handdator

Visa fullständig version : Tråden om väckarklockssignaler och tillhörande beteende


Termy
2015-01-29, 23:11
Som en spin-off på Rocktråden.

Här postar vi de låtar/melodier/signaler/osvsom vi vaknar till på morgonen.

Extra information / diskussionmaterial som kan besvaras för de som inte bara vill posta sina melodier:

Har ni olika signaler för olika dagar? Veckodagar vs helger?
Föredrar ni starka, adrenalinframkallande signaler eller lugnare?
Ligger ni och snoozar eller på andra sätt latar er vidare trots att signalen har ringt?
Försover ni er trots väckarklockan?
När jag säger väckarklocka menar jag förstås mobil. Är det någon som fortfarande använder klockor i ordets rätta bemärkelse får ni gärna posta det också för allmän beskådan.


Själv är jag en sån typ som somnar lätt, sover lätt och aldrig försover mig. Jag föredrar absolut en lugn, mysig melodi att vakna till, och snoozar aldrig någonsin, utan tar mig upp inom en minut efter att signalen smeker mina öron.

Nuvarande signal. Tsuneo Imahori - The Lowdown (en melodi i soundtracker från animeserien Trigun).
dyTkXs4PPXg

Mental
2015-01-29, 23:14
Jag stänger larmet innom någon sekund, har bara mobilens standardlarm. Går upp direkt då jag inte har tid att snooza, ställer kl på 7:30, 0800 har jag första patienten, så det är upp direkt, duscha och greppa något att äta och ut genom dörren.

shadowfire
2015-01-29, 23:14
ha ha, trodde tråden handlade om signaler och väckarklocka för när man är ute på djupt vatten med sin träning ;)

Har tyvärr bara två tråkiga standardsignaler, en mjukare och en hårdare pga snooze.. egentligen borde jag ladda in goa låtar o spela istället, för så fort jag vaknar blir jag på dåligt humör och får ångest :P

King Grub
2015-01-29, 23:20
Jag vaknar för det mesta av mig själv runt 05:00 men har en klocka ställd för säkerhets skull, men det brukar inte behöva ringa. Den spelar i vilket fall som helst The KKK Took My Baby Away. Jag är alltid klarvaken direkt jag öppnar ögonen så jag har aldrig snoozat.

Snubben
2015-01-29, 23:33
Jag vaknar för det mesta av mig själv runt 05:00 men har en klocka ställd för säkerhets skull, men det brukar inte behöva ringa. Den spelar i vilket fall som helst The KKK Took My Baby Away. Jag är alltid klarvaken direkt jag öppnar ögonen så jag har aldrig snoozat.

Vad är din hemlighet?

Nu det senaste året har mina morgnar blivit ett helskotta. Det kvittar om jag går och lägger mig så jag sover 6, 7, 8, 9, 10, eller 11 timmar. Varje morgon är en kamp att komma upp ur sängen. När jag väl kommit upp ur sängen och det har tickat 30-45 sekunderar så är jag klarvaken men vägen dit.

.. och då kommer jag ändå från någon som alltid har vaknat självmant runt 0630 - pigg och glad.

Termy
2015-01-29, 23:36
Så det kan skilja sig ;)

Glömde att säga att jag stiger upp kl 6. Jobbet börjar kl 8. Tar ca 1 minut att gå dit. På helgerna blir det senast 7.30 jag stiger upp.

Olegh
2015-01-29, 23:48
Standardsignal som nu är inpräntad i hjärnbarken. Hör den då och då på dagtid och det är alltid lite obehagligt.

Gör ofta om mina morgonplaner "on the fly" när jag är trött och sömndrucken. Men det är aldrig någon regelrätt snoozning utan jag ställer en ny tid manuellt i steg om (oftast) en halvtimme.

ES99
2015-01-29, 23:57
Jag kör med SpinMe Alarm http://www.spinmealarm.com

Rekommenderas för den morgontrötte, brukar variera lite mellan olika låtar från vecka till vecka

Scratch89
2015-01-29, 23:59
Sedan årsskiftet pendlar jag 4,5 timmar mindre om dagarna, och kan därför gå upp ca 2 timmar senare varje dag, men det är faktiskt nästan jobbigare att gå upp nu än vad det var när klockan ringde på 04.45. Kanske för att jag hade mindre marginal då och var tvungen att hinna med vagnen för att inte komma över en timma för sent (för då missade jag tåget osv).

EDIT: Det var ju tyvärr lite off topic. Vaknar till Sony Xperia Z3 standardalarm.

Tolkia
2015-01-30, 00:11
Jag hade till för bara något år sedan ett fossil till väckarklocka med en hemsk signal som ökade i styrka (och tempo) allt eftersom om man inte stängde av den. Sedan pajade den och jag började ställa radion, och mobilen som backup när det blev för lätt att somna ifrån den spelande radion. Enter the snoozehelvete.

Jag borde VERKLIGEN VERKLIGEN köpa mig en ny, gammaldags väckarklocka.

Blomkål
2015-01-30, 00:12
Tio larm ställda en minut efter varandra på mobilen. Funkar tyvärr inte längre så jag använder den mer för att skapa extra kaos tills de andra klockorna drar igång fem minuter efter mobilen.

Sammanlagt använder jag fem väckarklockor som står utspridda runt sängen. Varierande ljudnivå men tillräckligt för att någon granne har knåpat ihop en arg lapp och sagt att jag ska lägga mig tidigare. Det låter som ett riktigt hönshus när allt är på och då har jag ändå lyckats sova igenom den halvtimmen det tar för klockorna att stängas av.

timoat
2015-01-30, 00:14
Vad är din hemlighet?

Nu det senaste året har mina morgnar blivit ett helskotta. Det kvittar om jag går och lägger mig så jag sover 6, 7, 8, 9, 10, eller 11 timmar. Varje morgon är en kamp att komma upp ur sängen. När jag väl kommit upp ur sängen och det har tickat 30-45 sekunderar så är jag klarvaken men vägen dit.

.. och då kommer jag ändå från någon som alltid har vaknat självmant runt 0630 - pigg och glad.

Vet du inte att KG är perfekt på allt och på alla möjliga vis? Hur länge har du varit på det här forumet?!

Jag kör indianen, precis innan läggdags dricker jag en halvliter vatten, vaknar sex timmar senare utan problem.

caro
2015-01-30, 00:50
Walk in the forest alarm, heter visst min standardringsignal.

Ringer en gång 6:30, jag går upp direkt, snoozar aldrig. Hopp in i duschen, sen juice och kaffe. Och en timme eller en och en halv senare gröt. Kommer iväg till jobbet typ ett par timmar efter jag vaknat. Morgnar är viktiga, de ska man inte stressa igenom.

Stråhle
2015-01-30, 00:52
Jag vaknar för det mesta av mig själv runt 05:00 men har en klocka ställd för säkerhets skull, men det brukar inte behöva ringa. Den spelar i vilket fall som helst The KKK Took My Baby Away. Jag är alltid klarvaken direkt jag öppnar ögonen så jag har aldrig snoozat.

Hur går det till? Har du stenhårda rutiner som du aldrig rubbar på? Det där låter klockrent. Har aldrig vaknat klarvaken, hur är det ens möjligt?

J.V
2015-01-30, 00:57
Eftersom jag är kvällsmänniska av rang är jag mer död än levande varje morgon så jag ställer alltid fyra alarm med 5 minuters mellanrum på mornarna. "Gammal biltuta" heter den på iPhonen och låter förskräckligt.

Om jag har något extra viktigt direkt på morgonen brukar jag ställa in en timer på datorn som drar igång någon dödsmetal på högsta volym, då jävlar blir det liv i luckan, men jag är samtidigt lite rädd för att chocken ska ge mig en hjärtinfarkt så jag vågar inte göra det varje morgon.

Agitator
2015-01-30, 02:06
Solklocka. Snoozar aldrig. Mindre än 6h varje natt typ.

muddler
2015-01-30, 02:31
Jag hatar starka enerverande ljud på morgonen så jag tog det lugnast möjliga jag kunde hitta på lurens förinställda signaler. Snoozar väldigt sällan, aldrig på jobbdagar.

4623
2015-01-30, 08:07
Förut hade jag någon båttuta som signal. Nu har jag standard signaler. Telefonen i sängen ringer 0735. Telefonen i hallen 0737. Sen går bussen 0746.

Alltid trött när jag blir väckt, oavsett hur mycket jag sovit.

R Scarpa27
2015-01-30, 08:11
kan sova 20 timmar av varje dygn om jag vill sömn är livet...

så jag ställer klockan alltid supertidigt ca 2 timmar jag ens ska gå upp, så jag kan trycka på snooze knappen flera ggr det känns lyxigare :D

LoveMachine
2015-01-30, 08:35
Jag har klippt ihop en ljudfil med alla upprepningar av "Inte sova, bara kaffe", från den här video. I stegrande intensitet.

9A6vm92R9oU

Ajemän
2015-01-30, 09:07
Bara low achievers snoozar :p
Avskyr dock att vakna hårt och plötsligt av oljud (tur jag slutade som brandman) så kör lite soft fågelkvitterstyle

cAase
2015-01-30, 09:13
Jag försover mig för enkelt, så fort jag stänger av alarmet tänker jag "jag ska bara blunda i en minut", vips och man är 1h sen till jobbet. Sätter 5 stycken larm med 2 minuters mellanrum. För att stänga av alarmet måste jag lösa 5 stycken mattetal på lättaste nivån. Kan säga att 5+2 är allt annat än enkelt efter man precis vaknat. Tills jag löst dessa mattetal brukar jag ha vaknat upp någorlunda. Skärmen sätta också på maximal ljusstyrka. Resterande larm är mer reservlarm.

AeternusRex
2015-01-30, 09:26
Ok mina larm är som följer.

Larm 1: carolus rex - sabaton
Larm 2: imperial march från star wars
Larm 3: under and over it - five finger death punch
Larm 4: Angels holocaust -iced earth
Larm 5: everytime i die - children of bodom

Oftast kommer jag aldrig längre än larm 3 då tjejen fotar mig i korsryggen innan dess

spoon
2015-01-30, 09:35
Kör med Samsungs standardlarm. Lägger telefonen i andra änden av rummet och går upp direkt. Är ganska morgontrött så att snooza stjälper mer än det hjälper. Det viktigaste för mig är att komma upp på fötterna. Sen så brukar jag vakna.

Blomkål
2015-01-30, 09:37
Tio larm ställda en minut efter varandra på mobilen. Funkar tyvärr inte längre så jag använder den mer för att skapa extra kaos tills de andra klockorna drar igång fem minuter efter mobilen.

Sammanlagt använder jag fem väckarklockor som står utspridda runt sängen. Varierande ljudnivå men tillräckligt för att någon granne har knåpat ihop en arg lapp och sagt att jag ska lägga mig tidigare. Det låter som ett riktigt hönshus när allt är på och då har jag ändå lyckats sova igenom den halvtimmen det tar för klockorna att stängas av.

It's just one of those days.

Tre timmar sen idag.

mangemani
2015-01-30, 09:41
brukar vakna till de sista sekunderna i låten utav manowars heart of steel, slutet på låten när kören börjar att sjunga med, brukar alltid ligga och digga i sängen när den sätter igång, men somnar nästan lika fort igen när låten är slut:(.
somnar typ vid 05:00-05:30 och sover typ fram till 15:00 nått, inte så värst roligt att vakna upp när det snart är kväll.

Dravena
2015-01-30, 09:51
Har någon gitarrslinga tror jag, ställer bara klockan för säkerhets skull om jag ska upp och morgonträna. Är en sån där provocerande morgonpigg person som vaknar av mig själv fem minuter innan alarmet.

Agitator
2015-01-30, 10:03
Ni som har massa extra alarm. Ni förstör bara för er själva med att väcka er i förtid. Räkna ut hur mycket tid ni behöver efter ni vaknat för att göra sig i ordning och komma iväg.

Sedan ställer ni endast ett larm. Första perioden ni provar endast 1 larm ställer ni "väckarklockan" tillräckligt långt borta att ni måste gå upp för att stänga av den, att lämna sängen och det varma täcket är otroligt effektivt för att komma igång.

Handlar enbart om en vanesak. Vänj er av vid något som stjäl värdefull tid i sängen. Hellre sova in i det sista och bara gå upp, för att då är det dags än att snooza 3-10 larm osv i 20-40 min innan man ska gå upp.

Det handlar enbart om att programmera om ett gammalt mönster.

Gå upp och stäng av väckarklockan, gå till köket ta ett glas kallt vatten och påbörja dagen. Rutin rutin rutin.

J.V
2015-01-30, 10:06
Problemet är ju när man inte vaknar av alarmet alternativt stänger av det utan att vara vid medvetande, det har hänt mer än en gång. :D Snooza har jag slutat med, det resulterar bara i att jag bli ännu tröttare.

AeternusRex
2015-01-30, 10:46
Ni som har massa extra alarm. Ni förstör bara för er själva med att väcka er i förtid. Räkna ut hur mycket tid ni behöver efter ni vaknat för att göra sig i ordning och komma iväg.

Sedan ställer ni endast ett larm. Första perioden ni provar endast 1 larm ställer ni "väckarklockan" tillräckligt långt borta att ni måste gå upp för att stänga av den, att lämna sängen och det varma täcket är otroligt effektivt för att komma igång.

Handlar enbart om en vanesak. Vänj er av vid något som stjäl värdefull tid i sängen. Hellre sova in i det sista och bara gå upp, för att då är det dags än att snooza 3-10 larm osv i 20-40 min innan man ska gå upp.

Det handlar enbart om att programmera om ett gammalt mönster.

Gå upp och stäng av väckarklockan, gå till köket ta ett glas kallt vatten och påbörja dagen. Rutin rutin rutin.


Jag har flera larm för annars vaknar jag inte. Ringer inte larmen sover jag till lunch oavsett när jag går och lägger mig.

Quint
2015-01-30, 11:31
Kör fortfarande med gammal "analog" väckarklocka, snoozar allt som oftast någonstans runt 30-60 minuter innan jag lyckas ta mig upp.

Har jag någon viktig tid att passa (snarare än bara jobbet där jag har flexibla arbetstider) så sätter jag en extra väckarklocka längre bort i rummet som tvingar mig att gå upp ur sängen för att stänga av dem.

Agitator
2015-01-30, 11:31
Jag har flera larm för annars vaknar jag inte. Ringer inte larmen sover jag till lunch oavsett när jag går och lägger mig.

Så vilket larm vaknar du av?

Programmera om din hjärna istället. Börja med en jobbig signal och lägg klockan så långt bort att du måste kliva upp och röra dig för att stänga av klockan.

shok
2015-01-30, 11:39
Vet du inte att KG är perfekt på allt och på alla möjliga vis? Hur länge har du varit på det här forumet?!

Jag kör indianen, precis innan läggdags dricker jag en halvliter vatten, vaknar sex timmar senare utan problem.
Fungerar de där med vattnet verkligen ? :o

Tapatalk

timoat
2015-01-30, 12:15
Fungerar de där med vattnet verkligen ? :o

Tapatalk

För mig fungergar det skitbra, inte bara att man måste gå upp, man väcks ju liksom "långsamt " av det, inte som ett alarm som tjuter helt plötsligt. Det värsta man kan göra är att snooza, det vet ni väl?


http://www.huffingtonpost.com/2014/08/01/why-hitting-snooze-is-bad-for-health_n_5630707.html

http://lifehacker.com/5991618/science-explains-why-you-should-stop-hitting-the-snooze-button

AeternusRex
2015-01-30, 12:42
Så vilket larm vaknar du av?

Programmera om din hjärna istället. Börja med en jobbig signal och lägg klockan så långt bort att du måste kliva upp och röra dig för att stänga av klockan.


Det varierar. Ibland väcker inget av dom mig. Ett bra exempel är härom veckan när taket blåste av. hela huset vaknade och sprang ut. Tutande brandkår osv. Jag vaknade icke. För kännedom så är jag fortfarande inte "hel" sen en dust med utmattningssyndrom för några år sedan. min kropp sover det den tycker att den behöver om inget väcker mig. Så någon omprogrammering är det inte tal om än iaf.

Diomedea exulans
2015-01-30, 13:18
Jag är en sån som vaknar om en näbbmus lägger en smygfis i skogen 1 km bort, så jag behöver ingen speciell väckningssignal. Har alltid kört på den som är förinställd på mobiltelefonen.

Snooza har jag aldrig förstått mig på. Varför inte bara ställa väckarklockan på samma tid som det sista "snoozet"?

För övrigt finns det en särskild plats i helvetet för folk som snoozar medan andra försöker sova i rummet.

Spettet
2015-01-30, 13:28
Kör med en sådan:

http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/HF3510_60-IMS-en_CA?wid=1250&$jpgsmall$

Lampan tänds svagt 30min och sedan öka intensitet innan själva ljudlarmet kör igång vilken är skogsljud med fågelinslag.

gohei
2015-01-30, 13:34
Jag kör med låten "What are you going to do when you are not saving the world" från Man of Steel. Början på låten är väldigt tyst och det är faktiskt bara vibrationen från telefonen som väcker mig då (vilket är tur för sambon är väldigt känslig mot höga ljud.) Vaknar man inte av det så brölar det på rätt rejält cirka en minut in i låten.
Har även alltid mobilen långt bort så jag blir tvungen att stiga ur sängen.

spoon
2015-01-30, 14:03
Kör med en sådan:


Lampan tänds svagt 30min och sedan öka intensitet innan själva ljudlarmet kör igång vilken är skogsljud med fågelinslag.

Hur fungerar det om man bor ihop med någon? Jag hade nog vaknat av en armbåge i sidan om jag använde mig av en sådan. Men du kanske är en sån där som vaknar lätt?

Agitator
2015-01-30, 15:15
Hur fungerar det om man bor ihop med någon? Jag hade nog vaknat av en armbåge i sidan om jag använde mig av en sådan. Men du kanske är en sån där som vaknar lätt?

Man lär sig vakna lätt. Och den som inte ska vakna samma tid som en själv vänjer sig oftast.

Precis som när de inte vaknar av ens larmklocka, man lär sig att inte reagera på den andres signal.

Akerhage
2015-01-30, 17:20
Denna är underbar om ämnet i sig :D
qCTvKkU7ZAM

rolf
2015-01-30, 18:48
Jag har nåt standardljud på iphonen. Är extremt lättväckt så jag vaknar oftast av första vibrationen innan ljudet ens börjat spela. Stänger av och går upp direkt. Att snooza är ju bara tortyr, förstår mig verkligen inte på det.

O_Wao
2015-01-30, 19:03
Försöker att inte snooza. Har nån väldigt snäll fågelkvittersignal och vaknar direkt. Går jag upp före sambon försöker jag att inte snooza.

Sambon hade introt till Eye of the Tiger som signal på gamla telefonen, drev mig till fullständigt vansinne eftersom han gärna snoozar 30-40 min. Tur att han är söt när han sover. :D

tlk
2015-01-30, 19:33
Byter väckningssignal varje nyår. Det har gått från Iggy Pop - The Passenger till Vangelis - Conquest of Paradis till Brittas ***** och nu i år är det:

3KwEuNapzt0

Samma alla dagar om året, samma tid alla dagar på året.

Tycker det är najs att ha någon låt man tycker är riktigt fet att vakna till för det är ju så jävla gött att vakna så man börjar gilla låten ännu mer.