handdator

Visa fullständig version : SBD är det nya smala ...


arthax
2015-01-28, 20:26
Vad är det som skett egentligen? Var och varannan kotte har SBD knävärmare. Känns mest som en fluga? Detta gäller inte bara tävlande styrkelüftare som förvisso kör många set i veckan, utan även hobbylyftare. Har alla så dåliga knän?! :d

Linjedomarn
2015-01-28, 20:30
Hört att många tycker att de är så tajta så att de ger några kilon i böjen. Jag nöjer mig med trogna titan's.

anvihl
2015-01-28, 20:31
Vad är det som skett egentligen? Var och varannan kotte har SBD knävärmare. Känns mest som en fluga? Detta gäller inte bara tävlande styrkelüftare som förvisso kör många set i veckan, utan även hobbylyftare. Har alla så dåliga knän?! :d

Ett par tighta ger ett par kg extra (jo det gör det) och det känns verkligen stabilt och varmt runt knäna=win :).

arthax
2015-01-28, 20:37
Ah, det förklarar ju saken! :) Tighta knävärmare, bälte och handledslindor ... Ironman är det nya smala! :D

Ristretto
2015-01-28, 20:46
Använder själv inte SBD (ännu...) men, tighta sleeves ger lite mer vikt på stången.

Jag tycker för övrigt att det är skönt bara för proprioceptionen och känner mig starkare även med mina helt uppspruckna titansleeves. SBD verkar vara av betydligt bättre kvalitet än Titan mfl som oftast spricker längs sömmarna ganska snabbt.

Tyrwing
2015-01-28, 21:37
Testade dem en gång sen var jag fast. SBD knävärmare är riktigt grymma.

J.V
2015-01-28, 21:43
Ouh, perfekt trådstart. Jag har länge funderat på att införskaffa knävärmare då jag har ont i knäna i perioder.

Sjukt osäker på storlek dock, finns det någon sorts storleksguide på dessa eller ska man bara chansa?

anvihl
2015-01-28, 21:52
Ouh, perfekt trådstart. Jag har länge funderat på att införskaffa knävärmare då jag har ont i knäna i perioder.

Sjukt osäker på storlek dock, finns det någon sorts storleksguide på dessa eller ska man bara chansa?


Är riktigt vanskligt att ge storleksråd då värmare dels töjer sig lite med tiden och det är sjukt olika vart det tar emot, det kan vara låren, vaderna eller knäleden i sig beroende på hur mycket muskler och fett man har vart. Beror ju också på om du vill ha dom som traditionella värmare eller för att få ut kilon.

Om du köper ett par, få inte panik första gången om du får jobba 5min för att få på dig dom, det blir bättre för varje pass. Klipp naglarna innan bara, annars får du ont som fasen när du drar på dom :P.

Men här är en storleksguide iaf:
http://karfosport.com/image/data/Tillverkare/SBD/Storleksguide.png

Jag kör med tight passform på minsta rekommenderade cm, de är riktigt riktigt tighta och blir i princip omöjliga att få på om man har svettiga smalben.

J.V
2015-01-28, 21:55
Aa jo det såklart. Det är mest värme jag är ute efter med något extrakilo skadar ju inte. ;)

Tack för storleksguiden!

delizh
2015-01-28, 23:38
Jag köpte mina pga av ont vid knäna en hel del, drog på dom och det försvann :)
Använder bara mina mest under maxlyft.

1x0
2019-05-05, 10:52
Någon som har fått/hört någon få knäproblem av tighta knävärmare? Tittade på denna videon och han säger att tajta knävärmare kan ge knäproblem som knälindor gör, över tid!

1:30: "Forces the kneecap to rub at the joint, messing up the cartilage in the knee, over time."
Pratar specifikt om knälindor (wraps) här men efter sett hela videon får jag intrycket att han påstår tighta knävärmare kan/kommer ge samma slitage på knäna?

Har sett hur tajta knälindor dras; lyftaren kan knappt gå och blodtillförseln stryps i underbenen? Ofta ett par riktigt tighta knävärmare kan komma i närheten av det?

6StmFklpkkQ

ceejay
2019-05-05, 11:09
Det är en historisk skillnad på värmare och lindor. Bra böjare kan gå från 300 till 380kg i lindor. Värmare ger högst ett tiotal kg om du är riktigt stark.