handdator

Visa fullständig version : Vad kan man göra för uteliggare, hemlösa mm?


Diomedea exulans
2015-01-29, 11:17
Jag har alltid dåligt samvete över att jag inte bjuder hem hemlösa och låter dem bo hos mig och låta dem få tak över huvudet åtminstone ett litet tag. Jag har både råd, plats och tid för det. Rädslan över att de isåfall ska stjäla ens saker är väl det som främst hindrar mig, men frågan är om inte det mest är en försvarsmekanism från min sida och att det egentligen handlar om att jag inte vill tumma på min bekvämlighet.

Är det en bra eller dålig idé att ta hem uteliggare?
Vad händer om de inte får någon plats att bo, kommer socialen ta hand om dem?
Hur har de råd med förnödenheter? Får de bidrag?

Lite tankar som rör sig i en priviligierad medelklassmans skuldbelagda hjärna.

Snubben
2015-01-29, 11:20
Inget. Sverige har så pass bra skyddsnät, härbärgen, sociala tjänster som skall hjälpa dessa personer - de får se till att göra någon nytta för alla skatteriksdaler de får.

// Privilegierad medelklassmans som betalar skatt för att vi ska ha ett skyddsnät som tar hand om de som faller

MatteÖhult
2015-01-29, 11:22
Är det en bra eller dålig idé att ta hem uteliggare?
dålig idé

Vad händer om de inte får någon plats att bo, kommer socialen ta hand om dem?
Dem har väl husvagnar osv att bo i?

Hur har de råd med förnödenheter? Får de bidrag?
dem tjänar nog bättre än många kommunalt anställda i sverige

4623
2015-01-29, 11:22
Tycker du ska låta dem bo hos dig. Tycker att alla som åmar sig över hur synd det är om dem kan göra det.

Snubben
2015-01-29, 11:24
Jag har alltid dåligt samvete över att jag inte bjuder hem hemlösa och låter dem bo hos mig och låta dem få tak över huvudet åtminstone ett litet tag. Jag har både råd, plats och tid för det. Rädslan över att de isåfall ska stjäla ens saker är väl det som främst hindrar mig, men frågan är om inte det mest är en försvarsmekanism från min sida och att det egentligen handlar om att jag inte vill tumma på min bekvämlighet.

Är det en bra eller dålig idé att ta hem uteliggare?
Vad händer om de inte får någon plats att bo, kommer socialen ta hand om dem?
Hur har de råd med förnödenheter? Får de bidrag?

Lite tankar som rör sig i en priviligierad medelklassmans skuldbelagda hjärna.

Även om de är en väldigt fin tanke av dig så skall man även vara medveten om att en stor del av de uteliggare som faktiskt finns, baserat på egen erfarenhet från Skåne med jobb på härbärge för flera år sedan, är (då) var större delen psykiskt störda. De kommer inte fungera i vårt samhälle och de, av alla möjliga skäl, vägrade hjälp av kommunerna. Tveksamt om man bara ska ta in någon så, speciellt då psykisk ohälsa inte är något som man ofta lägger märke vid direkt..

HVR
2015-01-29, 11:26
Är det en bra eller dålig idé att ta hem uteliggare?
dålig idé

Vad händer om de inte får någon plats att bo, kommer socialen ta hand om dem?
Dem har väl husvagnar osv att bo i?

Hur har de råd med förnödenheter? Får de bidrag?
dem tjänar nog bättre än många kommunalt anställda i sverige

Wow, much verklighetsfrånvänd? Har hemlösa egna husvagnar att bo i? Nice...
Får dom bättre "betalt" än många kommunala anställda? Schysst!

Skulle vara väldigt intressant att se var du får detta ifrån. Stämmer det kanske man skulle bli hemlös om dessa privilegierna per automatik ingår.

Diomedea exulans
2015-01-29, 11:26
Även om de är en väldigt fin tanke av dig så skall man även vara medveten om att en stor del av de uteliggare som faktiskt finns, baserat på egen erfarenhet från Skåne med jobb på härbärge för flera år sedan, är (då) var större delen psykiskt störda. De kommer inte fungera i vårt samhälle och de, av alla möjliga skäl, vägrade hjälp av kommunerna. Tveksamt om man bara ska ta in någon så, speciellt då psykisk ohälsa inte är något som man ofta lägger märke vid direkt..

Javisst, men hur farligt är det egentligen med psykisk stördhet? Sålänge personen inte stjäl, skräpar ner eller tar sönder någonting hemma hos mig så får hen gärna sitta och samtala med Moses och Buddha.

MatteÖhult
2015-01-29, 11:27
Wow, much verklighetsfrånvänd? Har hemlösa egna husvagnar att bo i? Nice...
Får dom bättre "betalt" än många kommunala anställda? Schysst!

Skulle vara väldigt intressant att se var du får detta ifrån. Stämmer det kanske man skulle bli hemlös om dessa privilegierna per automatik ingår.

haha jag är absolut inte insatt drog bara till med några chansningar :)

berätta mer så jag lär mig om dessa människor

Diomedea exulans
2015-01-29, 11:30
Jag har sett hemlösa som sover på bänkar i väntskjul vid tågstationer. "Oj, här har de det gött, varmt och rymligt och nära till en toalett", tänker man kanske. Men jag har själv varit tvungen att "sova" på en sån bänk en gång när jag råkade slarva bort min lägenhetsnycket. Notera att jag satte "sova" inom citattecken eftersom jag inte fick en blund i ögonen. Det är ett jävla helvete att försöka somna när man ligger på så hårt underlag, som dessutom är så smalt så man inte kan vända sig om utan att trilla ner på golvet. Tänk att göra det året runt. Fy fan.

eternallord
2015-01-29, 11:30
Jag är kanske naiv, men jag tänker att det inte knappt finns någon i Sverige som "måste" vara hemlös. Jag tror att om man är beredd att erbjuda någon motprestation och att ta tag i sina missbrukarproblem eller dylika omständigheter som har placerat en i den positionen så finns det stöd att få som försäkrar att man har tak över huvudet och mat på tallriken åtminstone. När man ser hemlösa alkoholister på gatan osv så verkar det som att de helt enkelt inte är beredda att göra det som krävs (menar inte detta som "ta dig i kragen för fan" utan att deras sjukdomstillstånd är så pass svårt eller att de förlorat all motivation till att leva ett normalt liv) utan "hellre" bor på gatan och fortsätter med missbruket.

Yes
2015-01-29, 11:31
Javisst, men hur farligt är det egentligen med psykisk stördhet? Sålänge personen inte stjäl, skräpar ner eller tar sönder någonting hemma hos mig så får hen gärna sitta och samtala med Moses och Buddha.
De som kan sköta sig hyfsat brukar få soclägenheter.

XXXL
2015-01-29, 11:31
Kläder är nog de första jag kommer o tänka på.

Snubben
2015-01-29, 11:32
Javisst, men hur farligt är det egentligen med psykisk stördhet? Sålänge personen inte stjäl, skräpar ner eller tar sönder någonting hemma hos mig så får hen gärna sitta och samtala med Moses och Buddha.

En hel del morgnar där jag släppte ut folk (låst härbärge) innebar samtal till ambulans och polis då det hade varit incidenter som var mindre trevliga. Av synes helt vanliga människor. Blod på dörrar, någon gång låg en tand framme, sexuellt umgänge där, även om inget sades, så var det nog inte direkt frivilligt etc. rivmärken, naglar (hela naglar) liggandes i rum, skräpbunkring etc).

Som sagt, av synes normala människor.

Diomedea exulans
2015-01-29, 11:37
En hel del morgnar där jag släppte ut folk (låst härbärge) innebar samtal till ambulans och polis då det hade varit incidenter som var mindre trevliga. Av synes helt vanliga människor. Blod på dörrar, någon gång låg en tand framme, sexuellt umgänge där, även om inget sades, så var det nog inte direkt frivilligt etc. rivmärken, naglar (hela naglar) liggandes i rum, skräpbunkring etc).

Som sagt, av synes normala människor.

Det låter onekligen mindre trevligt. Jag är inte så rik och det skulle innebära en smärre personlig ekonomisk katastrof om min lägenhet blev trashad så jag var tvungen att köpa nytt av allt. Ja, och sen att bli misshandlad eller sexuellt ofredad låter ju inte som en höjdare direkt.

HVR
2015-01-29, 11:39
haha jag är absolut inte insatt drog bara till med några chansningar :)

berätta mer så jag lär mig om dessa människor

Nu menar jag inte att gå till något personligt angrepp men - jag tror att detta resonemanget (svepande generaliseringar och gissningar) är en av många källor till att man misstänkliggör exempelvis hemlösa. Tycker att man ofta hör "alla hemlösa sitter där med den nyaste iPhonen och hämtar sin nya bmw runt hörnan när dom tiggt färdigt, dom är inte fattiga/hemlösa på riktigt!". Utan att ha någon som helst egen bevisning känns detta rätt osannolikt.

Vem hade på allvar suttit ute i regn och kyla för att tigga ihop ett par kronor ifall dom kunde sitta inne i sin varma husvagn med säg, 10-12k i månaden? Sen skall man ju inte förneka att det finns självklart en organiserad (och långt mer moraliskt problematisk) "hemlöshet" också. Men i grund och botten är det ju (i mitt perspektiv) iaf "synd" om de som hamnat snett i livet - psykisk ohälsa eller ej. Många verkar vara av uppfattningen att lider man av psykisk ohälsa så får man lite skylla sig själv - man beter ju sig konstigt!

Jag håller med Diomeda - så länge en person inte är våldsam, oärlig eller destruktiv så kan man ju fundera över ifall det är någon väsentlig skillnad att hjälpa en psykiskt sjuk person eller en annan som exempelvis brutit benet. Tycker mig kunna ana en, på samhällsnivå, relativt stor intolerans och oförståelse för psykisk ohälsa vilket såklart i förlängningen leder till en onödig stigmatisering av de som drabbas.

J.V
2015-01-29, 11:44
De som kan sköta sig hyfsat brukar få soclägenheter.This.

Min kusin var hemlös ett längre tag. Till en början med ett missbruk han inte ville/kunde bli av med, då fick han inget från soc. När han väl lyckades bli kvitt det och kunde ge rena pissprover fick han hjälp direkt.

De som verkligen är hemlösa är nog inget man vill ta in i sitt hem i de flesta fallen.

AeternusRex
2015-01-29, 11:46
Om man bortser från några av Sveriges större städer är "Uteliggare" antingen alkisar som själva försatt sig i sin sits och som tar emot vad hjälp dom kan från samhället i stort. Den andra kategorin är organiserade kriminella tiggare och dom är merparten iaf bland landsorterna. Förvisso finns det en arm själ här och var som Lider vansinnigt pga ovan nämnda kategorier men att filtrera fram dom är oftast svårt och dom
blir även Ofta fördriva av tiggar syndikaten. Även alkisar och dom klassiska gatumusikanterna har blivit iväg jagade av dom med hot om våld iaf i småland men jag har även hört via interna kanaler att detta sker i överallt. Tyvärr är det nog så att hjälper du tiggare idag så ger du pengar till kriminella.

filmjölk
2015-01-29, 11:47
Vet du vad du kan göra Dio? Skänka vinterskor, gärna i lite större herrmodeller 43+ till ett härbärge. Även övriga kläder, men just herrvinterskor är något som av någon anledning inte finns/finns lite av, på säkerligen varje sådant ställe.

Jag skulle inte rekommendera att du huserade vare sig en eu-immigrant, illegal invandrare eller en inhemsk uteliggare i ditt hem.

Diomedea exulans
2015-01-29, 11:48
Vet du vad du kan göra Dio? Skänka vinterskor, gärna i lite större herrmodeller 43+ till ett härbärge. Även övriga kläder, men just herrvinterskor är något som av någon anledning inte finns/finns lite av, på säkerligen varje sådant ställe.

Jag skulle inte rekommendera att du huserade vare sig en eu-immigrant, illegal invandrare eller en inhemsk uteliggare i ditt hem.

Jag har storlek 44 i skor. :)

filmjölk
2015-01-29, 11:52
Jag har storlek 44 i skor. :)

Perfekt. Har du avlagda så lämna in dem på närmsta härbärge, även ett enda par vågar jag lova är varmt välkommet.

Lämna de direkt till härbärget, inte via second hand, du vill att en uteliggartjackis skall få dem, inte att en hipster får köpa billigt.

AeternusRex
2015-01-29, 11:52
Om du verkligen vill hjälpa vänd dig till organisationer som aktiv stöder dessa människor. Dom tar emot all hjälp från gamla kläder, hygiene artiklar, pengar eller om du rent fysiskt knatar ned och hjälper till.

Diomedea exulans
2015-01-29, 11:53
Om du verkligen vill hjälpa vänd dig till organisationer som aktiv stöder dessa människor. Dom tar emot all hjälp från gamla kläder, hygiene artiklar, pengar eller om du rent fysiskt knatar ned och hjälper till.

Vilka organisationer är det, då? Jag vill minnas att jag letade lite volontärjobb i min (lilla) stad på nätet förut, men fick inget napp. Röda Korset hade något man kunde göra i grannstaden tre mil bort, men det är lite väl långt känner jag.

XXXL
2015-01-29, 11:55
Vet du vad du kan göra Dio? Skänka vinterskor, gärna i lite större herrmodeller 43+ till ett härbärge. Även övriga kläder, men just herrvinterskor är något som av någon anledning inte finns/finns lite av, på säkerligen varje sådant ställe.

Jag skulle inte rekommendera att du huserade vare sig en eu-immigrant, illegal invandrare eller en inhemsk uteliggare i ditt hem.

Ekar det här inne eller.

svenbanan
2015-01-29, 11:56
Ifall man är såpass redig att man tar sig till socialen och gör vad de säger åt en att göra så är det nog väldigt få som får såpass dålig hjälp att de tvingas bo på gatan. Jag kan tänka mig att de flesta som är hemlösa har några slags issues som hindrar dem (psykiskt) från att söka hjälp hos socialen. Så i princip kan man ju säga att dessa själva har valt detta liv. Men å andra sidan kan man ju inte säga att de valt det själva eftersom de kanske egentligen inte hade nåt val...

Att hemlösa skulle "tjäna" en massa pengar och ha det bra låter ju så enfaldigt att det knappt är värt att kommenteras. Men nu blev det en kommentar ändå.

Jag skulle inte låta diverse folk jag inte känner någorlunda väl sova i min lägenhet. Inte för att de är hemlösa egentligen (även om detta såklart höjer en del extra varningsflaggar), utan just för att jag inte känner dem.

Om du nu lider av så dåligt samvete så för du väl lära känna personen/personerna ifråga. Ta de hemlösa på dejt (du ska ju ändå inte ragga) och se om ni klickar. ;)

MatteÖhult
2015-01-29, 12:01
Nu menar jag inte att gå till något personligt angrepp men - jag tror att detta resonemanget (svepande generaliseringar och gissningar) är en av många källor till att man misstänkliggör exempelvis hemlösa. Tycker att man ofta hör "alla hemlösa sitter där med den nyaste iPhonen och hämtar sin nya bmw runt hörnan när dom tiggt färdigt, dom är inte fattiga/hemlösa på riktigt!". Utan att ha någon som helst egen bevisning känns detta rätt osannolikt.

Vem hade på allvar suttit ute i regn och kyla för att tigga ihop ett par kronor ifall dom kunde sitta inne i sin varma husvagn med säg, 10-12k i månaden? Sen skall man ju inte förneka att det finns självklart en organiserad (och långt mer moraliskt problematisk) "hemlöshet" också. Men i grund och botten är det ju (i mitt perspektiv) iaf "synd" om de som hamnat snett i livet - psykisk ohälsa eller ej. Många verkar vara av uppfattningen att lider man av psykisk ohälsa så får man lite skylla sig själv - man beter ju sig konstigt!

Jag håller med Diomeda - så länge en person inte är våldsam, oärlig eller destruktiv så kan man ju fundera över ifall det är någon väsentlig skillnad att hjälpa en psykiskt sjuk person eller en annan som exempelvis brutit benet. Tycker mig kunna ana en, på samhällsnivå, relativt stor intolerans och oförståelse för psykisk ohälsa vilket såklart i förlängningen leder till en onödig stigmatisering av de som drabbas.

Jag kan bara svara efter vad jag själv har erfarenheter av, nu bor jag inte i någon stad där det finns tunnelbanor och uteliggare som sitter med sina skyltar osv. (iof så har det kommit fullt med romer hit som gör det). Men de vi har som är "uteliggare" har fått tillfälliga bostäder av kommunen dvs husvagnar eller containrar där dem bor.

Diomedea exulans
2015-01-29, 12:02
Jag kan tänka mig att de flesta som är hemlösa har några slags issues som hindrar dem (psykiskt) från att söka hjälp hos socialen. Så i princip kan man ju säga att dessa själva har valt detta liv.

Det här tror jag definitivt. Fan, jag har upplevt det i viss mån själv; när jag var arbetslös hamnade jag efter ett väldigt kort tag i ett stadium där jag inte orkade lyfta på arslet och söka jobb, utan föredrog att bara glo på tv och leka med datorn hela dagarna. Fastän jag mådde dåligt av det och visste att jag borde ta mig i kragen.

Fast det hindrar ju inte att man låter personen sova på en madrass och kanske äta av ens mat.

Frågan är bara när man ska kicka ut människan sen. Känns ju inte direkt som personen bara kommer få för sig att ta tag i livet från ingenstans en vacker dag. Men man kanske kan låta folk bo hos en när det är som kallast utomhus iaf.

Om du nu lider av så dåligt samvete så för du väl lära känna personen/personerna ifråga. Ta de hemlösa på dejt (du ska ju ändå inte ragga) och se om ni klickar. ;)

Bra idé. :)

AeternusRex
2015-01-29, 12:13
Vilka organisationer är det, då? Jag vill minnas att jag letade lite volontärjobb i min (lilla) stad på nätet förut, men fick inget napp. Röda Korset hade något man kunde göra i grannstaden tre mil bort, men det är lite väl långt känner jag.

Bor du i en håla så kanske utbudet på sånt är lite off. Kolla med socialen dom har pejl (iaf här) röda korset som du nämnde, svenska kyrkan och alla fri kyrkor brukar ha någon form av hjälp program, Stadsmissionen och nåt som heter bidra det finns fler det är möjligt att kommunen och landstinget lokalt pysslar lite med sånt med. Här har kommunen kommenderat bostäder till hela bunten. Även de kriminella vilket är bra då slipper vi leta så mycket när dom gjort nåt dumt.

Shqypnia
2015-01-29, 12:16
Jag såg en kille på sin skateboard som åkte runt i stan och gav kläder till tiggare. Tyckte det var oerhört grymt gjort. Om man kan hjälpa på något sätt så tror jag varma kläder samt mat är det bästa sättet. Direkta pengar är jag inte för då det med eller mindre betyder att man sponsrar deras tiggeri, dvs. ju mer pengar de får ju mer tigger de ute.

shok
2015-01-29, 12:26
Folk verkar ju jämföra med riktiga hemlösa med tiggare.

Vilken äcklig attityd folk här inne har förutom vissa då. "Man får skylla sig själv" ja de är ju lätt när folk (inte alla, men de flesta svenskar) föds med silversked i mun. Jag har vänner som sovit i källare, på tuben osv när dem var små. Då jävlar fans de inget skyddsnät. Social kärringen hjälpte inte dem barnen.

Men som sagt innan skänk kläder/skor/mat dem flesta uppskattar det mer än ni tror.

Tapatalk

ARMSTARK
2015-01-29, 12:28
Jag är lite kluven i frågan. Dels tycker man ju synd om dem, det är ju människor som har det knapert. Men sen blir man fundersam när man ser och hör hur organiserat det är, speciellt i Stockholm där jag bor. Det sitter aldrig mer än en person per "område", och märkligt nog sitter det en rackare utanför varenda stormarknad hur långt ut i buchen det än är. Hur fan kom hen dit?

Sen tror jag inte att det är särkilt "bra för Sverige" ur turistsynpunkt. Jag kommer ihåg för ett antal år sedan innan vi själva hade tiggare, när man åkte utomlands och såg dem. Alla kom hem och sade "Det är ett djävla u-land alltså, satt tiggare överallt. Djävligt skabbigt!"

Snubben
2015-01-29, 12:30
Folk verkar ju jämföra med riktiga hemlösa med tiggare.

Vilken äcklig attityd folk här inne har förutom vissa då. "Man får skylla sig själv" ja de är ju lätt när folk (inte alla, men de flesta svenskar) föds med silversked i mun. Jag har vänner som sovit i källare, på tuben osv när dem var små. Då jävlar fans de inget skyddsnät. Social kärringen hjälpte inte dem barnen.

Men som sagt innan skänk kläder/skor/mat dem flesta uppskattar det mer än ni tror.

Tapatalk

Vilka har en "skylla sig själva"-attityd? Kan inte riktigt se vem i tråden som har lyft något sådant.

Dina vänner har uppenbarligen träffat på en soc-tant som var dum i huvudet, det finns en kopiös mängder av sådana. Däremot så har vi ett skyddsnät som hjälper, förutsatt att du är villig att ta tag i ditt liv - Inget knark, inget sprit etc.

Men likväl så kan jag tycka att om dina vänner fick sova på tuben med sin mor säger mer om deras mor än soc-tanten. I och med det finns flera härbärgen, kyrkor och liknande organisationer som, bokstavligen talat, har dörren öppen för just kvinnor och deras barn och man då väljer gatan. Ja, bra jobbat.

TheOne1994
2015-01-29, 12:32
du har ett gott hjärta Diomedea exulans !

Hoppas du lyckas med dina ideér.

kebne
2015-01-29, 12:32
Menar du hemlösa och missbrukare eller de romska tiggarna som så ofta kallas EU-migranter? Det är två separata företeelser..

shok
2015-01-29, 12:45
Vilka har en "skylla sig själva"-attityd? Kan inte riktigt se vem i tråden som har lyft något sådant.

Dina vänner har uppenbarligen träffat på en soc-tant som var dum i huvudet, det finns en kopiös mängder av sådana. Däremot så har vi ett skyddsnät som hjälper, förutsatt att du är villig att ta tag i ditt liv - Inget knark, inget sprit etc.

Men likväl så kan jag tycka att om dina vänner fick sova på tuben med sin mor säger mer om deras mor än soc-tanten. I och med det finns flera härbärgen, kyrkor och liknande organisationer som, bokstavligen talat, har dörren öppen för just kvinnor och deras barn och man då väljer gatan. Ja, bra jobbat.

Ungarna var t.om föräldralösa. Fick ändå ingen hjälp. Tog 2 år för dem att få ett hem och en "ny" familj.

Fast ber om ursäkt om jag låter dryg osv. Blir bara känslig när de gäller sånt här. Sorry :)

Edit: Sen finns de ju givetvis alltid extremfall. annars brukar väll skyddsnätet "fungera"

4623
2015-01-29, 12:47
Känns som att du utelämnar en del information.

Fordon
2015-01-29, 13:01
ja de är ju lätt när folk (inte alla, men de flesta svenskar) föds med silversked i mun.

Hur verklighetsfrånvänd och hjärntvättad är du egentligen?

forestgrove
2015-01-29, 13:10
du har ett gott hjärta diomedea exulans !

Hoppas du lyckas med dina ideér.

+1

AeternusRex
2015-01-29, 13:39
Barn i fara är en synnerligen stark och snabbt åtgärdad åtgärd i Sverige. Om något sådant du beskriver händer agerar polis/socialen omedelbart. Det finns tyvärr undantag där folk faller igenom det nätet men det är oftast pga försvårande omständigheter. Tex föräldrar eller barnets "ägare" i hemska fall som jobbar emot. Även dom yngre och tonåringar som blivit indoktrinerade av gatans lag och som är synnerligen misstänksama mot myndigheter.

Att alla svenskar föds med silversked i mun kan du skyffla tillbaka omgående. Förvisso har många idag det bra jämförelsevis jag själv är uppväxt under dom fattigaste fförhållanden detta land kan erbjuda utan att vara ett gatubarn och jag är långt från ensam med detta ur min ålderskategori och värre blir det för varje år som går.

Exdiaq
2015-01-29, 13:51
Ser jag någon hemlös/tiggare när jag jobbar på helgen brukar jag stanna lastbilen och ge dom lite mat. Ibland, framförallt när det är så här kallt, brukar jag ha med en termos kaffe och ett par plastmuggar. Brukar vara uppskattat. Inte värst mycket materiellt värde men kan tänka mig att det kanske kan betyda något att någon visar lite omtanke.

jenni
2015-01-29, 17:06
Om vi pratar om hemlösa som inte är romska tiggare så tror jag det finns en del att göra.
Tror man ska var försiktig med att ge kontanter dock då de kan gå till fel ändamål.
Men mat, kläder, hygien artiklar.

I Spanien brukar jag dock alltid ge även pengar till de uteliggare som finns just där, men det är för att jag har en speciell relation till dessa "stam"hemlösa då de har "husdjur" det första de köper är hundmat sedan oftast vatten/mjölk/juice och billiga baguetter, men de sätter alltid sina djurs behov framför sina egna, otroligt kan man tycka i deras utsatthet men stort i mina ögon och absolut värt regelbunden donation :)

R Scarpa27
2015-01-29, 19:48
du bor väl på gård?
ta hem lite hemlösa och låt dem arbeta på gården, och ge en slant och mat varje dag och ett boende kanske i ladan.
schysst mot Er båda :)

awesomooo
2015-01-29, 20:13
Inget, dom vill bara ha pengar. Tro det eller ej men utanför bolaget så fick en tiggartant en kasse med lite småskit i, hon slängde allt förutom en påse polarbröd. Mat har dom så det räcker och blir över, dom sitter inte där hungriga som många verkar tro.

R Scarpa27
2015-01-29, 20:49
man ska hjälpa alla men när en äldre dam gav några hemlösa bröd, smör och pålägg och de höll upp en bössa fortfarande och ville ha mer... och sedan i ren princip struntade i maten.
inte okej..

det är pengar som fattas, inte maten just nu i detta land.

bjuder hemlösa på kaffe någongång ibland, och erbjuder även mat ibland dock tackar de oftast nej och vill helst ha kaffe med 20 sockerbitar i.

Red Apple
2015-01-29, 20:55
Inget. Sverige har så pass bra skyddsnät, härbärgen, sociala tjänster som skall hjälpa dessa personer - de får se till att göra någon nytta för alla skatteriksdaler de får.

// Privilegierad medelklassmans som betalar skatt för att vi ska ha ett skyddsnät som tar hand om de som faller

Det svenska skyddsnätet är överskattat och går inte alls att lita på till den graden man tror. Så länge man har en stabil ekonomisk situation rullar allt på bra, men om man som ex. arbetslös utan några pengar hamnar i en pissig situation så lyfter soc och vården inte ett finger.

// Person som har fallit.

Diomedea exulans
2015-01-29, 20:57
du bor väl på gård?
ta hem lite hemlösa och låt dem arbeta på gården, och ge en slant och mat varje dag och ett boende kanske i ladan.
schysst mot Er båda :)

Nej, det är mamma och pappa som bor på landet. Jag bor i en etta i stan.

R Scarpa27
2015-01-29, 20:58
Nej, det är mamma och pappa som bor på landet. Jag bor i en etta i stan.

aha! erkänn man saknar landet livet ibland...att bo där varje dag...

jenni
2015-01-29, 21:01
man ska hjälpa alla men när en äldre dam gav några hemlösa bröd, smör och pålägg och de höll upp en bössa fortfarande och ville ha mer... och sedan i ren princip struntade i maten.
inte okej..

det är pengar som fattas, inte maten just nu i detta land.

bjuder hemlösa på kaffe någongång ibland, och erbjuder även mat ibland dock tackar de oftast nej och vill helst ha kaffe med 20 sockerbitar i.

Hmm, upplever att "vanliga" hemlösa blir jätteglada när de får mat medan romska tiggare nästan förbannade (sett det flera gånger)

filmjölk
2015-01-29, 21:15
Alla hemlösa är inte proffs. Det tar tid innan man lär sig var härbärgena ligger, vilka restauranger/butiker som ger gratismat, vart man får tigga/vart man inte får tigga etc etc.

En del av dem är relativt färska narkomaner som gjort en snabb resa ifrån någorlunda ordnade förhållanden till misär - då har man oftast väldigt lite av de kunskaper som faktiskt behövs.

Tex. kan man, om man ligger i jäkligt hårt lyckas alienera hela familjen och bekantskapskretsen (tom de andra pundarpolarna) över en enda sommar om man spårar ur med knark och sprit, bli vräkt, inte ha någon, kanske tom. befinna sig i fel stad, helt överbelamrad med knarkskulder till jäkligt farliga typer och vara extremt rädd och paranoid. Då är det en mycket svårare tillvaro än för en van eu-immigrant.

Aekkelpotta
2015-01-29, 21:15
Bor du i Stockholm?

Då kan jag ge tips på hur du kan engagera dig i volontärarbete för hemlösa ... ;)

R Scarpa27
2015-01-29, 21:16
Hmm, upplever att "vanliga" hemlösa blir jätteglada när de får mat medan romska tiggare nästan förbannade (sett det flera gånger)

nu delar jag inte upp folket utan sätter hemlösa som hemlösa (de utan hem)
dock brukar även hemlösa ha hem.. någonstans att sova och även få mat.

sen är ju vissa mer tacksamma, och vissa rent oförskämda.
mänskligheten är sådan.

stackars djur att behöva uppleva människan. :)

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:19
Bor du i Stockholm?

Då kan jag ge tips på hur du kan engagera dig i volontärarbete för hemlösa ... ;)

Nix, tyvärr i en liten håla i Blekinge. :/

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:22
aha! erkänn man saknar landet livet ibland...att bo där varje dag...

Hade bott på landet om jag hade haft råd.

jenni
2015-01-29, 21:26
nu delar jag inte upp folket utan sätter hemlösa som hemlösa (de utan hem)
dock brukar även hemlösa ha hem.. någonstans att sova och även få mat.

sen är ju vissa mer tacksamma, och vissa rent oförskämda.
mänskligheten är sådan.

stackars djur att behöva uppleva människan. :)

Jag är ledsen att säga att jag tyvärr blir tvungen att dela upp hemlösa och tiggare i tjänst....
De romska tiggarna är inte hungriga och sjuka, de handlar öl och cigaretter och sitter och super och skriker i ringenC efter kl 20:00 och blir typ sura föra att man passerar deras folksamling när de har afterwork

kebne
2015-01-29, 21:32
Det svenska skyddsnätet är överskattat och går inte alls att lita på till den graden man tror. Så länge man har en stabil ekonomisk situation rullar allt på bra, men om man som ex. arbetslös utan några pengar hamnar i en pissig situation så lyfter soc och vården inte ett finger.

// Person som har fallit.
Man kan falla utan att samhället fångar. Då får man hoppas att någon tar tag i ens hand och håller en över ytan tills man kan simma själv *hug*

Sent by kebne from kebne for your pleasure

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:34
Sen får ni hålla isär "har råd med egen mat" och "har tak över huvudet". Även fast man kan äta sig fet utan hjälp så är det inte säkert att man har något bekvämt ställe att sova på när det är snålblåst och 10 minusgrader.

4623
2015-01-29, 21:35
I smell WF.

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:36
I smell WF.

Wordfeud spelar jag ibland mot mamma. Hon brukar vinna oftast så jag har tröttnat lite på det på sistone, dock.

Whitefolks är en annan person än jag.

TheOne1994
2015-01-29, 21:36
varför har du dessa tankar egentligen ? Jag trodde du bodde på gård. Nu bor du i en 1:a. Det verkar vara en "omöjlig" sits.. eller ska du ta dina föräldrar som hjälp på gården ?

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:38
varför har du dessa tankar egentligen ? Jag trodde du bodde på gård. Nu bor du i en 1:a. Det verkar vara en "omöjlig" sits.. eller ska du ta dina föräldrar som hjälp på gården ?

Förstår förvirringen.

Jag har aldrig bott på en gård, det är mina föräldrar som bor på en stor skogstomt (det är de som har de där hönsen jag skriver om ibland). Jag umgås mycket med mina föräldrar, är där nästan varje helg samt andra tillfällen då jag tvingas vara ledig från mitt jobb.

Min tanke med uteliggarna var att en kunde få ligga på en madrass på golvet i min etta. Det är ju bättre än att sova ute.

TheOne1994
2015-01-29, 21:41
Förstår förvirringen.

Jag har aldrig bott på en gård, det är mina föräldrar som bor på en stor skogstomt (det är de som har de där hönsen jag skriver om ibland). Jag umgås mycket med mina föräldrar, är där nästan varje helg samt andra tillfällen då jag tvingas vara ledig från mitt jobb.

Min tanke med uteliggarna var att en kunde få ligga på en madrass på golvet i min etta. Det är ju bättre än att sova ute.

okej tack för förklaringen :)

nja det vet jag inte om jag kan rekomendera. Ha någon helt okänd i en liten 1:a ? nja det kan vara påfrestande. Det räcker ni inte drar jämt så börjar man irritera sig. Nu känner jag inte dej personligen men jag har svårt att se att det skulle fungera.

Yes
2015-01-29, 21:42
Alla hemlösa är inte proffs. Det tar tid innan man lär sig var härbärgena ligger, vilka restauranger/butiker som ger gratismat, vart man får tigga/vart man inte får tigga etc etc.

En del av dem är relativt färska narkomaner som gjort en snabb resa ifrån någorlunda ordnade förhållanden till misär - då har man oftast väldigt lite av de kunskaper som faktiskt behövs.

Tex. kan man, om man ligger i jäkligt hårt lyckas alienera hela familjen och bekantskapskretsen (tom de andra pundarpolarna) över en enda sommar om man spårar ur med knark och sprit, bli vräkt, inte ha någon, kanske tom. befinna sig i fel stad, helt överbelamrad med knarkskulder till jäkligt farliga typer och vara extremt rädd och paranoid. Då är det en mycket svårare tillvaro än för en van eu-immigrant.
Nåväl, sätt en tjackis på att fixa ett problem i utbyte mot nästa fix...

filmjölk
2015-01-29, 21:44
Vet du vad du annars kan göra för att hjälpa uteliggare? Vi skattar rätt mycket i Sverige, och ju mer du tjänar och ju mer du konsumerar, destå mer skattar du. En del av skatten går till hjälp för utsatta.

Så om du hittar en slags balans mellan att jobba mycket och tjäna mycket men samtidigt kunna konsumera mycket (inget snålrövssparande/investerande!) så jäklar vilken tillgång du blir i samhället (och även för utsatta).

Så jobba mer, festa upp pengar och lyxkonsumera!

Diomedea exulans
2015-01-29, 21:46
Vet du vad du annars kan göra för att hjälpa uteliggare? Vi skattar rätt mycket i Sverige, och ju mer du tjänar och ju mer du konsumerar, destå mer skattar du. En del av skatten går till hjälp för utsatta.

Så om du hittar en slags balans mellan att jobba mycket och tjäna mycket men samtidigt kunna konsumera mycket (inget snålrövssparande/investerande!) så jäklar vilken tillgång du blir i samhället (och även för utsatta).

Så jobba mer, festa upp pengar och lyxkonsumera!

Eller så köper jag hotellvistelser åt de där uteliggarna!

Yes
2015-01-29, 21:47
Det är mindre lyckat att tänka som en missbrukare och ger knappast bättre ekonomi, varken på stor eller liten skala.

Resurrected
2015-01-29, 22:04
Du ska nog vara försiktig med att bjuda hem uteliggare. :) Jag vet om flera personer som själva haft ett hårt liv och varit så vänliga att de tagit in hemlösa och erbjudit tak över huvudet. Problemet i en del fall har sedan varit uteliggaren i sin tur bjudit in sina kamrater, det har förekommit mycket droger och i vissa fall har det till och med blivit så att personen/personerna vägrat att lämna lägenheten när ägaren börjat få nog. Man får inte glömma att i en hård värld så är det inte alltid tacksamhet och snällhet som står högst i kurs, det är inte de egenskaper som gör att man överlever. Det är därför inte en självklarhet att du kommer att bemötas med den tacksamhet som du kanske tänkt dig.

filmjölk
2015-01-30, 00:18
Det är mindre lyckat att tänka som en missbrukare och ger knappast bättre ekonomi, varken på stor eller liten skala.

Du som tjänar rel. bra, om du skulle börja konsumera mer istället för att spara så skulle du främja en väldans massa branscher, tex. käka ute på lunchen istället för matlåda, spendera några tusenlappar extra på krogen istället för att spara, köpa ny tv mm lite oftare så gör det effekt.

Gör många människor så, så ger det enorm effekt. jag är ingen ekonom, eller ens kapitalist, men jag tror att vårdslöst slösande och mindre sunt tänkande vad gäller privatekonomi skulle ge synbara effekter i samhället, då det blir mer pengar i omlopp, branscher kan anställa fler etc etc.

Diomedea exulans
2015-01-30, 05:18
Du som tjänar rel. bra, om du skulle börja konsumera mer istället för att spara så skulle du främja en väldans massa branscher, tex. käka ute på lunchen istället för matlåda, spendera några tusenlappar extra på krogen istället för att spara, köpa ny tv mm lite oftare så gör det effekt.

Gör många människor så, så ger det enorm effekt. jag är ingen ekonom, eller ens kapitalist, men jag tror att vårdslöst slösande och mindre sunt tänkande vad gäller privatekonomi skulle ge synbara effekter i samhället, då det blir mer pengar i omlopp, branscher kan anställa fler etc etc.

Fast det är ju oekologiskt. Jag skulle föredra att hjälpa utsatta människor utan att slösa på jordens resurser för mycket.

Yes
2015-01-30, 07:17
Du som tjänar rel. bra, om du skulle börja konsumera mer istället för att spara så skulle du främja en väldans massa branscher, tex. käka ute på lunchen istället för matlåda, spendera några tusenlappar extra på krogen istället för att spara, köpa ny tv mm lite oftare så gör det effekt.

Gör många människor så, så ger det enorm effekt. jag är ingen ekonom, eller ens kapitalist, men jag tror att vårdslöst slösande och mindre sunt tänkande vad gäller privatekonomi skulle ge synbara effekter i samhället, då det blir mer pengar i omlopp, branscher kan anställa fler etc etc.
Nej, det är bara fördelningspolitik. Konsumerar du upp allt värde du producerar tillför du inget och du lever som en parasit. Dessutom är det oerhört kortsiktigt och ansvarslöst, precis som en missbrukare lever. Genom sparande kan pengarna göra nytta hos banken medan du kan göra långsiktiga investeringar, vilket i slutändan kan leda till att mer värde faktiskt skapats.
Att pengar går till statskassan är ren värdeförstöring.

Frågenarkomanen
2015-01-30, 12:05
Det svenska skyddsnätet är överskattat och går inte alls att lita på till den graden man tror. Så länge man har en stabil ekonomisk situation rullar allt på bra, men om man som ex. arbetslös utan några pengar hamnar i en pissig situation så lyfter soc och vården inte ett finger.

// Person som har fallit. Så är det verkligen.

Har man haft arbete länge och en stabil inkomst länge kan man "falla" och fångas upp av skyddsnäten men om man aldrig haft ett jobb längre än några veckor/månader och ingen längre stabil inkomst så får man sova på gatan ett tag.

Hmm, upplever att "vanliga" hemlösa blir jätteglada när de får mat medan romska tiggare nästan förbannade (sett det flera gånger) Jag håller faktiskt med. Senast igår när jag tiggde så tog en zigenare emot mat som hon sedan bara slängde iväg efter att hon försökte sälja till mig.

Själv slänger jag ALDRIG mat. Jag kan ge bort onyttiga grejer eftersom jag försöker leva relativt nyttigt med tanke på kosten (nej det har inte alltid varit så så ni behöver ej länka gamla inlägg) och med tanke på mitt övriga leverne.

Alla hemlösa är inte proffs. Det tar tid innan man lär sig var härbärgena ligger, vilka restauranger/butiker som ger gratismat, vart man får tigga/vart man inte får tigga etc etc.

En del av dem är relativt färska narkomaner som gjort en snabb resa ifrån någorlunda ordnade förhållanden till misär - då har man oftast väldigt lite av de kunskaper som faktiskt behövs.

Tex. kan man, om man ligger i jäkligt hårt lyckas alienera hela familjen och bekantskapskretsen (tom de andra pundarpolarna) över en enda sommar om man spårar ur med knark och sprit, bli vräkt, inte ha någon, kanske tom. befinna sig i fel stad, helt överbelamrad med knarkskulder till jäkligt farliga typer och vara extremt rädd och paranoid. Då är det en mycket svårare tillvaro än för en van eu-immigrant. Håller sällan med dig och dina auktoritärt väldigt "fascististiska" (inte som i meningen en riktig fascist utan i meningen som folk (t ex jag nyss) slänger ur sig ordet) åsikter, men det där har du rätt i.

Eller så köper jag hotellvistelser åt de där uteliggarna! Betala härbärgen åt dem i stället. Jag sover periodvis ute men har sällan råd med härbärgets 80 / natt eftersom jag saknar inkomst.

jenni
2015-01-31, 16:33
Så är det verkligen.

Har man haft arbete länge och en stabil inkomst länge kan man "falla" och fångas upp av skyddsnäten men om man aldrig haft ett jobb längre än några veckor/månader och ingen längre stabil inkomst så får man sova på gatan ett tag.

Jag håller faktiskt med. Senast igår när jag tiggde så tog en zigenare emot mat som hon sedan bara slängde iväg efter att hon försökte sälja till mig.

Själv slänger jag ALDRIG mat. Jag kan ge bort onyttiga grejer eftersom jag försöker leva relativt nyttigt med tanke på kosten (nej det har inte alltid varit så så ni behöver ej länka gamla inlägg) och med tanke på mitt övriga leverne.

Håller sällan med dig och dina auktoritärt väldigt "fascististiska" (inte som i meningen en riktig fascist utan i meningen som folk (t ex jag nyss) slänger ur sig ordet) åsikter, men det där har du rätt i.

Betala härbärgen åt dem i stället. Jag sover periodvis ute men har sällan råd med härbärgets 80 / natt eftersom jag saknar inkomst.

Vänta vänta nu! Menar du att zigenaren slängde maten ist för att ge dig den då du inte betalde? Hon slängde den bara ?! Alltså.....*gah!*

Tricce
2015-02-12, 22:47
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/konflikt-nar-tiggare-atervande-till-gnosjo

http://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/2288138/images/2011/bl_62083856_141859765.jpg

Sniggel
2015-02-12, 23:00
Vilka har en "skylla sig själva"-attityd? Kan inte riktigt se vem i tråden som har lyft något sådant.

Dina vänner har uppenbarligen träffat på en soc-tant som var dum i huvudet, det finns en kopiös mängder av sådana. Däremot så har vi ett skyddsnät som hjälper, förutsatt att du är villig att ta tag i ditt liv - Inget knark, inget sprit etc.

Men likväl så kan jag tycka att om dina vänner fick sova på tuben med sin mor säger mer om deras mor än soc-tanten. I och med det finns flera härbärgen, kyrkor och liknande organisationer som, bokstavligen talat, har dörren öppen för just kvinnor och deras barn och man då väljer gatan. Ja, bra jobbat.

Hur lätt är detta att ta tag i för en missbrukare då?
Får man hjälp med det och där är en acceptans för att man kanske är långt ifrån perfekt men iaf försöker blir bättre så kanske hjälpen uppskattas. Men annars, vad jag har förstått, så är kraven så högt ställda att det är närapå omöjligt för en missbrukare att få hjälp eftersom de vid oundvikliga snedsteg blir nekad hjälp och således känner att det inte är någon idé att vända sig till oförstående myndigheter.

Sniggel
2015-02-12, 23:09
Om en tiggare lider av allvarlig fetma (ett ganska återkommande femonen) tror jag det är en god tumregel att personen har tillräckligt med mat iaf.
Kanske inte den nyttigaste maten men hen lär ju inte svälta.

Rätta mig om jag har fel.

shadowfire
2015-02-12, 23:33
Ett av de bästa sätt o vara fattig på om man har tillgång till västerländsk mat är att överäta. I form av fel mat i fel tillfälle. Överätningen ger stimulantia som gör att man kopplar mat till välbefinnande och då inte minst skräpmat.

jenni
2015-02-13, 15:57
Sorry för off topic men har tiggare rött att sitta och tigga nere i t-banan ? Alltså efter spärrarna?

Grahn
2015-02-13, 16:17
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/sl tydligen får man det

jenni
2015-02-13, 16:20
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/sl tydligen får man det

Fast de passerar spärrar utan att betala?

kebne
2015-02-13, 16:34
Fast de passerar spärrar utan att betala?

Det är ett annat problem. Skulle väl vara att man kanske inte får sitta på marken av utrymningsskäl men annars är det tydligen tillåtet att tigga i tunnelbanan.

Snubben
2015-02-13, 16:35
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/sl tydligen får man det

Det är ett annat problem. Skulle väl vara att man kanske inte får sitta på marken av utrymningsskäl men annars är det tydligen tillåtet att tigga i tunnelbanan.

Fast du får inte vara störande och majoriteten av personer finner dessa personer störande sååå... hejdå? :)

kebne
2015-02-13, 16:39
Fast du får inte vara störande och majoriteten av personer finner dessa personer störande sååå... hejdå? :)

Skulle gissa att det krävs lite mer aktivt störande för att räknas som ordningsstörning och speciellt för den folkgruppen. Annars brukar man traditionellt sett vara väldigt duktiga på att kreativt applicera ordningsreglerna för att få bort de hemlösa och uteliggarna.

jenni
2015-02-13, 16:41
Det är ett annat problem. Skulle väl vara att man kanske inte får sitta på marken av utrymningsskäl men annars är det tydligen tillåtet att tigga i tunnelbanan.

Fast du får inte vara störande och majoriteten av personer finner dessa personer störande sååå... hejdå? :)

De blockerar vägen + att de ylar högt!

Snubben
2015-02-13, 16:43
De blockerar vägen + att de ylar högt!

... och så har vi musikerna. *grr**grr**grr*

Snubben
2015-02-13, 16:44
Skulle gissa att det krävs lite mer aktivt störande för att räknas som ordningsstörning och speciellt för den folkgruppen. Annars brukar man traditionellt sett vara väldigt duktiga på att kreativt applicera ordningsreglerna för att få bort de hemlösa och uteliggarna.

Tror du det? Jag är lite osäker - hur ska man bedöma vad som är störande och inte? Svår fråga. Jag tror SL kan luta sig på det utan några större problem men visst, stor gråzon kanske? :)

Tycker däremot synd om de som bor under skanstullsbron. Fan va kallt det måste vara.. :(

jenni
2015-02-13, 16:50
Tror du det? Jag är lite osäker - hur ska man bedöma vad som är störande och inte? Svår fråga. Jag tror SL kan luta sig på det utan några större problem men visst, stor gråzon kanske? :)

Tycker däremot synd om de som bor under skanstullsbron. Fan va kallt det måste vara.. :(

Fast jag tror inte du för sitta där,
En gång när jag väntade (var kö vid spärrarna) så kom en man (typ tiggare eller inkassören) och visslade åt tanten nedanför trappan och for upp som en blixt, ca 5 min senare kom två ordningsvakter gåendes och letandes efter någon. Förmodligen hade de redan avlägsnat tiggarna i Medborgarplatsen och nu kom de till skanstull

kebne
2015-02-13, 16:53
Tror du det? Jag är lite osäker - hur ska man bedöma vad som är störande och inte? Svår fråga. Jag tror SL kan luta sig på det utan några större problem men visst, stor gråzon kanske? :)

Tycker däremot synd om de som bor under skanstullsbron. Fan va kallt det måste vara.. :(

Jag tror att om inget annat så vill man vara mer säker på att man har stöd för det man gör mot de som kallas eu-migranter.

Snubben
2015-02-13, 16:54
Fast jag tror inte du för sitta där,
En gång när jag väntade (var kö vid spärrarna) så kom en man (typ tiggare eller inkassören) och visslade åt tanten nedanför trappan och for upp som en blixt, ca 5 min senare kom två ordningsvakter gåendes och letandes efter någon. Förmodligen hade de redan avlägsnat tiggarna i Medborgarplatsen och nu kom de till skanstull

Jag menar på de som bor dur, på södra sidan av skanstullsbron så bor, verkligen bor, folk under bron. Byggt små kojjor mellan betongpelarna/fundamenten under bron.

Om vi nu pratar om olika saker.. :)

jenni
2015-02-13, 16:57
Jag menar på de som bor dur, på södra sidan av skanstullsbron så bor, verkligen bor, folk under bron. Byggt små kojjor mellan betongpelarna/fundamenten under bron.

Om vi nu pratar om olika saker.. :)

Aha, jag diskuterar fortfarande t-baneproblemet :D

Lawler
2015-02-13, 16:58
Jag tycker man ska ge tiggarna de verktyg som krävs för att själva kunna ta sig ur sin utsatta position. En tanke jag haft är att det borde finnas möjligheter att bedriva företag där de utför enklare tjänster. På vintern kan det handla om snöskottning och på sommaren kan det handla om trädgårdsarbete och gräsklippning. Enklare former av tjänster som de flesta kan klara av.

Detta skulle ge personerna en högre inkomst samtidigt som de själva får kontroll över sitt liv och sina inkomster. Överskott i verksamheten skulle kunna användas för att investera i verksamheter som stödjer romer i Östeuropa.

jenni
2015-02-13, 17:07
Jag tycker man ska ge tiggarna de verktyg som krävs för att själva kunna ta sig ur sin utsatta position. En tanke jag haft är att det borde finnas möjligheter att bedriva företag där de utför enklare tjänster. På vintern kan det handla om snöskottning och på sommaren kan det handla om trädgårdsarbete och gräsklippning. Enklare former av tjänster som de flesta kan klara av.

Detta skulle ge personerna en högre inkomst samtidigt som de själva får kontroll över sitt liv och sina inkomster. Överskott i verksamheten skulle kunna användas för att investera i verksamheter som stödjer romer i Östeuropa.

De vill ju inte jobba

r3mpuh
2015-02-13, 17:20
Jag ger alltid mynt om jag har det i fikan, när jag passerar tiggare. Har absolut lägsta/garanti-aktivitetsersättning för 21-åringar så ekonomin är inte den bästa, men den är bättre än deras. Föredrar att skänka pengar direkt till lokalt behövande människor istället för organisationer där XX% pengar försvinner påvägen.

Ta med en stor karta över Europa, låt dem peka ut sitt land. Ge dom papper & penna och använd google translate för att säga hej, fråga vad dem heter, hur dem mår & om det finns något särskilt de skulle vilja ha hjälp med eller om det finns något särskilt föremål de är i behov utav. De kanske vill ha ett liggunderlag? Sovsäck? Strumpor? Jacka? Vantar? Hörlurar? Man brukar alltid ha något liknande man aldrig använder eller har för mycket utav som ligger & tar plats. Återvänd till personen samma dag efter du varit hem & hämtat föremålet. :)

timoat
2015-02-13, 17:28
Här var några som försökte hjälpa, riktigt svenskt, men det gick inte riktigt som de hade tänkt sig...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/konflikt-nar-tiggare-atervande-till-gnosjo

svenbanan
2015-02-13, 17:43
Fast du får inte vara störande och majoriteten av personer finner dessa personer störande sååå... hejdå? :)

De blockerar vägen + att de ylar högt!

Man får ju skilja på att "jag stör mig på att de sitter där och tigger" och man inte får "störa ordningen". Sen är det nog ytterligare en annan sak att "blockera utrymningsvägar".

Vad som är störande av ordningen lär ju vara reglerat i lagtext. Vad är det de gör som skulle kunna vara förbjudet? Stå still, sitta på marken, spela musik, tigga pengar? Spelar de inte musiken högre än nån viss decibel så lär ju detta inte vara ett problem. Själva tiggandet är ju inte förbjudet, så det kan ju inte heller användas som grund. Jag tror det är rätt hal is för dem som vill hindra tiggare på offentlig plats. Det får nog lov att vara riktigt påflugna tiggare som typ vägrar släppa förbi folk som inte ger pengar.

Fordon
2015-02-13, 17:43
Här var några som försökte hjälpa, riktigt svenskt, men det gick inte riktigt som de hade tänkt sig...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/konflikt-nar-tiggare-atervande-till-gnosjo

Det var fina inlindade ord för att säga att dessa romer är giriga as. Jag köper inte att det är missförstånd, för de är väl för f** inte dumma i huvudet. De är helt enkelt giriga och ju mer pengar de får, desto mer vet de att de kan få. varför nöja sig med att tigga ihop en viss summa, när du kan få den summan pengar och fortsätta tigga efter mer?
Deras kultur hör inte hemma här i sverige och de är ju inte intresserade av att bli svenskar.

Och nu pratar jag endast om de romer som artikeln gäller, även om jag rent subjektivt tycker att det verkar vara en genomgående trend för alla romer. Men det har jag dock inga belägg för. Se det som en fördom som ha växt fram och rätta mig gärna med konkreta bevis för att så ej är fallet :)
Exempelvis; har vi några f d tiggande romer här i sverige som har fått hjälp till självhjälp, integrerat sig i svenska samhället och börjat jobba?

kebne
2015-02-13, 17:50
Jag ger alltid mynt om jag har det i fikan, när jag passerar tiggare. Har absolut lägsta/garanti-aktivitetsersättning för 21-åringar så ekonomin är inte den bästa, men den är bättre än deras. Föredrar att skänka pengar direkt till lokalt behövande människor istället för organisationer där XX% pengar försvinner påvägen.

Ta med en stor karta över Europa, låt dem peka ut sitt land. Ge dom papper & penna och använd google translate för att säga hej, fråga vad dem heter, hur dem mår & om det finns något särskilt de skulle vilja ha hjälp med eller om det finns något särskilt föremål de är i behov utav. De kanske vill ha ett liggunderlag? Sovsäck? Strumpor? Jacka? Vantar? Hörlurar? Man brukar alltid ha något liknande man aldrig använder eller har för mycket utav som ligger & tar plats. Återvänd till personen samma dag efter du varit hem & hämtat föremålet. :)

Gör du likadant med svenska hemlösa? Om inte så varför?

jenni
2015-02-13, 17:53
Man får ju skilja på att "jag stör mig på att de sitter där och tigger" och man inte får "störa ordningen". Sen är det nog ytterligare en annan sak att "blockera utrymningsvägar".

Vad som är störande av ordningen lär ju vara reglerat i lagtext. Vad är det de gör som skulle kunna vara förbjudet? Stå still, sitta på marken, spela musik, tigga pengar? Spelar de inte musiken högre än nån viss decibel så lär ju detta inte vara ett problem. Själva tiggandet är ju inte förbjudet, så det kan ju inte heller användas som grund. Jag tror det är rätt hal is för dem som vill hindra tiggare på offentlig plats. Det får nog lov att vara riktigt påflugna tiggare som typ vägrar släppa förbi folk som inte ger pengar.

De sitter med sina platser utbredda vid trappuppgång, vid Skanstull är det väldigt trångt, och så blir det ännu trångas när de tar upp 0,5-1 m av gången.
Och de är ju innanför spärrarna utan att ha betalat, borde det inte räcka för att få bort dem?

jenni
2015-02-13, 17:54
Det var fina inlindade ord för att säga att dessa romer är giriga as. Jag köper inte att det är missförstånd, för de är väl för f** inte dumma i huvudet. De är helt enkelt giriga och ju mer pengar de får, desto mer vet de att de kan få. varför nöja sig med att tigga ihop en viss summa, när du kan få den summan pengar och fortsätta tigga efter mer?
Deras kultur hör inte hemma här i sverige och de är ju inte intresserade av att bli svenskar.

Och nu pratar jag endast om de romer som artikeln gäller, även om jag rent subjektivt tycker att det verkar vara en genomgående trend för alla romer. Men det har jag dock inga belägg för. Se det som en fördom som ha växt fram och rätta mig gärna med konkreta bevis för att så ej är fallet :)
Exempelvis; har vi några f d tiggande romer här i sverige som har fått hjälp till självhjälp, integrerat sig i svenska samhället och börjat jobba?
Skämtar du? De vill ju bara tjäna ihop cash till bygge av hus hemma ;)

jenni
2015-02-13, 17:59
FC7sgt9X4aA

Mhm...

awesomooo
2015-02-13, 18:07
Pls mister pls

Fordon
2015-02-13, 18:16
Skämtar du? De vill ju bara tjäna ihop cash till bygge av hus hemma ;)

Jag försöker vara öppen och inte dra alla över en kam. Och om jag gör det så är jag dock öppen för att bli motbevisad om jag skulle ha fel. Sen försöker jag ha skilja på mina upplevelser av ett fåtal personer och vad som är signifikant för en hel grupp.

filmjölk
2015-02-13, 18:17
Well, vet ni vad som hade vart konstruktivt i tiggande-rom-frågan? Om våra folkvalda uppmärksammade frågan och försökte lösa den.

Som jag ser det finns det två lösningar. Att via skatten finansiera boende och socialbidrag utan krav på motprestation eller att strunta i EUs regler om fri rörlighet, kartlägga och registrera Romer och helt enkelt förbjuda dem från att vara i landet och deportera dem.

Vad jag inte tycker är en lösning är att låtsas som ingenting, ignorera problemet och hoppas att det går över av sig självt.

Fordon
2015-02-13, 18:18
Well, vet ni vad som hade vart konstruktivt i tiggande-rom-frågan? Om våra folkvalda uppmärksammade frågan och försökte lösa den.

Som jag ser det finns det två lösningar. Att via skatten finansiera boende och socialbidrag utan krav på motprestation eller att strunta i EUs regler om fri rörlighet, kartlägga och registrera Romer och helt enkelt förbjuda dem från att vara i landet och deportera dem.

Vad jag inte tycker är en lösning är att låtsas som ingenting, ignorera problemet och hoppas att det går över av sig självt.

Sverige ut ur EU! :bow:

jenni
2015-02-13, 18:21
Jag försöker vara öppen och inte dra alla över en kam. Och om jag gör det så är jag dock öppen för att bli motbevisad om jag skulle ha fel. Sen försöker jag ha skilja på mina upplevelser av ett fåtal personer och vad som är signifikant för en hel grupp.
Klart man inte ska dra alla över en kam. Men alla i samma liga är ju samma?

Well, vet ni vad som hade vart konstruktivt i tiggande-rom-frågan? Om våra folkvalda uppmärksammade frågan och försökte lösa den.

Som jag ser det finns det två lösningar. Att via skatten finansiera boende och socialbidrag utan krav på motprestation eller att strunta i EUs regler om fri rörlighet, kartlägga och registrera Romer och helt enkelt förbjuda dem från att vara i landet och deportera dem.

Vad jag inte tycker är en lösning är att låtsas som ingenting, ignorera problemet och hoppas att det går över av sig självt.
Visst kan de komma in i landet, men man bör veta deras syfte, turister? Eller på jobberbjudande (riktigt jobb), studier, eller besök hos någon. Annars finns det väl ingen anledning, att sitta ute och tigga borde inte finnas med som ruta att kryssa i

filmjölk
2015-02-13, 18:25
sverige ut ur eu! :bow: +1!

Gober
2015-02-13, 18:32
Exempelvis; har vi några f d tiggande romer här i sverige som har fått hjälp till självhjälp, integrerat sig i svenska samhället och börjat jobba?

Jag känner till ett par stycken som fått jobb med att sälja hemlösas tidning. Det är ju ett jobb. Betyder knappast att man magiskt blir integrerad, men alltid något. Känner några personer som hjälpt till med att skaffa lite ströjobb som tex grovarbete. Det finns givetvis de som hellre jobbar än att sitta utanför ica tio timmar om dagen för att dra in pengar.

Latissimus Dorsi
2015-02-13, 18:34
Kolla bara skillnaden mellan polacker och rumäner :)

Ja, jag generaliserar grovt

Fordon
2015-02-13, 18:50
Jag känner till ett par stycken som fått jobb med att sälja hemlösas tidning. Det är ju ett jobb. Betyder knappast att man magiskt blir integrerad, men alltid något. Känner några personer som hjälpt till med att skaffa lite ströjobb som tex grovarbete. Det finns givetvis de som hellre jobbar än att sitta utanför ica tio timmar om dagen för att dra in pengar.

Det är väl alltid något. Jag likställer tiggeri med att sälja situation stockholm men det säger väl mer om mig än om jobbet kanske. Ströjobb är kanske en bit på vägen, men personligen tvivlar jag på att de hellre jobbar. jag har inte sett en enda rom som jobbar, trots att ma ser dem ÖVERALLT på gatorna, så finns de inte hos ett enda företag i sverige av vad jag har sett. nu missar jag förvisso 99% av alla företag i sverige, men jag reser åtminstone i hela sverige genom jobbet och överetableringen på gatan men den obefintliga mängden i arbete gör att jag tvivlar.

allmän fråga: Varför är zigenare ett negativt ord? Är inte det den ursprungliga benämningen bara som inte har någon annan laddad innebörd?

jenni
2015-02-13, 18:58
Det är väl alltid något. Jag likställer tiggeri med att sälja situation stockholm men det säger väl mer om mig än om jobbet kanske. Ströjobb är kanske en bit på vägen, men personligen tvivlar jag på att de hellre jobbar. jag har inte sett en enda rom som jobbar, trots att ma ser dem ÖVERALLT på gatorna, så finns de inte hos ett enda företag i sverige av vad jag har sett. nu missar jag förvisso 99% av alla företag i sverige, men jag reser åtminstone i hela sverige genom jobbet och överetableringen på gatan men den obefintliga mängden i arbete gör att jag tvivlar.

allmän fråga: Varför är zigenare ett negativt ord? Är inte det den ursprungliga benämningen bara som inte har någon annan laddad innebörd?

Det har väl blivit negativt pga historien, de har varit tjuvar , det finns i deras tradition, tror det t.o.m finns dokumentärer med intervjuer om det på YT
I Ryssland tex sa man till små barn att "är du dum kommer zigenarna och rövar bort dig, just för att det var så förr, de rövade bort små barn och detta var ett rätt påtagligt problem i Sovjet en tid.

timoat
2015-02-13, 18:59
Här är en intressant dokumentär från england som är ett par år före oss. Kul att höra det från en forna kolonial stormark som invaderade och tog över kulturer på löpande basis bara för 100 år sen.

MHplEJgevqM

timoat
2015-02-13, 19:02
De här är saxat av min rumänske kompis från hens FB sida. Hade man själv skrivit detta så hade man fått en jävla massa "Jävla rasistsvin" efter sig och jag kan kan garantera att jag hade fått minst 50 unfriendande. Jag har xat ut vad hen gör för dennes anonymitet.

"As most of you know, I come from Romania. I now live in Stockholm, Sweden and I work as an XXXXXXX and freelance, XXXXX doing what I love. I have met many people from around the world and since Romania got in the EU, Sweden and most countries have been invaded by this group.
One thing that Terence McKenna said "culture is your enemy"... it is true but culture can also be beautiful! But... for this people obviously is a bad culture. I have been asked by my friends "XXXX...you're romanian...how should I handle them.. they keep begging and there more than 4 on my street now..."
I reply "don't give them anything... don't give them money!...don't fall into their trap." That's why more are coming... they see how stupid you are.
I had a lot of discussion, at a point asked if I'm racist... but this people have 6 to 10 children... if you want to give them anything give them a condom. Take their kids away... and save them from a life of begging. Yes... I'm harsh but this is the only way. Not all people are lucky to be born in a healthy family... ha..ha... yeah.
I don't want to see them coming to Sweden with their kids... so please, if you really want to help them, give them a job, education... but still they have like 10 kids.. yeah what can Sweden do?
As a romanian I am discriminated... but then those that does meets me, gets to know me and then I'm like just a person. I know gypsies that adapted, wonderful people with a desire to just... live and have a happy Life proud to call themselves gypsies and not rroma.
The situation, in my opinion, is big... and no matter how you'll approach it you'll be called racist. Their begging culture is nothing but a disease and it's not helping them. I hear them talking romanian, sometimes I don't understand since they have their own language... giving them money is not a long term solution!
The people who've done this BBC documentary... you have my respect! Thank you for trying to find a solution... we in Romania don't know what more to do.. the scene at the end where he tried to talk to the head of the clan proves how uneducated and unfortunate they are. You can't talk reason with them... they will kill you.
Had enough of this!
Have a pleasant life and be careful out there!


Sen länkade hon till den här , som också är sevärd.

oJRGC8pMQU8.

kebne
2015-02-13, 19:05
Kolla bara skillnaden mellan polacker och rumäner :)

Ja, jag generaliserar grovt
Varför säger du rumäner och inte romer. Alla är inte från Rumänien men alla är romer.

Sent by kebne from kebne for your pleasure

Armed Dingo
2015-02-13, 19:11
Här är en intressant dokumentär från england som är ett par år före oss. Kul att höra det från en forna kolonial stormark som invaderade och tog över kulturer på löpande basis bara för 100 år sen.

MHplEJgevqM
Uuuhhh, uuuhh, hatsida! Åh nej, det är BBC? Ja men bäst att låtsas som om den inte finns då.

Fordon
2015-02-13, 19:29
Det har väl blivit negativt pga historien, de har varit tjuvar , det finns i deras tradition, tror det t.o.m finns dokumentärer med intervjuer om det på YT
I Ryssland tex sa man till små barn att "är du dum kommer zigenarna och rövar bort dig, just för att det var så förr, de rövade bort små barn och detta var ett rätt påtagligt problem i Sovjet en tid.

Så det är otroligt fult att benämna gruppen för vad de är, pga att de själv har orsakat sitt rykte :D


*gah!*


Undrar när ordet rom blir för fult för att använda, och vad man kommer säga då.

filmjölk
2015-02-13, 19:41
.

allmän fråga: Varför är zigenare ett negativt ord? Är inte det den ursprungliga benämningen bara som inte har någon annan laddad innebörd?

Det finns olika grenar, de som kallar sig för Romer vill ibland särskilja sig ifrån Zigenare. De har lite olika språk och höll ofta till i olika geografiska områden. Förenklat är en Zigenare nordeuropé, en Rom är central-öst-syd europé eller Turk. Sedan finns också Vlaxromer och Resandefolk.

Ordet Zigenare betyder från början kättare på hmmm....Grekiska kanske? Eller Latin, vettifan, men det är säkerligen googlebart. Så man kan tänka sig att en del inte vill ha kvar det namnet.

jenni
2015-02-13, 19:47
Det finns olika grenar, de som kallar sig för Romer vill ibland särskilja sig ifrån Zigenare. De har lite olika språk och höll ofta till i olika geografiska områden. Förenklat är en Zigenare nordeuropé, en Rom är central-öst-syd europé eller Turk. Sedan finns också Vlaxromer och Resandefolk.

Ordet Zigenare betyder från början kättare på hmmm....Grekiska kanske? Eller Latin, vettifan, men det är säkerligen googlebart. Så man kan tänka sig att en del inte vill ha kvar det namnet.

Men de härstammar från Indien har jag för mig?

Fordon
2015-02-13, 19:55
Det finns olika grenar, de som kallar sig för Romer vill ibland särskilja sig ifrån Zigenare. De har lite olika språk och höll ofta till i olika geografiska områden. Förenklat är en Zigenare nordeuropé, en Rom är central-öst-syd europé eller Turk. Sedan finns också Vlaxromer och Resandefolk.

Ordet Zigenare betyder från början kättare på hmmm....Grekiska kanske? Eller Latin, vettifan, men det är säkerligen googlebart. Så man kan tänka sig att en del inte vill ha kvar det namnet.

Det visste jag inte :) Men nordeuropé, räknas inte bara norden till det? Borde det inte bli östeurope? Aja, detaljfråga.

filmjölk
2015-02-13, 20:13
Men de härstammar från Indien har jag för mig?

Japp, det sägs så, sedan vandrade de till Turkiet och Nordafrika (Egypten) och kom därifrån till Europa...på 1300-talet kanske? Osäker.

Det visste jag inte :) Men nordeuropé, räknas inte bara norden till det? Borde det inte bli östeurope? Aja, detaljfråga.

Jag tror att det finns nån slags flytande gräns söder om Polen/Tyskland kanske. Karelen och den delen av Ryssland har förmodligen också Zigenare och inte Romer.

I Finland kallas de för Muustalainen av finnarna, och de avser både Zigenare och resandefolk med det namnet, översatt blir det "Svartskalle".

Fordon
2015-02-13, 20:14
Japp, det sägs så, sedan vandrade de till Turkiet och Nordafrika (Egypten) och kom därifrån till Europa...på 1300-talet kanske? Osäker.



Jag tror att det finns nån slags flytande gräns söder om Polen/Tyskland kanske. Karelen och den delen av Ryssland har förmodligen också Zigenare och inte Romer.

I Finland kallas de för Muustalainen av finnarna, och de avser både Zigenare och resandefolk med det namnet, översatt blir det "Svartskalle".

Aha! Jag trodde Leifis Mc-klubb var ett rent påhittat namn, men it all makes sense now! :laugh:

jenni
2015-02-13, 20:17
Japp, det sägs så, sedan vandrade de till Turkiet och Nordafrika (Egypten) och kom därifrån till Europa...på 1300-talet kanske? Osäker.



Jag tror att det finns nån slags flytande gräns söder om Polen/Tyskland kanske. Karelen och den delen av Ryssland har förmodligen också Zigenare och inte Romer.

I Finland kallas de för Muustalainen av finnarna, och de avser både Zigenare och resandefolk med det namnet, översatt blir det "Svartskalle".

I Ryssland kallas de zigenare och har alltid gjort det, fanns t.o.m zigenarteater/musikaler, de ansågs trots sin kriminella ådra väldigt musikaliska, många lyckades bli rätt så välkända artister.

kebne
2015-02-13, 20:34
Det visste jag inte :) Men nordeuropé, räknas inte bara norden till det? Borde det inte bli östeurope? Aja, detaljfråga.

Jag vet inte riktigt vad han baserar detta på, det heter zigenare på rumänska också.

Red Apple
2015-02-13, 21:09
Det finns olika grenar, de som kallar sig för Romer vill ibland särskilja sig ifrån Zigenare. De har lite olika språk och höll ofta till i olika geografiska områden. Förenklat är en Zigenare nordeuropé, en Rom är central-öst-syd europé eller Turk. Sedan finns också Vlaxromer och Resandefolk.

Nja.

Ordet Zigenare betyder från början kättare på hmmm....Grekiska

Ja. Zigenare är ett skällsord, och har aldrig varit det "riktiga" namnet på gruppen, även om det fått så stort genomslag att det under en lång period använts även av romerna själva i rätt stor utsträckning.

Att romerna skulle kidnappa barn i särskilt stor utsträckning är ungefär lika sant som att vikingarna hade horn på sina hjälmar. Det var mer ett hittepå babushkas körde med för att få barnen att inte springa för långt in i skogen när de lekte, "akta så att inte zigenarna tar dig!"

Edit: Eller ptja, romer blev ju faktiskt åklagade och dömda, men det var ofta i samband med anklagelser om trolldom och att de skulle ha varit ansvariga för pesten.

Green Apple
2015-02-13, 21:28
Nja.



Ja. Zigenare är ett skällsord, och har aldrig varit det "riktiga" namnet på gruppen, även om det fått så stort genomslag att det under en lång period använts även av romerna själva i rätt stor utsträckning.

Att romerna skulle kidnappa barn i särskilt stor utsträckning är ungefär lika sant som att vikingarna hade horn på sina hjälmar. Det var mer ett hittepå babushkas körde med för att få barnen att inte springa för långt in i skogen när de lekte, "akta så att inte zigenarna tar dig!"

Edit: Eller ptja, romer blev ju faktiskt åklagade och dömda, men det var ofta i samband med anklagelser om trolldom och att de skulle ha varit ansvariga för pesten.

Faktiskt hört samma sak där.

Btw, snyggt namn ;)

jenni
2015-02-13, 22:04
Nja.



Ja. Zigenare är ett skällsord, och har aldrig varit det "riktiga" namnet på gruppen, även om det fått så stort genomslag att det under en lång period använts även av romerna själva i rätt stor utsträckning.

Att romerna skulle kidnappa barn i särskilt stor utsträckning är ungefär lika sant som att vikingarna hade horn på sina hjälmar. Det var mer ett hittepå babushkas körde med för att få barnen att inte springa för långt in i skogen när de lekte, "akta så att inte zigenarna tar dig!"

Edit: Eller ptja, romer blev ju faktiskt åklagade och dömda, men det var ofta i samband med anklagelser om trolldom och att de skulle ha varit ansvariga för pesten.

Vad översätter du gypsy till???

Och hur vet du det??? Detta var ett stort problem under en period, och det händer idag också, senast var det ju en liten flicka i USA eller om det var Australien, mem det svämmade över med artiklar ich videoklipp på nätet

Red Apple
2015-02-13, 22:11
Vad översätter du gypsy till???

Och hur vet du det??? Detta var ett stort problem under en period, och det händer idag också, senast var det ju en liten flicka i USA eller om det var Australien, mem det svämmade över med artiklar ich videoklipp på nätet

Ptja, jag har läst en idéhistorisk avhandling om romers sociala ställning i Europa genom de senaste 150 åren. Ja, romer kidnappar barn. Precis som att svenskar, finnar, ryssar och människor från alla andra etniciteter kidnappar barn. Den enda skillnaden är att när du får höra talas om att en rom gjort det så ser du det som en del av ett mönster som du tror existerar.
Det har aldrig varit "ett stort problem".

Jag förstår inte varför det är relevant att få veta vad jag översätter gypsy till. Men svaret är givetvis zigenare.

jenni
2015-02-13, 22:20
Ptja, jag har läst en idéhistorisk avhandling om romers sociala ställning i Europa genom de senaste 150 åren. Ja, romer kidnappar barn. Precis som att svenskar, finnar, ryssar och människor från alla andra etniciteter kidnappar barn. Den enda skillnaden är att när du får höra talas om att en rom gjort det så ser du det som en del av ett mönster som du tror existerar.
Det har aldrig varit "ett stort problem".

Jag förstår inte varför det är relevant att få veta vad jag översätter gypsy till. Men svaret är givetvis zigenare.

Det har varit ett problem då det har skett flertal gånger, så pass många att folk uppmärksammat och fruktat att det drabbar dem, sen har det klart blivit lite av en myt, men den började ju någonstans....

Nej, jag var genuint nyfiken på vad den korrekta benämningen för folkslaget är? Jag sa att zigernare, nu finns det mycket romer i landet men jag kan inte rå för att jag kallar dem för romer men tex finska zigernare för zigernare, så jag är ärligt talat nyfiken på vad som är rätt:confused:

Red Apple
2015-02-13, 22:33
Det har varit ett problem då det har skett flertal gånger, så pass många att folk uppmärksammat och fruktat att det drabbar dem, sen har det klart blivit lite av en myt, men den började ju någonstans....

Nej, jag var genuint nyfiken på vad den korrekta benämningen för folkslaget är? Jag sa att zigernare, nu finns det mycket romer i landet men jag kan inte rå för att jag kallar dem för romer men tex finska zigernare för zigernare, så jag är ärligt talat nyfiken på vad som är rätt:confused:

Och det måste ha börjat någonstans att det var judarna som spred pesten? Jenni plz.

Det som är rätt är väl rom, eller roma/romani om man ska vara petnoga.

På engelska vet jag inte. Att kalla romer för gypsys känns dock lite sådär, då ordet härstammar ifrån att man tyckte att de såg ut som egyptier.

filmjölk
2015-02-13, 22:47
Jag vet inte riktigt vad han baserar detta på, det heter zigenare på rumänska också.

Nja.



.

Det är kunskaper inhämtade från riktiga Zigenare och Romer. Jag har jobbat på en låst avdelning för psykiskt sjuka missbrukare och träffat en väldans massa Romer genom åren, så det är blandad kunskap ifrån många källor :)

filmjölk
2015-02-13, 22:50
Och det måste ha börjat någonstans att det var judarna som spred pesten? Jenni plz.

.

Det var det ju faktiskt, då judarna var handelsmän, reste runt mycket, och pesten kom ffa. genom handelsvägar.

kebne
2015-02-13, 23:45
Det är kunskaper inhämtade från riktiga Zigenare och Romer. Jag har jobbat på en låst avdelning för psykiskt sjuka missbrukare och träffat en väldans massa Romer genom åren, så det är blandad kunskap ifrån många källor :)

Så att det heter zigenare på rumänska också spelar ingen roll i sammanhanget?

Vinter
2015-02-13, 23:58
Det var det ju faktiskt, då judarna var handelsmän, reste runt mycket, och pesten kom ffa. genom handelsvägar.

Skulle snarare säga Britter, Italienare, Spanjorer. Judar har alltid varit diskriminerade och fått hålla sig till de städer/områden där de tilläts vara. Svårt att sprida pest dit man inte får vara.

Gober
2015-02-14, 19:45
Vad översätter du gypsy till???

Och hur vet du det??? Detta var ett stort problem under en period, och det händer idag också, senast var det ju en liten flicka i USA eller om det var Australien, mem det svämmade över med artiklar ich videoklipp på nätet

Du ska kanske inte enbart bör ta ditt studiematerial från internet. Det finns många "artiklar" och klipp på nätet, vi kan lära oss att dinosaurier aldrig funnits, att judar styr världen med hemliga sällskap som planerar att utrota alla icke judar, att den nya trenden för Valentines är att ge sin partner en avgjutning av sitt anus i choklad och att snömannen lever.

jenni
2015-02-14, 19:47
Du ska kanske inte enbart bör ta ditt studiematerial från internet. Det finns många "artiklar" och klipp på nätet, vi kan lära oss att dinosaurier aldrig funnits, att judar styr världen med hemliga sällskap som planerar att utrota alla icke judar, att den nya trenden för Valentines är att ge sin partner en avgjutning av sitt anus i choklad och att snömannen lever.

Menar du frågan med att de rövar bort barn?
Det är inte taget från nätet utan real life

Gober
2015-02-14, 20:02
Menar du frågan med att de rövar bort barn?
Det är inte taget från nätet utan real life

Klart att det hänt, barn kidnappas varje dag överallt men det finns inga belägg på att det skulle vara ett stort problem. I södra Italien, Kalabrien var kidnappning av barn ett stort problem, man skar av öron, näsa eller en arm om inte kraven på lösesumma möttes upp. Detta är ett exempel på kidnappning av barn som det faktiskt finns belägg för att tro på. Likaså boko haram osv.

jenni
2015-02-14, 20:08
Klart att det hänt, barn kidnappas varje dag överallt men det finns inga belägg på att det skulle vara ett stort problem. I södra Italien, Kalabrien var kidnappning av barn ett stort problem, man skar av öron, näsa eller en arm om inte kraven på lösesumma möttes upp. Detta är ett exempel på kidnappning av barn som det faktiskt finns belägg för att tro på. Likaså boko haram osv.

Alltså de rövades bort, utan att föräldrar krävdes på lösensumma, utan de behöll barnen som sattes i jobb ist.
Varför det just zigenare som uppmärksammades var för att man hittade efterlysta barn hos zigenare som levde i hemska förhållanden, och alla barnen som återfanns vittnade ju om att de blivit bortförda, efter upprepade händelser av samma slag blev polisen mer benägen att spåra och ta sig an just denna problematiken och då fick man ner antal försvunna barn, är det inte märkligt? Att när zigenarna blev kontrollerade och lärt sig att de kommer bli påkomna så minskade bortförandet av ryska barn?

Tricklew
2015-02-14, 20:31
Allt sådant behöver siffror, att du har hört historien räcker verkligen inte som källa.

Förövrigt så har jag hört att hedningar dyrkar djävulen och äter barn. ;)

svenbanan
2015-02-14, 21:09
Alltså de rövades bort, utan att föräldrar krävdes på lösensumma, utan de behöll barnen som sattes i jobb ist.
Varför det just zigenare som uppmärksammades var för att man hittade efterlysta barn hos zigenare som levde i hemska förhållanden, och alla barnen som återfanns vittnade ju om att de blivit bortförda, efter upprepade händelser av samma slag blev polisen mer benägen att spåra och ta sig an just denna problematiken och då fick man ner antal försvunna barn, är det inte märkligt? Att när zigenarna blev kontrollerade och lärt sig att de kommer bli påkomna så minskade bortförandet av ryska barn?

Okej, är det här nu ett faktum att det här stämmer som du påstår? Eller är det möjligen något annat, typ hörsägen, anekdot eller skröna?

Om du anser att det är fakta så får du ju se till att skaka fram nån slags hänvisning till var du fått det ifrån. anser du att det är något annan än fakta så får du lära dig skriva begripligt...

jenni
2015-02-14, 22:19
Okej, är det här nu ett faktum att det här stämmer som du påstår? Eller är det möjligen något annat, typ hörsägen, anekdot eller skröna?

Om du anser att det är fakta så får du ju se till att skaka fram nån slags hänvisning till var du fått det ifrån. anser du att det är något annan än fakta så får du lära dig skriva begripligt...

Det var sånt som gick på nyheterna och stod i tidningen förr, rätt svårt att hitta dem inslagen,

Men jag hittade en artikel i nutid och Metro vilket betyder att den borde finnas på svenska? Där en zigenare i England förklarar varför de "stjäl" barn. För enligt zigenare hjälper de bortglömda barn och det är vanligt i deras kultur att ta hand om ensamma barn (jo, de har ju råd!)
Problemet är att dessa ensamma barn inte är ensamma utan blir bortförda! Lurade! Deras familjer får kämpa för att hitta och få tillbaka sina "bortglömda" barn
http://www.metronews.ru/novosti/zachem-cygane-kradut-detej-v-grecii/Tpomju---GPMJtxd7UvUw/