handdator

Visa fullständig version : Mark med böjd rygg?


Zakath
2004-04-01, 21:52
Jag såg hur strongmans gjorde sina marklyft, och allihop hade en väldigt böjd rygg när de lyfte. Speciellt de sista marklyften.

Är det verkligen så farligt som vissa säger? På vissa verkar det ju som att man kommer dö direkt eller något om man har lite böjd rygg, sen ser man på strongmans... Hade själv lite böjd rygg sista repen förra passet för att orka!

Kan någon förklara hur det VERKLIGEN är?

Arne Persson
2004-04-01, 21:55
Originally posted by Zakath
Jag såg hur strongmans gjorde sina marklyft, och allihop hade en väldigt böjd rygg när de lyfte. Speciellt de sista marklyften.

Är det verkligen så farligt som vissa säger? På vissa verkar det ju som att man kommer dö direkt eller något om man har lite böjd rygg, sen ser man på strongmans... Hade själv lite böjd rygg sista repen förra passet för att orka!

Kan någon förklara hur det VERKLIGEN är?

Faran pga av att disken snedbelastas (pressas i hop i dess främre del=kan medföra skada) är mer än uppenbar vid tunga lydt med böjdrygg.

RobbeliRobban
2004-04-02, 07:29
Hur det "verkligen" är, kan jag inte förklara, men ryggen är inte rolig att skada, så sträva efter att ha en bra hållning när du kör mark. Det är rätt frestande att bara toklyfta med alla medel tillåtna, men undvik det.

edit: ignorera min post och kolla på Arnes svar

Styrkebyggare
2004-04-02, 08:29
Däremot kan man ju (så länge ryggraden hålls rak) fälla ryggen. Många inbillar sig att man måste köra med ryggen lodrät och fastnar sedan vid knäna varefter de måste böja ryggen och räta lite på benen för att klara rörelsen - särskilt knökigt blir det när det börjar bli tungt.

Munter
2004-04-02, 08:34
Tänkte just säga det... att göra ett tungt lyft med fin form på ryggen går inte. Inte för mig i alla fall. Dock aldrig skadat ryggen med marklyft, gäller bara att man låser nedre delen så att man inte krummar där.

pTr
2004-04-02, 09:36
var till naprapat igår pga skada av just marklyft, han sa åt mig att helt ta bort marklyft ur mitt schema och ersätta med andra övningar istället, pga att det blir för stor belastning på den understa disken. Han sa att de fick in många som krashat ryggen med just den övningen...

jag hade då rak rygg iaf, körde på relativt lätta vikter också:/

Chris
2004-04-02, 13:17
Är det bara de understa diskarna som man skadar i marklyft?
Om man håller en rak rygg där nere, men lite mer krokig uppe vid skuldrorna typ, spelar det någon roll då?

Åse Columbus
2004-04-02, 13:29
man ska alltid fixera skulderbladen innan lyftet......

Jax
2004-04-02, 13:54
Originally posted by Styrkebyggare
Däremot kan man ju (så länge ryggraden hålls rak) fälla ryggen. Många inbillar sig att man måste köra med ryggen lodrät och fastnar sedan vid knäna varefter de måste böja ryggen och räta lite på benen för att klara rörelsen - särskilt knökigt blir det när det börjar bli tungt.
Jobbigt att köra raka marklyft utan att fälla ryggen

Kallingen
2004-04-02, 14:21
Jag kör marklyft i perioder, alltså kanske 3-4 veckors perioder, och byter då ut övningen till en mer skonsam övning.

Chris
2004-04-02, 16:25
Originally posted by Åse Columbus
man ska alltid fixera skulderbladen innan lyftet......

Tack för tipset, ska prova det nästa gång!

ante
2004-04-02, 16:58
Originally posted by Zakath
Jag såg hur strongmans gjorde sina marklyft, och allihop hade en väldigt böjd rygg när de lyfte. Speciellt de sista marklyften.



Många strongman killar kör väll med markdräkt om jag inte har fel!?

Kan man ha ett sämre utförande (krumma ryggen) med dräkt utan att skada sig?

Zakath
2004-04-02, 18:29
En grundlig genomgång av marklyft "A la Allan" i Best of Kolozzeum skulle vara väldigt uppskattat! Just den övningen är det stora frågetecknet...

Styrkebyggare
2004-04-02, 19:35
Originally posted by Jax

Jobbigt att köra raka marklyft utan att fälla ryggen


Självklart - men nu pratade vi vanliga marklyft. De som kör raka mark är oftast inga nybörjare, och behärskar i regel tekniken för vanliga mark väl.

Johnny
2004-04-02, 20:46
Marklyft ger en ordentlig kompression på diskarna, som det redan sagts här.

Även om man fäller ryggen så kommer de sammanpressande krafterna att öka ordendligt, det handlar om biomekanik och hävstänger. Samma sak gäller om man låsre ryggen.

Visst blir det bättre med ett korrekt utförande, men det är stora krafter det handlar om för de nedersta kotorna.

Sen tror jag iaf, att det är många som inte skadar sig av marklyft. Men jag är rädd att det är en skada som inte syns direkt, utan man fortsätter att nöta och nöta på anulus fibrerna (de som omsluter själva kärnan i disken) och till slut så orkar dom inte längre, och då kommer skadan. Risken är att det kan ske trots ett bra utförande.

Observera att det här är inget jag vet, utan mina egna okvalificerade gissningar.

//Johnny

Pressarn
2004-04-02, 21:46
Med risk för att låta "omanlig": kan man ersätta marklyft med någon annan övning?

Styrkebyggare
2004-04-02, 22:11
Originally posted by Pressarn
Med risk för att låta "omanlig": kan man ersätta marklyft med någon annan övning?


Om inte annat så kan man variera med andra "fria" benövningar (knäböj etc) som stärker kroppen. Marklyft skall inte köras för ofta - MAX en gång i veckan enligt mitt sätt att se på saken. Jag har kört svintunga mark i tio år och aldrig känt något i ryggen, men så har jag också 10-14 dagar mellan markpassen.

Toker
2004-04-02, 23:02
styrkebyggare:
har du några tips på hur man ökar styrkan i mark relativt fort ?

tänkte passa på att fråga en till grej, bältet hur högt ska man igentligen ha de för att få bäst stöd, ser många på mitt gym som har de typ över naveln.

men ja tycker de känns bäst om jag sätter bältet precis ovanför knölarna på sidan vid låret eller hur man ska förklara ?

vad är rätt ?

Styrkebyggare
2004-04-03, 15:15
Originally posted by Toker
styrkebyggare:
har du några tips på hur man ökar styrkan i mark relativt fort ?

Kör pyramider - typ 8(lätt)-5-3-2-2-3-5 (maxa bara ibland då det bygger betydligt bättre styrka att köra 2-3 reps med 90+% av maxvikten).

Kör gärna några femmor "extended", dvs ställ dig på två eleiko gummiplattor eller motsvarande. Var nog med att hålla ryggen rak (hög blick och god svank) i denna övning.

"Halva" mark rekommenderar jag INTE på grund av att det sällan behövs samt bara belastar diskarna extremt mycket.

tänkte passa på att fråga en till grej, bältet hur högt ska man igentligen ha de för att få bäst stöd, ser många på mitt gym som har de typ över naveln.

men ja tycker de känns bäst om jag sätter bältet precis ovanför knölarna på sidan vid låret eller hur man ska förklara ?

vad är rätt ?

Det är väldigt individuellt vad som passar bäst, så du får prova dig fram (det skall ju stöjda där man helst böjer sig). Generellt så kan jag säga att det är bättre att sätta bältet lite för högt än för lågt pga av att det blir bättre buktryck och att de flesta behöver stödet där.

Editerar lite..

Styrkebyggare
2004-04-03, 15:16
Ahh editfunktionen ja...:)

henke100
2004-04-03, 15:28
När vi nu är inne på marklyft så tänkte jag fråga hur ni gör, sätter ner vikterna i golvet efter varje rep eller vänder ni innan dess. Jag sätter som regel ner dom varje gång eftersom jag upplever att jag kan göra ett striktare lyft så. Åtminstone när det börjar bli tungt i sista seten.

För övrig är nog marklyft den sista övningen jag skulle välja bort ur mitt program. Är man ute efter rejäl "helkroppsstyrka" så ska dom med... :bpump:

Henke.

Grisen
2004-04-03, 16:09
Fortsätter med marklyftfrågor.. Hur nära smalbenen ska man lyfta stången? För mig tar stången i smalbenen, det kan inte vara rätt? Och vad är tyngre, att lyfta stången nära smalbenen eller några centimeter ifrån?

ivandrago
2004-04-03, 16:38
Originally posted by henke100
När vi nu är inne på marklyft så tänkte jag fråga hur ni gör, sätter ner vikterna i golvet efter varje rep eller vänder ni innan dess. Jag sätter som regel ner dom varje gång eftersom jag upplever att jag kan göra ett striktare lyft så. Åtminstone när det börjar bli tungt i sista seten.


Folk gör olika. Jag sätter ner stången mellan varje rep, dels för att hålla bra form i varje lyft, dels för att inte ödsla för mycket energi på att bromsa.


Originally posted by Grisen
Fortsätter med marklyftfrågor.. Hur nära smalbenen ska man lyfta stången? För mig tar stången i smalbenen, det kan inte vara rätt? Och vad är tyngre, att lyfta stången nära smalbenen eller några centimeter ifrån?

Stången ska vara så nära kroppen som möjligt om du vill få maximal styrka i lyftet. Långbyxor rekommenderas under marklyft :D

Styrkebyggare
2004-04-03, 16:43
Håller med Ivandrago. Tycker dock att det är viktigt att ha kvar spänning i kroppen hela tiden. Rycket som blir vid start från avslappnat läge kan lätt orsaka oönskad ryggböjning när man börjar bli trött

Zakath
2004-04-03, 16:52
Jag brukar sätta ner eller bara kort nudda marken med vikterna på stången. Sen drar jag liksom stången utefter benen, har alldeles för långa ben, får såna där märken på låren som man brukar få på smalbenen på grund av att låren är i vägen...

shirunai
2004-04-04, 14:15
zakath: samma här :)

Johan86
2006-01-13, 11:09
man ska alltid fixera skulderbladen innan lyftet......

lite gammal tråd kanske.men hur fixerar man skulderbladen vid mark?

pragmatist
2006-01-13, 11:21
När vi nu är inne på marklyft så tänkte jag fråga hur ni gör, sätter ner vikterna i golvet efter varje rep eller vänder ni innan dess. Jag sätter som regel ner dom varje gång eftersom jag upplever att jag kan göra ett striktare lyft så. Åtminstone när det börjar bli tungt i sista seten.

Du är på rätt spår. På engelska heter övningen deadlift, d.v.s. vikten ska vara "död" på marken när lyftet inleds. Att studsa eller gunga i bottenläget gör övningen lättare i bottenläget eftersom man utnyttjar momentet och elasticiteten i musklerna.

BigForre
2006-01-13, 17:58
När vi nu är inne på marklyft så tänkte jag fråga hur ni gör, sätter ner vikterna i golvet efter varje rep eller vänder ni innan dess. Jag sätter som regel ner dom varje gång eftersom jag upplever att jag kan göra ett striktare lyft så. Åtminstone när det börjar bli tungt i sista seten.

För övrig är nog marklyft den sista övningen jag skulle välja bort ur mitt program. Är man ute efter rejäl "helkroppsstyrka" så ska dom med... :bpump:

Henke.

När det börjar bli tyngre lyft (typ 6 rep och under) brukar jag näst intill köra täta singlar.

wintzell
2006-01-13, 18:24
Man blir ju helt livrädd för marklyft av att läsa den här tråden. Kanske borde skita i övningen...?

Yes
2006-01-13, 18:35
Ja, man får ju intrycket av att det när som helst kan smälla till i ryggen och sen får man vara glad om man kan gå igen.

emmzan
2006-01-13, 19:38
var till naprapat igår pga skada av just marklyft, han sa åt mig att helt ta bort marklyft ur mitt schema och ersätta med andra övningar istället, pga att det blir för stor belastning på den understa disken. Han sa att de fick in många som krashat ryggen med just den övningen...

jag hade då rak rygg iaf, körde på relativt lätta vikter också:/


Naprapater (liksom chiropraktorer etc) har väldigt skilda åsikter om vad som är nyttigt för kroppen eller inte. En chiropraktor sa åt mig att jag i princip fick skylla mig själv om jag körde marklyft när jag hade ont i ryggen (bäckenet låg snett), medan naprapaten tycker att jag ska köra marklyft (tunga sådana) och ffa långa raka mark med stopp i bottenläget, för att bygga upp stabiliteten i ryggen. Självklart beror det förstås också mycket på vilken skada/vilket problem man har.

emmzan
2006-01-13, 19:39
Ja, man får ju intrycket av att det när som helst kan smälla till i ryggen och sen får man vara glad om man kan gå igen.

Aaah, var lite positiv nu :)

petersson
2006-01-13, 19:50
Naprapater (liksom chiropraktorer etc) har väldigt skilda åsikter om vad som är nyttigt för kroppen eller inte. En chiropraktor sa åt mig att jag i princip fick skylla mig själv om jag körde marklyft när jag hade ont i ryggen (bäckenet låg snett), medan naprapaten tycker att jag ska köra marklyft (tunga sådana) och ffa långa raka mark med stopp i bottenläget, för att bygga upp stabiliteten i ryggen. Självklart beror det förstås också mycket på vilken skada/vilket problem man har.

Hur blev du av med problemet med bäckenet? Löste det sig av sig självt genom träningen eller fick du stretcha? Eller har du fortfarande problemet kvar? :)

emmzan
2006-01-13, 22:22
Hur blev du av med problemet med bäckenet? Löste det sig av sig självt genom träningen eller fick du stretcha? Eller har du fortfarande problemet kvar? :)

Problemet kvarstår men i betydligt mindre grad. Har lytt naprapatens råd och bara behövt 2 "större" behandlingar under de senaste 2-3 åren samt några kortare tillfällen då nappisen bara rättat till bäckenet lite. Problemet berodde sannolikt på att jag var (och är dock i mindre grad nu) överrörlig i ryggen och det tillät musklerna att dra bäckenet snett. Stretching totalförbjudet.

Johan86
2006-01-13, 22:44
jag har precis börjat köra marklyft.var livrädd för det i början.men jag litar 100% på både styrkelyftarna som instruerat mig och min naprapat

Finsky
2010-10-10, 21:31
Styrkelyftarna är ju väldigt bra med att hålla just ländryggen rak, men däremot rundar de thorax delen, i princip omöjligt att hålla tillbaka axlarna vid tunga lyft.

Styrkebyggare - "Håller med Ivandrago. Tycker dock att det är viktigt att ha kvar spänning i kroppen hela tiden. Rycket som blir vid start från avslappnat läge kan lätt orsaka oönskad ryggböjning när man börjar bli trött"

Håller med dig att rycket ger problem för ryggen, och exakt därför ska man inte göra det. Lägg ner vikten ordentligt och börja om, speciellt vid tunga lyft vill man inte "rycka" upp vikten, lyft upp den "döda" vikten först, börja lyft lite så att stången böjs utan att vikterna åker upp(död vikt), sen börjar du lyfta ordentligt.
Märks vid tyngre lyft.

Crocker
2010-10-10, 21:38
Styrkelyftarna är ju väldigt bra med att hålla just ländryggen rak, men däremot rundar de thorax delen, i princip omöjligt att hålla tillbaka axlarna vid tunga lyft.

Styrkebyggare - "Håller med Ivandrago. Tycker dock att det är viktigt att ha kvar spänning i kroppen hela tiden. Rycket som blir vid start från avslappnat läge kan lätt orsaka oönskad ryggböjning när man börjar bli trött"

Håller med dig att rycket ger problem för ryggen, och exakt därför ska man inte göra det. Lägg ner vikten ordentligt och börja om, speciellt vid tunga lyft vill man inte "rycka" upp vikten, lyft upp den "döda" vikten först, börja lyft lite så att stången böjs utan att vikterna åker upp(död vikt), sen börjar du lyfta ordentligt.
Märks vid tyngre lyft.
Du tycker inte tråden var gammal?

Finsky
2010-10-10, 21:41
Jo det var den visst ser jag nu :)

Sökte på ett ord inom forumet och läste igenom tråden i nyfikenhet, kollade inte hur gammal den var. sry

Brainlund
2010-10-11, 05:55
Du tycker inte tråden var gammal?

Ofta gnälls det över att man inte använder sökfunktionen.......när man väl gör det kommer man ändå inte undan ;)