handdator

Visa fullständig version : Knäböj ryggen böjer sig


ayer
2015-01-27, 20:12
Hej, Jag har kikat lite på youtube och såg en video om hur man körde djupa knäböj vilket jag har tänkt gå över till nu, istället för att köra 90 grader eller vad det nu är annars..

precis börjat träna (igen) efter års missbruk och dåligt leverne...och är inne i månad 2 i min träning...

Skulle vilja ha hjälp av er som kan, Jag ser i spegeln nu att när jag går djupt ner på knäböjjen alltså hela vägen, så böjer sig ryggen(svanken) när man når botten med rumpan, och detta görs ju UTAN vikter....så vad är felet eller är det meningen??

Är väl ganska "unfit" allmänt... tar mycket låga vikter och försöker mest komma igång, och vet hur bra knäböj är som övning vill verkligen få till den nu så fort som möjligt... uppskattar hjälp kring detta !!

Klarar dock göra knäböjjs och har kört dem förut men däremot inte hela vägen ner med arslet

Kantorn
2015-01-27, 20:17
Du bör kolla på filmen nedan som berör detta.
Mitt råd är att inte använda ett djup där detta uppstår, många, inklusive mig själv, har fått en buktande disk av detta.

0fN3NhZ5Ifc

BengtBurk
2015-01-28, 01:21
Ett vanligt problem som kan bero på många olika saker så som rörlighet, styrka och teknik.

Blir din så kallade butt wink lika påtaglig oavsett teknik? Jag tänker främst på bredden du har mellan fötterna.

ayer
2015-01-28, 20:20
Ett vanligt problem som kan bero på många olika saker så som rörlighet, styrka och teknik.

Blir din så kallade butt wink lika påtaglig oavsett teknik? Jag tänker främst på bredden du har mellan fötterna.

Jag testade ju utan vikter what so ever... och jag tycks se mig själv vika i nedre delen av ryggen när jag uppnåt "90graders" vinkeln... lite oroväckande?

Detta är alltså utan några vikter alls... vad kan det isåfall bero på att den viks? jag är väldigt lång om det har betydelse, 1.96m

F Ultra
2015-01-28, 22:26
Händer samma sak om du håller händerna rakt fram för att kompensera tyngdpunkten?

Typ så här alltså:
http://www.nerdfitness.com/wp-content/uploads/2014/02/squatsequence.jpg

Kantorn
2015-01-28, 22:28
Detta är alltså utan några vikter alls... vad kan det isåfall bero på att den viks?

Det säger han i filmen ovan om du kollar på den.

BengtBurk
2015-01-28, 22:38
Jag testade ju utan vikter what so ever... och jag tycks se mig själv vika i nedre delen av ryggen när jag uppnåt "90graders" vinkeln... lite oroväckande?

Detta är alltså utan några vikter alls... vad kan det isåfall bero på att den viks? jag är väldigt lång om det har betydelse, 1.96m

Det kan vara svårt/tungt att undvika buttwink trots att man knäböjer utan vikt. Testa om du kan komma ner utan att tilta bäckenet genom att försöka hålla emot ordentligt. En början kan vara att försöka lära sig kontrollera sitt bäcken.

F Ultra
2015-01-29, 20:54
Missade helt att det var i svanken som du böjde :smash: så du kan helt bortse från mitt tidigare inlägg.

När du befinner dig i bottenläget, kan du minska på buttwinken genom att svanka för kung och fosterland?

Sen finns det ju ganska många som nuförtiden anser att just buttwink inte är ett direkt problem såvida man inte redan har kass rygg. En (broscience) tanke ang det är att eftersom ryggen inte böjs pga belastningen utan pga rörligheten och att kraften som ligger på diskarna i ländryggen då blir lika stor oavsett om man böjer med vikt eller ej.