handdator

Visa fullständig version : Begreppet "internet-troll"


XXXL
2015-01-29, 20:12
Har du sett någon skriva något på ett forum och tänkt "Vilket jävla troll? Jag tänkte ge mig på att reda ut det.

Sen internet tågade in i Sverige på 90-talet så har det hänt en hel del och nu finns det en dator i nästan varje hem över hela världen och ovanpå det så är Sverige är ett av världens internettätaste länder. Det innebära att väldigt många människor kommer att kunna ges möjlighet att uttrycka sig och tycka saker, saker som du kanske inte alltid kan ställa dig bakom eller ens begriper. Åsikter som du önskar att ingen människa hade, eller trodde att någon kunde ha.

För mig personligen är ett troll en person som bortom allt tvivel väljer att skriva något för att göra andra personer upprörda, just bara för att göra folk upprörda.

FMEe7JqBgvg

Oftast ser man troll dyka upp i ämnen där folk har starka åsikter, som könsroller eller politik. Trollen är oftast nyligen registrerade, antingen har man ett konto sedan tidigare som man inte vill få avstängt så därför gör man ett nytt, men behovet från personer som redan är etablerade att tramsa är oftast litet. Ser du en person som varit medlem i ett par år och mestadels skriver seriösa inlägg så är den personen inget troll, även om den personen skulle ge sig in i en tråd om fotboll och skriva "Jag tycker vi borde ersätta domare med kameror" eller "Jag tycker inte vi borde ha en rund boll längre, det funkar inte längre"

Vi har alla olika sätt att uttrycka oss på, både i tal och skrift så även här på nätet, det i sin tur gör internet till den magiska plats som det är idag.

Jag tycker det är viktigt att vi inte anfaller varandra för att vi väljer att ha annorlunda åsikter, det är något som vi borde lyfta fram istället. När du ser en person som uttrycker en åsikt som du inte håller med om, bit ihop och kryssa fönstret: Man behöver inte alltid säga något, låt en person som har en nyanserad åsikt få ta diskussionen istället.

Vad är ett troll för er? När kallade ni någon ett troll senast, och varför?

Och kom ihåg att det absolut bästa sättet att bemöta ett riktigt troll på är att inte svara alls och rapportera, med betoning på att inte svara alls!

timoat
2015-01-29, 20:14
Din definition stämmer, men folk är tröga i allmänhet. Ungefär lika vanligt med folk som säger att deras konto blivit ""hackat" när de bara glömt logga ut.

TheOne1994
2015-01-29, 20:18
jag som är gammal förstår inte det här med troll :( Jag "tror" det är någon som driver med folk på forum. Man provocerar på något vis. Det är troll för mig.

XXXL
2015-01-29, 20:24
jag som är gammal förstår inte det här med troll :( Jag "tror" det är någon som driver med folk på forum. Man provocerar på något vis. Det är troll för mig.

Det stämmer, oftast gör man det bara i specifika ämnen där folk kan reagera starkt. Det är exempelvis väldigt ovanligt att gå in på forum om bilar eller sportcyklar och trolla.

Mental
2015-01-29, 20:29
Fast även en långvarig och ofta seriös mäniska kan skriva trollinlägg, och trolla utvalda ämnen. Internettroll kan vara en livsstil.

XXXL
2015-01-29, 20:31
Fast även en långvarig och ofta seriös mäniska kan skriva trollinlägg, och trolla utvalda ämnen. Internettroll kan vara en livsstil.

Jag håller inte med dig, för en normal människa är det otroligt uttömmande att hålla på och trolla. Det är inget du kan hålla på med i flera år, det blir väldigt jobbigt.

mangemani
2015-01-29, 20:32
senaste sidorna i relationstråden?
slutade svara och iggade, problem solved.

TheOne1994
2015-01-29, 20:35
Fast även en långvarig och ofta seriös mäniska kan skriva trollinlägg, och trolla utvalda ämnen. Internettroll kan vara en livsstil.

det kan man inte må bra av i längden,man funderar vad man har skrivit ibland. Lever dej in i diskutioner osv. Bara störigt att inte "ta det seriöst"
Det måste vara slitsamt att vara ett troll,

XXXL
2015-01-29, 20:36
det kan man inte må bra av i längden. Du funderar vad du har skrivit ibland. Lever dej in i diskutioner osv. Bara störigt att inte "ta det seriöst"
Det måste vara slitsamt att vara ett troll,

Ja det är inget man gör för att det är roligt direkt.

R Scarpa27
2015-01-29, 20:43
Ja det är inget man gör för att det är roligt direkt.

varför gör dom de då ?? jag har ingen aning därav frågar...

bra bild:

http://www.computoredge.com/images/3108/TrollCartoon.jpg

Ketamin34
2015-01-29, 20:47
SOm jag lovade så kollar jag nu din tråd.

Håller inte med om att folk int ekan trolla i flera år. Och att det skulle vara jobbigt på något sätt. Hur menar du då?

Förövrigt finns det studier på att internettroll oftare än icke-troll är sadister, narcissister och psykopater.

XXXL
2015-01-29, 20:48
SOm jag lovade så kollar jag nu din tråd.

Håller inte med om att folk int ekan trolla i flera år. Och att det skulle vara jobbigt på något sätt. Hur menar du då?

Förövrigt finns det studier på att internettroll oftare än icke-troll är sadister, narcissister och psykopater.



Det är jobbigt att trolla för att man är ständigt i motvind, det är trevligt för trollet till en viss punkt men sen vänder det och blir negativt istället.

varför gör dom de då ?? jag har ingen aning därav frågar...

bra bild:

http://www.computoredge.com/images/3108/TrollCartoon.jpg

Man trollar för att få uppmärksamhet.

Tricklew
2015-01-29, 20:49
Att trolla från och till är roligt, och det är nog något som de flesta har varit skyldiga till någon gång, om man haft internet i mer än 10 år.

Ketamin34
2015-01-29, 20:50
http://www.livescience.com/48128-internet-trolls-sadistic-personalities.html

Om detta stämmer så är det alltså inte särskilt ansträngande då personerna som trollar njuter av det. Du utgår ifrån en "normal människa" och deras preferenser.

Dessutom kan man ifrågasätta hur jobbigt det är att bli ifrågasatt på ett internetforum.

XXXL
2015-01-29, 20:51
http://www.livescience.com/48128-internet-trolls-sadistic-personalities.html

Kan finnas en miljon anledningar till vad som skapar ett troll, jag tycker inte det är relevant. De finns och de kommer alltid att finnas, sen om det är ett troll som är sadist eller inte har ingen betydelse, åsikten är provocerande.

[
Dessutom kan man ifrågasätta hur jobbigt det är att bli ifrågasatt på ett internetforum.

Väldigt jobbigt, speciellt när det inte ens är dina egna åsikter eller vad du själv tycker. Du får försvara saker som du egentligen inte bryr dig om eller står bakom.

Ketamin34
2015-01-29, 20:53
Kan finnas en miljon anledningar till vad som skapar ett troll, jag tycker inte det är relevant. De finns och de kommer alltid att finnas, sen om det är ett troll som är sadist eller inte har ingen betydelse, åsikten är provocerande.

Fast nu missar du min poäng och du argumetnerar i mångt och mycket mot dina egna tankar.
Vad jag försöker belysa är att enligt den studien är troll oftare än andra människor sadister och psykopater och njuter därmed av att skapa kaos och disharmoni. Du utgår ifrån en "normal människa", vilket är fel då det trots allt enligt studien inte bara är normala människor som trollar- tvärtom.

XXXL
2015-01-29, 20:55
Som sagt, det spelar ingen roll.

På samma sätt som att vi aldrig kommer få reda på varför människor gör andra saker som de gör.

Ketamin34
2015-01-29, 20:56
Kan finnas en miljon anledningar till vad som skapar ett troll, jag tycker inte det är relevant. De finns och de kommer alltid att finnas, sen om det är ett troll som är sadist eller inte har ingen betydelse, åsikten är provocerande.



Väldigt jobbigt, speciellt när det inte ens är dina egna åsikter eller vad du själv tycker. Du får försvara saker som du egentligen inte bryr dig om eller står bakom.

Detta stämmer inte heller, då många människor gillar att vara "djävulens advokat", detta kan väl också anses vara trolleri i viss mån, och då hänvisar jag återigen till den studien jag postade om att sadister, psykopater och narcisster är överrepresenterade hos troll.
Kan du verkligen inte tänka dig att vissa personer har andra preferenser än dig och därför beter sig på ett annorlunda sätt?

dessutom kan jag själv finna det mycket givande att testa argument och då och då argumentera för dem bara för att se hur starka de är, detta bör göras hela tiden för att se om det man tror på verkligen stämmer. Finns ett känt ordspråk om att den dumma alltid är tvärsäker medan den intelligenta hela tiden ifrågasätter saker (också sina egna åsikter). Ett ordspråk som är extremt sant.

XXXL
2015-01-29, 20:58
Djävulens advokat är en helt annan sak, där handlar det om att ha en annorlunda åsikt för att nyansera debatten/få folk att tänka på ett annorlunda sätt, inte att ha en provocerande åsikt för att förstöra diskussionen/bara få allting att spåra ur.

Det är en annan tråd för det men vill du veta mer om just djävulens advokat så kan vi ta det i PM.

filmjölk
2015-01-29, 20:59
Trolla är roligt, nackdelen är att man (iaf jag) känner ett behov av att skapa reaktioner, helst positiva, men negativa funkar det med.

Jag tror att en stor orsak till att jag trollar och försöker vara rolig och/eller provokativ är för att jag inte alls är rolig annat än i text. Jag har ofta vart avundsjuk på de som kan underhålla och roa en publik (helst tjejer, genuina tjejskratt är nog det vackraste och mest belönande ljudet som finns) och ta en självklar plats i centrum i sociala sammanhang. Jag har ofta försökt detta (särskilt när det är tråkigt) men jag faller platt.

I skolan brukade jag tex. bara berätta alla roligheter direkt till en karismatisk polare, så att han kunde säga det istället. om jag försökte så skrattade några killar och sympatifejkskratt från en enda tjej (som var snäll), sa han samma saker garvade alla. Så vi blev ett bra team av clowner:)

I skrift syns inte dessa brister, så jag öser helt enkelt ur allt slams jag vill delge världen här, får uppmärksamhet, ibland skratt, ibland blir folk provocerade, men det är jäkligt härligt att "synas" och bekräftas som jag gör här.


/Ett stycke pinsam ärlighet

jenni
2015-01-29, 20:59
Fast nu missar du min poäng och du argumetnerar i mångt och mycket mot dina egna tankar.
Vad jag försöker belysa är att enligt den studien är troll oftare än andra människor sadister och psykopater och njuter därmed av att skapa kaos och disharmoni. Du utgår ifrån en "normal människa", vilket är fel då det trots allt enligt studien inte bara är normala människor som trollar- tvärtom.

Ehh, och därför anklagade du mig för att vara troll...
Nog att jag är stygg men verken sadist eller psykopat

XXXL
2015-01-29, 20:59
Ehh, och därför anklagade du mig för att vara troll...
Nog att jag är stygg men verken sadist eller psykopat

Det finns inget som talar för att troll skulle vara uteslutande sadister eller psykopater, det är alldeles för brett för att göra studier på. Folk kan tro och folk kan spekulera men vi kommer aldrig kunna säga något med säkerhet!

Ketamin34
2015-01-29, 21:04
Djävulens advokat är en helt annan sak, där handlar det om att ha en annorlunda åsikt för att nyansera debatten/få folk att tänka på ett annorlunda sätt, inte att ha en provocerande åsikt för att förstöra diskussionen/bara få allting att spåra ur.

Det är en annan tråd för det men vill du veta mer om just djävulens advokat så kan vi ta det i PM.

Vad jag försöker säga är att alla de sakerna du påstår är enormt ansträngande är saker en person med låt säga antisocial personlighetsstörning tycker är mycket underhållande, och precis som du inte tycker det är särskilt ansträngande att göra något roligt tycker inte den personen att det är jobbigt att ständigt provocera och göra folk arga och förvirrade.

Som du ser i artikeln talar man om trollet som en person som njuter av att skapa kaos och förvirring bara för sakens skull.

Jag har för tillfället en riktigt äcklig ångest och är redan förvirrad om saker och ting och ditt sätt att hela tiden byta ämne gör mig paranoid deluxe.:(

jenni
2015-01-29, 21:04
Det finns inget som talar för att troll skulle vara uteslutande sadister eller psykopater, det är alldeles för brett för att göra studier på. Folk kan tro och folk kan spekulera men vi kommer aldrig kunna säga något med säkerhet!

Nej, men jag syftade ju på hens tolkning och anklagning :)

XXXL
2015-01-29, 21:10
Vad jag försöker säga är att alla de sakerna du påstår är enormt ansträngande är saker en person med låt säga antisocial personlighetsstörning tycker är mycket underhållande, och precis som du inte tycker det är särskilt ansträngande att göra något roligt tycker inte den personen att det är jobbigt att ständigt provocera och göra folk arga och förvirrade.

Som du ser i artikeln talar man om trollet som en person som njuter av att skapa kaos och förvirring bara för sakens skull.

Jag har för tillfället en riktigt äcklig ångest och är redan förvirrad om saker och ting och ditt sätt att hela tiden byta ämne gör mig paranoid deluxe.:(

Alltså visst kanske det finns nått riktigt psykfall som bara älskar att bli ifrågasatt, hatad och spottad på i flera år men vad är det, en på miljonen?

Olegh
2015-01-29, 21:12
Jag tror många s.k. troll är helt vanliga idioter.


Utan en ganska tilltagen inläggs-repertoar som bedömningsgrund tycker jag inte att man ska komma med trollanklagelser, istället bör man använda tydligare förolämpningar. Eller låtsas som det regnar.

Ketamin34
2015-01-29, 21:12
Det finns inget som talar för att troll skulle vara uteslutande sadister eller psykopater, det är alldeles för brett för att göra studier på. Folk kan tro och folk kan spekulera men vi kommer aldrig kunna säga något med säkerhet!

Fast varför måste du återigen ändra ämne/vägra att erkänna ens grunderna vi pratar om. *cry**cry*

DU skrev att det ÄR ansträngande att trolla då det tar på energin, DÅ presenterar jag en studie som säger att just de personerna som trollar råkar gilla just aktiviteten, och då kostar det alltså ingen energi att trolla. TVÄRTOM så är det givande och underhållande för personen som trollar.
Då du faktiskt SA att INGEN person kan trolla i flera år så är detta viktigt, då jag motargumenterar och presenterar fakta. Du har helt enkelt fel när du säger att INGEN person kan tänkas trolla hela sitt liv. Precis som en psykopt hela livet kan kränka människor och tom vara helt ovetande om hur personerna han kränker känner sig.
Att alla troll skulle vara psykopater och dylikt vore väldigt najs för då kunde man lagt till det i definitionen för vad som är en psykopat, givetvis är detta inte fallet.

edit: normalt skriver jag inte saker med stora bokstäver.

XXXL
2015-01-29, 21:15
Som sagt, jag tror inte det går att dra alla över en kam, det är en studie och inte cementerad fakta.

Jag tror många s.k. troll är helt vanliga idioter.


Utan en ganska tilltagen inläggs-repertoar som bedömningsgrund tycker jag inte att man ska komma med trollanklagelser, istället bör man använda tydligare förolämpningar. Eller låtsas som det regnar.

Helt rätt, fler måste lära sig att knyta näven i fickan.

TheOne1994
2015-01-29, 21:17
men det är inte så ofta jag upplever troll på kollo , eller är jag ute cyklar nu ? Det var väl han Juztblaze ett tag....eller va han nu kallade sig.

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:18
Jag blir ofta falskt anklagad för att trolla.

Jag skojar väldigt ofta. Dvs säger saker i syfte att roa. Helt annan sak än att säga det i syfte att provocera. Plus att jag överdriver lite ibland för att få historier att låta bättre, att hamra in en poäng, eller få folk att förstå att jag menar allvar.

XXXL
2015-01-29, 21:23
Jag blir ofta falskt anklagad för att trolla.

Jag skojar väldigt ofta. Dvs säger saker i syfte att roa. Helt annan sak än att säga det i syfte att provocera. Plus att jag överdriver lite ibland för att få historier att låta bättre, att hamra in en poäng, eller få folk att förstå att jag menar allvar.

Just därför jag tycker det är viktigt att vi poängterar vad skillnaderna är :)

Olegh
2015-01-29, 21:25
Jag blir ofta falskt anklagad för att trolla.

Jag skojar väldigt ofta. Dvs säger saker i syfte att roa. Helt annan sak än att säga det i syfte att provocera. Plus att jag överdriver lite ibland för att få historier att låta bättre, att hamra in en poäng, eller få folk att förstå att jag menar allvar.

Intressant! Mindre överdrifter tycker jag är sju resor värre än regelrätt trollning (aka idiotiskt provocerande). Det är oärligt på ett helt annat sätt eftersom det är extremt mycket svårare att förhålla sig till det på ett bra sätt. Idioti och skämtförsök kan man direkt sätta in i ett fack, smygöverdrifter är en helt annan femma.

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:30
Intressant! Mindre överdrifter tycker jag är sju resor värre än regelrätt trollning (aka idiotiskt provocerande). Det är oärligt på ett helt annat sätt eftersom det är extremt mycket svårare att förhålla sig till det på ett bra sätt. Idioti och skämtförsök kan man direkt sätta in i ett fack, smygöverdrifter är en helt annan femma.

Ett exempel: Jag kan säga "alla kvinnor hatar mig" när det egentligen bara är kanske 90 % av alla snygga kvinnor, 40 % av alla medemåttiga och 20 % av alla fula kvinnor som hatar mig.

Edit: Ordet "hatar" är nog en överdrift också. Jag menar "tycker personen är äcklig och hoppas att denne aldrig någonsin tar kontakt med en".

Olegh
2015-01-29, 21:44
Ett exempel: Jag kan säga "alla kvinnor hatar mig" när det egentligen bara är kanske 90 % av alla snygga kvinnor, 40 % av alla medemåttiga och 20 % av alla fula kvinnor som hatar mig.

Edit: Ordet "hatar" är nog en överdrift också. Jag menar "tycker personen är äcklig och hoppas att denne aldrig någonsin tar kontakt med en".

Inte precis vad jag tänkte mig. Förvisso är inte negativa överdrifter som ett försök till bitter lyteskomik inte riktigt min kopp te heller, men du är ju gammal i gemet så jag lägger automatiskt på ett filter för att försöka förstå vad du faktiskt menar. Att framställa sig själv i sämre dager är måhända varken särskilt attraktivt eller smickrande, men personligen så är jag mer ok med det än det omvända. Ibland kan det faktiskt bli riktigt roligt också.

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:47
Förvisso är inte negativa överdrifter som ett försök till bitter lyteskomik inte riktigt min kopp te heller

Det är nog rätt överskattat av de flesta som brukar använda sig av det.

Ketamin34
2015-01-29, 22:31
Ehh, och därför anklagade du mig för att vara troll...
Nog att jag är stygg men verken sadist eller psykopat

Anklagade dig då du som sagt är så extrem.

Folk har verkligen EXTREMT svårt för det här med överrepresentation och dylikt, så fort man säger (och tom ger bevis) för att en en individ i en enskild grupp oftare än andra tenderar att uppvisa vissa drag så drar de antingen extrema slutsatser eller helt förkastar det. *gah!*

XXXL
2015-01-29, 22:34
Jag skapade tråden ju för att förklara skillnaderna mellan att vara extrem och att vara ett troll, det är okej att vara extrem och vi behöver extrema människor för att få den magiska blandningen som är internet.

Ingen skulle gilla ett Nordkorea internet där alla är styrda och reglerade.

Det är okej att du inte förstår vad andra människor menar, det är okej att du tycker folk är extrema; men ge dessa personer inga oförtjänta titlar.

Ketamin34
2015-01-29, 22:40
Jag skapade tråden ju för att förklara skillnaderna mellan att vara extrem och att vara ett troll, det är okej att vara extrem och vi behöver extrema människor för att få den magiska blandningen som är internet.

Ingen skulle gilla ett Nordkorea internet där alla är styrda och reglerade.

Det är okej att du inte förstår vad andra människor menar, det är okej att du tycker folk är extrema; men ge dessa personer inga oförtjänta titlar.

Troll tenderar oftast också att vara just extrema. Indicier.

XXXL
2015-01-29, 22:47
Troll tenderar oftast också att vara just extrema. Indicier.

Nja, då brukar trollandet blir allt för uppenbart.

Ketamin34
2015-01-29, 22:53
Nja, då brukar trollandet blir allt för uppenbart.

Fast om en person "trollar" genom att vara vanilj så är det väl ändå inget trolleri.

Låt säga att det sitter fem person och är överens om att päronglass är bäst då det helt enkelt smakar bäst men så kommer det in en sjätte person som säger att chokladglass minsann är bäst då den smaken är välgörande egenskaper.

Om nu den sjätte personen (och också trollet) säger att nej chokladglass är minsann gott men päron går ju också bra så blir det mest en "vanlig diskussion", om det ens är lönt att diskutera trollning och troll här är väl tveksamt.

The_RobRoy
2015-01-29, 22:54
Vissa internet-troll är man ju nyfiken på att träffa i verkligheten, har en känsla av att de skulle skämmas om de konfronterades med hur de beter sig på internet. Tänker inte på någon på detta forum, men det finns t.ex. en kille på ett ett välkänt finansforum som typ trollat 5 år i sträck, hur skadad får man vara?

hurril
2015-01-29, 23:00
Det är rätt jobbigt men jag delar XXXL:s syn där med en lite nyansering av målet de har. De vill att folk blir upprörda men inte genom att såga någons person eller kalla någon för något tillmäle. (Vilket verkar vara mediabilden av vad ett Internet-troll är.)

Ofta är trollen snarare förhållandevis pålästa, allra minst i debatten de trollar i. Alternativt är duktiga på att spela ut aspies.

Ketamin34
2015-01-29, 23:04
Vissa internet-troll är man ju nyfiken på att träffa i verkligheten, har en känsla av att de skulle skämmas om de konfronterades med hur de beter sig på internet. Tänker inte på någon på detta forum, men det finns t.ex. en kille på ett ett välkänt finansforum som typ trollat 5 år i sträck, hur skadad får man vara?

Skicka gärna namn här eller i P;m

Lawler
2015-01-29, 23:13
Nuförtiden finns allt möjligt i trollväg och den typen av troll som enbart näthatar är ingenting jag uppskattar. De andra trollen som driver med folk uppskattar jag desto mer. Minns särskilt ett troll som härjade på Flashback som skrev provocerande inlägg i nästintill varje delforum. Det måste ha tagit sin tid då det kräver en viss kunskap om de ämnen ett delforum behandlar samt kunskap om vilka ömma tår som finns i varje grupp.

XXXL
2015-01-29, 23:20
Det är rätt jobbigt men

Kom hit med dig din rackare

http://www.funelf.net/photos/Bro-hug.jpg

hurril
2015-01-29, 23:21
Ha =)

XXXL
2015-01-29, 23:24
Jag vill bara inte att vi ska hata på varandra här inne i onödan, jenni fick oförtjänt mycket skit för hennes åsikter i hela den där "Män slår kvinnor" diskussionen (Som jag inte ens rörde i med tång) och det tycker jag är lite tråkigt. Och nu blev hon anklagad för att hon var ett troll i en annan tråd, enough is enough.

Lugna sig med titlar och glåpord nu, acceptera olikheter, acceptera det villkorslöst utan hat, spott eller spe. Svälj er stolthet, ni fattar...

QuJDMKAZGGs

Luca Brasi
2015-01-29, 23:33
Jag tycker att det mest irriterande trolleriet är när en person driver en felaktig tes men är för jävla dum i huvudet för att respondera på motargument på ett tillnärmelsevis adekvat sätt.

hurril
2015-01-29, 23:36
Jag tycker att det mest irriterande trolleriet är när en person driver en felaktig tes men är för jävla dum i huvudet för att respondera på motargument på ett tillnärmelsevis adekvat sätt.

Det är inte ett troll utan en simpel dumskalle. Samma är det med de där som hamnat i media för att de menat att någon flicka borde ta livet av sig eller likande dumheter. (Där snackar vi dock inte om någon simpel dumskalle utan om ett fullfjädrat skogs-cp.)

Tolkia
2015-01-29, 23:40
Något som ställer till det, som jag ser det, är att folk har börjat använda "troll" som skällsord. Att en person har åsikter man själv tycker är korkade, inte verkar förstå (eller inte vill förstå) vad man menar trots att man tjatat om det tusen gånger, är otrevlig, obehaglig eller bara spritt språngande galen är inte samma sak som att personen är ett troll.

Kanske har man börjat använda "troll" som skällsord för att man anser att det är "ofarligare" (mindre risk för att andra tycker att man är otrevlig, mindre risk att dra på sig varningar osv.)? Jag vet inte.

XXXL
2015-01-29, 23:42
Något som ställer till det, som jag ser det, är att folk har börjat använda "troll" som skällsord. Att en person har åsikter man själv tycker är korkade, inte verkar förstå (eller inte vill förstå) vad man menar trots att man tjatat om det tusen gånger, är otrevlig, obehaglig eller bara spritt språngande galen är inte samma sak som att personen är ett troll.

Kanske har man börjat använda "troll" som skällsord för att man anser att det är "ofarligare" (mindre risk för att andra tycker att man är otrevlig, mindre risk att dra på sig varningar osv.)? Jag vet inte.

Japp japp japp japp japp japp japp, precis det här jag försökt säga!

Det är skillnad på en person som är en idiot, en person som man tycker är en idiot för att man inte riktigt förstår sig på personen, och ett troll.

Ketamin34
2015-01-29, 23:57
Jag tycker att det mest irriterande trolleriet är när en person driver en felaktig tes men är för jävla dum i huvudet för att respondera på motargument på ett tillnärmelsevis adekvat sätt.

Håller med dig, även på det eventuellt underliggande du eventuellt vill säga.

Tolkia
2015-01-29, 23:57
En arbetskamrat, som är rätt mycket äldre än jag, berättade en dag på fikarasten att hennes frisör skulle GIFTA SIG MED NÅGON HON TRÄFFAT PÅ INTERNET (versaler för att illustrera hur detta presenterades som en ENORM sensation). Alla andra: Eeeh, jaha, kul för henne? Arbetskamraten: De hade alltså träffats PÅ INTERNET (underförstått: det är ju JÄTTEKONSTIGT, och det är ju bara skolungdomar och nördar som håller på med INTERNET)! Alla andra: Eeeh, jaha?

Det här kommer jag att tänka på ibland när trollinvektiven haglar t.ex. här på Kolo. Kolo har femsiffrigt medlemsantal, och även om inte alla är aktiva så ... ja, bara antalet ger ju att det finns väldigt många olika sorters människor här. Även sådana som är väldigt olika en själv, har olika problem och svårigheter som man själv inte har eller för den delen som är spritt språngande. Att skriva på forum på fritiden är inte direkt något som en liten, exklusiv klubb gör, men ibland verkar det som att folk glömmer det. Ungefär: "Vaaa, någon som tänker HELT KONSTIGT (och inte som jag och andra sådana som jag, vad det nu är för grupp man tillhör), det måste vara ett TROLL!"

svenbanan
2015-01-30, 00:13
Ehh, och därför anklagade du mig för att vara troll...
Nog att jag är stygg men verken sadist eller psykopat

Var inte du reggad på nån S&M sida? ;) *nudgenudgenkowwhatimean*

mangemani
2015-01-30, 00:36
Jag vill bara inte att vi ska hata på varandra här inne i onödan, jenni fick oförtjänt mycket skit för hennes åsikter i hela den där "Män slår kvinnor" diskussionen (Som jag inte ens rörde i med tång) och det tycker jag är lite tråkigt. Och nu blev hon anklagad för att hon var ett troll i en annan tråd, enough is enough.

Lugna sig med titlar och glåpord nu, acceptera olikheter, acceptera det villkorslöst utan hat, spott eller spe. Svälj er stolthet, ni fattar...

QuJDMKAZGGs

nu vet jag inte vilket skit som hon blev utsatt för, men jag tyckte hon vevade på rätt så bra själv med sina "hur kan man tycka/resonera så" kommentarer i den tråden och då blir det ju självklart(som det nu blev uppenbarligen) diskussioner.
men jag håller med dig i övrigt.

Diomedea exulans
2015-01-30, 05:33
En arbetskamrat, som är rätt mycket äldre än jag, berättade en dag på fikarasten att hennes frisör skulle GIFTA SIG MED NÅGON HON TRÄFFAT PÅ INTERNET (versaler för att illustrera hur detta presenterades som en ENORM sensation). Alla andra: Eeeh, jaha, kul för henne? Arbetskamraten: De hade alltså träffats PÅ INTERNET (underförstått: det är ju JÄTTEKONSTIGT, och det är ju bara skolungdomar och nördar som håller på med INTERNET)! Alla andra: Eeeh, jaha? "

Hah. Överlag är det rätt kul med folk som uttrycker starka åsikter och bara tar för givet att man håller med, utan att ens reflektera att det kanske finns icke-tokiga människor som tycker en smula annorlunda. Påminner mig när jag pratade om kommunpolitik med en arbetskamrat, och han berättade att en viss politiker visserligen hade rätt vettiga åsikter överlag, men sen ville politikern bygga EN MOSKÉ, sa arbetskamraten och tittade på mig med ett ansiktsuttryck som om politikern hade velat bygga Dödsstjärnan i Star Wars. "Okej", sa jag, "... Och det är... Dåligt..?" Den uppenbarligen islamofoba arbetskamraten verkade bli lite överrumplad över att jag inte sa "VA? FY FAN!", och fumlade fram någon förklaring om att moskéer får pengar från Saudiarabien och Saudiarabien är Onda.

TheOne1994
2015-01-30, 07:28
En arbetskamrat, som är rätt mycket äldre än jag, berättade en dag på fikarasten att hennes frisör skulle GIFTA SIG MED NÅGON HON TRÄFFAT PÅ INTERNET (versaler för att illustrera hur detta presenterades som en ENORM sensation). Alla andra: Eeeh, jaha, kul för henne? Arbetskamraten: De hade alltså träffats PÅ INTERNET (underförstått: det är ju JÄTTEKONSTIGT, och det är ju bara skolungdomar och nördar som håller på med INTERNET)! Alla andra: Eeeh, jaha?

Det här kommer jag att tänka på ibland när trollinvektiven haglar t.ex. här på Kolo. Kolo har femsiffrigt medlemsantal, och även om inte alla är aktiva så ... ja, bara antalet ger ju att det finns väldigt många olika sorters människor här. Även sådana som är väldigt olika en själv, har olika problem och svårigheter som man själv inte har eller för den delen som är spritt språngande. Att skriva på forum på fritiden är inte direkt något som en liten, exklusiv klubb gör, men ibland verkar det som att folk glömmer det. Ungefär: "Vaaa, någon som tänker HELT KONSTIGT (och inte som jag och andra sådana som jag, vad det nu är för grupp man tillhör), det måste vara ett TROLL!"


ha ha ha sånt är för ball :)

ibland kan man tro att vissa lever i en liten låda.

AeternusRex
2015-01-30, 08:03
En viktig skillnad är att olikt aschbergs program är inte nödvändigtvis ett troll en hater. Troll är ju även den självutnämnda komikern som mer eller mindre lyckas sätta en annorlunda spin på dom mest seriösa ämnen.

Luca Brasi
2015-01-30, 11:57
Håller med dig, även på det eventuellt underliggande du eventuellt vill säga.
Inget underliggande för mig som rör detta forumet, bäst att poängtera det.
:)

jenni
2015-01-30, 15:03
Var inte du reggad på nån S&M sida? ;) *nudgenudgenkowwhatimean*

Meh! Bdsm betyder inte satanism, bara en annan gren inom "sporten"
Sen kan man ju knappast ta det som orsak till ketamin34's anklagelse då jag aldrig diskuterat ämnet ingående på kolo :d