handdator

Visa fullständig version : Är detta ett bra träningsprogram och hur ofta kan man träna?


Beefkejk
2015-01-30, 18:04
Har kommit igång mer seriöst med min träning och kör detta program var annan till tredje dag. Plus att min plan är att kombinera med dagliga armhävningar, squats, benlyft och höftlyft.

Programmet är
Marklyft
knäböj
militräpress
bänkpress
stångrodd

sen lägger jag till

plankan
liggande benlyft
russian twists
ab wheel
hantellyft åt sida
rygglyft

och några till benövningar.
Jag har nyligt börjat med marklyft och knäböj så jag kör än så länge med lite tyngder. Sen antar jag man kan skippa dom extra benövningarna?

Alla säger olika men jag tänkte att jag kör samma program varje gång då jag borde fått med de flesta muskelgrupperna.
Och att jag kör på med många övningar om jag orkar och sen när jag kommer upp i högre vikter så kanske jag ska nöja mig med att bara köra basövningarna.
Eller vad säger ni? :)

Mitt mål är att få en starkare kropp, speciellt bål och säte men att också generellt bli starkare.
Får man sen en snygg kropp på kuppen så är det ju inget minus men inte det viktigaste.
http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/cool2.gif

Seedstream
2015-01-30, 21:13
Sets, reps, vila?

Krutpaket
2015-01-30, 21:20
Är allt detta 1 pass? Hur många set och reps tänkte du göra?

Beefkejk
2015-01-30, 21:21
Bra fråga. Kör 3x5 på basövningar.
Och de övriga 3x10. Vila, vet inte😄
Vad tycker du? Jag är ny då det gäller strukturerad träning.

Beefkejk
2015-01-30, 21:22
Ja tänkte det som ett pass. Är det dumt?

xanton
2015-01-31, 10:32
Tänk på att det är 11 övningar + några benövningar. Låter alldeles för mycket, skulle lägga mig på max 7-8 övningar om du kör allt på ett och samma pass.
Du kan köra såhär om du gillar schemat, så får du in lite extra för triceps och biceps. samt mage inräknat och det viktigaste. Varannan dag. Vecka 1: A/B/A, vecka 2: B/A/B vecka 3: A/B/A osv. Mån/ons/fre eller valfritt varannan dag så det blir 3 pass i veckan.

Pass A
knäböj 3x5
bänkpress 3x5
stångrodd 3x5
Tricepextensioner 3x8-10
Stångcurls (biceps) 3x8-10
Liggande benlyft 3x10
Plankan 3x10

Pass B
Knäböj 3x5
Marklyft 3x5
Militärpress 3x5
Stångrodd 3x8-10 (lite lättare än första passet, för du har nyss kört mark)
Smalbänk (triceps) 3x8-10
Stångcurls (biceps) 3x8-10
russian twists 3x10
ab wheel 3x10

Beefkejk
2015-01-31, 10:57
Tack för ett jättebra svar.
Ser att du slängt in lite triceps övningar.
Bra där för dom hade jag glömt. Bicepscurls kör
jag redan med. Hade glömt skriva det.
Antar att du tyckte det generellt var bra övningar men för många.

Jag har hört innan att man inte bör köra för många övningar. Vad är problemet om man kör många övningar och helt tar ut sig?
Som man tex tränar i crossfit.

Brinke
2015-01-31, 14:10
Beroende på dagens WOOD så behöver det inte vara fler övningar i crossfit än vanlig split, bara på CF ska man göra allt så fort man kan



Tack för ett jättebra sva
Ser att du slängt in lite triceps övningar.
Bra där för dom hade jag glömt. Bicepscurls kör
jag redan med. Hade glömt skriva det.
Antar att du tyckte det generellt var bra övningar men för många.

Jag har hört innan att man inte bör köra för många övningar. Vad är problemet om man kör många övningar och helt tar ut sig?
Som man tex tränar i crossfit.

Beefkejk
2015-01-31, 15:53
Så vad är det som händer om man kör för många övningar?
Är det skaderisken som ökar eller hinner inte musklerna återhämta sig?

juckeyy
2015-01-31, 22:51
Så vad är det som händer om man kör för många övningar?
Är det skaderisken som ökar eller hinner inte musklerna återhämta sig?

Om du ska göra mer tekniska lyft så är det ju en fördel att inte var helt slutkörd, då ökar ju skaderisken iaf.

Krutpaket
2015-01-31, 22:59
Problemet med fmr många övningar i ett pass, anser jag, är att man sparar på sig då man vet att man har många övningar kvar. Jag anser att det är bättre att göra några få övningar tungt och bra istället för många men lätt. Men d är min personliga åsikt.

Beefkejk
2015-02-03, 14:09
Jag har tränat regelbundet i bara tre veckor. Så när det gäller knäböj ligger jag på 40.
Marklyft 60-80 och bänk 50-60
Dvs jag tar inte ut mig helt än utan jobbar på att få upp en grundstyrka och teknik först.
Sen köper jag helt att man lägger sig på tyngre pass och då ger allt man har och då finns det säkert en risk att man skadar sig om man kör för många övningar.

Tack för era råd:)