkomster bör ni kunna spara närmare 12k i månaden tillsammans. klart på 1.5år.
Jag kan ensam spara 6k i månaden på en rätt låg inkomst, om jag hade delat alla räkningar + mat med någon så hade jag sparat mycket mer.

Dreas
2015-01-31, 11:26
Själv vette fan. Personligen känner jag ett emotionellt motstånd mot att vara skyldig pengar. Har nu sparat ca 500 tkr och har klarat mig undan CSN.

Hoppas också ha råd till bostad framöver...Du skulle ha tagit fullt CSN och utnyttjat den låga räntan.

The_RobRoy
2015-01-31, 11:28
Du kan bättre.


Då får du helt enkelt gärna förklara..

spas
2015-01-31, 11:31
Hmm, är ni två med ordnade inkomster bör ni kunna spara närmare 12k i månaden tillsammans. klart på 1.5år.
Jag kan ensam spara 6k i månaden på en rätt låg inkomst, om jag hade delat alla räkningar + mat med någon så hade jag sparat mycket mer.

Nu förutsätter det att TS inte har barn.

spas
2015-01-31, 11:39
Eftersom vi jag och frun håller på att spara till boende nr 2, eller 3 om man bortser från lägenheter så tycker jag ämnet är spännande.

En fråga som slår mig dock. Alla ni 20-25 åringar som tycker det är givet att spara undan 500 tusen till ett hus redan efter gymnasiet. Är ni medvetna om att man fram till krashen fick låna upp til långt norr om 3 mille utan en spänn i insatts så länge man var ett par och båda hade jobb. För de som vuxit upp med det systemet är det inte helt givet att lägga pengar på hög för att köpa hus utan kanske istället som TS köpa bilar utan lån.

Mental
2015-01-31, 11:49
Eftersom vi jag och frun håller på att spara till boende nr 2, eller 3 om man bortser från lägenheter så tycker jag ämnet är spännande.

En fråga som slår mig dock. Alla ni 20-25 åringar som tycker det är givet att spara undan 500 tusen till ett hus redan efter gymnasiet. Är ni medvetna om att man fram till krashen fick låna upp til långt norr om 3 mille utan en spänn i insatts så länge man var ett par och båda hade jobb. För de som vuxit upp med det systemet är det inte helt givet att lägga pengar på hög för att köpa hus utan kanske istället som TS köpa bilar utan lån.
Det är ju toppen, då har man mycket lägre bilkostnader och kan spara mer.

Tomas W
2015-01-31, 12:01
En fråga som slår mig dock. Alla ni 20-25 åringar som tycker det är givet att spara undan 500 tusen till ett hus redan efter gymnasiet. Är ni medvetna om att man fram till krashen fick låna upp til långt norr om 3 mille utan en spänn i insatts så länge man var ett par och båda hade jobb. För de som vuxit upp med det systemet är det inte helt givet att lägga pengar på hög för att köpa hus utan kanske istället som TS köpa bilar utan lån.

Så du menar bara för att man tidigare kunde köpa hus utan insats så sparade inte folk pengar till hus utan la det på andra saker (med andra ord konsumerade upp de)?

Att köpa hus är ingen rättighet utan något man kan göra när man helt enkelt har råd till det, är min åsikt i bostadsköp.

hahavaffan
2015-01-31, 12:02
Jag och min fru har gett oss ut bland banker för att kolla efter bolån. Ingen fara, låna på bara men kontantinsatsen får ni skaffa själva.

Vi vill bo på landet så vi kommer undan lågt. Räknar med 225 000 i kontantinsats utöver kostnader för lagfart och eventuella pantbrev.

Men hur i heliga helveten ska vi få tag i 225 000 kr? Ja vi kan spara, 4 000 kr i månaden i 5 år så har vi summan. Men det är 5 år och 4000 kr i månaden. Alla har inte bra avlönade arbeten.

En del banker har till och med sagt, ja ni borde tänkt på kontantinsatsen redan efter gymnasiet. Ursäkta, va? Vem fan gör det?

Frågan lyder, ni som lyckas fixa kontantinsats utan att låna ihop under några år, hur gjorde ni?Rätt många... i princip majoriteten av alla jag känner.

Pepz
2015-01-31, 12:02
Nu förutsätter det att TS inte har barn.

nja

jag och frugan sparar därikring.
med två barn. två millar lån och inkomster strax över medianinkomsten i sthlm.

och då sparar vi 10tkr lätt varje månad

spas
2015-01-31, 12:11
Så du menar bara för att man tidigare kunde köpa hus utan insats så sparade inte folk pengar till hus utan la det på andra saker (med andra ord konsumerade upp de)?

Att köpa hus är ingen rättighet utan något man kan göra när man helt enkelt har råd till det, är min åsikt i bostadsköp.

Råd har man när man inte behöver ta ett lån över huvudtaget. Med den logiken behöver vi nog bygga ett par miljoner lägenheter omgående. Att faktiskt bo i ett hus behöver inte vara specielt dyrt jämfört med en större hyreslägenhet. Det är stor skillnad på att ha råd att bo i hus och ha råd att köpa hus.

Doggelito
2015-01-31, 12:18
Blir man beviljad bostadslån då när banken ser att man redan har 200-300tsek i blancolån?

spas
2015-01-31, 12:26
nja

jag och frugan sparar därikring.
med två barn. två millar lån och inkomster strax över medianinkomsten i sthlm.

och då sparar vi 10tkr lätt varje månad

Samma här, det betyder inte att jag inte stör mig på att ett husköp 5 år tidigare hade gett mig 500k i värdeökning istället för behov att spara 500k. Kalla det avundsjuka om ni vill själv tycker jag att hela situationen är ganska galen.

Dagens lånesystem är naturligtvis sundare än innan krashen men priserna ligger kvar på fantasinivåer tack vara räntor på 1,x%.

JamesD
2015-01-31, 12:27
Blir man beviljad bostadslån då när banken ser att man redan har 200-300tsek i blancolån?

Tror inte att det är något problem. Känner folk som gjort så och det har gått bra. Är rätt många som har kring de summorna i lån på bilar när de lånar till hus. Banken vet ju inte vad du lånat till heller.

Doggelito
2015-01-31, 12:35
Tror inte att det är något problem. Känner folk som gjort så och det har gått bra. Är rätt många som har kring de summorna i lån på bilar när de lånar till hus. Banken vet ju inte vad du lånat till heller.

Ja men då är ju TS problem löst. Bara ta ett blancolån från en annan bank än den han söker bostadslånet från. Eller så kanske morsan eller nån ta ett blancolån åt han som han betalar till? Då blir det ännu lättare.

Tomas W
2015-01-31, 12:48
Råd har man när man inte behöver ta ett lån över huvudtaget. Med den logiken behöver vi nog bygga ett par miljoner lägenheter omgående. Att faktiskt bo i ett hus behöver inte vara specielt dyrt jämfört med en större hyreslägenhet. Det är stor skillnad på att ha råd att bo i hus och ha råd att köpa hus.

Antar att vi diskuterar kontantinsatsen och inte hela huset eftersom det är kontantinsatsen som nämns i topic?

Antar att du inser paradoxen i det uttalandet?

JamesD
2015-01-31, 14:30
Ja men då är ju TS problem löst. Bara ta ett blancolån från en annan bank än den han söker bostadslånet från. Eller så kanske morsan eller nån ta ett blancolån åt han som han betalar till? Då blir det ännu lättare.

Ja. Det är väl ändå relativt vanligt att folk inte har hela kontantinsatsen så det är inget svårlösligt problem.

spas
2015-01-31, 15:11
Antar att vi diskuterar kontantinsatsen och inte hela huset eftersom det är kontantinsatsen som nämns i topic?

Antar att du inser paradoxen i det uttalandet?

Och %satsen för kontantinsats är såklart av Gud given och inte öppen för ändring baserat på låntagerens övriga ekonomiska situation?

Latissimus Dorsi
2015-01-31, 15:22
CSN-lånet rakt in på sparkonto. Så sparar inte direkt till kontantinsats "på riktigt" utan skaffar mig bara ett lån med bättre villkor.

Jag gör samma sak, är det en bra idé? Tror jag fått idén ifrån dig i någon tråd. Vart ska man ha pengarna? På ett helt vanligt sparkonto eller typ i någon fond?

sp123ltd1
2015-01-31, 15:29
Jag gör samma sak, är det en bra idé? Tror jag fått idén ifrån dig i någon tråd. Vart ska man ha pengarna? På ett helt vanligt sparkonto eller typ i någon fond?
Det är en väldigt bra idé! Hela mitt CSN åker rakt in på börsen:thumbup:

Tomas W
2015-01-31, 15:44
Och %satsen för kontantinsats är såklart av Gud given och inte öppen för ändring baserat på låntagerens övriga ekonomiska situation?

Vart vill du komma? Har jag skrivit att den är av Gud given?

Ajemän
2015-01-31, 15:52
Köp en lite billigare fastighet som väntas öka i värde mha blancolån som du genast börjar ammortera. Efter 2-3 år säljer du den med lite förtjänst och plockar med dig pengarna som handpenning till nästa boende.

High1ander
2015-01-31, 16:03
Eftersom vi jag och frun håller på att spara till boende nr 2, eller 3 om man bortser från lägenheter så tycker jag ämnet är spännande.

En fråga som slår mig dock. Alla ni 20-25 åringar som tycker det är givet att spara undan 500 tusen till ett hus redan efter gymnasiet. Är ni medvetna om att man fram till krashen fick låna upp til långt norr om 3 mille utan en spänn i insatts så länge man var ett par och båda hade jobb. För de som vuxit upp med det systemet är det inte helt givet att lägga pengar på hög för att köpa hus utan kanske istället som TS köpa bilar utan lån.

Det du beskriver förrut är just problemet, svenska iden (samma i USA) som vaggats in att "alla ska kunna ha hus utan att spara" vilket ledde till problemen.

Jag har själv inte sparat, men jag tycker inte systemet är dåligt som orginal-posten framställde det åt ena hållet, utan faktiskt att det borde vara svårare (och det var den jag baserade mina åsikter, då han la fram bättre info under tiden jag skrev mitt inlägg). Jag tycker faktiskt det är bra att man börjar kräva mer för boende, etc. jag tycker inte det är en mänsklig rättighet att alla ska kunna bo i Stockholms innerstad. Det finns "hem" att hittas runt om i detta avlånga land för 200-400K kr. De är knappast det bästa lägena eller modernaste. Jag kan pendla 4-5 timmar om dagen för vissa jobb, bara för att bo billigare, eller så kan jag lägga ut 6000-8000kr mer för boende i Stockholm, men här är grejen, jag kan välja jag är inte tvungen, jag skulle även kunna försöka jobba mer lokalt, etc.

Bopriserna är löjliga, för 40-50 år sedan så tog det 10-20 år att betala av ett hus, nu så siktas det mer på 30-40 år, eller som de varit innan krisen och på väg nu igen att man inte kommer betala av alls, utan man bara hoppas på att värdeökningen är högre än inflation och räntor...

Läget är att bostäder mer eller mindre är aktier/fonder, och folk blir sura och kräver pengar tillbaka när de inte får avkastning. Dvs. man överbelånar och har övertro på att räntor ska vara låga och att bostadsmarknaden ska fortsätta stiga och när ens "lott" inte går som man tänkt så är det fel på systemet (inte på en själv som tog för stora risker eller krävde för dyrt boende).

Sen kan man chansa också och köpa ett billigare hus och renovera eller hoppas att det stiger under tiden man sparar, samtidigt så lär/ser man också om man klarar av att sköta ett hus (som då säkert är mindre). Jag har vänner som köpt hus för 8-9 år sen för kanske 450 000 som nu är värda runt en miljon, där de gjorde en värdeökning på ca 200 000kr på bara nått år genom att renovera för kanske 50 000kr. Men sånt kan vara svårt i mindre orter då t.ex. "lokala industrin" lägger ner så dumpas priserna.

spas
2015-01-31, 16:34
Det du beskriver förrut är just problemet, svenska iden (samma i USA) som vaggats in att "alla ska kunna ha hus utan att spara" vilket ledde till problemen.

Jag har själv inte sparat, men jag tycker inte systemet är dåligt som orginal-posten framställde det åt ena hållet, utan faktiskt att det borde vara svårare (och det var den jag baserade mina åsikter, då han la fram bättre info under tiden jag skrev mitt inlägg). Jag tycker faktiskt det är bra att man börjar kräva mer för boende, etc. jag tycker inte det är en mänsklig rättighet att alla ska kunna bo i Stockholms innerstad. Det finns "hem" att hittas runt om i detta avlånga land för 200-400K kr. De är knappast det bästa lägena eller modernaste. Jag kan pendla 4-5 timmar om dagen för vissa jobb, bara för att bo billigare, eller så kan jag lägga ut 6000-8000kr mer för boende i Stockholm, men här är grejen, jag kan välja jag är inte tvungen, jag skulle även kunna försöka jobba mer lokalt, etc.

Bopriserna är löjliga, för 40-50 år sedan så tog det 10-20 år att betala av ett hus, nu så siktas det mer på 30-40 år, eller som de varit innan krisen och på väg nu igen att man inte kommer betala av alls, utan man bara hoppas på att värdeökningen är högre än inflation och räntor...

Läget är att bostäder mer eller mindre är aktier/fonder, och folk blir sura och kräver pengar tillbaka när de inte får avkastning. Dvs. man överbelånar och har övertro på att räntor ska vara låga och att bostadsmarknaden ska fortsätta stiga och när ens "lott" inte går som man tänkt så är det fel på systemet (inte på en själv som tog för stora risker eller krävde för dyrt boende).

Sen kan man chansa också och köpa ett billigare hus och renovera eller hoppas att det stiger under tiden man sparar, samtidigt så lär/ser man också om man klarar av att sköta ett hus (som då säkert är mindre). Jag har vänner som köpt hus för 8-9 år sen för kanske 450 000 som nu är värda runt en miljon, där de gjorde en värdeökning på ca 200 000kr på bara nått år genom att renovera för kanske 50 000kr. Men sånt kan vara svårt i mindre orter då t.ex. "lokala industrin" lägger ner så dumpas priserna.

Läser du mitt inlägg efter det citerade så ser dua tt vi tycker precis samma. Hårdare krav är bra men så länge vi har fantasipriser så blir det en konstig skarv.

xodd
2015-01-31, 17:10
Jag och min sambo hade turen att vara med i en ombildning från hyresrätt till bostadsrätt ganska så omgående när vi väl fick eget boende. Med hjälp av pengarna vi fick loss ifrån den lägenheten har vi gjort bostadskarriär genom att utnyttja Stockholms bisarra bostadssituation och nu börjar vi närma oss punkten då vi kommer flytta till hus inom 2 år och komma bort ifrån Stockholm.

Tyvärr har jag börjat känna mer och mer avsmak mot hela bostadsmarknaden. I och kring våra kära storstäder är luftslott det som ligger närmst till hands. Marknaden drivs inte bara utav låga räntor, utan av, i mitt tycke, en mäklarkår som helt tappat fotfästet, skattepolitik, en helt horribel landsbygdspolitik, dyrt och omständigt byggande etc.

Det som är rätt skönt är att jag tycker mig börja se tendenser till att en del 80talister börjar söka sig ifrån storstäderna och visa mer intresse för en del mindre order med närhet till natur och friluftsliv. Time will tell.

shut teh face
2015-02-04, 20:24
Jag är avundsjuk på alla som köpte bostad förut, noll kr insats, se värdeökningen bara stiga och stiga, sen har man ju ändå allt i bottenlån ändå.

Men jag är såpass ung att jag inte fick vara med i den gräddfilen.

Min fru hade lite fonder hon hade fått av sin mormor, det var 40k kanske, jag sparade ihop 70k på ett år genom att vi levde snålt, sen köpte vi ett väldigt billigt boende (detta var 3 år sen då krävdes det 10 (eller 15?)), amorterat på det en del, samtidigt som vi sparat en del.

Det är inga fantasisummor vi kan köpa för nu (vi letar hus), och det har tagit många år, trots hård budget, och god inkomst. Jag vet inte hur alla andra gör med sämre lön, eller folk som inte kan hålla i pengarna.

Numer kräver de ju 25% kontantinsats, på landsbygden, de enda som gått med på 15% är LF och där har vi lånelöfte.

Angel
2015-02-08, 11:11
Jag fick pengarna av mina föräldrar faktiskt.

Pirko
2015-02-08, 12:03
Blablabla orättvist, osv. Men jag har ändå svårt att svälja det här med människor som gör grova pengar på ren tur.


En parentes.

den svenska avundsjukan?

Syftar ni på mitt inlägg?
Ingenting med orättvisa eller avundsjuka att göra. Såklart man har tur om man får hjälp på traven med sitt första boende, och att det sen ökar i värde så att man själv kan stå för insatsen till nästa egna lägenhet. Det är så många får till det, då TS undrade hur så många utan vidare eget sparande ändå har lyckats. Jag ser inte på dessa människor med avundsjuka eller orättvisa, detta är fullt normalt och är inget jag brinner till för.

Jag menar alltså att om man inte lyckas spara till det själv, så finns det inte så många andra alternativ än att få hjälp eller försöka skaffa sig insatsen på annat vis. Svårare än så är det inte.

Loke
2015-02-08, 13:11
För mig verkar det udda att ett par där båda jobbar heltid inte skulle ha råd att lägga undan 10 000 i månaden i ett år eller två. Man lär ju få in mellan 30 och 40 000 på lönekontot även med halvdåliga jobb, där ca 10 går till nuvarande bostad, ca 5-10 går till mat och kläder och dylikt. Visst, bil kommer man kanske inte ha råd med, och resor är det inte tal om, men det är alltså ett eller två år det handlar om, för att sedan vara inne i bostadskarriären för resten av livet. Det är ju inte konstigare än att offra ett par år på utbildning för att få lite högre lön resten av livet.

Exdiaq
2015-02-08, 15:03
Jag gör samma sak, är det en bra idé? Tror jag fått idén ifrån dig i någon tråd. Vart ska man ha pengarna? På ett helt vanligt sparkonto eller typ i någon fond?

Innan hade jag det på sparkonto hos ICA, men nu har jag fört över pengarna jag hitintills "sparat" ihop till ett sparkonto hos Avanza med 1,2% ränta om jag binder de i 12 månader (1,4 om 24mån). För fortlöpande insättningar använder jag Santander-kontot på Avanza med 1,05% ränta (dock rörlig) och lär förmodligen öppna ett nytt 12-månaderskonto när det är lite mindre än 12 månader kvar av min utbildning.

Att placera lånade pengar i fonder, även om det är t.ex. indexfonder, känns som något proffsen sysslar med. Jag är inget proffs. För den summan jag satt in på 12-månaderskontot får jag nästan 1000kr brutto i räntor. Duger mer än väl för mig.

Jag börjar dock fundera över vad jag ska göra med dessa pengar om den påstådda (jag kan alldeles för lite för att kunna bedöma) bostadsbubblan inte spruckit när jag är färdigutbildad och skaffat mig tillsvidareanställning. Börjar mer och mer snegla på hyresrätt istället för bostadsrätt.

Ska jag betala tillbaka? Placera på sparkonto tills bubblan spricker (om den spricker)? Placera i fonder tills bubblan spricker (om den spricker)? Placera i fysiska tillgångar? Vet inte i nuläget men har lite tid att fundera.

PixelMiner
2015-02-08, 19:18
Bopriserna är löjliga, för 40-50 år sedan så tog det 10-20 år att betala av ett hus, nu så siktas det mer på 30-40 år, eller som de varit innan krisen och på väg nu igen att man inte kommer betala av alls, utan man bara hoppas på att värdeökningen är högre än inflation och räntor...

Om vi Svenskar verkligen tog 30-40 år på sig att betala av våra huslån så hade nog inte Riksbanken varit så nervösa. Sanningen är att i Sverige ligger de verkliga amorteringstiderna nu på 100 år för småhus och 200 år för bostadsrätter.

Finnarna är som vanligt mycket bättre, där är snittet 25 till 30 år.

dluddeckens
2015-02-08, 21:04
Gäsp vad många "icke-förslag".


Gör en kalkyl, där ni tar med blancolån. Utgå från att räntan kan stiga ett par % i den kalkylen (så det finns lite "luft").

Kolla hur mycket blancolån ni kan ta, och fortfarande klara månadskostnaderna. Så länge räntorna är låga => betala av snabbare, skulle räntan stiga => betala av något långsammare.

De pengarna ni lagt undan för ex renovering (del av de 100') bör ni använda också. Bättre att ni renoverar senare (om prio är att skaffa huset snarast).

Det mesta går lösa, har man sunt förnuft, så är det inget problem med blancolån. Dagens blancolån är billigare än vad ett vanligt bottenlån var i början av 90-talet.


Vill man något riktigt mycket, finns det säkert ytterligare prioriteringar ni kan göra i övriga livet (som resulterar i att ni har mer än +4000 kr på sista raden).

Lycka till.