handdator

Visa fullständig version : Bättre hållning med spända magmuskler?


sumialic
2015-01-30, 14:52
Tänkte öva på att förbättra min hållning och läste att spänna magmusklerna när man går ska vara ganska effektivt.

Då har jag två frågor i så fall.

Påverkar inte detta återhämtningen av magmusklerna att alltid ha de spända?

Bör jag spänna de även när jag sitter ner eller bara när jag rör mig?

pezrulezhaakon
2015-01-30, 14:57
Tänkte öva på att förbättra min hållning och läste att spänna magmusklerna när man går ska vara ganska effektivt.

Då har jag två frågor i så fall.

Påverkar inte detta återhämtningen av magmusklerna att alltid ha de spända?

Bör jag spänna de även när jag sitter ner eller bara när jag rör mig?

Hållningen är mycket mer än bara magmusklerna. De är bara en del i soppan.
Att spänna magmusklerna överdrivet mycket under lång tid är inte så fördelaktigt. Meningen är att lära hjärnan behålla en bättre grundanspänning i magmusklerna, om den funktionen är "nedsatt".

AeternusRex
2015-01-30, 15:08
Anta korrekt hållning skit i kommentarer om att släppa kylskåpet kom ihåg hållningen och kör på det så är det din hållning efter x dagar/veckor

sumialic
2015-01-30, 15:14
Alright! Det är inte svårt att ha bra hållning, det svåra är att komma ihåg att påminna sig själv om att ha det. Tips där?

SirreASDF
2015-01-30, 16:55
Alright! Det är inte svårt att ha bra hållning, det svåra är att komma ihåg att påminna sig själv om att ha det. Tips där?

Tysta larm på mobilen
Känn vibrationen i fickan
Bli påmind om din hållning
Åtgärda

Lite overkill kanske? Hjälpte mig att sitta ordentligare vid mitt kontorsjobb i alla fall..

Dezen
2015-01-30, 17:05
Alright! Det är inte svårt att ha bra hållning, det svåra är att komma ihåg att påminna sig själv om att ha det. Tips där?

Om man är en person som gillar lappar så kan man ju sätta upp post-it lappar lite här och var med en påminnelse. :)

sumialic
2015-01-30, 17:36
Om man är en person som gillar lappar så kan man ju sätta upp post-it lappar lite här och var med en påminnelse. :)

Yea, har kört på det. Fungerar ibland, eller inte. Svårt att säga, haha. Jag skriver kalorier på mobilen och har skrivit typ "TÄNK PÅ HÅLLNINGEN!!!!!" i samma meddelande. Grejen är att det blir rutin att det står där och vips så lägger man inte märke till det.

Aja, övning, övning, övning.

Käkade aldrig broccoli förr. Har fått det i rutin att äta 500g om dagen och funkar utmärkt :) Bara man får rutin i det hela så löser det sig.

Beelz
2015-01-30, 21:15
Har du dålig hållning, tex framåtroterade axlar eller för mycket svank så har du säkert för spända muskler eller för dåligt tränade muskler någonstans... Har man en jämt tränad kropp bör man få en bra hållning :)