handdator

Visa fullständig version : Skillnad på vem som slår vem?


Captainwide
2015-01-28, 17:58
Sluta prata rappakalja i andra trådar.

filmjölk
2015-01-28, 20:34
För att starta igång något, så anser jag att det ibland är ok att slå till en man, men mer sällan en kvinna. tex. om en man är allmänt störig, respektlös och nyper tjejer i röven - då förtjänar han en lavett. En kvinna som beter sig exakt likadant förtjänar ändå inte en lavett.

Red Apple
2015-01-28, 20:37
Det är aldrig okej att slå någon, annat än i självförsvar. Huruvida man behöver försvara sig definieras av hotet, så könet är helt ointressant.

Mental
2015-01-28, 20:38
Då får du ju motivera dig lite filis. Annars tror folk att du bara trollar som vanligt

R Scarpa27
2015-01-28, 20:44
slå aldrig ett godismonster, du får 10 ggr tillbaka....

stora vassa tänder och han äter upp dig lika fort som en snickers.

Fordon
2015-01-28, 20:47
Då får du ju motivera dig lite filis. Annars tror folk att du bara trollar som vanligt

Han tänker som en tjej (eeeeh generaliserande) dvs känslomässigt medans rationellt tänkande kommer på andra plats. Det känns helt enkelt bra i tanken. Och han, liksom de flesta andra, gör skillnad på tjej och kille inte pga könet i sig, utan främst storleken. Man utgår alltid ifrån alphahannen som ger sig på en liten flicka och kan inte ens tänka sig in i scenariot att en matriark hoppar på den efterblivna lilla downs syndrom-david.

Skjuter från höften men typ så tror jag att han och många andra tänker när de gör skillnad på kön.

Latissimus Dorsi
2015-01-28, 20:50
Kön spelar ingen roll, storlek och bakgrund gör det däremot.

R Scarpa27
2015-01-28, 21:17
den här är så fjollig.. bruden står kaxig och slappar en kille och tycker det är kul och ler...hon får en liten liten liten lavett tillbaka och blir pissigt förvånad...
man ska inte slå kvinnor, men det här är larvigt... och man ska inte slåss ö.h...
framförallt inte provocera fram till bråk.
RO_OaaTKDQU

Tolkia
2015-01-28, 21:22
Ja, jag tycker att det är skillnad på vem som slår vem. Fult att slå den som är svagare, mindre, yngre när åldern är en märkbar skillnad (t.ex. vuxen som slår barn, tonåring som slår småskoleelev). Fult att flera stycken ge sig på en ensam. Fult att slå den som redan ligger. Fult att utnyttja ett överläge för att markera en poäng eller bara avreagera sig på någon man vågar ge sig på. Fult att använda omotiverat övervåld och sedan ursäkta sig med att man "bara försvarade sig". Osv.

Basic stuff man fick lära sig när man var liten, i alla fall när jag var barn.

(Det finns alltid osannolika scenarier där det extrema är det enda möjliga, men att bygga något slags principer kring en-på-miljonen-extremfall är bara löjligt.)

anvihl
2015-01-28, 21:28
Det är aldrig okej att slå någon, annat än i självförsvar. Huruvida man behöver försvara sig definieras av hotet, så könet är helt ointressant.

Exakt så, exakt!

Fordon
2015-01-28, 21:28
Ja, jag tycker att det är skillnad på vem som slår vem. Fult att slå den som är svagare, mindre, yngre när åldern är en märkbar skillnad (t.ex. vuxen som slår barn, tonåring som slår småskoleelev). Fult att flera stycken ge sig på en ensam. Fult att slå den som redan ligger. Fult att utnyttja ett överläge för att markera en poäng eller bara avreagera sig på någon man vågar ge sig på. Fult att använda omotiverat övervåld och sedan ursäkta sig med att man "bara försvarade sig". Osv.

Basic stuff man fick lära sig när man var liten, i alla fall när jag var barn.

(Det finns alltid osannolika scenarier där det extrema är det enda möjliga, men att bygga något slags principer kring en-på-miljonen-extremfall är bara löjligt.)

Fult är en sak, men fulare än...vad?

Är det fulare att slå en mindre kvinna, än en hjälplös man? Det här är ju själva kärnan i allt detta. vi pratar ju inte Tyson vs Holyfield. Vi pratar om GM vs BO.

Tolkia
2015-01-28, 21:32
Fult är en sak, men fulare än...vad?

Är det fulare att slå en mindre kvinna, än en hjälplös man? Det här är ju själva kärnan i allt detta. vi pratar ju inte Tyson vs Holyfield. Vi pratar om GM vs BO.
Om det inte framgår vad jag tycker efter en halv uppsats så lär fler ord inte hjälpa. Men kanske var det här bara en trolltråd och jag missade det. My bad.

Captainwide
2015-01-28, 21:48
Om det inte framgår vad jag tycker efter en halv uppsats så lär fler ord inte hjälpa. Men kanske var det här bara en trolltråd och jag missade det. My bad.

Det var inget troll från min sida, jag skapade den för att avvärja ett ämne som ofta kommer upp och kladdar ner andra trådar.

Jag tycker som Tolkia, samt Red Apple.

jenni
2015-01-28, 21:53
Ja, jag tycker att det är skillnad på vem som slår vem. Fult att slå den som är svagare, mindre, yngre när åldern är en märkbar skillnad (t.ex. vuxen som slår barn, tonåring som slår småskoleelev). Fult att flera stycken ge sig på en ensam. Fult att slå den som redan ligger. Fult att utnyttja ett överläge för att markera en poäng eller bara avreagera sig på någon man vågar ge sig på. Fult att använda omotiverat övervåld och sedan ursäkta sig med att man "bara försvarade sig". Osv.

Basic stuff man fick lära sig när man var liten, i alla fall när jag var barn.

(Det finns alltid osannolika scenarier där det extrema är det enda möjliga, men att bygga något slags principer kring en-på-miljonen-extremfall är bara löjligt.)
+1
Om det inte framgår vad jag tycker efter en halv uppsats så lär fler ord inte hjälpa. Men kanske var det här bara en trolltråd och jag missade det. My bad.
Bra svar :d


Jag har delat ut örfilar till fulla killar som försökt placera sitt nylle i min urringning trots att man på ett pedagogiskt och bestämt sätt sagt till dem att ajabaja håll dig på avstånd, betyder det att de skulle ha besvarat det med en örfil tillbaka men med deras styrka ?

4623
2015-01-28, 21:55
Förstår inte varför du plussar Tolkia när det du står för inte överensstämmer med det hon skriver.

Captainwide
2015-01-28, 21:56
+1

Bra svar :d


Jag har delat ut örfilar till fulla killar som försökt placera sitt nylle i min urringning trots att man på ett pedagogiskt och bestämt sätt sagt till dem att ajabaja håll dig på avstånd, betyder det att de skulle ha besvarat det med en örfil tillbaka men med deras styrka ?

Självförsvar -
Självförsvar eller självskydd är att skydda sig själv, sina ägodelar och sitt hem vid fysiskt angrepp. Det behöver inte vara fysiskt våld, det kan lika gärna vara verbalt som används.


Självförsvar inom juridiken.
Inom den svenska juridiken används termen nödvärn som förklarar under vilka förutsättningar det anses försvarbart för att exempelvis avstyra fara för liv och hälsa.

ceejay
2015-01-28, 21:59
+1

Bra svar :d


Jag har delat ut örfilar till fulla killar som försökt placera sitt nylle i min urringning trots att man på ett pedagogiskt och bestämt sätt sagt till dem att ajabaja håll dig på avstånd, betyder det att de skulle ha besvarat det med en örfil tillbaka men med deras styrka ?

Ahmen jenni, kom igen nu. Uppenbarligen så förtjänade personerna örfilar och då är det inte mer än så. Hade du gett mig en örfil oprovocerat hade jag möjligtvis gett en tillbaka. Bara möjligtvis då jag faktiskt inte gillar att slåss över meningslösa saker.

jenni
2015-01-28, 22:00
Självförsvar -
Självförsvar eller självskydd är att skydda sig själv, sina ägodelar och sitt hem vid fysiskt angrepp. Det behöver inte vara fysiskt våld, det kan lika gärna vara verbalt som används.


Självförsvar inom juridiken.
Inom den svenska juridiken används termen nödvärn som förklarar under vilka förutsättningar det anses försvarbart för att exempelvis avstyra fara för liv och hälsa.

Mina bröst är försig en kär ägodel som var under hot, verbalt självförsvar fungerade inte alls,
Men skulle killarna använt självförsvar mot mitt självförsvar?

jenni
2015-01-28, 22:01
Ahmen jenni, kom igen nu. Uppenbarligen så förtjänade personerna örfilar och då är det inte mer än så. Hade du gett mig en örfil oprovocerat hade jag möjligtvis gett en tillbaka. Bara möjligtvis då jag faktiskt inte gillar att slåss över meningslösa saker.

Ja men jag blir faktiskt osäker efter alla kommentarer som haglat tidigare

Captainwide
2015-01-28, 22:03
Mina bröst är försig en kär ägodel som var under hot, verbalt självförsvar fungerade inte alls,
Men skulle killarna använt självförsvar mot mitt självförsvar?

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/masonry/000/259/943/694.png

jenni
2015-01-28, 22:06
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/masonry/000/259/943/694.png

Meh!! Det låter ju så på det som sagts.
Slår en tjej får hon skylla sig själv

ceejay
2015-01-28, 22:07
Ja men jag blir faktiskt osäker efter alla kommentarer som haglat tidigare

Hur kan du vara den enda som inte förstår vad alla andra säger? Jag tycker att alla andra verkar förstå och vara i konsensus, men du spinner vidare på något sätt som vi andra inte förstår varför.

jenni
2015-01-28, 22:09
Hur kan du vara den enda som inte förstår vad alla andra säger? Jag tycker att alla andra verkar förstå och vara i konsensus, men du spinner vidare på något sätt som vi andra inte förstår varför.

Alltså jag tänker även på de kommentarer som avlöste varandra i hiss-drama tråden...

Men ok, nu är vi eniga om det iaf :)

Fordon
2015-01-28, 22:16
Om det inte framgår vad jag tycker efter en halv uppsats så lär fler ord inte hjälpa. Men kanske var det här bara en trolltråd och jag missade det. My bad.

Nej, tråden föranleddes av hurvida det var skillnad på att slå en tjej eller kille baserat på endast kön, och du ställde dig på sidan som gör skillnad.
Så tolkade jag det, men du svarade nog bara att det är fel att slå på en försvarslös person, och du blandade inte in könets vara eller icke vara i frågan. Right?

Fordon
2015-01-28, 22:17
Meh!! Det låter ju så på det som sagts.
Slår en tjej får hon skylla sig själv

Jag tror och hoppas inte att det är någon här som tycker att en tjej får skylla sig själv ifall hon blir utsatt får psykiskt eller fysiskt våld.

Stoltz
2015-01-28, 22:26
Ahmen jenni, kom igen nu. Uppenbarligen så förtjänade personerna örfilar och då är det inte mer än så. Hade du gett mig en örfil oprovocerat hade jag möjligtvis gett en tillbaka. Bara möjligtvis då jag faktiskt inte gillar att slåss över meningslösa saker.

Precis så här.

I Jennis fall så förtjänar personerna en örfil, jag hade gjort samma sak om någon gjort något liknande mot min snopp och inte backat när jag sagt till.
Grejen är ju att de gör fel till att börja med.

En intressant fråga är om det är okej för en kille att slå till en tjej om hon rör vid hans kön om och om igen trots att han sagt att han inte vill.

Henchman
2015-01-28, 22:35
Hur kan du vara den enda som inte förstår vad alla andra säger? Jag tycker att alla andra verkar förstå och vara i konsensus, men du spinner vidare på något sätt som vi andra inte förstår varför.

Hon vill prata om sina bröst och hur andra uppskattar dem.

Ojoj att sånt här ska behöva förklaras...

Sniggel
2015-01-28, 22:44
Vi har ju Scarpas inlägg där Bitterfíttan bl a försöker ta en vakt på küken (vet inte om hon lyckades eller ej). Detta klassas som humor av många. Jag tyckte det var roligt men tycker också samtidigt att det är respektlöst.
Något som jag tycker folk ofta missar är att en svag tjej (eller svag person) är i psykologisk maktposition då den starkare vet om att denne kan skada den andre rejält och därför känner sig ännu mer manad att "stå ut med idiotierna eftersom man inte slår nån som är chanslös fysiskt". Den svage personen som beter sig är medveten om detta och utnyttjar situationen.
Det funkar förstås inte om den starke är lättretad och allmänt instabil men är man, i rollen den svage retstickan, så dum att man väljer ut offer som är benägna att faktiskt ta till våld tillbaka (en dörrvakt på en klubb under rådande omständigheter var ett smart val, inte ett dumt), så får man skylla sig själv om man åker på en käftsmäll. Givetvis förtjänar man kanske ibland en käftsmäll även om man väljer ut offer på ett smart sätt (att vara smart har ju inget att göra med om man förtjänar en lavett eller ej). Men man kommer undan eftersom man är i ett psykologiskt övertag.
Ofta är kvinnor (som beter sig) i sådana här situationer i psykologiskt övertag. Som kille "slår man inte en tjej". Även om man lyckats odla bort denna särbehandling av kvinnor så kommer omgivningen att behandla ditt agerande annorlunda även om du agerar "rättvist". Så då hamnar du automatiskt i ett psykologiskt underläge (en örfil är berättigad nu men jag kommer kanske bli spöad av 3 andra killar om jag ger henne en).

Olegh
2015-01-28, 22:51
Vi har ju Scarpas inlägg där Bitterfíttan bl a försöker ta en vakt på küken (vet inte om hon lyckades eller ej). Detta klassas som humor av många. Jag tyckte det var roligt men tycker också samtidigt att det är respektlöst.
Något som jag tycker folk ofta missar är att en svag tjej (eller svag person) är i psykologisk maktposition då den starkare vet om att denne kan skada den andre rejält och därför känner sig ännu mer manad att "stå ut med idiotierna eftersom man inte slår nån som är chanslös fysiskt". Den svage personen som beter sig är medveten om detta och utnyttjar situationen.
Det funkar förstås inte om den starke är lättretad och allmänt instabil men är man, i rollen den svage retstickan, så dum att man väljer ut offer som är benägna att faktiskt ta till våld tillbaka (en dörrvakt på en klubb under rådande omständigheter var ett smart val, inte ett dumt), så får man skylla sig själv om man åker på en käftsmäll. Givetvis förtjänar man kanske ibland en käftsmäll även om man väljer ut offer på ett smart sätt. Men man kommer undan eftersom man är i ett psykologiskt övertag.
Ofta är kvinnor (som beter sig) i sådana här situationer i psykologiskt övertag.

I en sådan situation ska man tänka lite som Grynet. Idioter och manipulativa människor hanteras med fördel bara genom att hålla huvudet högt. Var som en gås och ge ingen respons som kan leda till lök på laxen.

Diomedea exulans
2015-01-28, 22:53
Jag slår alltid tjejer... Med häpnad.

jenni
2015-01-28, 22:54
Hon vill prata om sina bröst och hur andra uppskattar dem.

Ojoj att sånt här ska behöva förklaras...

Suck, Men hur gammal är du?! Så tröttsamt ...,
Hade jag velat prata bröst hade jag definitivt inte gjort på detta sätt utan i en mycket mer positiv tråd.

Det är några av de få tillfällena då jag brukat "våld"
Hade jag skrivit sammasak men uteslutit anledningen skulle det ju ses som att jag startat bråk ellerhur...

jenni
2015-01-28, 22:57
Precis så här.

I Jennis fall så förtjänar personerna en örfil, jag hade gjort samma sak om någon gjort något liknande mot min snopp och inte backat när jag sagt till.
Grejen är ju att de gör fel till att börja med.

En intressant fråga är om det är okej för en kille att slå till en tjej om hon rör vid hans kön om och om igen trots att han sagt att han inte vill.

Om en tjej nu verkligen har så lite självrespekt att hon fortsätter hålla på så tycker jag att man kanske med en stadig hand kan skjuta undan henne, slå kanske inte är förstahands valet, jag hade knuffat undan killen om han inte var stort som ett hus

Captainwide
2015-01-28, 23:00
Precis så här.

I Jennis fall så förtjänar personerna en örfil, jag hade gjort samma sak om någon gjort något liknande mot min snopp och inte backat när jag sagt till.
Grejen är ju att de gör fel till att börja med.

En intressant fråga är om det är okej för en kille att slå till en tjej om hon rör vid hans kön om och om igen trots att han sagt att han inte vill.

Du är berättigad att försvara dig själv genom att förslagsvis ge henne en lavett eller knuff då hon angriper dig på ett sexuellt sätt. Om du skall göra detta är dock en helt annan diskussion då människor överlag har lägre toleransnivåer mot våld mot kvinnor. Vare sig den är berättigad eller inte. Det kan och troligen kommer sluta med att du kommer bli utfryst, utskälld eller får på käften själv.

Latissimus Dorsi
2015-01-28, 23:00
Mike tyson vs Gunde svan = fel
Mohammed Ali vs Kimbo Slice = fel
Bullet från gladiatorerna vs jenni = fel
Bullet vs svag tanig datornörd = fel
15 årige Pelle som väger 100@195 vs datornörd = fel

jenni
2015-01-28, 23:03
Mike tyson vs Gunde svan = fel
Mohammed Ali vs Kimbo Slice = fel
Bullet från gladiatorerna vs jenni = fel
Bullet vs svag tanig datornörd = fel
15 årige Pelle som väger 100@195 vs datornörd = fel

Var tvungen att googla bullet! Herregud, jag hade gått av på mitten direkt, är det ens en kvinna :confused:

Stoltz
2015-01-28, 23:04
Om en tjej nu verkligen har så lite självrespekt att hon fortsätter hålla på så tycker jag att man kanske med en stadig hand kan skjuta undan henne, slå kanske inte är förstahands valet, jag hade knuffat undan killen om han inte var stort som ett hus

Beror ju på tjejen för all del. Som du säger, hade det varit en liten kille så hade du först knuffat bort, precis som jag hade.
Är personen i fråga större än jag anser jag kan knuffa så får då ett slag (hur man slår kan ju också vara intressant från alla perspektiv) vara rimligt. Eller?

Sådana här diskussioner spårar mycket ofta till att killar är större, men det är ju definitivt inte alltid så.

Latissimus Dorsi
2015-01-28, 23:05
Var tvungen att googla bullet! Herregud, jag hade gått av på mitten direkt, är det ens en kvinna :confused:

Tror i ärlighetens namn hon eller Sarah bäckman hade kunnat göra mer skada på dig eller mig än en vanlig svensson :p Kön spelar mindre roll utan personen i sig är det relevanta.

Henchman
2015-01-29, 00:11
Suck, Men hur gammal är du?! Så tröttsamt ...,
Hade jag velat prata bröst hade jag definitivt inte gjort på detta sätt utan i en mycket mer positiv tråd.

Det är några av de få tillfällena då jag brukat "våld"
Hade jag skrivit sammasak men uteslutit anledningen skulle det ju ses som att jag startat bråk ellerhur...

Synd på ett bra tillfälle att prata bröst. Ja det gäller att berätta historia rätt.

Du är nog för gammal för mig :)

filmjölk
2015-01-29, 00:14
Då får du ju motivera dig lite filis. Annars tror folk att du bara trollar som vanligt

Om jag måste motivera mig, så snabbspolar jag diskussionen och drar det till sin spets: Jag anser att kvinnor är mer värda än män.

Varför de har ett större värde kan jag inte motivera, men jag tycker till exempel att det är hemskare att kvinnor våldtas än att män mördas i krig och tusen andra saker som inte är jämställda.

svenbanan
2015-01-29, 00:19
Om jag måste motivera mig, så snabbspolar jag diskussionen och drar det till sin spets: Jag anser att kvinnor är mer värda än män.

Varför de har ett större värde kan jag inte motivera, men jag tycker till exempel att det är hemskare att kvinnor våldtas än att män mördas i krig och tusen andra saker som inte är jämställda.

Så du ser hellre att din son mördas än att din dotter våldtas om du nu måste välja i nåt slags Saw scenario?

Captainwide
2015-01-29, 00:24
Så du ser hellre att din son mördas än att din dotter våldtas om du nu måste välja i nåt slags Saw scenario?

Nej nu blandar du ju in personliga känslor. Så går det inte till när dåliga saker händer.

mangemani
2015-01-29, 00:41
det är inte den som attackerar som avgör vad och hur hårda konsekvenserna blir och vad som sedan är rätt eller fel, det är helt upp till den som blir attackerad att avgöra det.
attackerar en tjej mig oprovocerat, så är det upp till mig, inte hon, att avgöra hur hårda konsekvenserna kommer att bli, väljer jag att ge ett slag så gör jag det, sen får hon grina och gnälla bäst fan hon vill, man ger sig bara inte in i leken om man inte leken kan tåla.

men, som jag skrev när samma diskussion var i full gång, gamla, barn, djur och familjemedlemmar(inklusive flickvän), där väljer jag att inte göra något, där finns en spärr, men helt okända människor som attackerar, godnatt.

Derbel McDillet
2015-01-29, 01:43
Det är aldrig okej att slå någon, annat än i självförsvar. Huruvida man behöver försvara sig definieras av hotet, så könet är helt ointressant.

Könet är inte ointressant just av den anledning att behovet av att försvara sig beror på hotet. Av nån skum anledning verkar så många kretiner härinne tycka det är en exakt likvärdig handling att en tjej nyper en kille i rumpan som tvärtom. Det är fel.

Visst är det aldrig rätt att nypa nån i rumpan som inte bett om det men tjejer får dagligen stå ut med ärkepuckon till killar som anser sig ha rätt att sexuellt ofreda dem. Killar slipper detta bekymmer (nej, jag skiter i om Ove- 35kg blir misshandlad av sin fru, Britt- 200kg krav maga expert) det är irrelevant här, vi pratar om den vardagliga verkligheten, inte enstaka extremexempel).

De flesta killar, iaf de som är ärliga, skulle nog inte bli så störda om en okänd tjej nöp dom i rumpan. Vi killar går inte ensamma på natten med rädslan om att bli våldtagna, vi går inte ut på klubben med vetskapen om att nåra grabbar troligtvis kommer ta sig friheten att ta oss på bröst, rumpa eller skrev. Vi vet att om det mot förmodan skulle hända att någon av det motsatta könet tar på oss så är det fan ingen särskilt kränkande hotfull situation. Vi kommer inte drabbas av frustration eller förödmjukelse för att detta hände för 1000e gången då vi lever i en vidrig värld där detta tillhör vår vardag. Vi kommer inte känna någon rädsla då denne troligtvis inte utgör något hot.

Killar som sexuellt ofredar tjejer genom att nypa dom i rumpan är bakåtsträvande, vidriga jävla as som borde hamna i finkan. Tjejer som nyper en kille i rumpan är störiga, men det är ingen tragedi. Det finns inget hot, det finns inget egentligt problem. Motsatsen är ett vidrigt problem över hela världen och förtjänar fan en örfil och egentligen mycket mer.

Ös på med exempel på 100000000 kg valkyrgäng som går ute på stan med batonger och våldtar ensamma tonårspojkar med autism nu. Eller försök sätt er in i sitsen hur kränkande det faktiskt är att som tjej behöva stå ut med detta och hur det faktiskt inte är så jävla jobbigt som kille. Tänk om, tänk rätt.

svenbanan
2015-01-29, 01:53
Vad har nyp i rumpan med misshandel att göra?

Ska en tjej som blir nypt i rumpan ha rätt att slå en ölflaska i ansiktet på nyparen, eller vad tusan svamlar du om?

Derbel McDillet
2015-01-29, 02:05
Vad har nyp i rumpan med misshandel att göra?

Ska en tjej som blir nypt i rumpan ha rätt att slå en ölflaska i ansiktet på nyparen, eller vad tusan svamlar du om?

Oj, svårt att lägga ihop saker? Jag svarade på när kön faktiskt ändå faktiskt spelar roll. Jag tycker en kille som bidrar till att världen ser ut som den gör för tjejer kan ta en lavett och en brottsdom på det. Du drog upp ölflaskor i ansiktet, vad svamlar du om?

För att starta igång något, så anser jag att det ibland är ok att slå till en man, men mer sällan en kvinna. tex. om en man är allmänt störig, respektlös och nyper tjejer i röven - då förtjänar han en lavett. En kvinna som beter sig exakt likadant förtjänar ändå inte en lavett.

Tror det var detta och svaren därpå som fick mig att skriva, plus liknande i andra trådar.

svenbanan
2015-01-29, 03:18
Oj, svårt att lägga ihop saker? Jag svarade på när kön faktiskt ändå faktiskt spelar roll. Jag tycker en kille som bidrar till att världen ser ut som den gör för tjejer kan ta en lavett och en brottsdom på det. Du drog upp ölflaskor i ansiktet, vad svamlar du om?


Jag såg inget sammanhang i det du skrev, och ingen koppling mot diskussionen, så jag antog att du tyckte det var legitimt för tjejer att använda våld mot killar som nypte dem i rumpan.

Shqypnia
2015-01-29, 12:42
1. Man ska inte slåss.
2. Om det trots detta sker så ska du aldrig starta det.
3. Om någon annan vägrar backa undan då är det fritt fram för dig att slå hen.

ARMSTARK
2015-01-29, 12:50
1. Man ska inte slåss.
2. Om det trots detta sker så ska du aldrig starta det.
3. Om någon annan vägrar backa undan då är det fritt fram för dig att slå hen.

^^^
THIS!
Eftersom jag är större än de flesta ska jag finna mig i att få på käften och bara vända andra kinden till? Glöm det!

Mental
2015-01-29, 12:53
Om jag måste motivera mig, så snabbspolar jag diskussionen och drar det till sin spets: Jag anser att kvinnor är mer värda än män.

Varför de har ett större värde kan jag inte motivera

Då förstår jag att du inte kan motivera det. Samma problem drabbas de som vill hävda att män är värda mer än kvinnor, eller att vita är värda mer än färgade etc. Anledningen till att det är svårt att motivera är ju för att det inte stämmer.

Oxe
2015-01-29, 13:23
Detta förutsätter att kvinnorna/tjejerna beter sig som kvinnor/tjejer.

Ett problem är ju när de slutar göra det, och jag har sett tillräckligt mycket extremfall för att just inte tycka det är så extremt ovanligt.

Du skall kunna förvänta dig att bli behandlad med respekt, bara för att du är större och starkare detta skall inte vara ett frikort för folk skall kunna undan med vad som bara för dom är små och svaga

spoon
2015-01-29, 13:25
^^^
THIS!
Eftersom jag är större än de flesta ska jag finna mig i att få på käften och bara vända andra kinden till? Glöm det!

Det finns ju en gradskillnad också. En liten kille hoppade på mig på ett julbord för några år sedan. Jag la han mjukt i backen och bad han att lugna sig. Det är ju inte detsamma som att slå han på käften.

Derbel McDillet
2015-01-29, 14:26
Jag såg inget sammanhang i det du skrev, och ingen koppling mot diskussionen, så jag antog att du tyckte det var legitimt för tjejer att använda våld mot killar som nypte dem i rumpan.

Ajdå.. Ser du varken sammanhang eller koppling ens efter att jag förklarat det för dig och citerat diskussionen så är det kört. Bättre lycka nästa gång.

Derbel McDillet
2015-01-29, 14:29
Det finns ju en gradskillnad också. En liten kille hoppade på mig på ett julbord för några år sedan. Jag la han mjukt i backen och bad han att lugna sig. Det är ju inte detsamma som att slå han på käften.

Nej men du hade ju haft rätt att slå han på käften om jag förstår "hoppade på mig" som att han mer eller mindre försökte slå dig på käften.

svenbanan
2015-01-29, 15:04
Ajdå.. Ser du varken sammanhang eller koppling ens efter att jag förklarat det för dig och citerat diskussionen så är det kört. Bättre lycka nästa gång.

Stick och göm dig ditt stolpskott.

filmjölk
2015-01-29, 15:08
Då förstår jag att du inte kan motivera det. Samma problem drabbas de som vill hävda att män är värda mer än kvinnor, eller att vita är värda mer än färgade etc. Anledningen till att det är svårt att motivera är ju för att det inte stämmer.

Varför stämmer det inte? Att alla människor skulle vara lika mycket värda är ju vår tids största floskel.

Derbel McDillet
2015-01-29, 15:19
Stick och göm dig ditt stolpskott.

Kan du inte istället förklara hur du fortfarande inte ser nån som helst koppling till diskussionen? Jag tycker det är obegripligt.

Loke
2015-01-29, 15:33
Det finns ju en gradskillnad också. En liten kille hoppade på mig på ett julbord för några år sedan. Jag la han mjukt i backen och bad han att lugna sig. Det är ju inte detsamma som att slå han på käften.

Det låter faktiskt som ett jättekonstigt julbord. Vad hade du gjort, om man får fråga?

filmjölk
2015-01-29, 15:36
Det låter faktiskt som ett jättekonstigt julbord. Vad hade du gjort, om man får fråga?

Är väl inte så konstigt? Kortväxta män har ofta extrema komplex och vill överkompensera, addera alkohol och kvinnor han vill imponera på så räcker det.

svenbanan
2015-01-29, 15:45
Kan du inte istället förklara hur du fortfarande inte ser nån som helst koppling till diskussionen? Jag tycker det är obegripligt.
Läs vad jag skrev istället. Jag ids inte dividera med en sån grälsjuk fjant som dig.

Derbel McDillet
2015-01-29, 15:57
Läs vad jag skrev istället. Jag ids inte dividera med en sån grälsjuk fjant som dig.

Sluta dividera då. Så jävla fånigt att låtsas försöka avsluta en diskussion genom att kalla nån en grälsjuk fjant. Det genererar nästan alltid ett svar. Det du skrev var obegripligt då det jag skrev hade tydlig koppling till mycket i tråden. Nu ska vi se om du är seriös i att du inte pallar dividera mer, sluta svara mig din grälsjuka fjant.

Fordon
2015-01-29, 16:15
Är väl inte så konstigt? Kortväxta män har ofta extrema komplex och vill överkompensera, addera alkohol och kvinnor han vill imponera på så räcker det.

Jag håller med. Det räcker gott och väl med endast detta för att det ska spåra ur snabbt. Att gå runt i hela sitt liv med sitt komplex gör stubinen oerhört kort för de som finner en väg i våld.

svenbanan
2015-01-29, 16:24
Jag såg inget sammanhang i det du skrev, och ingen koppling mot diskussionen, så jag antog att du tyckte det var legitimt för tjejer att använda våld mot killar som nypte dem i rumpan.

Ajdå.. Ser du varken sammanhang eller koppling ens efter att jag förklarat det för dig och citerat diskussionen så är det kört. Bättre lycka nästa gång.

Jag har förstått vad du tycker dig ha skrivit.

Derbel McDillet
2015-01-29, 16:41
Jag har förstått vad du tycker dig ha skrivit.

Haha, grattis till att inte dividera mer.

jenni
2015-01-29, 16:51
Synd på ett bra tillfälle att prata bröst. Ja det gäller att berätta historia rätt.

Du är nog för gammal för mig :)

Haha, ja babyboy det är du ;)

jenni
2015-01-29, 16:56
Könet är inte ointressant just av den anledning att behovet av att försvara sig beror på hotet. Av nån skum anledning verkar så många kretiner härinne tycka det är en exakt likvärdig handling att en tjej nyper en kille i rumpan som tvärtom. Det är fel.

Visst är det aldrig rätt att nypa nån i rumpan som inte bett om det men tjejer får dagligen stå ut med ärkepuckon till killar som anser sig ha rätt att sexuellt ofreda dem. Killar slipper detta bekymmer (nej, jag skiter i om Ove- 35kg blir misshandlad av sin fru, Britt- 200kg krav maga expert) det är irrelevant här, vi pratar om den vardagliga verkligheten, inte enstaka extremexempel).

De flesta killar, iaf de som är ärliga, skulle nog inte bli så störda om en okänd tjej nöp dom i rumpan. Vi killar går inte ensamma på natten med rädslan om att bli våldtagna, vi går inte ut på klubben med vetskapen om att nåra grabbar troligtvis kommer ta sig friheten att ta oss på bröst, rumpa eller skrev. Vi vet att om det mot förmodan skulle hända att någon av det motsatta könet tar på oss så är det fan ingen särskilt kränkande hotfull situation. Vi kommer inte drabbas av frustration eller förödmjukelse för att detta hände för 1000e gången då vi lever i en vidrig värld där detta tillhör vår vardag. Vi kommer inte känna någon rädsla då denne troligtvis inte utgör något hot.

Killar som sexuellt ofredar tjejer genom att nypa dom i rumpan är bakåtsträvande, vidriga jävla as som borde hamna i finkan. Tjejer som nyper en kille i rumpan är störiga, men det är ingen tragedi. Det finns inget hot, det finns inget egentligt problem. Motsatsen är ett vidrigt problem över hela världen och förtjänar fan en örfil och egentligen mycket mer.

Ös på med exempel på 100000000 kg valkyrgäng som går ute på stan med batonger och våldtar ensamma tonårspojkar med autism nu. Eller försök sätt er in i sitsen hur kränkande det faktiskt är att som tjej behöva stå ut med detta och hur det faktiskt inte är så jävla jobbigt som kille. Tänk om, tänk rätt.

På ett sätt förstår jag vad du menar,
Det är rätt sorgligt att de gångerna jag känt mig totalt trygg ute när man klubbat är när jag haft min pojkvän (fd) eller några killkompisar med mig. Det är då man är som friast! Är det inte märkligt, att i sällskap av övervakande sällskap är man fri. Då vågar nämligen ingen göra oönskade närmanden eller t.o.m ofredande, och om det ändå råkar ske avlägsnas de lika snabbt som de närmat sig.

Luca Brasi
2015-01-29, 17:27
Det låter faktiskt som ett jättekonstigt julbord. Vad hade du gjort, om man får fråga?

Detta är säkert lite offtopicish ,men alla slagsmål som jag har bevittnat på krogen och liknande, påsistone, har varit typ företagsfestligheter där överförfriskade svennebananer har lättat på trycket.

Tricce
2015-01-29, 17:39
Detta är säkert lite offtopicish ,men alla slagsmål som jag har bevittnat på krogen och liknande, påsistone, har varit typ företagsfestligheter där överförfriskade svennebananer har lättat på trycket.

Svennebananer, är du rasist?

filmjölk
2015-01-29, 17:41
Något som är intressant i västerländska kulturer är att det är fler fruar/fästmör/flickvänner som slår sina män/fästmän/pojkvänner än tvärtom. Den absoluta majoriteten anmälningar om relationsvåld är ändå kvinnor som anmäler män, vad beror kvinnors högre våldsbenägenhet på? Varför anmäler väldigt få män att de utsätts för relationsvåld? varför finns det i sverige en enda hjälplinje för män som misshandlade män får dela med misshandlande män när kvinnor har dussintals sådana linjer?

Luca Brasi
2015-01-29, 17:44
Svennebananer, är du rasist?
Jag vet inte,prova att rapportera inlägget då får högre instans avgöra det.

Tricce
2015-01-29, 17:47
Jag vet inte,prova att rapportera inlägget då får högre instans avgöra det.

Du vet inte om du är rasist eller ej? Ok.

Btw

http://sv.metapedia.org/wiki/Omv%C3%A4nd_rasism

Mental
2015-01-29, 17:50
Ahhh, metapedia!

http://sv.metapedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen

Kriget mot terrorismen, är den vedertagna benämningen på det krig som i stort sett är ett krig mot islam världen över. Kriget startades efter 11 september-attackerna i USA 2001 då, enligt den officiella konspirationsteorin, 19 muslimska terrorister kapade fyra flygplan inne på amerikanskt territorium och angrep mål i New York och Washington.

Hehe, trollsida.

Luca Brasi
2015-01-29, 17:53
Ahhh, metapedia!

http://sv.metapedia.org/wiki/Kriget_mot_terrorismen

Kriget mot terrorismen, är den vedertagna benämningen på det krig som i stort sett är ett krig mot islam världen över. Kriget startades efter 11 september-attackerna i USA 2001 då, enligt den officiella konspirationsteorin, 19 muslimska terrorister kapade fyra flygplan inne på amerikanskt territorium och angrep mål i New York och Washington.

Hehe, trollsida.

De har ingen artikel om whitetrash.
Undermålig sida.

Jokester
2015-01-29, 18:15
Det är ju galet fegt att slå en tjej så länge du inte på riktigt fruktar för ditt liv och inte kan stoppa henne utan att skada henne. Detsamma gäller väl gentemot män. Däremot som någon nämnde tidigare så finns det ju en hel drös med dräggiga män på krogen som både förtjänar att bli satta på plats samt ofta behöver det för att fatta att de ska låta ens flickvän/tjejkompis eller vad det nu vara i fred.

Sparven från Minsk
2015-01-29, 18:15
Mina bröst är försig en kär ägodel som var under hot, verbalt självförsvar fungerade inte alls,
Men skulle killarna använt självförsvar mot mitt självförsvar?

Nu är jag inte expert på just den lagtexten men är tveksam om dina bröst/urringning var under "hot".
Inte i den bemärkelsen att fysisk våld är försvarbart för att freda dem i alla fall...du kunde ha gått därifrån.

Jokester
2015-01-29, 18:18
Nu är jag inte expert på just den lagtexten men är tveksam om dina bröst/urringning var under "hot".
Inte i den bemärkelsen att fysisk våld är försvarbart för att freda dem i alla fall...du kunde ha gått därifrån.

Seriöst? Hade du sagt samma sak till din flickvän/fru/sambo? "Du borde ignorerat och gått därifrån?"

Sparven från Minsk
2015-01-29, 18:22
Seriöst? Hade du sagt samma sak till din flickvän/fru/sambo? "Du borde ignorerat och gått därifrån?"

Hade killar dummat sig och man säger till men de försöker ändå, så ja. Vad hjälper det att slå till dem.

Lagen är nog ganska tydlig vid självförsvar, kan man ta sig ur en hotfull situation skall man göra det, att bruka våld är alltid en sista sista sista utväg.

jenni
2015-01-29, 18:26
Nu är jag inte expert på just den lagtexten men är tveksam om dina bröst/urringning var under "hot".
Inte i den bemärkelsen att fysisk våld är försvarbart för att freda dem i alla fall...du kunde ha gått därifrån.

Really? Hade jag kunnat?
En 100+ kilos muskelpaket som kommer emot dig när du väder dig bort från bardisken och ska gå, sätter händerna emot bardisken runt dina sidor, du är låst!! Han full och försöker vara charmig, förstår inte en avvisning och kommer ännu närmare....
Så sparven! Tell me! Vad göra?

spoon
2015-01-29, 18:27
Det låter faktiskt som ett jättekonstigt julbord. Vad hade du gjort, om man får fråga?

Julbord i Norge är nästan alltid fyllefest. Jag vet inte vad hans problem var. Han blev utkastad från julbordet för han gav sig inte med att jag la han i backen.

Men jag tyckte fortfarande att det var onödigt att slå tillbaka efter att han hade försökt slå mig och jag hade lagt han i backen 3-4 gånger. Till slut så blev han utkastad. Känns onödigt att skada någon bara för att dom är överförfriskade eller dumma.

Sparven från Minsk
2015-01-29, 18:27
Really? Hade jag kunnat?
En 100+ kilos muskelpaket som kommer emot dig när du väder dig bort från bardisken och ska gå, sätter händerna emot bardisken runt dina sidor, du är låst!! Han full och försöker vara charmig, förstår inte en avvisning och kommer ännu närmare....
Så sparven! Tell me! Vad göra?

Dyk under hans armar, skrik på hjälp, bänd dig loss, hoppa över bardisken.

Jag säger inte vad som är rätt och fel, tolkar lagen sådan som den är. Fanns det ärligt jenni, ingen annan chans, 100 % att du kunde ha kommit därifrån utan att slappa denna killen i ansiktet? Jag betvivlar det....

spoon
2015-01-29, 18:29
Något som är intressant i västerländska kulturer är att det är fler fruar/fästmör/flickvänner som slår sina män/fästmän/pojkvänner än tvärtom. Den absoluta majoriteten anmälningar om relationsvåld är ändå kvinnor som anmäler män, vad beror kvinnors högre våldsbenägenhet på? Varför anmäler väldigt få män att de utsätts för relationsvåld? varför finns det i sverige en enda hjälplinje för män som misshandlade män får dela med misshandlande män när kvinnor har dussintals sådana linjer?

Källa på det?

Jokester
2015-01-29, 18:29
Hade killar dummat sig och man säger till men de försöker ändå, så ja. Vad hjälper det att slå till dem.

Lagen är nog ganska tydlig vid självförsvar, kan man ta sig ur en hotfull situation skall man göra det, att bruka våld är alltid en sista sista sista utväg.

Du behöver ju inte döda honom, men om han kladdar, raggar eller är allmänt vidrig mot en tjej jag är tillsammans med eller en tjejkompis så får han skylla sig själv.

jenni
2015-01-29, 18:31
Dyk under hans armar, skrik på hjälp, bänd dig loss, hoppa över bardisken.

Jag säger inte vad som är rätt och fel, tolkar lagen sådan som den är. Fanns det ärligt jenni, ingen annan chans, 100 % att du kunde ha kommit därifrån utan att slappa denna killen i ansiktet? Jag betvivlar det....

Svar nej, jag kunde inte dyka under... Inte när det är smockfullt.
Eller tänk scenariot när någon tar tag i dig utanför toaletterna, eller kommer bakifrån och kramar om en ?!!! Wtf ? Ska killar få ta tag i mig, röra mig hur de vill? Och när de inte lyssnar får jag väl vara fysisk tillbaka. Och förmodligen gör örfilen mer ont för min hand än deras ansikte

Stoltz
2015-01-29, 18:34
Dyk under hans armar, skrik på hjälp, bänd dig loss, hoppa över bardisken.


Det är ju för fan en halv parkourbana...

Jag håller inte med Jenni i mycket, men i en sådan situation som hon beskriver så tycker jag att ett knä i pungen är rättvist, en handflata i ansiktet ännu mer så.

Sparven från Minsk
2015-01-29, 18:34
Svar nej, jag kunde inte dyka under... Inte när det är smockfullt.
Eller tänk scenariot när någon tar tag i dig utanför toaletterna, eller kommer bakifrån och kramar om en ?!!! Wtf ? Ska killar få ta tag i mig, röra mig hur de vill? Och när de inte lyssnar får jag väl vara fysisk tillbaka. Och förmodligen gör örfilen mer ont för min hand än deras ansikte

Som sagt lagen om skriven som den är, du får slå upp den och läsa den mer ingående men..

"Våldet får inte vara uppenbart oförsvarligt med hänsyn till vad det är som angrips, hur farligt och grymt angreppet är och med tanke de olika handlingsmöjligheter som omständigheterna i övrigt ger dig."

Är kramen skadlig för dig eller din egendom?

jenni
2015-01-29, 18:35
Alltså jag tror inte ni killar alltid inser hur mycket tjejer får stå ut med, nu är jag rätt mätt på utelivet i Sthlm men tro som fan att man aldrig får vara ifred, det är som att man är på nattklubben för att vara kramdjur åt pojkarna! Inte ens strippor i tjänst blir kladdade på som tjejer ute på vanlig nattklubb

Jokester
2015-01-29, 18:35
Svar nej, jag kunde inte dyka under... Inte när det är smockfullt.
Eller tänk scenariot när någon tar tag i dig utanför toaletterna, eller kommer bakifrån och kramar om en ?!!! Wtf ? Ska killar få ta tag i mig, röra mig hur de vill? Och när de inte lyssnar får jag väl vara fysisk tillbaka. Och förmodligen gör örfilen mer ont för min hand än deras ansikte

Varför försöker du ens försvara vad du gjorde? Du gjorde ju helt rätt, en pungspark kanske hade varit på sin plats också. Sparven snackar i nattmössan.

Sniggel
2015-01-29, 18:35
Det finns ju en gradskillnad också. En liten kille hoppade på mig på ett julbord för några år sedan. Jag la han mjukt i backen och bad han att lugna sig. Det är ju inte detsamma som att slå han på käften.

Exakt. Är man stark behöver man inte använda all sin kraft. Eller helt enkelt använda den på rätt sätt.
Problemet är ju hur andra kan tolka situationen vilket kanske gör att man i vissa fall hellre väljer att bli slagen på käften utan att försvara sig. Kanske inte i just ditt exempel. Har svårt att se att den situationen kan misstolkas om det inte är så att vittnen strömmar till efter att du håller fast killen.

Sparven från Minsk
2015-01-29, 18:35
Det är ju för fan en halv parkourbana...

Jag håller inte med Jenni i mycket, men i en sådan situation som hon beskriver så tycker jag att ett knä i pungen är rättvist, en handflata i ansiktet ännu mer så.

Det är dit samvete eller moralsinne som talar och det går inte i linje med nödvärnslagen. Tyvärr men så är det. Försöker inte jävlas med er utan kanske ser till att ni undviker att få en anmälan på er. Take it or leave it.

Sparven från Minsk
2015-01-29, 18:36
Läs på nödvärnslagen eller prata med någon juridikkunnig person. Spring inte runt och slå folk.

Mental
2015-01-29, 18:36
Är kramen skadlig för dig eller din egendom?

Är du på riktigt? Testa tvångskrama en kvinnlig polis får du se vad som händer.
Det är inte ok.

jenni
2015-01-29, 18:37
Som sagt lagen om skriven som den är, du får slå upp den och läsa den mer ingående men..

"Våldet får inte vara uppenbart oförsvarligt med hänsyn till vad det är som angrips, hur farligt och grymt angreppet är och med tanke de olika handlingsmöjligheter som omständigheterna i övrigt ger dig."

Är kramen skadlig för dig eller din egendom?

Vad jag vet kan jag hävda sexuellt ofredande!
Kram bakifrån med deras äckliga fingrar på mina bröst! Ehh ja den är skadlig för mitt välmående

Jokester
2015-01-29, 18:38
Det är dit samvete eller moralsinne som talar och det går inte i linje med nödvärnslagen. Tyvärr men så är det. Försöker inte jävlas med er utan kanske ser till att ni undviker att få en anmälan på er. Take it or leave it.

Har du varit i en liknande situation tidigare? Dessa småbråk leder ofta inte ens till en anmälan och gör de det så brukar det knappt bli något i slutändan ändå. Har du otur åker du på lite skadestånd och det är det såklart värt för att göra vad som är rätt även om lagen är som den är.

Sniggel
2015-01-29, 18:39
Självklart gjorde jenni rätt. Oavsett vad lagen på området säger. Det är skillnad på rätt (subjektivt, jag och de flesta här håller med om detta) och juridiskt rätt (iofs också "kollektivt" subjektivt).

jenni
2015-01-29, 18:40
Varför försöker du ens försvara vad du gjorde? Du gjorde ju helt rätt, en pungspark kanske hade varit på sin plats också. Sparven snackar i nattmössan.

Det är rätt många killar som har samma mentalitet kring detta som sparven, typ "äsch, det där var väl inget" osv
Det värsta är ju att vissa killar inte ens fattar vinken vid en örfil utan ler och tycker man är en vildkatt. Det går liksom inte fram alltid

jenni
2015-01-29, 18:42
Självklart gjorde jenni rätt. Oavsett vad lagen på området säger. Det är skillnad på rätt (subjektivt, jag och de flesta här håller med om detta) och juridiskt rätt (iofs också "kollektivt" subjektivt).

Tyvärr är det nog just de som tycker att man överreagerar även de som tycker detta beteende är ok :(

Tricce
2015-01-29, 18:48
Dyk under hans armar, skrik på hjälp, bänd dig loss, hoppa över bardisken.

Jag säger inte vad som är rätt och fel, tolkar lagen sådan som den är. Fanns det ärligt jenni, ingen annan chans, 100 % att du kunde ha kommit därifrån utan att slappa denna killen i ansiktet? Jag betvivlar det....

Själv tolkar jag lagen på detta vis.

"Den som utan stöd i lag hindrar en annan persons rörelsefrihet, t.ex. genom att hålla i någon mot dennes vilja, gör sig skyldig till olaga frihetsberövande (BrB 4:2) eller i vissa fall olaga tvång (BrB 4:4).

Oftast associerar man olaga frihetsberövande med att en person hålls inlåst i ett rum, får sina händer bundna eller liknande. Det avser dock mycket mer, nämligen alla former av inskränkningar i ett offers rörelsefrihet eller rörlighet. Att ta kläder från en nakenbadare i syfte att denna inte skall våga gå ur vattnet innebär en inskränkning i offrets rörelsefrihet. En viss skillnad görs mellan hur länge någon hindras i sin rörlighet, om det endast sker under en mycket kort tidsperiod där man tar tag i någon för att snarast därefter släppa personen kan det istället utgöra ett ofredande enligt 7 §.


https://lagen.nu/1962:700#K4P2S1

filmjölk
2015-01-29, 18:59
Källa på det?


Suck, ja ok då, källa på det:


Något som är intressant i västerländska kulturer är att det är fler fruar/fästmör/flickvänner som slår sina män/fästmän/pojkvänner än tvärtom.

Derbel McDillet
2015-01-29, 19:10
Självklart gjorde jenni rätt. Oavsett vad lagen på området säger. Det är skillnad på rätt (subjektivt, jag och de flesta här håller med om detta) och juridiskt rätt (iofs också "kollektivt" subjektivt).

Jag skulle säga att lagen tillåter en örfil om någon tar på dina bröst sålänge örfilen kommer i direkt anslutning till ofredandet och inte för många sekunder efter.

Luca Brasi
2015-01-29, 19:15
Självklart gjorde jenni rätt. Oavsett vad lagen på området säger. Det är skillnad på rätt (subjektivt, jag och de flesta här håller med om detta) och juridiskt rätt (iofs också "kollektivt" subjektivt).

Jag betvivlar att sparven har rätt när det gäller juridiken också.

filmjölk
2015-01-29, 19:15
Jag skulle säga att lagen tillåter en örfil om någon tar på dina bröst sålänge örfilen kommer i direkt anslutning till ofredandet och inte för många sekunder efter.

Jag skulle säga att lagen och moralen i det här hänseendet gör skillnad på kön. Manlig tuttgreppare får örfil, helt ok. Men en man får knappast örfila en kvinna för att hon tafsat honom på ballen.

Derbel McDillet
2015-01-29, 19:48
Jag skulle säga att lagen och moralen i det här hänseendet gör skillnad på kön. Manlig tuttgreppare får örfil, helt ok. Men en man får knappast örfila en kvinna för att hon tafsat honom på ballen.

Jag tror du har rätt både vad gäller lag och moral.

Fordon
2015-01-29, 21:00
Givetvis måste Jenni och andra kvinnor få ta sig ur en situation på ett lämpligt sätt. Något annat är absurt och ingen ska behöva tolerera närmanden. Det viktiga är ju dock att bedöma varje situation för sig, och att ta till våld bör givetvis inte vara det första man gör, men är det det som krävs så måste man få använda sig av det för att komma undan.

jenni
2015-01-29, 21:03
Givetvis måste Jenni och andra kvinnor få ta sig ur en situation på ett lämpligt sätt. Något annat är absurt och ingen ska behöva tolerera närmanden. Det viktiga är ju dock att bedöma varje situation för sig, och att ta till våld bör givetvis inte vara det första man gör, men är det det som krävs så måste man få använda sig av det för att komma undan.

Tror dock en örfil inte är särskilt mycket våld, mer en markering och ev förnedring, inte mycket kraft i en tjejs örfil.

Fordon
2015-01-29, 21:11
Tror dock en örfil inte är särskilt mycket våld, mer en markering och ev förnedring, inte mycket kraft i en tjejs örfil.

Allt från en knuff till mord är fysiskt våld. Det finns femtioelva gråskalor i begreppet såklart. Man bör alltid börja med att säga till en person. Har du gjort det men idioten framför inte lyssnar, då har denne gjort ett aktivt val att strunta i din uppmaning och då man kan ta ett kliv uppåt på våldstrappan. Och det kan innebära att man skriker, eller tar bort en arm så man kan göra sig fri, en knuff eller en smäll. Allt beroende på vad som krävs i den enskilda situationen.

jenni
2015-01-29, 21:21
Allt från en knuff till mord är fysiskt våld. Det finns femtioelva gråskalor i begreppet såklart. Man bör alltid börja med att säga till en person. Har du gjort det men idioten framför inte lyssnar, då har denne gjort ett aktivt val att strunta i din uppmaning och då man kan ta ett kliv uppåt på våldstrappan. Och det kan innebära att man skriker, eller tar bort en arm så man kan göra sig fri, en knuff eller en smäll. Allt beroende på vad som krävs i den enskilda situationen.

Jo såklart, det är dock skillnad på vilken situationen och miljön är.
Mitt liv svävar ju inte i fara just då, dock ofredar killen mig genom att vara extremt närgående mot min vilja, om tillsägelse med seriös och bestämd ton inte går fram, och jag inte kan rubba hans kroppshydda så brukar örfil vara en reflex för att markera. Visst kan man knäa killen men det hoppas man kunna undvika. Problematiken är ju att sånna killar sällan fattar när det är dags att backa, redan vid ett första misstyckande tillsägelse, inte när man är förbannad och delat ut örfil och andra uppfattat situation och nu startar större bråk med honom själv

Luca Brasi
2015-01-29, 21:24
Onekligen har en del kvinnor blivit dömda för misshandel efter att ha reagerat på taffs.
Men då har typ kört ett glas i ansiktet på taffsarn.

filmjölk
2015-01-29, 21:27
Oavsett kön så gillar jag inte riktigt att det är en aning så att det är förövaren som sätter dagordningen och åtnjuter moraliskt skydd.

Får jag en oprovocerad smäll på käften och svarar med att hugga angriparen i huvudet med en yxa så är det jag som borde "anpassat våldet efter vad situationen krävde" och förövarens oprovocerade slag hamnar lite i skymundan.

Fordon
2015-01-29, 21:40
Oavsett kön så gillar jag inte riktigt att det är en aning så att det är förövaren som sätter dagordningen och åtnjuter moraliskt skydd.

Får jag en oprovocerad smäll på käften och svarar med att hugga angriparen i huvudet med en yxa så är det jag som borde "anpassat våldet efter vad situationen krävde" och förövarens oprovocerade slag hamnar lite i skymundan.

Jag tror att det där är det dummaste jag har läst från dig.
Din poäng försvann helt när du spårade ur.

Luca Brasi
2015-01-29, 21:44
Oavsett kön så gillar jag inte riktigt att det är en aning så att det är förövaren som sätter dagordningen och åtnjuter moraliskt skydd.

Får jag en oprovocerad smäll på käften och svarar med att hugga angriparen i huvudet med en yxa så är det jag som borde "anpassat våldet efter vad situationen krävde" och förövarens oprovocerade slag hamnar lite i skymundan.

Rent objektivt så får naturligtvis en person som angriper en person som råkar hålla en yxa i handen skylla sig själv om han får den i huvudet.

Derbel McDillet
2015-01-29, 22:15
Oavsett kön så gillar jag inte riktigt att det är en aning så att det är förövaren som sätter dagordningen och åtnjuter moraliskt skydd.

Får jag en oprovocerad smäll på käften och svarar med att hugga angriparen i huvudet med en yxa så är det jag som borde "anpassat våldet efter vad situationen krävde" och förövarens oprovocerade slag hamnar lite i skymundan.

Que??

filmjölk
2015-01-29, 23:43
que? dummaste inlägget? Ok, låt mig utveckla. ibland när ni resonerar i det här ämnet så lägger ni ansvaret på offret att anpassa nivån av sitt nödvärn till förövarens nivå av våld/övertramp och inte gå över den. Klämmer jag Jenni på tuttarna kanske det är ok att hon örfilar mig, men kanske inte ok att hon sparkar mig åtta gånger i pungen. Eller?

Den här typen av resonemang ställer ett slags krav på offret att offret skall anpassa sig till förövaren, vilket ger förövaren en väldigt stor makt. I det här fallet skulle jag som förövare kunna tafsa Jenni på tuttarna, stålsätta mig för en örfil och ta den och helt enkelt räkna med att hon inte får svara med grövre våld än så.

Då tas fokus ifrån att jag inte får tafsa folk på tuttarna till att de skall anpassa sig till nivån av kränkning jag utsätter dem för. Jag som förövare sätter då reglerna och kan göra vad jag vill, bara jag tar motsvarande konsekvens.

Olegh
2015-01-30, 00:04
que? dummaste inlägget? Ok, låt mig utveckla. ibland när ni resonerar i det här ämnet så lägger ni ansvaret på offret att anpassa nivån av sitt nödvärn till förövarens nivå av våld/övertramp och inte gå över den. Klämmer jag Jenni på tuttarna kanske det är ok att hon örfilar mig, men kanske inte ok att hon sparkar mig åtta gånger i pungen. Eller?

Den här typen av resonemang ställer ett slags krav på offret att offret skall anpassa sig till förövaren, vilket ger förövaren en väldigt stor makt. I det här fallet skulle jag som förövare kunna tafsa Jenni på tuttarna, stålsätta mig för en örfil och ta den och helt enkelt räkna med att hon inte får svara med grövre våld än så.

Då tas fokus ifrån att jag inte får tafsa folk på tuttarna till att de skall anpassa sig till nivån av kränkning jag utsätter dem för. Jag som förövare sätter då reglerna och kan göra vad jag vill, bara jag tar motsvarande konsekvens.

Våldseskalering som svar på ett våldsbrott är inte heller en bra fokuspunkt. Det blir inte mycket mindre konstruktivt än öga för öga, tand för tand.

Fordon
2015-01-30, 00:46
que? dummaste inlägget? Ok, låt mig utveckla. ibland när ni resonerar i det här ämnet så lägger ni ansvaret på offret att anpassa nivån av sitt nödvärn till förövarens nivå av våld/övertramp och inte gå över den. Klämmer jag Jenni på tuttarna kanske det är ok att hon örfilar mig, men kanske inte ok att hon sparkar mig åtta gånger i pungen. Eller?

Den här typen av resonemang ställer ett slags krav på offret att offret skall anpassa sig till förövaren, vilket ger förövaren en väldigt stor makt. I det här fallet skulle jag som förövare kunna tafsa Jenni på tuttarna, stålsätta mig för en örfil och ta den och helt enkelt räkna med att hon inte får svara med grövre våld än så.

Då tas fokus ifrån att jag inte får tafsa folk på tuttarna till att de skall anpassa sig till nivån av kränkning jag utsätter dem för. Jag som förövare sätter då reglerna och kan göra vad jag vill, bara jag tar motsvarande konsekvens.

Det man gör i ett sådant läge är att anmäla person. Därefter så hanterar rättsväsendet saken. Du har aldrig funderat på vad polisen och domstolen är till för? Begår en person ett sådant övertramp att denne förtjänar mer än en liten örfil så är det troligtvis läge att anmäla.

Det handlar inte om att förövaren sätter spelregler eller annat skit. att ta lagen i egna händer slutar ytterst sällan i något bra, långsiktigt sett. Eller tycker du stt gängkrigen på andra sidan pölen är ett föredöme för samhället? *facepalm*

Helvete Filmjölk, du brukar ju kunna tänka hyfsat rakt. Vad hände?

jflycore
2015-01-30, 06:50
Intressant tråd.
Fast som någon skrev så bör ju endast våld ske vid självförsvar.
Eller då möjligtvis om man som kvinna blir antastad. Vilket är fel.
Även om man blir det som man.
Man har rätt till att bli respekterad oavsett, kön/läggning/osv osv.
Och det finns ingen direkt logik bakom en bråkstart, som mest troligt oftast beror på fulla män som många ggr vill hävda sig.

Jag har ytterst sällan varit inblandad i bråk/slagsmål, men dom fåtal ggrna har det alltid varit alkohol inblandat.

Men jag va med om en händelse för ett par år sen när jag va ute och festade med några vänner.
Jag ställde mig på en lite uphöjd scen och dansade med min polare, varpå det kom en tjej och ställde sig bredvid mig och puttade ner mig.
Jag reagerade inte direkt utan tänkte att det kanske va en olyckshändelse eller på skoj.
Ställde mig på scenen igen och dansade, varpå hon igen puttade ner mig.
Ignorerade detta även denna gången och gick upp igen.
Hon försökte igen putta ner mig, men jag likt en ninja gjorde en skenmanöver och puttade istället ner henne, vilket gjorde att hon föll på och bröt sin hand.
Direkt blev det ett jävla drama och vakter kom och drog ut mig, polis kom till platsen och tog mina uppgifter.
Någon vecka senare så blev jag kallad till förhör då hon hade anmält mig, och va helt ärlig med allt som hade hänt och hade ju även vittnen till situationen.
Anmälan blev struken.

Det som jag tyckte va lite jobbigt är situationen som uppstod på utestället då jag blev den "dåliga", trots att jag hade efter flertalet påhopp från hennes sida, gjort samma sak mot henne.
Hon hade otur och bröt handen. Men ja, karma is a bitch... ;)

Captainwide
2015-01-30, 12:04
Hon hade otur och bröt handen. Men ja, karma is a bitch... ;)

Jag tror först och främst att det var därför. Att människor "ramlar" och blir puttade är vanligt förekommande i krogmiljö. Tror inte de flesta såg eller tänkte på att du blev puttad nerför scenen. När hon däremot blev skadad "på riktigt" så reagerar folk starkt.

Derbel McDillet
2015-01-30, 12:37
Intressant tråd.
Fast som någon skrev så bör ju endast våld ske vid självförsvar.
Eller då möjligtvis om man som kvinna blir antastad. Vilket är fel.
Även om man blir det som man.
Man har rätt till att bli respekterad oavsett, kön/läggning/osv osv.
Och det finns ingen direkt logik bakom en bråkstart, som mest troligt oftast beror på fulla män som många ggr vill hävda sig.

Jag har ytterst sällan varit inblandad i bråk/slagsmål, men dom fåtal ggrna har det alltid varit alkohol inblandat.

Men jag va med om en händelse för ett par år sen när jag va ute och festade med några vänner.
Jag ställde mig på en lite uphöjd scen och dansade med min polare, varpå det kom en tjej och ställde sig bredvid mig och puttade ner mig.
Jag reagerade inte direkt utan tänkte att det kanske va en olyckshändelse eller på skoj.
Ställde mig på scenen igen och dansade, varpå hon igen puttade ner mig.
Ignorerade detta även denna gången och gick upp igen.
Hon försökte igen putta ner mig, men jag likt en ninja gjorde en skenmanöver och puttade istället ner henne, vilket gjorde att hon föll på och bröt sin hand.
Direkt blev det ett jävla drama och vakter kom och drog ut mig, polis kom till platsen och tog mina uppgifter.
Någon vecka senare så blev jag kallad till förhör då hon hade anmält mig, och va helt ärlig med allt som hade hänt och hade ju även vittnen till situationen.
Anmälan blev struken.

Det som jag tyckte va lite jobbigt är situationen som uppstod på utestället då jag blev den "dåliga", trots att jag hade efter flertalet påhopp från hennes sida, gjort samma sak mot henne.
Hon hade otur och bröt handen. Men ja, karma is a bitch... ;)

Skönt att dom la ner det iaf. Vet du varför hon puttade dig? Var det "flörtigt" eller var hon bara dum i huvet? Eller var hon avundsjuk på att du tog uppmärksamheten på scenen?

ceejay
2015-01-30, 12:39
Skönt att dom la ner det iaf. Vet du varför hon puttade dig? Var det "flörtigt" eller var hon bara dum i huvet? Eller var hon avundsjuk på att du tog uppmärksamheten på scenen?

Hon tyckte väl att hon kunde komma undan med det och få uppmärksamhet.

Derbel McDillet
2015-01-30, 12:41
Hon tyckte väl att hon kunde komma undan med det och få uppmärksamhet.

Troligtvis. Hoppas hon lärde sig en läxa.

Oxe
2015-01-30, 13:43
Det man gör i ett sådant läge är att anmäla person. Därefter så hanterar rättsväsendet saken. Du har aldrig funderat på vad polisen och domstolen är till för? Begår en person ett sådant övertramp att denne förtjänar mer än en liten örfil så är det troligtvis läge att anmäla.

Det handlar inte om att förövaren sätter spelregler eller annat skit. att ta lagen i egna händer slutar ytterst sällan i något bra, långsiktigt sett. Eller tycker du stt gängkrigen på andra sidan pölen är ett föredöme för samhället? *facepalm*

Helvete Filmjölk, du brukar ju kunna tänka hyfsat rakt. Vad hände?

Det finns ju dock ett mellan parti ifrån du får första smällen till en ev anmälan, och det är väl lite det hur pass mycket man får freda sig, ifall man råkar ta i "för mycket" då blir du helt plötsligt förövaren.

Sen den där delen ifall man faktiskt är lite större så blir man lite per automatik förövaren den större som ser mindre ut måste ju vara den elaka.

Fordon
2015-01-30, 13:56
Det finns ju dock ett mellan parti ifrån du får första smällen till en ev anmälan, och det är väl lite det hur pass mycket man får freda sig, ifall man råkar ta i "för mycket" då blir du helt plötsligt förövaren.

Sen den där delen ifall man faktiskt är lite större så blir man lite per automatik förövaren den större som ser mindre ut måste ju vara den elaka.

Det är väl inget konstigt i att man som utsatt kan bli förövare på 2 sekunder? Om någon råkar ut för en ficktjuv så berättigar inte det offret att skjuta personen på plats. Det är ju här sunt förnuft måste komma in och avgöra vad som passar från situation till situation. Som hjälp har vi lagar och regler.

Du kan inte gå från att ge en liten örfil till någon som förtjänar just en liten örfil/knuff/utskällning pga övertramp, till att skära upp ansiktet med en glasflaska. Antingen har offret överreagerat, eller så står förövarens trakasserier i klass med att en anmälan skall göras.
Om det inte fis fog för en anmälan så ska det räcka med ord för att få personen att flytta sig och försvinna. Om personen inte lyssnar så gör denne ett aktivt val att kränka och ofreda den utsatte återigen vilket är straffbart.

Oxe
2015-01-30, 14:11
Det är väl ändå offret som är den som upplever vad den behöver göra för att värja sig ifrån situationen, och det finns ju några steg mellan att ge en örfil till att hugga en trasig glasflaska i halsen på någon.

Jag anser att gränsen för vad som är lämpligt är luddig, och att offret bör ha en lite större frihet att värja med våld sig vid fysisk kränkning. Utan att riskera att straffas för det. Utan att detta skall behöva gå till extrema mått.

Diomedea exulans
2015-01-30, 14:44
Det är väl ändå offret som är den som upplever vad den behöver göra för att värja sig ifrån situationen, och det finns ju några steg mellan att ge en örfil till att hugga en trasig glasflaska i halsen på någon.

Jag anser att gränsen för vad som är lämpligt är luddig, och att offret bör ha en lite större frihet att värja med våld sig vid fysisk kränkning. Utan att riskera att straffas för det. Utan att detta skall behöva gå till extrema mått.

Jag håller med, av två skäl:

1) Det är inte lätt att tänka klart när man blir anfallen. Man hinner inte fundera "hmm, räcker det om jag knuffar bort den här personen, eller måste jag örfila henom, eller kanske rentav slå en flaska i huvudet?"

2) Även om man hinner fundera är det inte lätt att avgöra vare sig hur mycket skada anfallaren hotar att göra eller hur mycket skada man kommer göra anfallaren. Ett slag i ansiktet t ex kan få många olika effekter, alltifrån att det bokstavligt inte känns på den som tar emot det, till att den som tar emot det dör.

Fordon
2015-01-30, 14:56
Det är väl ändå offret som är den som upplever vad den behöver göra för att värja sig ifrån situationen, och det finns ju några steg mellan att ge en örfil till att hugga en trasig glasflaska i halsen på någon.

Jag anser att gränsen för vad som är lämpligt är luddig, och att offret bör ha en lite större frihet att värja med våld sig vid fysisk kränkning. Utan att riskera att straffas för det. Utan att detta skall behöva gå till extrema mått.

Jag vet inte hur du uppfattar mig, men jag säger inte emot dig per automatik. Däremot så är det knappast så att offret kan rättfärdiga allt som denne kan tänka sig göra mot förövaren. Det är långt ifrån självklart att alla har några steg mellan örfil och glasflaska. jag skriver ju att sunt förnuft måste avgöra vid varje enskild situation.
Ett offer kan sällan avgöra lämpligt straff för förövaren då det blir otroligt känslostyrt. Skulle någon misshandla mig helt oprovocerat så skulle jag inte känna någon skam i kroppen om jag önskade personen hängd på Sergels torg. Men det är ju knappast ett rimligt straff, eller hur? det är ännu en anledning till att vi har en domstol, som kan utfärda ett mer korrekt straff i förhållande till den gärning som har begåtts (Nu vet vi ju iof att domstolen har som praxis att sätta minimistraff, men jag hoppas att min poäng går fram här).

Jag håller med om att ett offer måste kunna få en ärlig chans att oskadliggöra (avväpna/neutralisera, inte döda :D) förövaren utan att straffas för det. Men det ska vara i proportion till situationen. Det går inte att skriva på kolozzeum hur varje person skall göra vid en specifik händelse då det finns femtioelva olika parametrar att ta hänsyn till. Men man sätter inte en yxa i huvudet på någon liksom.

jenni
2015-01-30, 15:29
Intressant tråd.
Fast som någon skrev så bör ju endast våld ske vid självförsvar.
Eller då möjligtvis om man som kvinna blir antastad. Vilket är fel.
Även om man blir det som man.
Man har rätt till att bli respekterad oavsett, kön/läggning/osv osv.
Och det finns ingen direkt logik bakom en bråkstart, som mest troligt oftast beror på fulla män som många ggr vill hävda sig.

Jag har ytterst sällan varit inblandad i bråk/slagsmål, men dom fåtal ggrna har det alltid varit alkohol inblandat.

Men jag va med om en händelse för ett par år sen när jag va ute och festade med några vänner.
Jag ställde mig på en lite uphöjd scen och dansade med min polare, varpå det kom en tjej och ställde sig bredvid mig och puttade ner mig.
Jag reagerade inte direkt utan tänkte att det kanske va en olyckshändelse eller på skoj.
Ställde mig på scenen igen och dansade, varpå hon igen puttade ner mig.
Ignorerade detta även denna gången och gick upp igen.
Hon försökte igen putta ner mig, men jag likt en ninja gjorde en skenmanöver och puttade istället ner henne, vilket gjorde att hon föll på och bröt sin hand.
Direkt blev det ett jävla drama och vakter kom och drog ut mig, polis kom till platsen och tog mina uppgifter.
Någon vecka senare så blev jag kallad till förhör då hon hade anmält mig, och va helt ärlig med allt som hade hänt och hade ju även vittnen till situationen.
Anmälan blev struken.

Det som jag tyckte va lite jobbigt är situationen som uppstod på utestället då jag blev den "dåliga", trots att jag hade efter flertalet påhopp från hennes sida, gjort samma sak mot henne.
Hon hade otur och bröt handen. Men ja, karma is a bitch... ;)

Märkligt beteende, ännu märkligare att hon tyckte du borde anmälas...

tefached
2015-01-30, 17:32
Jag tycker samma som en annan skrev jag agerar utifrån hotet inte av kön.
Chansen är dock mycket mindre att en kvinna är ett hot för mig så aldrig behövt använda våld mot en kvinna än så länge. Kommer en dag då jag känner att jag måste för att inte själv bli allvarligt skadad tvekar jag inte att göra vad som krävs för den situationen.

jflycore
2015-01-30, 21:33
Jag tror först och främst att det var därför. Att människor "ramlar" och blir puttade är vanligt förekommande i krogmiljö. Tror inte de flesta såg eller tänkte på att du blev puttad nerför scenen. När hon däremot blev skadad "på riktigt" så reagerar folk starkt.

Precis. När något händer en kille är det ingen som direkt bryr sig, men så fort det händer en tjej så är det en helt annan sak.
Jämnställdhet? Mjae..
Men det är väl så, kvinnor är det "svagare" könet..

Skönt att dom la ner det iaf. Vet du varför hon puttade dig? Var det "flörtigt" eller var hon bara dum i huvet? Eller var hon avundsjuk på att du tog uppmärksamheten på scenen?

Hon vill bara bråka. Det fanns inget flörtig med det, och hennes pojkvän va den första som kom springade när hon "ramlade".

Märkligt beteende, ännu märkligare att hon tyckte du borde anmälas...

Haha eller hur...
Hade varit riktigt intressant att höra hennes ursäkt när poliserna hade berättat för henne om mitt vittnesmål och att jag hade andra vittnen till händelsen.

jenni
2015-01-30, 21:51
Precis. När något händer en kille är det ingen som direkt bryr sig, men så fort det händer en tjej så är det en helt annan sak.
Jämnställdhet? Mjae..
Men det är väl så, kvinnor är det "svagare" könet..



Hon vill bara bråka. Det fanns inget flörtig med det, och hennes pojkvän va den första som kom springade när hon "ramlade".



Haha eller hur...
Hade varit riktigt intressant att höra hennes ursäkt när poliserna hade berättat för henne om mitt vittnesmål och att jag hade andra vittnen till händelsen.

Måste ha varit lite skamset för henne, att hon ville starta bråk med en främling är ju en skam i sig också *facepalm*

Derbel McDillet
2015-01-30, 22:28
Måste ha varit lite skamset för henne, att hon ville starta bråk med en främling är ju en skam i sig också *facepalm*

Uppenbarligen så slapp hon ju skammen då de flesta verkade ta hennes parti.

jflycore
2015-01-31, 04:51
Måste ha varit lite skamset för henne, att hon ville starta bråk med en främling är ju en skam i sig också *facepalm*

Uppenbarligen så slapp hon ju skammen då de flesta verkade ta hennes parti.

Mhm jag va ju den som fick skämmas ordentligt just vid tillfället, då jag blev utpekad som en brottsling. Och rätt så våldsamt utburen från utestället av ett par vakter.

Men fick ju lite av en hämnd tillbaka då Polisen strök hennes anmälan.

svenbanan
2015-02-05, 02:37
Snubblade över ett sjukt klipp på flashback:

https://www.flashback.org/t2519781

http://tv.bamargera.com/obnoxious-girl-thinks-she-can-get-away-with-anything-she-thought-wrong/?utm_content=buffer88023&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

En tjej klipper till en snubbe så han får ett blåöga och sedan står och hånar honom och garvar och menar att han inte kan slå tillbaka för hon är bara sjutton och tjej osv. Efter att hon gjort detta ett par gånger lackar han ur helt och slår tillbaka.

Att tjejen bör fällas för misshandel känns ju uppenbart. Kanske killen också, eftersom detta mer liknade hämnd än nödvärn. Iofs stod ju tjejen och provocerade honom, så man kanske kan argumentera för att han blev provocerad.

Hur som helst förtjänade tjejen verkligen den smällen enligt mig.

mangemani
2015-02-05, 03:12
spelar det egentligen någon roll varför man ger ett slag tillbaka då man har blivit oprovocerat attackerad? tycker inte jag. det behövs inte räknas som självförsvar, hämnd eller whatever, man behöver inte diskutera om någonting iöht eller förklara sig eller tveka pga moral hit och dit efter man har blivit attackerad. killen i filmen gjorde helt rätt.
personen(vuxen tjej eller kille som är fullt medvetna om vad de gör) som dumt nog väljer att ge ett slag mot en annan person oprovocerat, står sedan för alla händelser, konsekvenser och skador och allt är den attackerande personens fel, inte den som försvarar/ger igen.

svenbanan
2015-02-05, 03:16
spelar det egentligen någon roll varför man ger ett slag tillbaka då man har blivit oprovocerat attackerad? tycker inte jag. det behövs inte räknas som självförsvar, hämnd eller whatever, man behöver inte diskutera om någonting iöht eller förklara sig eller tveka pga moral hit och dit efter man har blivit attackerad. killen i filmen gjorde helt rätt.
personen(vuxen tjej eller kille som är fullt medvetna om vad de gör) som dumt nog väljer att ge ett slag mot en annan person oprovocerat, står sedan för alla händelser, konsekvenser och skador och allt är den attackerande personens fel, inte den som försvarar/ger igen.

Sorry. Läste fel.

EDIT: Har man blivit attackerad och slår tillbaka direkt (typ ett slagsmål) så kan det mycket väl handla om nödvärn och vara befogat enligt lagen. Har man blivit attackerad, går hem och kommer tillbaka två timmar senare och sopar till den man fick ett slag av tidigare så rör det sig ju inte längre om nödvärn. Då är det ju snarare hämnd och att man "tar lagen i egna händer". Det senare är definitivt inte lika okej som det första. Snubben i filmen hamnar nånstans mitemellan dessa två varianter.

Derbel McDillet
2015-02-05, 03:27
spelar det egentligen någon roll varför man ger ett slag tillbaka då man har blivit oprovocerat attackerad? tycker inte jag. det behövs inte räknas som självförsvar, hämnd eller whatever, man behöver inte diskutera om någonting iöht eller förklara sig eller tveka pga moral hit och dit efter man har blivit attackerad. killen i filmen gjorde helt rätt.
personen(vuxen tjej eller kille som är fullt medvetna om vad de gör) som dumt nog väljer att ge ett slag mot en annan person oprovocerat, står sedan för alla händelser, konsekvenser och skador och allt är den attackerande personens fel, inte den som försvarar/ger igen.

Tänker du som att man har nån innestående skuld eller?
-En person slår mig. Nu har jag resten av livet på mig att ge igen med en smäll vid det tillfälle som passar mig?

Hoppas förövrigt hon i filmen fick riktigt jävla ont.

Derbel McDillet
2015-02-05, 03:30
Snubben i filmen hamnar nånstans mitemellan dessa två varianter.

Man kan ju faktiskt godkänna en viss grad av misshandel. Hade jag varit domare hade jag hävdat att hon genom sin attack och följande provokation faktiskt gav honom tillåtelse att slå henne och därav friat honom från allt ansvar. Hon åker dit för ringa misshandel och får betala skadestånd till killen, han slipper undan.

svenbanan
2015-02-05, 03:37
Man kan ju faktiskt godkänna en viss grad av misshandel. Hade jag varit domare hade jag hävdat att hon genom sin attack och följande provokation faktiskt gav honom tillåtelse att slå henne och därav friat honom från allt ansvar. Hon åker dit för ringa misshandel och får betala skadestånd till killen, han slipper undan.

Ja, det är väl ungefär så det funkar om jag fattat det rätt också. Dvs om hon agerar på ett så provocerande sätt att man inte kan förvänta sig annat än att han ska sopa till henne, ja då får hon också skylla sig själv. Jag är dock tveksam till att hans agerande i filmen skulle falla in i den kategorin. Det verkar ju inte vara hans lägenhet, så han hade ju definitivt kunnat gå därifrån och bara polisanmäla henne. Men jag skulle inte gråta om han blev friad.

mangemani
2015-02-05, 04:05
Sorry. Läste fel.

EDIT: Har man blivit attackerad och slår tillbaka direkt (typ ett slagsmål) så kan det mycket väl handla om nödvärn och vara befogat enligt lagen. Har man blivit attackerad, går hem och kommer tillbaka två timmar senare och sopar till den man fick ett slag av tidigare så rör det sig ju inte längre om nödvärn. Då är det ju snarare hämnd och att man "tar lagen i egna händer". Det senare är definitivt inte lika okej som det första. Snubben i filmen hamnar nånstans mitemellan dessa två varianter.

Tänker du som att man har nån innestående skuld eller?
-En person slår mig. Nu har jag resten av livet på mig att ge igen med en smäll vid det tillfälle som passar mig?

Hoppas förövrigt hon i filmen fick riktigt jävla ont.

nej, jag menar mer där och då, för stunden, i stundens hetta.
springer idioten sin väg efter slaget så finns det ju inte så mycket mer att göra, men är idioten kvar på platsen, då finns ju chansen att ge igen och då skulle jag göra det iaf.

Agitator
2015-02-05, 11:43
BxYHxJahzmU

filmjölk
2015-02-05, 14:28
Att störiga tjejer klipper till killar emellanåt är nog rätt vanligt. Det är inte rätt av dem att göra så men de har ju en slags trygghet i att killen inte får slå tillbaks, och att deras beteende enbart är dåligt medans omvänt är förkastligt.

Att påstå att alla människor har samma värde och samma rätt att slippa få stryk är absurt, det räcker att se den videon för att förstå att kvinnans värde är högre än mannens. Intressant att feminister påstår att vi lever i ett patriarkat när det är så väldigt uppenbart att det i själva verket är ett matriarkat.

svenbanan
2015-02-05, 15:34
Att störiga tjejer klipper till killar emellanåt är nog rätt vanligt. Det är inte rätt av dem att göra så men de har ju en slags trygghet i att killen inte får slå tillbaks, och att deras beteende enbart är dåligt medans omvänt är förkastligt.

Att påstå att alla människor har samma värde och samma rätt att slippa få stryk är absurt, det räcker att se den videon för att förstå att kvinnans värde är högre än mannens. Intressant att feminister påstår att vi lever i ett patriarkat när det är så väldigt uppenbart att det i själva verket är ett matriarkat.

Störiga tjejer som slår killar eftersom de tror de har högre värde och därför är trygga förtjänar att få stryk själva.

Snubben som slog henne gjorde inte mer fel än om det hade varit en kille som slagit honom.

Hur menar du att videon visar att kvinnor har högre värde än män? Det enda jag tycker videon visar är vilka värderingar dessa idioter till människor har. Knappast att jag tycker de verkar vara en mall att rätta in hela samhället efter.

svenbanan
2015-02-05, 15:37
nej, jag menar mer där och då, för stunden, i stundens hetta.
springer idioten sin väg efter slaget så finns det ju inte så mycket mer att göra, men är idioten kvar på platsen, då finns ju chansen att ge igen och då skulle jag göra det iaf.

Ja, det är ju så de flesta spontant reagerar. Ju bättre impulskontroll man har ju lättare kan man låta bli. Ju längre tid det går ju lättare är det också att låta bli.

Avtrubbad
2015-02-05, 15:47
Störiga tjejer som slår killar eftersom de tror de har högre värde och därför är trygga förtjänar att få stryk själva.

Snubben som slog henne gjorde inte mer fel än om det hade varit en kille som slagit honom.

Hur menar du att videon visar att kvinnor har högre värde än män? Det enda jag tycker videon visar är vilka värderingar dessa idioter till människor har. Knappast att jag tycker de verkar vara en mall att rätta in hela samhället efter.

Nu ska inte jag svara för Filmölk, men att kvinnor har ett högre skyddsvärde i samhället behöver vi väl knappast diskutera.
Att vi sedan är lika mycket värda eller vad man nu ska säga är ju en annan diskussion.

filmjölk
2015-02-05, 16:38
Störiga tjejer som slår killar eftersom de tror de har högre värde och därför är trygga förtjänar att få stryk själva.

Snubben som slog henne gjorde inte mer fel än om det hade varit en kille som slagit honom.

Hur menar du att videon visar att kvinnor har högre värde än män? Det enda jag tycker videon visar är vilka värderingar dessa idioter till människor har. Knappast att jag tycker de verkar vara en mall att rätta in hela samhället efter.

Det var jämnställt skrivit av dig, men jag tror att du ljuger. Jag tror att även du känner en ganska stor skillnad i "fördömande" beroende på vem förövaren är och beroende på vem offret är. Jag tror att din åsikt om en kvinna som slår en man kan vara allt ifrån "vilken bitch" till att situationen är ganska humoristisk. En man som slår en kvinna känner du större avsmak emot och det kan omöjligtvis vara humoristiskt.

Om man bortser ifrån våldssituationer tror jag också att du dömer män hårdare än kvinnor vad gäller annat. En slacker till man som blir försörjd av en kvinna är flera nivåer mer förkastlig än en slacker till kvinna som blir försörjd av en man. En självömkande gnällspik till man blir du mer irriterad på än en kvinnlig motsvarighet, en våldtagen man kan ibland vara rätt rolig: "haha skyll dig själv om du tappar tvålen efter korpfotbollen!" medans kvinnliga våldtäktsoffer skulle du aldrig skratta åt.

Jag tror även att du värderar män efter vad de presterar medan du ger kvinnor ett värde enbart av att existera. Det skulle krävas något extremt för att du skulle anse att en kvinna borde det vara skottpengar på, för en man räcker det att han är dålig för att han skall sakna existensberättigande.

jenni
2015-02-05, 16:53
Snubblade över ett sjukt klipp på flashback:

https://www.flashback.org/t2519781

http://tv.bamargera.com/obnoxious-girl-thinks-she-can-get-away-with-anything-she-thought-wrong/?utm_content=buffer88023&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

En tjej klipper till en snubbe så han får ett blåöga och sedan står och hånar honom och garvar och menar att han inte kan slå tillbaka för hon är bara sjutton och tjej osv. Efter att hon gjort detta ett par gånger lackar han ur helt och slår tillbaka.

Att tjejen bör fällas för misshandel känns ju uppenbart. Kanske killen också, eftersom detta mer liknade hämnd än nödvärn. Iofs stod ju tjejen och provocerade honom, så man kanske kan argumentera för att han blev provocerad.

Hur som helst förtjänade tjejen verkligen den smällen enligt mig.

Tjejen beter ju sig inte som en tjej här, utan som en idiot och kräk, dock borde kanske kille varit en större person och inte slagit utan bara gått därifrån efter första slaget, om han nu var tvungen att fysiskt hämnas så skulle detta inte ske så här, när tjejen står med ett par armar runt sig och inte med en knytslag,

Men hon kan iaf i detta anseende inte ses som kvinna, och förvänta sig bli behandlad som det.

4623
2015-02-05, 16:54
Men hon är en kvinna.

jenni
2015-02-05, 16:57
Men hon är en kvinna.

Jo, men då borde hon ju bete sig som det.
Jag är 100% emot att en man slår en kvinna! men hon beter sig ju inte normalt som en kvinna. Dock borde han kanske låtit bli att slå tillbaka just för att han är en man med självrespekt,

4623
2015-02-05, 17:01
Jo, men då borde hon ju bete sig som det.
Jag är 100% emot att en man slår en kvinna! men hon beter sig ju inte normalt som en kvinna. Dock borde han kanske låtit bli att slå tillbaka just för att han är en man med självrespekt,

Hör du hur du själv låter?

mangemani
2015-02-05, 17:02
och samtidigt vill en hel del kvinnor ha det jämställt när de redan "är mer värda"...*rolleyes*

Derbel McDillet
2015-02-05, 17:23
Jo, men då borde hon ju bete sig som det.
Jag är 100% emot att en man slår en kvinna! men hon beter sig ju inte normalt som en kvinna. Dock borde han kanske låtit bli att slå tillbaka just för att han är en man med självrespekt,

Haha, WHAT!??

filmjölk
2015-02-05, 17:48
Han borde låtit bli att slå tillbaks för att han har ett mindre värde än kvinnan som slog honom. Att hon slog honom först är en förmildrande omständighet men inget som berättigar hans beteende. Han är fortfarande ett avskum som slog en tjej, det finns liksom ingen väg runt det.

jenni
2015-02-05, 17:55
Hör du hur du själv låter?

Äsch, ignorera det jag skrev, blev så chockad att jag inte ens vet vad jag pratar om.
Vidrigt beteende av tjejen iaf

mini
2015-02-05, 18:12
och samtidigt vill en hel del kvinnor ha det jämställt när de redan "är mer värda"...*rolleyes*

Menar du att eftersom Filmjölk tycker att kvinnor har ett högre värde och ett större utrymme att vara douchiga borde kvinnor inte eftersträva jämställdhet?

filmjölk
2015-02-05, 19:05
Menar du att eftersom Filmjölk tycker att kvinnor har ett högre värde och ett större utrymme att vara douchiga borde kvinnor inte eftersträva jämställdhet?

:D Men ni har ju faktiskt ett högre värde och ett större utrymme att vara douchiga. Eller är det bara jag?

Tolkia
2015-02-05, 21:28
Jag är 100% emot att en man slår en kvinna! men hon beter sig ju inte normalt som en kvinna.
Finns det NÅGON tråd du inte måste försöka vända till en diskussion om hur förkastligt det är att inte vara vad du menar är en "riktig" kvinna?

svenbanan
2015-02-05, 23:50
Det var jämnställt skrivit av dig, men jag tror att du ljuger. Jag tror att även du känner en ganska stor skillnad i "fördömande" beroende på vem förövaren är och beroende på vem offret är. Jag tror att din åsikt om en kvinna som slår en man kan vara allt ifrån "vilken bitch" till att situationen är ganska humoristisk. En man som slår en kvinna känner du större avsmak emot och det kan omöjligtvis vara humoristiskt.

Om man bortser ifrån våldssituationer tror jag också att du dömer män hårdare än kvinnor vad gäller annat. En slacker till man som blir försörjd av en kvinna är flera nivåer mer förkastlig än en slacker till kvinna som blir försörjd av en man. En självömkande gnällspik till man blir du mer irriterad på än en kvinnlig motsvarighet, en våldtagen man kan ibland vara rätt rolig: "haha skyll dig själv om du tappar tvålen efter korpfotbollen!" medans kvinnliga våldtäktsoffer skulle du aldrig skratta åt.

Jag tror även att du värderar män efter vad de presterar medan du ger kvinnor ett värde enbart av att existera. Det skulle krävas något extremt för att du skulle anse att en kvinna borde det vara skottpengar på, för en man räcker det att han är dålig för att han skall sakna existensberättigande.
Självklart ser jag inte lika på män och kvinnor, eftersom jag är heterosexuell man vilket rimligtvis leder till nån slags skevhet i glasögonen...

Men vad gäller dina beskrivningar så är det inget jag känner igen mig i. Jag kontrar med att, som man känner sig själv känner man andra.

svenbanan
2015-02-05, 23:53
Tjejen beter ju sig inte som en tjej här, utan som en idiot och kräk, dock borde kanske kille varit en större person och inte slagit utan bara gått därifrån efter första slaget, om han nu var tvungen att fysiskt hämnas så skulle detta inte ske så här, när tjejen står med ett par armar runt sig och inte med en knytslag,

Men hon kan iaf i detta anseende inte ses som kvinna, och förvänta sig bli behandlad som det.

Ja vad fan trodde du, att tjejer kissar rosenvatten och skuttar runt på gröna ängar i väntan på drömprinsen utan förmåga till att vara usla kräk?

Derbel McDillet
2015-02-06, 00:01
:D Men ni har ju faktiskt ett högre värde och ett större utrymme att vara douchiga. Eller är det bara jag?

Det ligger en pytteliten smula i det du säger men det är bara i vissa situationer och verkligen inte i större delar av världen.

mangemani
2015-02-06, 00:14
Snubblade över ett sjukt klipp på flashback:

https://www.flashback.org/t2519781

http://tv.bamargera.com/obnoxious-girl-thinks-she-can-get-away-with-anything-she-thought-wrong/?utm_content=buffer88023&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

En tjej klipper till en snubbe så han får ett blåöga och sedan står och hånar honom och garvar och menar att han inte kan slå tillbaka för hon är bara sjutton och tjej osv. Efter att hon gjort detta ett par gånger lackar han ur helt och slår tillbaka.

Att tjejen bör fällas för misshandel känns ju uppenbart. Kanske killen också, eftersom detta mer liknade hämnd än nödvärn. Iofs stod ju tjejen och provocerade honom, så man kanske kan argumentera för att han blev provocerad.

Hur som helst förtjänade tjejen verkligen den smällen enligt mig.

det som irriterar mig med det där klippet är att ingen reagerar när tjejen, gång på gång, vevar på med knytnävsslag och hon skuttar runt och ler så nöjd och det verkar bara vara en lek för henne, MEN när killen ger ett slag tillbaka, DÅ blev det allvar, DÅ var det ingen lek längre.
"you just crossed the line there", kommentaren efter killens slag, men vilken jäkla gräns gick han över som hon inte gick över först.
jäkla människor det finns och jag tror knappast att tjejen lär sig något utav detta heller, dvs att man inte kan uppföra sig hur som helst utan att det blir konsekvenser, utan hon kommer nog att fortsätta.

svenbanan
2015-02-06, 00:34
det som irriterar mig med det där klippet är att ingen reagerar när tjejen, gång på gång, vevar på med knytnävsslag och hon skuttar runt och ler så nöjd och det verkar bara vara en lek för henne, MEN när killen ger ett slag tillbaka, DÅ blev det allvar, DÅ var det ingen lek längre.
"you just crossed the line there", kommentaren efter killens slag, men vilken jäkla gräns gick han över som hon inte gick över först.
jäkla människor det finns och jag tror knappast att tjejen lär sig något utav detta heller, dvs att man inte kan uppföra sig hur som helst utan att det blir konsekvenser, utan hon kommer nog att fortsätta.

Jag reagerade exakt likadant på allt detta också. Det verkar som om du tror jag tyckte han gjorde nåt fel?

mangemani
2015-02-06, 00:36
Jag reagerade exakt likadant på allt detta också. Det verkar som om du tror jag tyckte han gjorde nåt fel?

va? nej nej, jag håller ju med dig och har ju sagt att killen gjorde rätt:)

svenbanan
2015-02-06, 00:52
va? nej nej, jag håller ju med dig och har ju sagt att killen gjorde rätt:)

Jamen dåså. :)

Jag är ingen fan av våld. Ibland är det dock nödvändigt. Här var det ju inte nödvändigt, men förståeligt. Jag skulle också ha blivit sjukt förbannad och sugen på att nita henne (betydligt hårdare än han gjorde), men hoppas jag kunde lugna ner mig och dra därifrån och polisanmäla fanskapet istället (särskilt med tanke på att någon filmade). Det tycker jag hade varit det bästa alternativet även ifall det hade varit en kille istället för en tjej.

Undrar förresten om någon av dem polisanmälde, och vad utfallet blev?

mangemani
2015-02-06, 01:19
hatar också våld, men för mig är det principen som räknas, man ger sig inte på en människa helt oprovocerat och sedan tro att man kan gömma sig bakom en massa "jamen jag är ju tjej, du kan inte göra något mot mig", "du är ju mycket större än mig så du kan inte slå mig" skitsnack, rätt ska vara rätt tycker jag, 1 slag = 1 slag tillbaka, (tjej som kille). konsekvens, ett sånt härligt ord och som många tycks glömma och tom i vissa fall inte ens tycks veta att det existerar.

tja, jag tror inte killen anmälde, men tjejen är nog mer trolig att hon anmälde och isf så blev det väl finkan för misshandel. gissar bara:)

Derbel McDillet
2015-02-06, 12:08
hatar också våld, men för mig är det principen som räknas, man ger sig inte på en människa helt oprovocerat och sedan tro att man kan gömma sig bakom en massa "jamen jag är ju tjej, du kan inte göra något mot mig", "du är ju mycket större än mig så du kan inte slå mig" skitsnack, rätt ska vara rätt tycker jag, 1 slag = 1 slag tillbaka, (tjej som kille). konsekvens, ett sånt härligt ord och som många tycks glömma och tom i vissa fall inte ens tycks veta att det existerar.

tja, jag tror inte killen anmälde, men tjejen är nog mer trolig att hon anmälde och isf så blev det väl finkan för misshandel. gissar bara:)

Inte en chans att jag slår tillbaka (även om jag vill) om allt filmas. Filmas det har jag ju guldläge för anmälan. Skadestånd till mig och straff till gm. Betydligt softare i längden än att få ut aggression för stunden.

Menar du finkan för henne eller honom om hon anmäler?

Fordon
2015-02-06, 13:24
Han borde låtit bli att slå tillbaks för att han har ett mindre värde än kvinnan som slog honom. Att hon slog honom först är en förmildrande omständighet men inget som berättigar hans beteende. Han är fortfarande ett avskum som slog en tjej, det finns liksom ingen väg runt det.

Det här är egentligen till moderatorer;
Hur kommer det sig att det är fritt fram att promota vissa människors högre värde baserat på kön, men inte utifrån plats eller färg? Ni är snabba på att låsa trådar som inte ens har hunnit handla om ett riksdagsparti men det här går alldeles utmärkt? Med tanke på att Tolkia redan har svarat efter att Filmjölk skrev så har det ju inte direkt bara varit ett inlägg som man har missat. Eller klarar ni inte av att tänka själva utan enbart väntar på att någon anmäler? *facepalm* Hyckleriet smakar rätt illa.

filmjölk
2015-02-06, 13:36
Det här är egentligen till moderatorer;
Hur kommer det sig att det är fritt fram att promota vissa människors högre värde baserat på kön, men inte utifrån plats eller färg? Ni är snabba på att låsa trådar som inte ens har hunnit handla om ett riksdagsparti men det här går alldeles utmärkt? Med tanke på att Tolkia redan har svarat efter att Filmjölk skrev så har det ju inte direkt bara varit ett inlägg som man har missat. Eller klarar ni inte av att tänka själva utan enbart väntar på att någon anmäler? *facepalm* Hyckleriet smakar rätt illa.

*facepalm*

Fordon
2015-02-06, 13:38
*facepalm*

Jag ser ingen skillnad på om man baserar människans värde på kön, plats eller färg. Vad tycker du är skillnaden?

jenni
2015-02-06, 13:44
Finns det NÅGON tråd du inte måste försöka vända till en diskussion om hur förkastligt det är att inte vara vad du menar är en "riktig" kvinna?

Vill du ha länkar dit?
Btw Tolika är inte detta off topic:confused:

Stoltz
2015-02-06, 13:45
Jo, men då borde hon ju bete sig som det.
Jag är 100% emot att en man slår en kvinna! men hon beter sig ju inte normalt som en kvinna. Dock borde han kanske låtit bli att slå tillbaka just för att han är en man med självrespekt,

Du vet säkert att jag har enormt annorlunda åsikter än dig i sådana här, men jag ska försöka hålla mig lugn och faktiskt fråga en sak som kanske kan verka lite "härskarteknik" men detta frågar jag verkligen för att jag undrar det.

Du pratar ju väldigt mycket om "riktiga" män och kvinnor när ämnet tillåter det. Jag får intrycket av att du väldigt mycket definierar män och kvinnor väldigt tydligt och har klara referensramar för vad som är en man och vad som är en kvinna.

Det är två saker jag då undrar...

1, Om någon inte passar som en "riktig man" eller en "riktig kvinna", anser du då att dessa faller i ett något "gråare" könsspektrum som kanske inte definieras av sådana saker?

2. Mår du, personligen, bra av att se kvinnor och män som "riktiga" utifrån dessa referensramar?

Detta är inte helt ontopic, men med tanke på hur hårt jag gick åt dig i en tidigare tråd så känner jag faktiskt att jag är både skyldig dig - och mig själv - att försöka förstå det du säger.

jenni
2015-02-06, 13:57
Du vet säkert att jag har enormt annorlunda åsikter än dig i sådana här, men jag ska försöka hålla mig lugn och faktiskt fråga en sak som kanske kan verka lite "härskarteknik" men detta frågar jag verkligen för att jag undrar det.

Du pratar ju väldigt mycket om "riktiga" män och kvinnor när ämnet tillåter det. Jag får intrycket av att du väldigt mycket definierar män och kvinnor väldigt tydligt och har klara referensramar för vad som är en man och vad som är en kvinna.

Det är två saker jag då undrar...

1, Om någon inte passar som en "riktig man" eller en "riktig kvinna", anser du då att dessa faller i ett något "gråare" könsspektrum som kanske inte definieras av sådana saker?

2. Mår du, personligen, bra av att se kvinnor och män som "riktiga" utifrån dessa referensramar?

Detta är inte helt ontopic, men med tanke på hur hårt jag gick åt dig i en tidigare tråd så känner jag faktiskt att jag är både skyldig dig - och mig själv - att försöka förstå det du säger.

Vet inte om du missade det att jag bad om att ignorera det där inlägget då jag skrev det helt i chocktillstånd efter videon.

Men : tycker du man ska få välja fritt vilket omklädningsrum man ska gå till på gym och badhus?
Om inte; vad ska det baseras på och varför får man inte välja själv?

Derbel McDillet
2015-02-06, 14:05
Vet inte om du missade det att jag bad om att ignorera det där inlägget då jag skrev det helt i chocktillstånd efter videon.


Alltså..
1. Hur lätt hamnar du "helt i chocktillstånd"?
2. Inlägget kändes inte väldigt annorlunda från hur du ofta uttrycker dig så varför vill du att folk ska ignorera just det?

jenni
2015-02-06, 14:08
Alltså..
1. Hur lätt hamnar du "helt i chocktillstånd"?
2. Inlägget kändes inte väldigt annorlunda från hur du ofta uttrycker dig så varför vill du att folk ska ignorera just det?

Nja. Jag är inte van vid att tjejer beter sig så vidrigt, slår någon med knytnäve när personen ligger och vilar?!
Vidrigt ja. Jag blev förbluffad över beteendet.
Men jag kanske förväntar mig för mycket av människor

Stoltz
2015-02-06, 14:13
Vet inte om du missade det att jag bad om att ignorera det där inlägget då jag skrev det helt i chocktillstånd efter videon.

Men : tycker du man ska få välja fritt vilket omklädningsrum man ska gå till på gym och badhus?
Om inte; vad ska det baseras på och varför får man inte välja själv?

Nope, missade det. Men det är ju ändå inte den enda gången du diskuterat "riktiga män" och "riktiga kvinnor".

Jag förstår inte vad din frågeställning handlar om, är den jämförbar med det jag frågade menar du? För i så fall tror jag att jag fick mitt svar på i alla fall första frågan ändå.

Sniggel
2015-02-06, 14:14
Det här är egentligen till moderatorer;
Hur kommer det sig att det är fritt fram att promota vissa människors högre värde baserat på kön, men inte utifrån plats eller färg? Ni är snabba på att låsa trådar som inte ens har hunnit handla om ett riksdagsparti men det här går alldeles utmärkt? Med tanke på att Tolkia redan har svarat efter att Filmjölk skrev så har det ju inte direkt bara varit ett inlägg som man har missat. Eller klarar ni inte av att tänka själva utan enbart väntar på att någon anmäler? *facepalm* Hyckleriet smakar rätt illa.

Till försvar angående det ena så är kolozzeum inte ett forum för att diskutera politik så en viss förståelse kan jag ha för när folk tar upp vissa politiska frågor om och om igen. Även om trådarna är väldigt intressanta.

Den andra poängen är nog mest för att det inte är så vanligt att folk anmäler när en mans värde nedvärderas. Man kan kanske förvänta sig mer av en moderator förstås.

Sniggel
2015-02-06, 14:20
:D Men ni har ju faktiskt ett högre värde och ett större utrymme att vara douchiga. Eller är det bara jag?

Finns många exempel på det:

BHJxIwvFIGY

*rolleyes*

Fordon
2015-02-06, 14:56
Till försvar angående det ena så är kolozzeum inte ett forum för att diskutera politik så en viss förståelse kan jag ha för när folk tar upp vissa politiska frågor om och om igen. Även om trådarna är väldigt intressanta.

Den andra poängen är nog mest för att det inte är så vanligt att folk anmäler när en mans värde nedvärderas. Man kan kanske förvänta sig mer av en moderator förstås.

Fast kolozzeum är väl ingen arena där vi ska göra skillnad på människor och människor. Så ifall det inte ska vara som flashback kanske man bör vara konsekvent.

Sniggel
2015-02-06, 16:35
Fast kolozzeum är väl ingen arena där vi ska göra skillnad på människor och människor. Så ifall det inte ska vara som flashback kanske man bör vara konsekvent.

Jag håller med. Pekade mest på att folk ofta har överseende med dåligt beteende om det kommer från en kvinna. Jag pekar ut en iakttagelse, jag berättigar inte beteendet. Jag uppskattar att du försöker vara konsekvent och säga åt andra att också vara det.

mangemani
2015-02-06, 17:21
Inte en chans att jag slår tillbaka (även om jag vill) om allt filmas. Filmas det har jag ju guldläge för anmälan. Skadestånd till mig och straff till gm. Betydligt softare i längden än att få ut aggression för stunden.

Menar du finkan för henne eller honom om hon anmäler?

vet inte faktiskt om jag skulle tänka på samma sätt om det hela filmades.
får jag ett slag oprovocerat mot mig så blir nog inte min första tanke att jag ska försöka sätta dit personen med hjälp utav filmen.
men jag vet inte, har aldrig varit i den situationen och jag hoppas att jag aldrig hamnar i den heller.

finkan för honom såklart, för troligtvis så är det ju tjejen som blir offret då tragiskt nog ett slag mot en attackerande tjej tycks väga 1000 gånger mer än flera slag från den attackerande tjejen.

Sniggel
2015-02-06, 18:16
En bra fråga, "how can she slap?"

V4akMaeZ0-k

Ja varför kan hon och varför kan han inte?

Derbel McDillet
2015-02-06, 18:30
En bra fråga, "how can she slap?"

V4akMaeZ0-k

Ja varför kan hon och varför kan han inte?

Antar att hon är en kontinuerlig del i den där showen och ska bete sig typ så (minus att vara fysisk men jag har ingen aning). Retardsen som hoppar in är väl typ produktionen eller folk som jobbar med den där showen och har koppling till henne men inget till stackaren som är "gäst" i showen. Därför hoppar de honom för att försvara sin äckliga lilla prinsessa och leka hjältar.

Vidrigt är det. Grabbgänget borde åka dit för grov misshandel. Hon borde åka dit för ringa misshandel och han borde klara sig helt.

Krutpaket
2015-02-06, 18:40
Ska vi ha total jämlikhet som är på tapeten nu så ska antingen ingen få slå nån eller så får bägge könen slå varandra. Annars har vi ju ett ojämlikt samhälle.

Jag är för alternativ 1, dvs. att ingen ska slå.

Derbel McDillet
2015-02-06, 18:50
Ska vi ha total jämlikhet som är på tapeten nu så ska antingen ingen få slå nån eller så får bägge könen slå varandra. Annars har vi ju ett ojämlikt samhälle.

Jag är för alternativ 1, dvs. att ingen ska slå.

Ingen får slå någon annan, det är lagstadgat sen länge men grattis till att du hakat på.

Krutpaket
2015-02-06, 18:54
Ingen får slå någon annan, det är lagstadgat sen länge men grattis till att du hakat på.

haha, du är rolig du. Självklart är det lagstadgat. Har inte sagt nått annat heller. Jag säger att ingen ska få slå någon. Men om det plötsligt ska anses "ok" för ena parten bör det vara "ok" för andra parten också. Jag personligen tycker självklart inte det är ok, precis som lagen säger (vilket de flesta vet får man ju hoppas och inte bara vi som studerat juridik).

Men kul inlägg. Tack för välkomnandet ;)

jenni
2015-02-06, 19:11
Ingen får slå någon annan, det är lagstadgat sen länge men grattis till att du hakat på.

Som du förstår så fungerar det ju fortfarande inte i praktiken

Jokester
2015-02-06, 19:50
Som du förstår så fungerar det ju fortfarande inte i praktiken

+1
Ska väl inte förespråka lagbrott här, men i vissa fall tycker jag verkligen att det är befogat att använda våld. Som redan nämnts, om någon gör något mot din familj, fru etc så finns det inte en chans att iaf jag står där och käkar spott.
Dör hellre stående än lever på knäna sa mel i braveheart, och för mig finns det vissa situationer således där lagen är helt ointressant.

Henchman
2015-02-06, 23:51
:D Men ni har ju faktiskt ett högre värde och ett större utrymme att vara douchiga. Eller är det bara jag?

Kanske handlar mest om det verbala då? Och egenligen kan ju båda könen vara så. Bara det att en kille lättare får en mer eller mindre välförtjänt smäll.

Nu är jag egentligen inte alls intresserad i någon fast moral kring det för det är ju en diskussion utan slut med ständiga nya fall som ska tas hänsyn till.

Liksom om Lasse ger sin fru en kraftig klapp på kinden för att fru Lisa varit otrogen med Lasses bästa vän. Och Lisa och Lasses bäste vän gör en polisanmälan och yrkar på att Lasse skadat sin fru. Men Lisa skadade ju Lasse!!! Och hans kompis då, han var roten till allt ont. Herregud och tänk fortsättningen på det här då.

Ville egentligen bara påminna er om att den moral som finns är ert egna sätt att hantera situationer. Man lär sig inget av moral genom att läsa/höra om dramatiska händelser då lär man sig mest att välja sida.

svenbanan
2015-02-07, 01:08
+1
Ska väl inte förespråka lagbrott här, men i vissa fall tycker jag verkligen att det är befogat att använda våld. Som redan nämnts, om någon gör något mot din familj, fru etc så finns det inte en chans att iaf jag står där och käkar spott.
Dör hellre stående än lever på knäna sa mel i braveheart, och för mig finns det vissa situationer således där lagen är helt ointressant.

Det var innan han misshandlade sin fruga va? :angel:

Sniggel
2015-02-07, 18:50
Antar att hon är en kontinuerlig del i den där showen och ska bete sig typ så (minus att vara fysisk men jag har ingen aning). Retardsen som hoppar in är väl typ produktionen eller folk som jobbar med den där showen och har koppling till henne men inget till stackaren som är "gäst" i showen. Därför hoppar de honom för att försvara sin äckliga lilla prinsessa och leka hjältar.

Vidrigt är det. Grabbgänget borde åka dit för grov misshandel. Hon borde åka dit för ringa misshandel och han borde klara sig helt.

För att förtydliga så tycker jag inte hon är så himla skyldig i situationen. Som jag uppfattat det så är hennes beteende en del av showen. Det är örfilen som dök upp "av misstag" (tror jag!) och det kan jag ha viss förståelse för. Killens reaktion är väl förväntad men det är som du säger, retardsen som hoppar upp som äcklar mig.

Det och att jag aldrig sett feminister jobba för att få bort såna sociala normer (det är ok att slå en kille, men inte en tjej). Ännu mer intressant blir det då Indien ses som mindre jämlikt än t ex Sverige. Då med syfte på att kvinnor är "ännu mer förtryckta" där borta. Men den här graden av "försvara kvinnor mot allt ont" ser man inte i Sverige. Där har ju Indien isåfall "kommit längre" när det gäller att se kvinnor som människor (see what I did there?).

Hoppas det framgår när jag är seriös och när jag använder sarkasm. Annars får jag väl förtydliga.

Derbel McDillet
2015-02-07, 19:45
Men den här graden av "försvara kvinnor mot allt ont" ser man inte i Sverige.


Kan ändå tänka mig att du på random klubb i Sverige skulle kunna se nåt liknande ifall en tjej örfilar en kille och får en örfil tillbaka. Nog många idioter som skiter i bakgrund och bara vill leka "hjältar".

Sniggel
2015-02-07, 19:55
Kan ändå tänka mig att du på random klubb i Sverige skulle kunna se nåt liknande ifall en tjej örfilar en kille och får en örfil tillbaka. Nog många idioter som skiter i bakgrund och bara vill leka "hjältar".

Ok. Men då har vi adderat droger i mixen också förstås. Men jo. Där är det nog möjligt med liknande okritiskt white knightande.

Latissimus Dorsi
2015-02-07, 19:56
Kan ändå tänka mig att du på random klubb i Sverige skulle kunna se nåt liknande ifall en tjej örfilar en kille och får en örfil tillbaka. Nog många idioter som skiter i bakgrund och bara vill leka "hjältar".

Jag stod utanför toaletterna på en nattklubb och väntade när två tjejer random kommer fram och ena börjar prata med mig, hade öronproppar och kände mig inte särskilt social så jag svarade inte alls varav plötsligt den ena tjejen som var en fet jävla kossa smäller till mig i axeln. Jag stirrade bara henne argt i ögonen, vet inte riktigt vad hon såg kanske eld eller något men hon sa högt att ''fan vad du är tråkig'' och drog iväg sin kompis.

Sniggel
2015-02-07, 19:58
Jag stod utanför toaletterna på en nattklubb och väntade när två tjejer random kommer fram och ena börjar prata med mig, hade öronproppar och kände mig inte särskilt social så jag svarade inte alls varav plötsligt den ena tjejen som var en fet jävla kossa smäller till mig i axeln. Jag stirrade bara henne argt i ögonen, vet inte riktigt vad hon såg kanske eld eller något men hon sa högt att ''fan vad du är tråkig'' och drog iväg sin kompis.

Låter som en typisk utekvällsupplevelse :d

jenni
2015-02-07, 20:04
Jag stod utanför toaletterna på en nattklubb och väntade när två tjejer random kommer fram och ena börjar prata med mig, hade öronproppar och kände mig inte särskilt social så jag svarade inte alls varav plötsligt den ena tjejen som var en fet jävla kossa smäller till mig i axeln. Jag stirrade bara henne argt i ögonen, vet inte riktigt vad hon såg kanske eld eller något men hon sa högt att ''fan vad du är tråkig'' och drog iväg sin kompis.

Det var väl bra gjort av dig

Latissimus Dorsi
2015-02-07, 20:06
Låter som en typisk utekvällsupplevelse :d
:D
Det var väl bra gjort av dig
Kan jag tycka, hade det varit en man hade det nog blivit en situation av det. Men om smockan suttit i ansiktet hade hon minst fått en tillbaka :)

jenni
2015-02-07, 20:13
:D

Kan jag tycka, hade det varit en man hade det nog blivit en situation av det. Men om smockan suttit i ansiktet hade hon minst fått en tillbaka :)

Men Latissimius! Precis när man berömt dig så säger du nått sånt :(

Jokester
2015-02-07, 20:25
Jag stod utanför toaletterna på en nattklubb och väntade när två tjejer random kommer fram och ena börjar prata med mig, hade öronproppar och kände mig inte särskilt social så jag svarade inte alls varav plötsligt den ena tjejen som var en fet jävla kossa smäller till mig i axeln. Jag stirrade bara henne argt i ögonen, vet inte riktigt vad hon såg kanske eld eller något men hon sa högt att ''fan vad du är tråkig'' och drog iväg sin kompis.

Haha. Det verkar vara rätt vanligt det där, jag fick en örfil av en random tjej på en nattklubb när jag kalla henne hra, hade jag fått en oförtjänt som i ditt fall hade jag nog ilsknat till, dock bara genom ord om det bara var på axeln.

Olegh
2015-02-07, 20:29
Var längesedan jag skrev i den här tråden, så det har blivit dags att kliva in med en onliner som stinker av vishet och förtjänar en /thread:

Som medmänniska har man en skyldighet att undvika våldseskalering så långt som det bara går.


Det täcker in den här tråden och mycket mer därtill.

svenbanan
2015-02-07, 20:49
Var längesedan jag skrev i den här tråden, så det har blivit dags att kliva in med en onliner som stinker av vishet och förtjänar en /thread:

Som medmänniska har man en skyldighet att undvika våldseskalering så långt som det bara går.


Det täcker in den här tråden och mycket mer därtill.

Helt klart värt att låsa tråden med dessa visdomsord.

Derbel McDillet
2015-02-07, 23:17
Haha. Det verkar vara rätt vanligt det där, jag fick en örfil av en random tjej på en nattklubb när jag kalla henne hra, hade jag fått en oförtjänt som i ditt fall hade jag nog ilsknat till, dock bara genom ord om det bara var på axeln.

Eeh, varför kallade du henne för det?