handdator

Visa fullständig version : Köpråd spinningcykel / löpband


VoDaresVins
2015-01-30, 12:15
Har tänkt göra en investering för familjens kondition i antingen en spinningcykel eller löpband. Visst, ute i naturen är bättre val, men är lite trött på dessa vintrar här då man inte kan skida och blir helt enkelt inte av att jag tar mig ut i regn och halka. Till för resten av familjen är tröskeln ännu högre.
Jag är beredd att satsa runt 10-15tkr.

Skulle helst skaffa ett löpband men tror det måste gå bort pga utrymmesbrist. Diskuterade med en kollega här som har ett löpband hemma, men han gillar inte använda det själv eftersom mattan är så kort. Så just nåt sånt vill jag inte ha.
Om man ska ha ett vettigt löpband, vad ska det vara för längd på mattan för att den ska kännas ok?

Gällande spinningcyklar är det helt obekant vilka märken och modeller som kan vara prisvärda. Bara testat en Tomahawk på ett gym som jag tyckte kändes väldigt stabil.
Kraven är att den ska vara hållbar samt kännas bekväm och stabil. En fördel om den är relativt tyst så man kan cykla på morgnarna utan att väcka övriga. Finns det modeller med hastighetsmätare och träningsprogram vore det uppskattat men inget måste.

shirunai
2015-01-30, 16:35
Jag skulle satsat på spinningcykel, träningsband tar stor plats, lever om och är skitkassa innan man kommer upp i högreprisklasser.

Sedan behöver det med service antar jag.

VoDaresVins
2015-01-30, 16:44
Jag skulle satsat på spinningcykel, träningsband tar stor plats, lever om och är skitkassa innan man kommer upp i högreprisklasser.

Sedan behöver det med service antar jag.

Jo flesta jag sett tar rätt mycket plats.


Hur är det med spinningcyklar med sälva hjul och motstånden. Vilket slag är att föredra för att de ska kännas så naturliga som möjligt?

svenbanan
2015-01-30, 17:45
Om jag skulle köpa en konditionsträningsmaskin så skulle jag vara sjukt sugen på en C2-roddmaskin. Ingen aning om vad de kostar dock. De är också rätt långa. Men man kan ställa/hänga upp dem mot en vägg så tar de rätt lite plats när man inte använder. Både ben och rygg/armar får jobba istället för bara ben vid cykel.

VoDaresVins
2015-01-30, 20:10
Om jag skulle köpa en konditionsträningsmaskin så skulle jag vara sjukt sugen på en C2-roddmaskin. Ingen aning om vad de kostar dock. De är också rätt långa. Men man kan ställa/hänga upp dem mot en vägg så tar de rätt lite plats när man inte använder. Både ben och rygg/armar får jobba istället för bara ben vid cykel.

Jepp jag skulle även vara intresserad av sån, finns flera av deras modeller inom min budget. Men går ändå bort pga ytrummet.

Lite relaterar till delar som tränas hoppas jag få ner andelen fett runt buken med mera cardio, men antar att själva övningen per se inte har stor inverkan. Eller?

VoDaresVins
2015-01-30, 21:33
Kollat på en hel del idag. Kanske en sån här vore nåt: http://www.tunturi.com/product/platinum-pro-sprinter-bike/

Var väldigt imponerad av Proform Tour de France som var i samma prisklass. Gick att cykla efter program som följde google maps m.m. Kollade dock att det fanns rätt många videon på yt där de klagade på denna. Verka vara mycket strul med dom. Förståeligt då det verka mycket teknik. Nog viktigare att hitta ett problemfritt alternativ.

forslund
2015-01-31, 09:50
Utan att ha sett priset så ser den vettig ut.
Nackdelen är ju att du inte har provat den innan och det kan vara ett misstag.

Tycker även att stadium och XXL har haft vettiga alternativ som inte kostar skjortan.
Du behöver verkligen inte lägga över 10k för en spinningcykel!

VoDaresVins
2015-01-31, 14:34
Utan att ha sett priset så ser den vettig ut.
Nackdelen är ju att du inte har provat den innan och det kan vara ett misstag.

Tycker även att stadium och XXL har haft vettiga alternativ som inte kostar skjortan.
Du behöver verkligen inte lägga över 10k för en spinningcykel!

Den där fanns för 1100€ inkl frakt.
Skulle nog gärna nöja mig med billigare bara kvalitén är bra. Men just där skulle jag vilja ha tips om nån har erfarenhet av olika märken och vad man ska kolla efter. Vill ju inte ha nån där nåt börjar gnissla eller glappa efter ett tag. Några olika märken jag sett är Casall, Gymstick, Bodycraft, Bodytone. Har dock inte hör om några av dessa märken brukar allmänt ha kvalitetsprodukter om man nu kan generalisera så.

VoDaresVins
2015-02-23, 12:57
Bumpar hur det gick. Köpte en Kettler Cycle S. Priset blev bara hälften av vad jag tänkt. Fyller sin funktion, men blev kanske för billigt alternativ i alla fall.
- Svänghjulet är inte perfekt runt. Gör att motståndet inte ligger på jämnt. Inget man känner av när man trampar, men hörs dock på ljudet. Borde ju höra till det mest fundamentala att få korrekt i en sån här konstruktion.
- Följde med en pulssensor som skulle klämmas i öronsnibben. Visar inte rätt puls, utan måste läggas på fingerspetsen istället. Beställde en koppling för att kunna använda ett Polar pulsbälte.
Annars uppfyller den som sagt sin funktion.
+ Nog tystlåten för att man ska kunna träna utan att väcka andra.
+ Cykeldator ingick, med puls, tid, distans och kalori-"uppskattning".
+ Stabil, inget glapp eller nåt som vibrerar.