handdator

Visa fullständig version : Varför benspark när man kör knäböj?


R0B
2015-01-30, 17:48
Som topic säger, varför ska man köra benspark om man redan kör en fullt godkänt ATG böj?

Ser inte att en benspark ger något som inte en böj ger om man tänker muskelaktivering.

Några tankar på det?

Sheogorath
2015-01-30, 17:50
Rectus femoris aktiveras inte särskilt effektivt i böj, benpress och andra övningar där man gör en samtidig extension i höften. Det gör den däremot av benspark och benlyft.

Alltidxx
2015-01-30, 18:23
Om Tom Platz besudlar bensparkar så måste det vara bra!

1_QV-L_jZDI

R0B
2015-01-30, 18:59
Rectus femoris aktiveras inte särskilt effektivt i böj, benpress och andra övningar där man gör en samtidig extension i höften. Det gör den däremot av benspark och benlyft.

Fanskap, börjar bli dyrt det här :/,

Är det något jag missar om jag kör finnen (på ställning som visas i övningsbanken) istället för bencurl i maskin?

Svårt att hitta dom två maskinerna under 8-10 tusen styck.

hugok
2015-01-30, 20:16
Om Tom Platz besudlar bensparkar så måste det vara bra!

1_QV-L_jZDI

Haha vad håller han på med i slutet?

Fanskap, börjar bli dyrt det här :/,

Är det något jag missar om jag kör finnen (på ställning som visas i övningsbanken) istället för bencurl i maskin?

Svårt att hitta dom två maskinerna under 8-10 tusen styck.

Har du hemmagym är det inte på långa vägar värt det. Jag ser bencurlen och bensparken som något man kör när man har ont i ryggen och inte kan köra böj.

shok
2015-01-30, 20:19
Frontböj är väll bättre än Knäböj om man jämför framsidan?

Tapatalk

R0B
2015-01-30, 20:38
Haha vad håller han på med i slutet?



Har du hemmagym är det inte på långa vägar värt det. Jag ser bencurlen och bensparken som något man kör när man har ont i ryggen och inte kan köra böj.


Han stretchar väl ut det sista :hbang:


Har ett ganska bra hemmagym tycker jag, men benträningen känns lite ledsam utan curl och spark. Just hamstring känns svårt att få till, raka mark tycker jag inte riktigt att jag får till bra.

z_bumbi
2015-01-30, 21:00
Det går att köra benspark utan att ha en maskin så att skaffa det till ett hemgym ser jag inte som något direkt krav. Sen kan man fundera på vad ett pass i veckan med 10-kort eller månadskort i 3-4 månader per år kostar på något annat gym och jämföra det med vad maskinerna kostar.

anvihl
2015-01-30, 21:21
Har ett ganska bra hemmagym tycker jag, men benträningen känns lite ledsam utan curl och spark. Just hamstring känns svårt att få till, raka mark tycker jag inte riktigt att jag får till bra.

Sänk vikterna då :). Du kan också testa goodmornings för hamstring. Du kan också köpa gummiband, t.ex powerbands för att köra lårcurl och benspark med. Mycket billigare än maskiner och betydligt fler användningsområden.

R0B
2015-01-30, 21:23
Tipsa gärna om hur man ska göra utan maskinen, menar du kanske en bänk med spark möjlighet? Dom jag testat har varit riktigt dåliga så har inte forskat vidare i det.

Jag har tillräckligt med gymkort redan som jag använder när jag är på jobb. Hemmavid har jag ingen möjlighet att åka till gym överhuvudtaget p.g.a barn vilket gör mitt gym ovärderligt. Och så är jag lite prylbög också :/

Goodmornings kör jag redan, men tack för tipset, hur funkar det med powerbands?

hugok
2015-01-30, 21:50
Det hade annars varit ett roligt projekt att bygga eget. Kan du svetsa eller känner någon som kan?

Gnusram
2015-01-30, 21:55
Tipsa gärna om hur man ska göra utan maskinen, menar du kanske en bänk med spark möjlighet? Dom jag testat har varit riktigt dåliga så har inte forskat vidare i det.

Sissy squats

R0B
2015-01-30, 21:56
Svetsning har jag aldrig gett mig på men visst känner jag nån/några som är riktiga fenor på det. Släng över en ritning ;)

Sissy squats såg väldigt obekvämt ut, och lite svårt att till belastning, Men det kanske räcker långt med kroppsvikt?

hugok
2015-01-30, 22:27
Svetsning har jag aldrig gett mig på men visst känner jag nån/några som är riktiga fenor på det. Släng över en ritning ;)

Sissy squats såg väldigt obekvämt ut, och lite svårt att till belastning, Men det kanske räcker långt med kroppsvikt?

Har du tid att vänta ett par veckor eller så kan jag definitivt göra en ritning. Gör mitt examensarbete nu med något liknande så det kommer gå före men jag kan titta på det när jag får lite tid över.

King Grub
2015-01-30, 22:29
Tipsa gärna om hur man ska göra utan maskinen?

o6iMuAyhMEg

R0B
2015-01-30, 22:34
Schysst, varför har jag inte tänkt på det. Tack för tipset :)

Det där måste ju fungera med curls också, kanske lite svårt att få upp vikten till att börja med dock. Någon sorts anordning för att spänna fast hanteln skulle man kanske kunna svänga ihop.

100
2015-01-30, 23:22
Knäböj, frontböj, utfall, vanliga marklyft, raka marklyft. Du kommer långt med dessa övningar.

hugok
2015-01-30, 23:48
Min modell kommer förmodligen bli ganska lik dom monterbara som man kan köpa. Om du inte absolut vill ha en med trissa, men det kommer bli mer komplicerat och svårt att svetsa och inte speciellt mycket bättre tror jag.

Kantorn
2015-01-31, 00:27
Jag ser inte varför någon skulle vilja köra benspark, riktigt elak mot knäna.

PureWhey
2015-01-31, 00:40
Jag ser inte varför någon skulle vilja köra benspark, riktigt elak mot knäna.

Que?

Diomedea exulans
2015-01-31, 00:45
Jag ser inte varför någon skulle vilja köra benspark, riktigt elak mot knäna.

Tycker nog det är den benövning som gör minst ont i knäna.

Kantorn
2015-01-31, 01:48
Tycker nog det är den benövning som gör minst ont i knäna.

Jag är abslout ingen expert på anatomi, jag har dock läst en del artiklar om benspark och enligt dom så finns det ingen övning som sliter så mycket på korsbandet som benspark, rätta mig gärna om jag har fel.
Sen får jag personligen ont i knäna av benspark (långt ifrån ensam om detta), jag fick det inte dom första åren men idag så är den fruktansvärd, alla andra benövningar funkar bra dock.

?v=VvLpDniGiDM

hugok
2015-01-31, 09:47
Jag har nyligen rivit sönder korsbandet och benspark är mitt största no no enligt sjukgymnasten.

R0B
2015-01-31, 10:54
Knäböj, frontböj, utfall, vanliga marklyft, raka marklyft. Du kommer långt med dessa övningar.

Och ingen av dom förutom rakmark ger direkt aktivering av hamstring som jag har förstått det, är rakmark att föredra framför bencurl? eller vice versa?
Curl känns för mig som att jag får till det bättre men det säger ju inte så mycket som vi alla vet.

Min modell kommer förmodligen bli ganska lik dom monterbara som man kan köpa. Om du inte absolut vill ha en med trissa, men det kommer bli mer komplicerat och svårt att svetsa och inte speciellt mycket bättre tror jag.

Problemet med dom monterbara har varit att dom känns lite kantigare i rörelsen är dom som är egna maskiner, i alla fall som dom jag provat. Plus att dom monterbara brukar vara så extremt klent byggda men din konstruktion kanske kommer funka bättre?

anvihl
2015-01-31, 11:00
Goodmornings kör jag redan, men tack för tipset, hur funkar det med powerbands?

Typ:

xrigYtYBL5k

Går ju självklart göra med båda benen samtidigt också. Med lite fantasi går det att göra liggande och stående lårcurl också.

mK9bJyvCcpg

Går att variera mycket och med olika motstånd på banden beroende på hur du fäster dom osv.

filmjölk
2015-01-31, 11:14
Benspark kör man för att många andra benövningar även tränar röven, vilket benspark inte gör. Så den körs som komplement i ett neurotiskt försök att få muskulösa ben utan att få allt för stor röv.

100
2015-01-31, 11:35
Och ingen av dom förutom rakmark ger direkt aktivering av hamstring som jag har förstått det, är rakmark att föredra framför bencurl? eller vice versa?
Curl känns för mig som att jag får till det bättre men det säger ju inte så mycket som vi

Utfall är hamstring mördare om du utför de korrekt.

svenbanan
2015-01-31, 11:38
Angående gummiband, så är ett bra alternativ gamla cykelslangar ifall man vill ha superbilligt.

R0B
2015-01-31, 13:05
Utfall är hamstring mördare om du utför de korrekt.

Inte något som jag märkt av, och hur mycket magi kan det vara i att utföra ett utfall? Så hur menar du att du aktiverar hamstring i ett utfall som gör det likvärdig en curlande rörelse? Handlar det om att gå så långt med röven mot vaden om man säger så kanske?

Det kan kanske bero på att utfall alltid hamnar efter knäböj, då framsidan redan är slut och därför jag inte hinner trötta ut hamstring innan jag är slut.


Många bra tips för övrigt i tråden, tack allesammans och fortsätt gärna tipsa.

Kantorn
2015-01-31, 13:17
Utfall är hamstring mördare om du utför de korrekt.

Nej det är den inte då hamstrings funktion är att utföra en flexion i knäleden samt en extension i höftleden, inte en extension i knäleden som sker vid utfall.
Här är hamstrings endast en dynamisk stabilisator

hugok
2015-01-31, 13:38
Problemet med dom monterbara har varit att dom känns lite kantigare i rörelsen är dom som är egna maskiner, i alla fall som dom jag provat. Plus att dom monterbara brukar vara så extremt klent byggda men din konstruktion kanske kommer funka bättre?

Det ska nog gå att åtgärda. Klenheten är ju bara att bulka upp i alla fall :)

R0B
2015-01-31, 13:52
Har du nån skiss på hur du hade tänkt dig konstruktionen? Hade absolut varit intressant att se.

hugok
2015-01-31, 15:04
Har du nån skiss på hur du hade tänkt dig konstruktionen? Hade absolut varit intressant att se.

Jag har en i huvudet. Ska se om jag kan rita en snabb skiss och ta kort.

Diomedea exulans
2015-01-31, 15:21
Jag är abslout ingen expert på anatomi, jag har dock läst en del artiklar om benspark och enligt dom så finns det ingen övning som sliter så mycket på korsbandet som benspark, rätta mig gärna om jag har fel.
Sen får jag personligen ont i knäna av benspark (långt ifrån ensam om detta), jag fick det inte dom första åren men idag så är den fruktansvärd, alla andra benövningar funkar bra dock.


Okej, jag har iofs inte kört benspark så mycket.

PureWhey
2015-01-31, 15:24
Jag har nyligen rivit sönder korsbandet och benspark är mitt största no no enligt sjukgymnasten.

Har avslitet korsband, benspark funkar utmärkt för mig. Till en början vart det dock bara stabilitetsövningar nästan om jag inte minns fel.

När mina quadsenor vart överbelastade ifrån mycket och många tunga böj har bensparken vart bra för att avlasta och komplementera de lättare böjarna med.

Diomedea exulans
2015-01-31, 15:26
Det finns ett annat argument för benspark, jag vet inte om någon har nämnt det: I böjlika övningar är belastningen lägst i toppen, emedan den i benspark är hög i toppen, kanske t o m högst. Det låter rimligt, tycker jag, att försöka bli stark i hela rörelseomfånget, varför benspark torde vara nyttigt.

PureWhey
2015-01-31, 15:35
Det finns ett annat argument för benspark, jag vet inte om någon har nämnt det: I böjlika övningar är belastningen lägst i toppen, emedan den i benspark är hög i toppen, kanske t o m högst. Det låter rimligt, tycker jag, att försöka bli stark i hela rörelseomfånget, varför benspark torde vara nyttigt.

Lite det jag försökte komma åt med mitt inlägg :D

Diomedea exulans
2015-01-31, 15:37
Lite det jag försökte komma åt med mitt inlägg :D

Jag har inte orkat läsa hela tråden. *cry*

PureWhey
2015-01-31, 15:37
Jag har inte orkat läsa hela tråden. *cry*

Trots att jag är ett ovanför dig? :(

Diomedea exulans
2015-01-31, 15:49
Trots att jag är ett ovanför dig? :(

Jahaa, jag fattade inte att du ville säga det med det!

PureWhey
2015-01-31, 15:50
Jahaa, jag fattade inte att du ville säga det med det!


Nä blev otydligt, därför jag påpekade det efteråt :D

Sheogorath
2015-01-31, 15:57
Utfall är hamstring mördare om du utför de korrekt.

Nej. Andelsmässigt kanske marginellt mer hamstrings än böj om du tar långa steg men verkligen ingen "hamstringsmördare". Quadriceps, adductor magnus, gluteus maximus+medius aktiveras däremot fint. "Korrekt utförd" är det framförallt en övning för höft/knästabilitet där man får hyfsad quadsträning på köpet.

hugok
2015-01-31, 16:59
Har avslitet korsband, benspark funkar utmärkt för mig. Till en början vart det dock bara stabilitetsövningar nästan om jag inte minns fel.

När mina quadsenor vart överbelastade ifrån mycket och många tunga böj har bensparken vart bra för att avlasta och komplementera de lättare böjarna med.

Intressant, trodde det nästan var värre än fotboll för korsbandet. Är det okej om jag pm:ar dej med lite frågor om korsbandsskadan förresten? Behöver lite input på hur det är att lyfta med det från folk som uppenbarligen tränar mycket och kan lyfta tungt. Har några jag snackat med men alltid bra med fler.

PureWhey
2015-01-31, 17:00
Intressant, trodde det nästan var värre än fotboll för korsbandet. Är det okej om jag pm:ar dej med lite frågor om korsbandsskadan förresten? Behöver lite input på hur det är att lyfta med det från folk som uppenbarligen tränar mycket och kan lyfta tungt. Har några jag snackat med men alltid bra med fler.


Kör hårt

F Ultra
2015-01-31, 18:12
Jag är abslout ingen expert på anatomi, jag har dock läst en del artiklar om benspark och enligt dom så finns det ingen övning som sliter så mycket på korsbandet som benspark, rätta mig gärna om jag har fel.
Sen får jag personligen ont i knäna av benspark (långt ifrån ensam om detta), jag fick det inte dom första åren men idag så är den fruktansvärd, alla andra benövningar funkar bra dock.

?v=VvLpDniGiDM

Finns en längre äldre tråd ang detta där det kom fram att den farlighet som ofta associeras med benspark gäller de äldre maskiner där belastningen är tung hela vägen (den som finns på bild i ditt youtubeklipp är en sådan äldre maskin) medan dagens maskiner med ovala drivhjul då inte ska ha dessa negativa aspekter.

PureWhey
2015-01-31, 19:11
Nej. Andelsmässigt kanske marginellt mer hamstrings än böj om du tar långa steg men verkligen ingen "hamstringsmördare". Quadriceps, adductor magnus, gluteus maximus+medius aktiveras däremot fint. "Korrekt utförd" är det framförallt en övning för höft/knästabilitet där man får hyfsad quadsträning på köpet.

Är inte utfallsgång med lite extra fokus på den excentriska fasen god träning för sartorius också?

Sheogorath
2015-01-31, 20:18
Är inte utfallsgång med lite extra fokus på den excentriska fasen god träning för sartorius också?

Mjäae... Kan väl inte riktigt se det framför mig, när jag tänker på muskelns funktion som bl.a. knäflexor. Är det något särskilt du tänker på? Däremot får ju en annan höftflexor i regionen, m. rectus femoris på det bakre benet en del pisk i den excentriska fasen.

PureWhey
2015-01-31, 20:24
Mjäae... Kan väl inte riktigt se det framför mig, när jag tänker på muskelns funktion som bl.a. knäflexor. Är det något särskilt du tänker på? Däremot får ju en annan höftflexor i regionen, m. rectus femoris på det bakre benet en del pisk i den excentriska fasen.

Tycker det är en extremt snygg muskel, fick sagt att utfall/sgång utöver böj är en bra övning.

Sheogorath
2015-01-31, 20:26
Tycker det är en extremt snygg muskel, fick sagt att utfall/sgång utöver böj är en bra övning.

Rörelsen där man i stående tittar under foten, typ för att se om man trampat på ett tuggummi är muskelns fyra olika rörelser sammansatta till en. Koppla en kabel till foten och kötta på. :D

PureWhey
2015-01-31, 20:27
Rörelsen där man i stående tittar under foten, typ för att se om man trampat på ett tuggummi är muskelns fyra olika rörelser sammansatta till en. Koppla en kabel till foten och kötta på. :D

Haha, stående skräddarkabekabelknä... erm... Nåt sånt :D

I mean... C'mon.
http://i.imgur.com/4CX6DIil.jpg

DJJOHANSSON
2015-01-31, 23:35
Varför köra knäböj när man kan köra benspark? Är det lårets framsida man vill isolera så finns det ingen bättre övning än benspark med full rom och ett kontrollerat utförande med nyp i toppläget.






Imo.

PureWhey
2015-02-01, 00:11
Varför köra knäböj? :-|

Man skall köra knäböj.

MaxHBG
2015-02-01, 00:33
varför köra knäböj? :-|

man skall köra knäböj.

+1

Agitator
2015-02-01, 01:11
Så benextensions maskiner är dåligt? Alltid fått för mig att det var bra övning.

Har 2 på gymmet som känns rätt "statiska" i sin vikt. Inte känt av några problem och maxat dem varje vecka nu i typ ett år. Så dags att fundera om rörande benmaskiner?

Scratch89
2015-02-01, 01:39
Benspark är en bra övning. Självklart får man göra avvägningar om man har avslitna korsband, men så är det ju med alla saker man gör. De idrottsmedicinska sjukgymnasterna här i stan ordinerar rätt så ofta TUNGA excentriska bensparkar vid knärehabilitering (inte i det initiala skedet förstås, men) och det ger ofta resultat. Självklart är det en individuell bedömning.

PureWhey
2015-02-01, 12:16
Benspark är en bra övning. Självklart får man göra avvägningar om man har avslitna korsband, men så är det ju med alla saker man gör. De idrottsmedicinska sjukgymnasterna här i stan ordinerar rätt så ofta TUNGA excentriska bensparkar vid knärehabilitering (inte i det initiala skedet förstås, men) och det ger ofta resultat. Självklart är det en individuell bedömning.

Vad är det med övningen som gör den (?) dålig för korsbandet? Kört den ända sedan mitt slets av och aldrig känt något, men det är såklart individuellt också.

-squat-
2015-02-01, 12:20
Fyller benpressar nån funktion som inte knäböj gör.

Diomedea exulans
2015-02-01, 12:38
Fyller benpressar nån funktion som inte knäböj gör.

Ja, i benpress kan man pressa i vinklar som skulle gjort att man trillade om man försökte samma vinklar i knäböj. Och benpress är bra om man vill kötta benen och av någon anledning inte vill belasta bålen.

z_bumbi
2015-02-01, 12:48
Vad är det med övningen som gör den (?) dålig för korsbandet? Kört den ända sedan mitt slets av och aldrig känt något, men det är såklart individuellt också.

Du har fler än ett korsband så jag gissar att det delvis beror på vilket som är av, så funkar det i alla fall i böj.

PureWhey
2015-02-01, 12:51
Du har fler än ett korsband så jag gissar att det delvis beror på vilket som är av, så funkar det i alla fall i böj.

2 om jag inte minns fel? Har för mig att det var mitt främre, inte helt 100 dock.

-squat-
2015-02-01, 12:54
Ja, i benpress kan man pressa i vinklar som skulle gjort att man trillade om man försökte samma vinklar i knäböj. Och benpress är bra om man vill kötta benen och av någon anledning inte vill belasta bålen.

Det är jag med på. Men rent anatomiskt, finns det muskler/muskelbukar som tränas bättre med benpressar än med knäböj?

PureWhey
2015-02-01, 12:57
Benpress gillar däremot inte mitt knä. Spec inte de med rak rörelsebana.

Scratch89
2015-02-01, 13:20
Vad är det med övningen som gör den (?) dålig för korsbandet? Kört den ända sedan mitt slets av och aldrig känt något, men det är såklart individuellt också.

Det blir en skum dragkraft som försöker trycka underbenet framåt/ventralt i förhållande till knät. Antar jag.
Vissa har problem med den, andra inte.

PureWhey
2015-02-01, 13:22
Det blir en skum dragkraft som försöker trycka underbenet framåt/ventralt i förhållande till knät. Antar jag.
Vissa har problem med den, andra inte.

Hmm, mjo. Bör det inte gå att fixa genom att ha "kudden" högre upp på underbenet helt enkelt? Kommer såklart resultera i annorlunda motstånd/bana, men bättre än inget.

Diomedea exulans
2015-02-01, 13:37
Det är jag med på. Men rent anatomiskt, finns det muskler/muskelbukar som tränas bättre med benpressar än med knäböj?

Inte vad jag vet iaf.

svenbanan
2015-02-01, 14:12
Fyller benpressar nån funktion som inte knäböj gör.

Det är jag med på. Men rent anatomiskt, finns det muskler/muskelbukar som tränas bättre med benpressar än med knäböj?

Benpress tar ju på röven också. Benspark är ju mer av en isolerande övning. Benpress är ju ungefär som en knäböj på det sättet.

Agitator
2015-02-01, 16:49
Så är benextensions maskiner nu något man bör fundera över ifall man ska kötta tungt eller inte? Jag kör den som en av sista övningarn 3-4h in i passet och maxar maskinen typ och ibland hänger på vikt. Aldrig känt av något i knäet direkt.

Bör jag skära ner på styrkan i den och lägga mer fokus på knäböj?

Diomedea exulans
2015-02-01, 18:28
Benpress tar ju på röven också. Benspark är ju mer av en isolerande övning. Benpress är ju ungefär som en knäböj på det sättet.

Fast nu jämförde han ju knäböj och benpress, inte benspark och benpress (något förvirrande kanske eftersom tråden handlar om benspark och knäböj ;)).

Scratch89
2015-02-01, 22:05
Så är benextensions maskiner nu något man bör fundera över ifall man ska kötta tungt eller inte? Jag kör den som en av sista övningarn 3-4h in i passet och maxar maskinen typ och ibland hänger på vikt. Aldrig känt av något i knäet direkt.

Bör jag skära ner på styrkan i den och lägga mer fokus på knäböj?

Har du en konstaterad knäskada?

svenbanan
2015-02-02, 01:58
Fast nu jämförde han ju knäböj och benpress, inte benspark och benpress (något förvirrande kanske eftersom tråden handlar om benspark och knäböj ;)).


whoooooooopsies

Agitator
2015-02-02, 10:47
Har du en konstaterad knäskada?

Nej, men om det föreligger stor skaderisk av förslitning deluxe eller liknande för man tränar ofta och tungt varje gång så kanske man ska se över hanteringen av just extensions maskinerna?

Alltidxx
2015-02-02, 16:27
Jag har inte orkat läsa hela tråden. *cry*

Men jag hoppas att du såg när mannen med den breda hakan besudlade bensparksmasinen iafa. För det var det viktigaste :D

http://mimg.ugo.com/201202/4/8/4/218484/cuts/2b3e6daa90a8_480x270.jpg
"Why did you do that? Because I was angry. Like now? LIKE NOW! "SMOCK* :)

Benspark är en bra övning. Självklart får man göra avvägningar om man har avslitna korsband, men så är det ju med alla saker man gör. De idrottsmedicinska sjukgymnasterna här i stan ordinerar rätt så ofta TUNGA excentriska bensparkar vid knärehabilitering (inte i det initiala skedet förstås, men) och det ger ofta resultat. Självklart är det en individuell bedömning.
Förr i tiden körde man ibland benspark med någon som tryckte på i den excentriska fasen för maximalt mangel. Men sen tänkte jag att det var nog ingen bra idé och slutade med det.

mikaelj
2015-02-02, 17:22
Jag är abslout ingen expert på anatomi, jag har dock läst en del artiklar om benspark och enligt dom så finns det ingen övning som sliter så mycket på korsbandet som benspark, rätta mig gärna om jag har fel.
Sen får jag personligen ont i knäna av benspark (långt ifrån ensam om detta), jag fick det inte dom första åren men idag så är den fruktansvärd, alla andra benövningar funkar bra dock.

?v=VvLpDniGiDM

Benspark är awesome. Benspark fixade mina hopparknän.

Du tränar säkert med på tok för tunga vikter. Gör det ont tränar du för tungt. Det tar lång tid för senor att hänga med musklerna i utveckling.

Jona
2015-02-02, 21:54
Köra benspark i kortbyxor och smygdregla över sina snygga lår. Mmm! ;)