handdator

Visa fullständig version : Vad är kolozzeums själ?


Jorgen
2015-01-27, 19:55
Ja, som rubriken lyder den flummiga frågan.

Just det, trots att tråden ligger i allmänt så är det inga tramsiga svar som efterfrågas.

Sheogorath
2015-01-27, 20:00
"Accepterar ingen tjurskit"

Hackenschmidt
2015-01-27, 20:03
Denna film med King Grub och några forum-medlemmar får illustrera:
pQ0HFU8JYLw

Menigar
2015-01-27, 20:07
+1 Hackenschmidt
Tror inte det är möjligt att summera kolozzeum på något bättre sätt.

Sheogorath
2015-01-27, 20:09
Så är det.

Lillgrabben
2015-01-27, 20:12
Jörgens fråga är seriös, besvara den med seriösa svar eller inte!!

jenni
2015-01-27, 20:17
Förut tyckte jag kolo var inspiration och motivation, nu förtiden inte så mycket av det tyvärr

Oxe
2015-01-27, 20:23
För mig så är det Lasse, P 4 L gänget osv vissa tonsättande medlemmar/moderatorer och sammanhållning som var ... känner dock att det inte är lite mattat sen några år tillbaks

Olegh
2015-01-27, 20:23
Körsbärsplockning

Sheogorath
2015-01-27, 20:24
Körsbärsplockning

Fast det där är människor i allmänhet, inte bara Kolo. ;)

Nordenator
2015-01-27, 20:25
Bredden. Jag tror inte det är många ställen där man kan diskutera så pass många olika ämnen på så pass hög nivå. Visst att familjeliv har fler medlemmar, men om man testat läsa något där eller på flashback så inser man att vi har det rätt bra på kolo.

Sheogorath
2015-01-27, 20:31
Hoppas vi kan behålla själen när Kolo köpts upp av MM Sports.

*tittar upp från kristallkulan*

Illustrerade mannen
2015-01-27, 20:33
Variationen, bredden och kunskapen! Visst bör man filtrera bort en del dynga, men oftast ventileras klokskap!
Själen är med andra ord (för mig) "kunskapsrikedomen".

PureWhey
2015-01-27, 20:35
Seriöshet, man skall vara seriös.

Sheogorath
2015-01-27, 20:36
Mitt seriösaste svar nu när folk gett lite olika alternativ är nog ändå "bredden". Man lär sig skitmycket på Kolo som inte har med kost och träning att göra. Man läser ju nyheterna här innan det ens hamnat på tidningarnas hemsida.

Shqypnia
2015-01-27, 20:44
Kunskap och inspiration måste ändå vara själen. Man lär sig så mycket samtidigt som Kolo är full av inspiration.

The_RobRoy
2015-01-27, 20:44
En relativt liten klick människor som delar med sig av sin kunskap inom vilt skilda ämnen, det största ämnet är givetvis, träning/kost/hälsa men i Allmänt diskuteras sedan allt mellan himmel och jord. Det finns inget annat forum som håller så hög nivå på diskussionen, en nyckel till detta bör ju vara att det modereras så väl. Släng sen in en klick med individer som mestadels skapar roliga trådar och delar med sig av väldigt mycket humor så har man vad jag uppskattar i alla fall.

Allmänt delen är så mycket trevligare, roligare och mer lärorikt än att läsa på t.ex. Aftonbladets hemsida eller liknande och man känner sig minst lika uppdaterad om världen, senaste skojigheterna eller något allvarligt politiskt.

Skulle säga att de vi har och tacka är ett par hundra individer (som i många fall byts ut med åren, medans vissa få består *host* KingGrub *host*) + duktiga moderatorer - och Mr Fairing såklart för servern.

R Scarpa27
2015-01-27, 20:53
många olika intressen, trådar & folk.
kul med mycket blandat... det är en stor själ här på kollo mycket av allt från a-ö.

Latissimus Dorsi
2015-01-27, 21:00
King Grub

Andy.da.wohoo
2015-01-27, 21:04
Dess medlemmar, såklart. Att det finns alla typer av folk som samlas på Kolozzeum som bidrar på olika sätt. En del bidrar med tränings- och kostlära och andra bidrar när Beppe 14 år gör en tråd i maj och ska bli "biff till sommaren" och vill ha tips. Andra bidrar med lite mindre seriöshet i Allmänt-delen men i det stora hela finns det folk till allt, på Kolozzeum. Inom träning såväl som livet i övrigt.

Blaine
2015-01-27, 21:05
Många nämner Kolozzeums bredd och som en källa för kunskap och inspiration, men samtidigt är Kolozzeum hårt modererad från den minsta opassande åsikt, felsägning eller missförstånd. Många tankar går därom miste i flödet, varför endast den goda andan återstår och agerar som vacker fasad. Men det är de flesta långvariga medlemmar medvetna om och accepterar, men det får inte glömmas utan är värt att nämnas på nytt.

Med denna acceptans så medföljer en trygghet och det är den många vilar på och tycker om. Det är den tryggheten som är Kolozzeums själ, för man vet vad man får och inte får. Ovissheten i andra forum inger inte samma trygghet, och kunskapen visar sig inte lika tydligt som den gör här, även om den finns där också.

I denna Kolozzeums själ ingår givetvis en inre kärna av erfarna figurer, men som kontrast finns yttre lager av lika intressanta individer som gör att den inre kärnan lyses upp. Alla behövs, och själen består således inte av ett element, utan flera faktorer som tillsammans utgör helheten. Detta får heller inte glömmas bort, så att i all hast nämna King Grub som själen är visserligen rimligt men utan åhörare är han och hela forumet värdelös.

Olle MM
2015-01-27, 21:15
Hoppas vi kan behålla själen när Kolo köpts upp av MM Sports.


Kolozzeum kommer drivas som en helt separerad verksamhet med eget orgnummer och ansvariga.

Den stora frågan är väl vad önskar ni som forumdeltagare förändring på för att göra forumet bättre..

Och vad önskar ni verkligen inte att ändra på som redan är perfekt!

Andy.da.wohoo
2015-01-27, 21:17
Hoppas vi kan behålla själen när Kolo köpts upp av MM Sports.

*tittar upp från kristallkulan*

Har jag missat något? Eller trollar du?

filmjölk
2015-01-27, 21:19
"Källa på det?"

jenni
2015-01-27, 21:27
"Källa på det?"

Haha! Fullträff där :)

Gober
2015-01-27, 21:30
Har jag missat något? Eller trollar du?

Olle har svarat ovan, detta var dock nytt för mig. Där ser man :cool:

Tricce
2015-01-27, 21:34
Klyscha men vi precis alla medlemmar! Det är vi som är själen.

mangemani
2015-01-27, 21:36
"oavsett vad du/någon säger/tycker, så är det så"

The_RobRoy
2015-01-27, 21:37
Kolozzeum kommer drivas som en helt separerad verksamhet med eget orgnummer och ansvariga.

Den stora frågan är väl vad önskar ni som forumdeltagare förändring på för att göra forumet bättre..

Och vad önskar ni verkligen inte att ändra på som redan är perfekt!

What?!?

mini
2015-01-27, 21:54
Jag tror att man ska vara försiktig med att försöka laga något som inte är trasigt. Kollo är lite av en egen organism som har växt fram och formats av användarna. Jag tänker på vad som hände Body när man toppstyrde en förändring.

jenni
2015-01-27, 21:58
What?!?

Betyder det nu att det nu endast är mm sports som får länkas ist?

Mental
2015-01-27, 22:04
Kolozzeum kommer drivas som en helt separerad verksamhet med eget orgnummer och ansvariga.

Den stora frågan är väl vad önskar ni som forumdeltagare förändring på för att göra forumet bättre..

Och vad önskar ni verkligen inte att ändra på som redan är perfekt!

Detta stämmer, därav orginalfrågan, innan vi lägger om rodret behöver vi veta varåt skutan skall hän.

Vad är forumets själ, vad behöver vara kvar och vad kan förändras för att fortfarande vara kolozzeum?

F Ultra
2015-01-27, 22:08
Detta stämmer, därav orginalfrågan, innan vi lägger om rodret behöver vi veta varåt skutan skall hän.

Vad är forumets själ, vad behöver vara kvar och vad kan förändras för att fortfarande vara kolozzeum?

Så forumet måste ändras, bara för att, på något vis?

Får lite vibbar från gamla HEX (Helsingforsbörsen) som hade som enda målsättning att släppa en ny version av sitt handelssystem var 6:e månad.

Mental
2015-01-27, 22:15
Så forumet måste ändras, bara för att, på något vis?


Nä, inte bara för att. Men förändringar KAN komma att göras med ny ledning så klart, då är det ju bra att ha koll på vad medlemmarna anser utgör kolozzeum, så man inte petar sönder något vitalt. Målsättningen för alla är väl att ha ett så bra och välfungerande forum som möjligt?

R Scarpa27
2015-01-27, 22:20
det hoppar väl inte av några admins?
bara nuvarande admins här är ju en stor del av kollo också...

mini
2015-01-27, 22:20
Nä, inte bara för att. Men förändringar KAN komma att göras med ny ledning så klart, då är det ju bra att ha koll på vad medlemmarna anser utgör kolozzeum, så man inte petar sönder något vitalt. Målsättningen för alla är väl att ha ett så bra och välfungerande forum som möjligt?

Inte säkert. Medlemmarna och ägaren har sannolikt inte samma målsättning. Jag får en dålig känsla av detta, att MM manglar ut sin marknadsföring överallt och överröstar allt och alla och att den sista utposten Kollo blir samma gegga. Hoppas jag får fel.

Shqypnia
2015-01-27, 22:23
MM Sports har billigt protein pulver men det är ett ganska uselt företag. De speglar inte alls professionalism. Hur många har t.ex. besökt butiken i Malmö..
Det var kul så länge det vara.

Mental
2015-01-27, 22:26
det hoppar väl inte av några admins?
bara nuvarande admins här är ju en stor del av kollo också...

Det kommer nog röras i den grytan med, Lasse (GUD) har vart en stooor del av kolozzeum, med ny kapten kommer det nog att ändras en del i besättningen.

Mental
2015-01-27, 22:27
Inte säkert. Medlemmarna och ägaren har sannolikt inte samma målsättning. Jag får en dålig känsla av detta, att MM manglar ut sin marknadsföring överallt och överröstar allt och alla och att den sista utposten Kollo blir samma gegga. Hoppas jag får fel.

Den som lever får se, det är ju dumt att ta ut något i förskott. Vi får ge Olle en chans och se var vi landar.

Mental
2015-01-27, 22:28
Men, åter till ämnet, tråden handlar om vad som utgör kolozzeum. Skippa resten så slipper vi rensa en massa inlägg.

Olle MM
2015-01-27, 22:41
MM Sports har billigt protein pulver men det är ett ganska uselt företag. De speglar inte alls professionalism. Hur många har t.ex. besökt butiken i Malmö..
Det var kul så länge det vara.

Butiken i malmö går riktigt bra och är omtyckt av kunderna, finns ingen stad i sverige med mer butiker per invånare sen går det inte att göra alla nöjda i den konkuransen.

King Grub
2015-01-27, 22:41
det hoppar väl inte av några admins?
bara nuvarande admins här är ju en stor del av kollo också...

Jag är kvar tills vidare. Blir det förändringar som jag inte gillar är jag dock puts väck. Och då lämnar jag antagligen forumet helt.

Jag är 100% omutbar och ändrar mig inte till något märkesberoende.

Men än har jag inga åsikter om positiva eller negativa effekter av det här, utan det får tiden utvisa.

DammA
2015-01-27, 22:42
Ryggdunkning

XXXL
2015-01-27, 22:44
Kan vi inte få en tråd där vi diskuterar allt som har med det här att göra nånstans där vi öppet och fritt kan få fråga och prata om det utan att gå offtopic i just den här tråden?

King Grub
2015-01-27, 22:45
Det står dig fritt att starta en.

Mental
2015-01-27, 22:45
Kan vi inte få en tråd där vi diskuterar allt som har med det här att göra nånstans där vi öppet och fritt kan få fråga och prata om det utan att gå offtopic i just den här tråden?

Starta en?
Håll er till reglerna bara.

XXXL
2015-01-27, 22:48
Starta en?
Håll er till reglerna bara.

Vart får jag göra den, här i allmänt eller i forum info?

Mental
2015-01-27, 22:48
Vart får jag göra den, här i allmänt eller i forum info?
I allmänt.

Mental
2015-01-27, 22:57
Kom igen nu, jag är less på att radera inlägg. Håll er till topic.

XXXL
2015-01-27, 22:59
Har en tråd uppe nu för alla som vill gå offtopic/allmänt prata om ägarbytet.

4623
2015-01-27, 23:00
Jag tror att man ska vara försiktig med att försöka laga något som inte är trasigt. Kollo är lite av en egen organism som har växt fram och formats av användarna. Jag tänker på vad som hände Body när man toppstyrde en förändring.

Håller med om detta. Att peta i det tror jag är dömt att misslyckas. Kollos själ är, att det är just kollo. Jag har hängt på många forum genom åren. De flesta har dött ut. Ofta på grund av just förändringar.

Jag är kvar tills vidare. Blir det förändringar som jag inte gillar är jag dock puts väck. Och då lämnar jag antagligen forumet helt.

Jag är 100% omutbar och ändrar mig inte till något märkesberoende.

Men än har jag inga åsikter om positiva eller negativa effekter av det här, utan det får tiden utvisa.

Hoppas du hinner få 66666 inlägg iaf.:cool:

bubbe
2015-01-27, 23:08
Själ vet jag inte, men innehållet är modererat bra och många vettiga medlemmar med en gedigen kunskapsbank gör det hela till mindre trams och mer inriktat på seriös information vid frågor och svar. Man går in mindre ibland och kommer tillbaka igen för det är något man är van vid. Allmänt är väl ungefär som allmänt är, beror ju på vilka människor som hänger på forumet frekvent.

Aristokrat
2015-01-27, 23:21
Kvalitetsinformation och vetenskap kombinerat med en vänlig och hjälpsam attityd till alla; nybörjare som erfarna, gamla som unga. En bra samlingspunkt för alla intresserade av kost och träning helt enkelt.

new
2015-01-27, 23:22
Kvalitetsinformation och vetenskap kombinerat med en vänlig och hjälpsam attityd till alla; nybörjare som erfarna, gamla som unga. En bra samlingspunkt för alla intresserade av kost och träning helt enkelt.

Kunde inte ha sagt det bättre! *hug*

Exdiaq
2015-01-27, 23:30
Utan allmänt-forum lär jag gå från sporadisk användare till icke-användare i alla fall. Annars spelar förändringar inte så stor roll för min del.

svenbanan
2015-01-28, 00:17
Jag är här främst pga intressanta diskussioner rörande träning. Jag tycker det är guld värt att det presenteras en massa nya forskningsrön i intressanta ämnen. Tycker MM kan köpa nån slags licens så Grub kan klistra in hela fullängdarna också... ;) Kombinationen av forskningsresultaten och att det finns en massa kunnigt folk som dels kan tyda dessa på vettiga sätt (och förklara hur man kan tolka och använda forskningen), och att det finns folk med en massa "hands on" erfarenheter som kan sätta in den forskningen i en kontext är det jag gillar mest. Dessutom är det trevligt att det är så stort spann på vilken typ av frågor man kan få svar på. Allt från superenkla nybörjarfrågor till avancerade grejer för halvproffs.

Vad som händer med shoppen och de sponsrade tjejernas träningsbloggar bryr jag mig i alla fall inte om. Detta tittar jag aldrig i.

Diomedea exulans
2015-01-28, 00:26
Får jag komma med en följdfråga: Hur långt får svaret vara?

Skulle kunna skriva en essä om detta, men får känslan att det inte är vad som efterfrågas.

Tolkia
2015-01-28, 00:29
Får jag komma med en följdfråga: Hur långt får svaret vara?
Lagom långt?

cero
2015-01-28, 00:31
Ja, som rubriken lyder den flummiga frågan.

Just det, trots att tråden ligger i allmänt så är det inga tramsiga svar som efterfrågas.

"Källa på det?"

Seriöst svar. Koloiter är analytiska och diskuterar gärna olika saker för att komma fram till något bra. Intellektuell ödmjukhet hittar man inte på många ställen på internet.

Klein
2015-01-28, 00:32
Det enda som jag tycker varit dåligt på kolo är när bredden på forumet minskats för att göra plats för reklam för shoppen. Det är visuellt störande och leder till en massa felklick. Jag jobbar mycket med affiliate marketing och om ni vill göra reklam för shoppen så lägg en banner ovanför alla forumsektioner men jävlas inte med marginalerna. Användarvänlighet och integritet är nyckeln till ett bra forum.

Diomedea exulans
2015-01-28, 00:43
Kolozzeums själ stavas balans.

Forumet är lagom hårt modererat. Man får prata om nästan allt, men inte kränka någon. Moderatorerna är aktiva nog för att inte troll ska få härja eller dubbla trådar existera länge.

Det är även lagom stort. Här finns inte så många underforum så man går vilse, men ej heller så få att allt blir en enda röra. Här postas tillräckligt flitigt för att det nästan alltid ska finnas något intressant att läsa när man klickar på "Nya inlägg"; man kan lämna forumet en dag utan att vara rädd för att alla intressanta trådar har drunknat i mängden, men man måste heller inte vänta en vecka mellan inloggningarna för att få lite ny aktivitet.

Här finns en balans mellan höger- och vänsterpolitiker, hardcorefeminister och Pick-Up Artists, ateister och kristna, kontakt-pump-n´-tryck-ligan och SL-maffian. Liberaler såväl som kommunister får komma till tals, elitidrottare frotterar med människor som aldrig tränar, och dyslektiker får ofta skriva i samma tråd som stavningspoliser utan att bli rättade.

På kollo är det högt i tak om man känner för att tramsa, men här finns även plats för den som vill disktutera något seriöst. De mest kontroversiella tankar mottages oftast utan fördomar, men får ändå kritik grundad i jordnära och folkhemsförankade värderingar.

Allting är balanserat, helt enkelt.

cero
2015-01-28, 00:49
Kolozzeums själ stavas balans.

Forumet är lagom hårt modererat. Man får prata om nästan allt, men inte kränka någon. Moderatorerna är aktiva nog för att inte troll ska få härja eller dubbla trådar existera länge.

Det är även lagom stort. Här finns inte så många underforum så man går vilse, men ej heller så få att allt blir en enda röra. Här postas tillräckligt flitigt för att det nästan alltid ska finnas något intressant att läsa när man klickar på "Nya inlägg"; man kan lämna forumet en dag utan att vara rädd för att alla intressanta trådar har drunknat i mängden, men man måste heller inte vänta en vecka mellan inloggningarna för att få lite ny aktivitet.

Här finns en balans mellan höger- och vänsterpolitiker, hardcorefeminister och Pick-Up Artists, ateister och kristna, kontakt-pump-n´-tryck-ligan och SL-maffian. Liberaler såväl som kommunister får komma till tals, elitidrottare frotterar med människor som aldrig tränar, och dyslektiker får ofta skriva i samma tråd som stavningspoliser utan att bli rättade.

På kollo är det högt i tak om man känner för att tramsa, men här finns även plats för den som vill disktutera något seriöst. De mest kontroversiella tankar mottages oftast utan fördomar, men får ändå kritik grundad i jordnära och folkhemsförankade värderingar.

Allting är balanserat, helt enkelt.

Inte illa.

Diomedea exulans
2015-01-28, 00:52
Inte illa.

Tack.

shadowfire
2015-01-28, 01:01
En del av kolos själ är att man vågar sig hit även när man är blyg, otränad, känner sig smal, fet, äcklig eller bara missanpassad. Ändå vågar man läsa lite här och ett, två, tre så vågar man skapa en tråd om sitt misslyckade jag - och får helt plötsligt pepp, boost och motivation från helt främmande personer. Personer som en vacker dag visar sig vara flera av ens absolut bästa vänner i verkliga livet.

Det jag ogillade med bodyforumet var att det blev väldigt snabbt elitistiskt och jag märkte på flera nybörjare som försökte posta där att de skrämdes och backade direkt när det ramlade in CBB/BF-atleter som ville sprida lite eget varumärke osv.

Det jag älskar med kolo är att kunna gå in och se "före och efter"-bilder och se en person lägga ut en bild på sig själv i +130 kg och sedan dunka upp kanske inte sin målvikt, men en bild på sig själv i 110 kg istället. Å man märker hur denne känner att på kolo är det OK, man kan få vara stolt över även sin egen lilla progress.

Samtidigt, så vill man inspireras av eliten, så är det bara två klick bort och vips ser man hur det är att vara en elitidrottare på riktigt. Styrkelyft, Classic BB, Triathlon eller löpning. Det finns galet många personer med sjukt imponerande prestationer här på kolo.

Det är kolos själ. En förmåga att blanda kön, åldrar, idrottsförmåga osv på ett och samma ställe och bara köra ihop allt med stavmixer + kvarg.

Sheogorath
2015-01-28, 06:47
*fäller en tår*

Så vackert, Dio och shadowfire! :cryout:

Pitepalt
2015-01-28, 09:47
Diomedea och Shadowfires inlägg prickar väldigt bra in på min bild av Kolo.

Bra skrivet :thumbup:

shok
2015-01-28, 10:01
Kan bara tala för mig. Är ny här på kolozzeum men har hängt här innan jag registrerade mig Pga shopen och all forskning som ofta kommer upp.

Det som jag gillar och fastna för är att de är en seriös kunskapsbank med glimten i ögat. Från löpare / hobby gymmare till riktiga atleter(BB, SL, TL, maratonlöppare osv) som delar alla möjliga tips. Jag är en kampsportare som var (läs: är) jätte kass när de gäller styrketräning. Men har fått PM hjälp av många sköna människor.

Jag gillar MMSPORT men snälla rör inte om för mycket och paja känslan här. För kolozzeum är ett av platserna som ändå är seriöst på internet.

Mvh V

Tapatalk

Arne Persson
2015-01-28, 10:06
Det finns ingen som helst anledning att börja rota och ändra i detta högst excellenta forum. Shopen är något helt annat som lever ett parallellet liv.

O_Wao
2015-01-28, 10:07
diomedea och shadowfires inlägg prickar väldigt bra in på min bild av kolo.

Bra skrivet :thumbup:

+1! Hela sättet jag tränar på har påverkats av Kolo, tror inte jag hade fortsatt annars. Inspiration, motivation och allmänt trams om man vill ha det.

Snubben
2015-01-28, 10:07
Räcker med att länka om "Forum" från MM sport till hit. All done. Se nu all good will som kommer trilla in, helt gratis. :thumbup:

Sedan när man är i farten kan man juh byta design på mm sport. Men det är en annan diskussion.

Minimjölk
2015-01-28, 10:13
Tycker Dio och Shadow förmedlade vad jag tror en majoritet känner för detta forum. Oerhört ovanligt att forum med specialintressen har en sådan balans och variation. Antingen blir det för elitistiskt eller överbefolkat av troll/spam.

Alla forum har sina husgudar men på Kolozzeum sker detta med glimten i ögat och med stor portion beundran och ödmjukhet. Många andra forum har husgudar som iofs besitter mycket information men kombinerar detta med en fruktansvärd attityd och nedlåtande ton. På Kolozzeum hjälps vi åt och accepterar alla oavsett bakgrund och tankar.

Ett exempel: jag är väldigt långt ifrån att sympatisera med SD och det är ironiskt att ett forum som befolkas med ca 50% SD-anhängare tilltalar mig så mycket och att jag aldrig känner mig kränkt eller malplacerad trots detta.

Jag tror att Kolozzeum som det är utformat idag gör att vi får ut väldigt mycket av de goda sidorna från varje medlem vilket ofta är motsatsen på många andra forum där folk tävlar i otrevlig attityd och penismäteri.

Sheogorath
2015-01-28, 10:23
Ett tecken på att MM Sports är helt fel ute skulle vara om Admin t.ex. börjar starta trådar om enskilda produkter som finns eller ska lanseras; man skapar underforum för enskilda kosttillskott, man börjar se fulmarknadsföring insmugit i diverse trådar etc. Börjar man med sån skit sticker jag.

Snubben
2015-01-28, 10:27
Ett tecken på att MM Sports är helt fel ute skulle vara om Admin t.ex. börjar starta trådar om enskilda produkter som finns eller ska lanseras; man skapar underforum för enskilda kosttillskott etc. Börjar man med sån skit sticker jag.

+1.

Inegt emot reklamen ute till höger eller mellan inläggen. Det funkar och man har nappat på några erbjudande där. Om det däremot blir minsta lilla som MM Sports egna forum .. *ryser*. :(

mikaelj
2015-01-28, 10:34
+1.

Inegt emot reklamen ute till höger eller mellan inläggen. Det funkar och man har nappat på några erbjudande där. Om det däremot blir minsta lilla som MM Sports egna forum .. *ryser*. :(

Det är ju dessutom helt uppenbart att deras forum är fel väg att gå sett till antalet inlägg och när senaste inlägget var.

hurril
2015-01-28, 10:38
Otroligt mycket hänger på trovärdigheten i informationen. Det betyder att i det ögonblick någon "sponsrad" person börjar kräkas om vad de köpt - förlåt: sponsrats med - och eller hur bra det är så försvinner grundvalen.

naudiz
2015-01-28, 10:53
MM Sports har billigt protein pulver men det är ett ganska uselt företag. De speglar inte alls professionalism. Hur många har t.ex. besökt butiken i Malmö..
Det var kul så länge det vara.

Jag handlar ofta i butiken i Malmö och de har alltid varit professionella och trevliga.

ARMSTARK
2015-01-28, 11:00
Jag tycker att Kolozzeum har haft bra förhållande mellan högt i tak och tillsägelse när det spårar ur. Vissa forum kan man inte säga halv sju utan att bli bannad, samtidigt som det finns forum där det är total anarki.

Stoltz
2015-01-28, 11:08
*fäller en tår*

Så vackert, Dio och shadowfire! :cryout:

Diomedea och Shadowfires inlägg prickar väldigt bra in på min bild av Kolo.

Bra skrivet :thumbup:

Kan bara hålla med.

Sen är detta ju en investering av MM, och med investering blir det ju att man måste generera något. Så att hitta en balans mellan marknadsföring och forumets själ blir ju utmaningen.
Lyckas man finns det nog mycket att tjäna. Misslyckas man och folk börjar lämna forumet är det pengar i slaskhinken.

L-Sami
2015-01-28, 11:14
Forumet har en fin vetenskaplig anda. Många trådar och inlägg om träning och kost har högkvalitet för att vara ett forum. Jag tycker det ska bibehållas så, träningsdelen är en seriös del och allmänt får vara som den är. Blir det fjompigt med kvacksalveri om kosttillskott så kommer den tappa sin fina kvalitet som har byggts upp under många år. Reklam och marknadsföring tycker jag är okej, ungefär som det är nu. Forumet är en databas för många och många har lärt sig mycket om kost och träning via det och det beror dels på folk som skriver här. Lämnar de, så finns inte Kolozzeum kvar längre.

MackeJuve
2015-01-28, 12:04
För mig är forumet en inspirationskälla, ett oändligt tidsfördriv samt en kunskapsbas. Man kanske kan sammanfatta det som "hjälpsamt". Tyvärr är väl även en del av själen missunnsamhet och dryghet, i vissa trådar vet man inte om man är på Kolozzeum eller det andra forumet som börjar på F.

PureWhey
2015-01-28, 12:07
Räcker med att länka om "Forum" från MM sport till hit. All done. Se nu all good will som kommer trilla in, helt gratis. :thumbup:

Sedan när man är i farten kan man juh byta design på mm sport. Men det är en annan diskussion.

Exakt det som kommer hända, pepper your angus.

TheOne1994
2015-01-28, 12:19
Jag handlar ofta i butiken i Malmö och de har alltid varit professionella och trevliga.

+1
så jvl trevliga !

Knatcharn
2015-01-28, 12:38
Kolozzeums själ stavas balans.



Det är kolos själ. En förmåga att blanda kön, åldrar, idrottsförmåga osv på ett och samma ställe och bara köra ihop allt med stavmixer + kvarg.

Otroligt mycket hänger på trovärdigheten i informationen.

+1 på dessa herrar.

En sak jag gillar med kolo är att folk kan diskutera saker på en (hyfsat) mogen nivå trots att de avskyr varandras åsikter eller tycker att någons resonemang är helt efterblivet.

Något att införa: En "+1"-knapp på inlägg samt en ikon man kan hålla över på varje inlägg för att se vilka som tryckt "+1". Det bäddar för ryggdunkning men kan fungera bra för att visa nybörjare vilka inlägg som antagligen är vettiga och inte.

4623
2015-01-28, 12:41
+1 på dessa herrar.

En sak jag gillar med kolo är att folk kan diskutera saker på en (hyfsat) mogen nivå trots att de avskyr varandras åsikter eller tycker att någons resonemang är helt efterblivet.

Något att införa: En "+1"-knapp på inlägg samt en ikon man kan hålla över på varje inlägg för att se vilka som tryckt "+1". Det bäddar för ryggdunkning men kan fungera bra för att visa nybörjare vilka inlägg som antagligen är vettiga och inte.

Detta är något konkret och bra. Skulle förmodligen även minska antalet struntinlägg.

Jokester
2015-01-28, 13:43
Fint skrivet av många.

Skulle jag sammanfatta kolozzeum med ett ord hade det varit knäböj.

Har du ont i huvudet? Knäböj
Vill du ha större biceps? Knäböj
Har din partner dumpat dig? Knäböj
Problem med ekonomin? Knäböj
Vad är meningen med livet? Knäböj

KlopFer
2015-01-28, 15:18
Medlemmarna helt klart. Moderatorerna styr i bakgrunden men känns ändå som rutinerade medlemmarna läxar upp och tar hand om nykomlingar.

Börjar det petas allt för mycket så dessa personer försvinner. Då kommer det bli fragbite eller flashback över hela forumet.

Keep it simple!

David Brent
2015-01-28, 19:43
Detta är något konkret och bra. Skulle förmodligen även minska antalet struntinlägg.

Nej, det brukar bara resultera i "smålustiga" inlägg i en jakt på likes.

Olegh
2015-01-28, 19:47
Nej, det brukar bara resultera i "smålustiga" inlägg i en jakt på likes.

+1

haha!

Jockefoten
2015-01-28, 20:17
Nej, det brukar bara resultera i "smålustiga" inlägg i en jakt på likes.

Lika bra att införa Karma-systemet direkt.

shok
2015-01-28, 20:17
Medlemmarna helt klart. Moderatorerna styr i bakgrunden men känns ändå som rutinerade medlemmarna läxar upp och tar hand om nykomlingar.

Börjar det petas allt för mycket så dessa personer försvinner. Då kommer det bli fragbite eller flashback över hela forumet.

Keep it simple!
Vad är det för sektmentalitet?

Tapatalk

4623
2015-01-28, 20:18
Nej, det brukar bara resultera i "smålustiga" inlägg i en jakt på likes.

Vad är skillnaden mot idag menar du? Ser hellre att du trycker på en knapp än att du skapar ett inlägg med "+1".

StarkaUlf
2015-01-28, 20:21
Jag hoppas att dom som jobbar med kolo's webshop får fortsätta. Mycket trevlig personal!

Fordon
2015-01-28, 20:25
Nej, det brukar bara resultera i "smålustiga" inlägg i en jakt på likes.

Nej, det fungerar riktigt bra. Och börjar folk skriva smålustiga inlägg så kommer alla tröttna på sådant efter smekmånaden och då blir det inga +1-likes ändå.

Diomedea exulans
2015-01-28, 20:33
Nej, det fungerar riktigt bra. Och börjar folk skriva smålustiga inlägg så kommer alla tröttna på sådant efter smekmånaden och då blir det inga +1-likes ändå.

+1, det verkar då funka bra på andra forum jag har sett.

Olegh
2015-01-28, 21:10
Jag föredrar iaf. inlägg med "+1" framför anonyma medhåll. Nackdelarna är kanske ganska små (polarisering, internetpoängsfiskande, holier-than-thou mentaliteter som föds och göds) men å andra sidan så finns det inte många fördelar heller. I synnerhet inte på ett välmodererat forum som kolo.

Du skriver ett inlägg för att du tycker att du har något vettigt att säga. That's it. Fixar man inte det så stävjas det bäst genom just moderering.

Fordon
2015-01-28, 21:14
Jag föredrar iaf. inlägg med "+1" framför anonyma medhåll. Nackdelarna är kanske ganska små (polarisering, internetpoängsfiskande, holier-than-thou mentaliteter som föds och göds) men å andra sidan så finns det inte många fördelar heller. I synnerhet inte på ett välmodererat forum som kolo.

Du skriver ett inlägg för att du tycker att du har något vettigt att säga. That's it. Fixar man inte det så stävjas det bäst genom just moderering.

Kan jag tolka detta som att du är lite av en bakåtsträvare, har svårt för förändring och tycker att man inte ska laga något som inte är trasigt? :naughty: (fast det är trasigt!!111) för det går alldeles utmärkt att fortsätta skriva plusett i skrift om man vill göra det.

svenbanan
2015-01-28, 21:27
Jag föredrar iaf. inlägg med "+1" framför anonyma medhåll. Nackdelarna är kanske ganska små (polarisering, internetpoängsfiskande, holier-than-thou mentaliteter som föds och göds) men å andra sidan så finns det inte många fördelar heller. I synnerhet inte på ett välmodererat forum som kolo.

Du skriver ett inlägg för att du tycker att du har något vettigt att säga. That's it. Fixar man inte det så stävjas det bäst genom just moderering.

Jag vill minnas att denna diskussion också har förts i "om kolo" tidigare, och att moderatorerna då hävdade att det var nåt med vilken version av vBulletin (det system som kolo är byggt av) som användes som gjorde att denna funktionalitet inte kunde användas. Förvisso borde det gå att uppdatera mjukvaran, och jag minns inte vad invändningarna mot detta var.

Hur som helst så var jag tidigare av uppfattningen att "gilla knapp" borde vara bra. Nu lutar det mer åt att jag tycker ungefär så som du skrivit ovan.

Kanske kunde det vara möjligt att köra nån liten del av forumet med "gillaknapp" som test. Funkar det dåligt så ta bort skiten. Funkar det bra så kanske implementera på hela kolo.

Diomedea exulans
2015-01-28, 21:32
Jag tycker det är bra om man kan få "rep points". Annars vet man ju inte vilken typ av inlägg som går hem hos folket, vilket kan leda till att man bara postar massa dynga år ut och år in. Med rep points så får man ju vägledning och kan förbättra sig själv.

Agitator
2015-01-28, 21:46
Jag tycker det är bra om man kan få "rep points". Annars vet man ju inte vilken typ av inlägg som går hem hos folket, vilket kan leda till att man bara postar massa dynga år ut och år in. Med rep points så får man ju vägledning och kan förbättra sig själv.

Det slutar med att väldigt många kränger på sig kråsskjortan och anser sig vara viktigare än andra.

Ungefär lite som post counts på andra forum. Här betyder inte ens postcounts så mycket med tanke på att det inte reggas några i allmänt. King Grub ligger ifs på 66k typ vill jag minnas :)

http://i.imgur.com/scn3TY8.gif

hnric
2015-01-30, 13:56
Av användare för användare. Mycket tack vare allt jobb admins lägger ner på att det skall vara trivsamt.

Största nackdelen är just kopplingen till kollo shoppen med påtvingad reklam samt förbud att posta länkar till andra ställen. Pinsamt dessutom när shoppen är 50% dyrare på mycket.

Diomedea exulans
2015-01-30, 14:01
Det slutar med att väldigt många kränger på sig kråsskjortan och anser sig vara viktigare än andra.

Ungefär lite som post counts på andra forum. Här betyder inte ens postcounts så mycket med tanke på att det inte reggas några i allmänt. King Grub ligger ifs på 66k typ vill jag minnas :)


Det är ett pris jag är villig att betala.

Ärligt talat så vill jag mest ha rep points för att jag vill ha svart på vitt hur fantastisk jag är. Jag nöjer mig inte med att någon skriver att jag är rolig en gång i kvartalet eller quotar mig och lägger till +1 eller en smiley då och då, eller att jag blir omnämnd tre gånger i de "vem tycker du om mest på forumet?"-trådar som dyker upp emellanåt.

Om det står "Rep points: 284" under min avatar så blir jag varje gång jag tittar dit påmind om att jag 284 gånger har påverkat människor i positiv riktning till den grad att de tycker det är värt att klicka på en knapp för att låta mig veta hur bra jag var. Det, om något, hade varit väldigt värdefullt för mig.

svenbanan
2015-01-30, 14:49
Det är ett pris jag är villig att betala.

Ärligt talat så vill jag mest ha rep points för att jag vill ha svart på vitt hur fantastisk jag är. Jag nöjer mig inte med att någon skriver att jag är rolig en gång i kvartalet eller quotar mig och lägger till +1 eller en smiley då och då, eller att jag blir omnämnd tre gånger i de "vem tycker du om mest på forumet?"-trådar som dyker upp emellanåt.

Om det står "Rep points: 284" under min avatar så blir jag varje gång jag tittar dit påmind om att jag 284 gånger har påverkat människor i positiv riktning till den grad att de tycker det är värt att klicka på en knapp för att låta mig veta hur bra jag var. Det, om något, hade varit väldigt värdefullt för mig.

Ska man även kunna få minuspoäng som dras från samma, eller finns det en egen räknare för minuspoäng?

Diomedea exulans
2015-01-30, 14:52
Ska man även kunna få minuspoäng som dras från samma, eller finns det en egen räknare för minuspoäng?

Nej, det är lite väl elakt. Ingen ska kunna ge någon minuspoäng.

Oxe
2015-01-30, 16:37
Klart det skall finnas en tumme nere också så att folk som är dumma i huvudet förstå det.

anvihl
2015-01-30, 16:51
klart det skall finnas en tumme nere också så att folk som är dumma i huvudet förstå det.

-1


;) :d

rooz
2015-01-30, 16:54
Nej, det är lite väl elakt. Ingen ska kunna ge någon minuspoäng, då hade jag haft för många.

Fix'd.

Klart man ska kunna ge minus, kanske främst i tränings & kost delen av forumet.

Diomedea exulans
2015-01-30, 16:58
Fix'd.

Klart man ska kunna ge minus, kanske främst i tränings & kost delen av forumet.

Bryr mig faktiskt inte så mycket för egen del. Jag tänker mer på osäkra, nya personer som kanske drar ett fumligt skämt i syfte att komma in i gemenskapen, eller ställer en "dum" fråga i träningsdelen, och genast blir påhoppad av gamarna.

Nej, fan, JAG löper väl ingen risk att hamna på minus. Förutom dig tycker väl nästan alla här om mig.

z_bumbi
2015-01-30, 17:02
Vi har redan haft ett poängsystem och det gör mest att det blir en popularitetstävling och/eller ett verktyg för troll.
Om man som nybörjare är osäker på ett svar man får så funkar det antagligen bra att söka och titta på tidigare trådar i 99,9% av fallen.

svenbanan
2015-01-30, 17:55
Om det nu ska finnas nån form av plus/minus tummar uppÅner så tycker jag helt klart det ska finnas en separat räknare för uppåttummar och en räknare för nedåttummar.

Det är ju skillnad på om man får 10 plustummar och tio minustummar jämfört med 1000 plus och 1000 minus. Men det syns ju inte om alla tummar bakas ihop och bara summan blir synlig...

Men jag är nog inte helt övertygad om att det ens är vettigt med några tummar alls....

Olle MM
2015-01-30, 20:40
Det enda som jag tycker varit dåligt på kolo är när bredden på forumet minskats för att göra plats för reklam för shoppen. Det är visuellt störande och leder till en massa felklick. Jag jobbar mycket med affiliate marketing och om ni vill göra reklam för shoppen så lägg en banner ovanför alla forumsektioner men jävlas inte med marginalerna. Användarvänlighet och integritet är nyckeln till ett bra forum.

Vi får titta och fundera lite, tack för tipsen!

Är inte bannerannonserna som kommer mitt i texterna mest irriterande.
Jag kände att kan man kanske kan undvika dem så blir väl upplevelsen bättre...

De kanske inte hade varit lika irriterande om de inte var i signal röd färg.

Olle MM
2015-01-30, 21:10
Jag är här främst pga intressanta diskussioner rörande träning. Jag tycker det är guld värt att det presenteras en massa nya forskningsrön i intressanta ämnen. Tycker MM kan köpa nån slags licens så Grub kan klistra in hela fullängdarna också... ;) Kombinationen av forskningsresultaten och att det finns en massa kunnigt folk som dels kan tyda dessa på vettiga sätt (och förklara hur man kan tolka och använda forskningen), och att det finns folk med en massa "hands on" erfarenheter som kan sätta in den forskningen i en kontext är det jag gillar mest. Dessutom är det trevligt att det är så stort spann på vilken typ av frågor man kan få svar på. Allt från superenkla nybörjarfrågor till avancerade grejer för halvproffs.

Vad som händer med shoppen och de sponsrade tjejernas träningsbloggar bryr jag mig i alla fall inte om. Detta tittar jag aldrig i.

Forskning och dialoger runt det är intressat och en mycket viktig del av forumet...

Frågan är om man kan publicera fullängdarna offentligt vi får kolla upp det

Olle MM
2015-01-30, 21:22
Jag handlar ofta i butiken i Malmö och de har alltid varit professionella och trevliga.

Robert som sköter MM butiken i malmö är mycket hjälpsam och duktig absolut en av de bästa butikscheferna vi har.

Det har dock varit mycket agression sedan vi öppnade speciellt ifrån en konkurent i malmö som på regelbunden basis tex säger att butiken går dåligt och snart lägger ner osv.
Som alltid kommer det ju folk som berättar dessa saker av och till.

Konkurens är positivt gör att kunderna får det även bättre även hos konkurenterna, det är nödvändigt för atr konsumenten skall få rätt pris..

Malmö har gått över förväntan och den kommer aldrig att lägga ner, ifrågasätt istället de som sprider lögner och hur långt de kan gå på olika sätt..

kebne
2015-01-30, 21:35
Jag tycker butiken i Stockholm är helt ok och personalen verkar OK. Om du behöver hjälp med social media marketing så är det min specialitet och stora intresse :)

Sent by kebne from kebne for your pleasure

Olle MM
2015-01-30, 21:50
Av användare för användare. Mycket tack vare allt jobb admins lägger ner på att det skall vara trivsamt.

Största nackdelen är just kopplingen till kollo shoppen med påtvingad reklam samt förbud att posta länkar till andra ställen. Pinsamt dessutom när shoppen är 50% dyrare på mycket.

Vi fixar priserna i shoppen, så de blir konkurensaktiga!

Kolozzeum har sedan några månader tillbaka tappat alla sina inkomster ifrån GOOGLE länkarna... Kolozzeum är numera svartlistat pågrund av att det har lättklädda personer på bilder
Som ni förstår så kommer vi inte att ta bort dessa bilder!

Ett träningsforum utan lättklädda personer fungerar ju inte!

Forumet är stort och ganska dyrt att driva, och är en förlust affär i nuläget.
Vi får väl hoppas att om priserna och utbudet blir vettiga i shoppen att vissa handlar! Och även att vi kan få in lite externa reklampengar..

Glöm inte att Kolozzeum är ett separat bolag och har sin egna själ...

4623
2015-01-30, 21:58
Har väl kanske inte så mycket med kolozzeums själ att göra. Men för att jag ska byta någon produkt så vill jag smaka på den först. Men verkar som att alla slutat med smakprov. Men det och ett konkurrenskraftigt pris är något som skulle kunna få mig att byta.

Vill ni säga vad forumet kostar att driva?

Olle MM
2015-01-30, 22:12
Har väl kanske inte så mycket med kolozzeums själ att göra. Men för att jag ska byta någon produkt så vill jag smaka på den först. Men verkar som att alla slutat med smakprov. Men det och ett konkurrenskraftigt pris är något som skulle kunna få mig att byta.

Vill ni säga vad forumet kostar att driva?

Forumet kostnad är svår att uppskatta, det beror ju på vad man gör och inte gör med det och vad som händer varken man vill det eller inte!

Helt klart är att Simon bidragit historiskt sätt men nu när han har fullt med annat arbeta så han hinner inte med att bidra längre med drift och uppdateringar.

Noterat med smakprover men det är inte alltid så lätt att fixa om man inte häller upp det i en vanlig zippåse.

4623
2015-01-30, 22:16
Forumet kostnad är svår att uppskatta, det beror ju på vad man gör och inte gör med det och vad som händer varken man vill det eller inte!

Helt klart är att Simon bidragit historiskt sätt men nu när han har fullt med annat arbeta så han hinner inte med att bidra längre med drift och uppdateringar.

Noterat med smakprover men det är inte alltid så lätt att fixa om man inte häller upp det i en vanlig zippåse.

Hur vet ni att det är en förlustaffär då? ;)

Jag är okej med zippåsar, men det kanske ni inte får skicka ut?

Tricce
2015-01-30, 22:18
Kolozzeum har sedan några månader tillbaka tappat alla sina inkomster ifrån GOOGLE länkarna... Kolozzeum är numera svartlistat pågrund av att det har lättklädda personer på bilder
Som ni förstår så kommer vi inte att ta bort dessa bilder!

Ett träningsforum utan lättklädda personer fungerar ju inte!



Det betyder ju att vi kan få tillbaka våran "Det var en gång en tråd" <3 <3
Om vi ändå inte får några pengar från google ;)

Ska jag ta fram champagne flaskan redan nu eller vänta lite tills ni lagt tillbaka tråden? ;)

Olle MM
2015-01-30, 23:00
Det betyder ju att vi kan få tillbaka våran "Det var en gång en tråd" <3 <3
Om vi ändå inte får några pengar från google ;)

Ska jag ta fram champagne flaskan redan nu eller vänta lite tills ni lagt tillbaka tråden? ;)

Vad är det för något?

StarkaUlf
2015-01-30, 23:03
Vad är det för något?

En tråd där det postades just bilder på lättklädda kvinnor, som kolozzeum var tvungen att stänga ner.

Anton Fräs
2015-01-30, 23:03
Vad är det för något?

Det var en tråd med lättkladda, vackra damer och som jag förstod det var det främst den som gjorde google upprörda.

Olegh
2015-01-30, 23:07
Fast jag har glömt bort vad tråden som den refererar till hette... *jorgen*

Tjuckot
2015-01-30, 23:10
Då lägger jag en röst på att alla admins/moderatorer får en godispåse med gottigott från nya ägarna. Utan tolkia, grubb mfl så är ju forumet ingenting och de gör ju ett jäkla fint jobb. Nu kanske de får regelbundna proteinleveranser från kolo, men jag tvivlar.

I övrigt är jag positiv till en ny ägare, hoppas på det bästa.

svenbanan
2015-01-31, 02:25
Forskning och dialoger runt det är intressat och en mycket viktig del av forumet...

Frågan är om man kan publicera fullängdarna offentligt vi får kolla upp det

Det vore ju grymt om det gick. Men för att ens kunna logga in och titta på dessa behövs ju en snordyr licens, som typ finns på berörda institutioner på universitet. Så att få lägga ut dem till almän beskådan lär nog inte låta sig göras.

LizaK
2015-01-31, 06:38
Kunskapsutbyte.
Gemenskap.
Information.
Inspiration.

Läser mest här. Lärt mig mycket genom åren (mycket tack vare King Grub, m.f.).

Figurenha
2015-01-31, 10:06
Det betyder ju att vi kan få tillbaka våran "Det var en gång en tråd" <3 <3
Om vi ändå inte får några pengar från google ;)

Ska jag ta fram champagne flaskan redan nu eller vänta lite tills ni lagt tillbaka tråden? ;)

Jag har min flaska redo att öppna, den tråden var ju guld! *cupid* ;)

HMS Laestander
2015-02-05, 01:44
Hoppas inte för mycket ändras med forumet generellt. Det är väldigt bra som det är nu, och jag föreslår väl att det som kan göras är att byta Kolo-reklamen mot just MM Sports reklam och sen ta små steg därifrån ifall man känner att det inte blir tillräckligt bra. Ändras forumet i sig för mycket går man back på det.

Ser bra ut estetiskt, även om det förra bytet i färgschema och utformning var något stickande i ögonen i början.

Exdiaq
2015-02-06, 12:31
Måste nog säga finkänsligheten och kvalitén på moderatorerna samt acceptansen för kunna diskutera det mesta förutsatt att det skedde sakligt och på rätt plats (d.v.s. inte spammade med X antal trådstarter). Höll man sig till reglerna och inte testade lyckan allt för mycket med tveksamma inlägg så gick det utmärkt att diskutera utan risk för varningar, ban eller skämtsamma/förlöjligande tilltag av moderatorer.

Om det blir ändring på det vet jag inte, men det var något jag började fundera över efter att en tråd som jag skapat för en tid sedan blev redigerad. Kanske är det en flera mods som retat sig länge på tråden och tycker att det räcker nu, kanske nya ägarbytet som "rensar upp", kanske mods som får mer handlingsutrymme med nya ägarbytet. Jag vet inte. Jag vet bara att något sådant förmodligen inte skulle inträffat för ett antal månader sedan. När liknande saker har inträffat har det varit för att TS trollat och/eller spammat under en längre tid. Jag, och andra aktiva i tråden, varken trollade eller spammade. Vi var väldigt sakliga för det mesta och höll det till rätt plats, läs: förpestade inte tillvaron för andra i andra trådar utan var man inte intresserad så slapp man läsa om åsikterna.

Det är inte hela världen, det är bara en tråd på ett nischat forum, men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad på det. Engångsföreteelse eller ej har jag ingen aning om. Kan väl bara vara något att ha i åtanke inför framtiden när det gäller vad för folk man vill ha på forumet: personer med okonventionella åsikter men som är sakliga, personer med okonventionella men som är osakliga eller ska det vara ett strömlinjeformat åsiktspaket som gäller. Jag skulle vilja placera mig själv i första kategorin och blir därför lite less på sådana här tilltag.

Det är väl ingen förlust för varken mig eller Kolo om jag slutar skriva/läsa helt och hållet. Är det ett medvetet tilltag av mods så är det var det är, men är det bara menat att vara lite skämtsamt och inte syftar till att försöka "rensa bort" folk så kan den/de modsen börja fundera över vad konsekvenserna kan bli över längre tid av att skämta/förlöjliga den kategorin som jag själv placerar mig i.

Food for thought.

agazza
2015-02-06, 12:33
måste nog säga finkänsligheten och kvalitén på moderatorerna samt acceptansen för kunna diskutera det mesta förutsatt att det skedde sakligt och på rätt plats (d.v.s. Inte spammade med x antal trådstarter). Höll man sig till reglerna och inte testade lyckan allt för mycket med tveksamma inlägg så gick det utmärkt att diskutera utan risk för varningar, ban eller skämtsamma/förlöjligande tilltag av moderatorer.

Om det blir ändring på det vet jag inte, men det var något jag började fundera över efter att en tråd som jag skapat för en tid sedan blev redigerad. Kanske är det en flera mods som retat sig länge på tråden och tycker att det räcker nu, kanske nya ägarbytet som "rensar upp", kanske mods som får mer handlingsutrymme med nya ägarbytet. Jag vet inte. Jag vet bara att något sådant förmodligen inte skulle inträffat för ett antal månader sedan. När liknande saker har inträffat har det varit för att ts trollat och/eller spammat under en längre tid. Jag, och andra aktiva i tråden, varken trollade eller spammade. Vi var väldigt sakliga för det mesta och höll det till rätt plats, läs: Förpestade inte tillvaron för andra i andra trådar utan var man inte intresserad så slapp man läsa om åsikterna.

Det är inte hela världen, det är bara en tråd på ett nischat forum, men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad på det. Engångsföreteelse eller ej har jag ingen aning om. Kan väl bara vara något att ha i åtanke inför framtiden när det gäller vad för folk man vill ha på forumet: Personer med okonventionella åsikter men som är sakliga, personer med okonventionella men som är osakliga eller ska det vara ett strömlinjeformat åsiktspaket som gäller. Jag skulle vilja placera mig själv i första kategorin och blir därför lite less på sådana här tilltag.

Det är väl ingen förlust för varken mig eller kolo om jag slutar skriva/läsa helt och hållet. är det ett medvetet tilltag av mods så är det var det är, men är det bara menat att vara lite skämtsamt och inte syftar till att försöka "rensa bort" folk så kan den/de modsen börja fundera över vad konsekvenserna kan bli över längre tid av att skämta/förlöjliga den kategorin som jag själv placerar mig i.

Food for thought.

+1

Andy.da.wohoo
2015-02-06, 12:42
Måste nog säga finkänsligheten och kvalitén på moderatorerna samt acceptansen för kunna diskutera det mesta förutsatt att det skedde sakligt och på rätt plats (d.v.s. inte spammade med X antal trådstarter). Höll man sig till reglerna och inte testade lyckan allt för mycket med tveksamma inlägg så gick det utmärkt att diskutera utan risk för varningar, ban eller skämtsamma/förlöjligande tilltag av moderatorer.

Om det blir ändring på det vet jag inte, men det var något jag började fundera över efter att en tråd som jag skapat för en tid sedan blev redigerad. Kanske är det en flera mods som retat sig länge på tråden och tycker att det räcker nu, kanske nya ägarbytet som "rensar upp", kanske mods som får mer handlingsutrymme med nya ägarbytet. Jag vet inte. Jag vet bara att något sådant förmodligen inte skulle inträffat för ett antal månader sedan. När liknande saker har inträffat har det varit för att TS trollat och/eller spammat under en längre tid. Jag, och andra aktiva i tråden, varken trollade eller spammade. Vi var väldigt sakliga för det mesta och höll det till rätt plats, läs: förpestade inte tillvaron för andra i andra trådar utan var man inte intresserad så slapp man läsa om åsikterna.

Det är inte hela världen, det är bara en tråd på ett nischat forum, men jag kan inte låta bli att bli lite irriterad på det. Engångsföreteelse eller ej har jag ingen aning om. Kan väl bara vara något att ha i åtanke inför framtiden när det gäller vad för folk man vill ha på forumet: personer med okonventionella åsikter men som är sakliga, personer med okonventionella men som är osakliga eller ska det vara ett strömlinjeformat åsiktspaket som gäller. Jag skulle vilja placera mig själv i första kategorin och blir därför lite less på sådana här tilltag.

Det är väl ingen förlust för varken mig eller Kolo om jag slutar skriva/läsa helt och hållet. Är det ett medvetet tilltag av mods så är det var det är, men är det bara menat att vara lite skämtsamt och inte syftar till att försöka "rensa bort" folk så kan den/de modsen börja fundera över vad konsekvenserna kan bli över längre tid av att skämta/förlöjliga den kategorin som jag själv placerar mig i.

Food for thought.

Kan absolut förstå att du upplever det på det viset även om min uppfattning är annorlunda. Jag har alltid uppfattat moderatorerna här som lite skämtsamma och tror att namnbytet hade kunnat göras såväl som för ett år sedan som idag. Huruvida lämpligt det är att sedan skriva sina reaktioner i tråden kan diskuteras, det har vi egentligen babblatråden till.

King Grub
2015-02-06, 12:42
Du får gärna berätta vilken tråd du menar, för jag har ingen aning och vi moderatorer har inte gemensamt utfört något sådant. För övrigt finns det inga "order" av förändringar av modererandet överhuvudtaget.

Tyrwing
2015-02-06, 12:47
Du får gärna berätta vilken tråd du menar, för jag har ingen aning och vi moderatorer har inte gemensamt utfört något sådant. För övrigt finns det inga "order" av förändringar av modererandet överhuvudtaget.

"Är katt stöld?" fd "Är skatt stöld?" antar jag att han menar. Hajade till jag med när jag såg det. Alla borde ha katt, bör man stjäla en? Nej, men köpa eller omhänderta en från kattboende går alltid.

King Grub
2015-02-06, 12:53
Ah, det hade jag inte lagt märke till. Det ser ut som ett individuellt initiativ. Och det tänker jag ändra tillbaka.

Exdiaq
2015-02-06, 13:12
Kan absolut förstå att du upplever det på det viset även om min uppfattning är annorlunda. Jag har alltid uppfattat moderatorerna här som lite skämtsamma och tror att namnbytet hade kunnat göras såväl som för ett år sedan som idag. Huruvida lämpligt det är att sedan skriva sina reaktioner i tråden kan diskuteras, det har vi egentligen babblatråden till.

Jag tror inte det, men det lär vi aldrig få veta. Moderatorerna brukar skämta med finess. Detta tyckte jag var ett undantag då det nog inte kan undgå någon som följer tråden att jag och andra som tycker ungefär samma som mig får ta rätt mycket skit för dessa åsikter. Sköts diskussionerna/debatterna på ett snyggt sätt kommer det där med finkänsligheten in. Är det lämpligt att skämta till det på den här nivån?

Jag har inget emot att det skämtas om ämnet förutsatt att det är skämt som är skarpsynta och genomtänkta där författaren förstår vad ämnet handlar om. Red Apple har stått för ett par sådana i tråden vill jag minnas och min reaktion på sådana skarpsynta skämt kan jag ta som en parameter för om jag börjar bli fanatisk eller inte. Så det uppskattas. Det som inte uppskattas är skämt syftade till att förlöjliga eller billiga skämt där skribenten bevisligen inte förstår vad som diskuteras.

Men, det är ordnat och KG har gett svar på tal så kan sätta punkt för detta nu.

Mental
2015-02-06, 13:38
Jag tror inte det, men det lär vi aldrig få veta. Moderatorerna brukar skämta med finess. Detta tyckte jag var ett undantag då det nog inte kan undgå någon som följer tråden att jag och andra som tycker ungefär samma som mig får ta rätt mycket skit för dessa åsikter. Sköts diskussionerna/debatterna på ett snyggt sätt kommer det där med finkänsligheten in. Är det lämpligt att skämta till det på den här nivån?

Jag har inget emot att det skämtas om ämnet förutsatt att det är skämt som är skarpsynta och genomtänkta där författaren förstår vad ämnet handlar om. Red Apple har stått för ett par sådana i tråden vill jag minnas och min reaktion på sådana skarpsynta skämt kan jag ta som en parameter för om jag börjar bli fanatisk eller inte. Så det uppskattas. Det som inte uppskattas är skämt syftade till att förlöjliga eller billiga skämt där skribenten bevisligen inte förstår vad som diskuteras.

Men, det är ordnat och KG har gett svar på tal så kan sätta punkt för detta nu.

Om ett ämne eller en åsikt är misshaglig så låses eller kastar tråden, så länge den är kvar är den kosher, så oroa sig icke! :)

4623
2015-02-06, 14:04
Riktigt löjligt tilltag av moderatorn som gjorde det i alla fall.

XXXL
2015-02-06, 14:55
Riktigt löjligt tilltag av moderatorn som gjorde det i alla fall.

Jag var uppe rätt sent och såg inget så det hände någon gång tidig morgon, snefylla?

Sniggel
2015-02-06, 15:29
Det enda som jag tycker varit dåligt på kolo är när bredden på forumet minskats för att göra plats för reklam för shoppen. Det är visuellt störande och leder till en massa felklick. Jag jobbar mycket med affiliate marketing och om ni vill göra reklam för shoppen så lägg en banner ovanför alla forumsektioner men jävlas inte med marginalerna. Användarvänlighet och integritet är nyckeln till ett bra forum.

Det här håller jag med om. Fan vad jag stört mig på detta!

4623
2015-02-06, 15:34
Jag var uppe rätt sent och såg inget så det hände någon gång tidig morgon, snefylla?

Det hände redan igår kväll.

Jag tycker kolozzeum borde ha en "bannade användare"-tråd. Där det skrivs vem som har blivit bannad och varför. Så slipper vi en massa inlägg och spekulationer om det.

Sniggel
2015-02-06, 16:00
Riktigt löjligt tilltag av moderatorn som gjorde det i alla fall.

Det var ett klumpigt skämt. Det håller jag med om. Lite roligt men samtidigt lite oprofessionellt.
Tror det räcker att påpeka det så den som stod för skämtet tar åt sig och tänker sig för i framtiden. Alla kan göra misstag, inklusive moderatorer. Förhoppningsvis så lär man sig nånting och går vidare.

Jense
2015-02-07, 14:17
För mig så är det Lasse, P 4 L gänget osv vissa tonsättande medlemmar/moderatorer och sammanhållning som var ... känner dock att det inte är lite mattat sen några år tillbaks

japp, håller med

Jorgen
2015-02-07, 14:50
japp, håller med

Det var bättre förr........


110043

Tolkia
2015-02-07, 15:43
Vad var egentligen historien bakom Jensefisken? Jag vet ju vem Jense var, men ... jamen, va?

Mental
2015-02-07, 16:08
Det hände redan igår kväll.

Jag tycker kolozzeum borde ha en "bannade användare"-tråd. Där det skrivs vem som har blivit bannad och varför. Så slipper vi en massa inlägg och spekulationer om det.

Eller så låter ni bli bara?

svenbanan
2015-02-07, 16:12
Eller så låter ni bli bara?

Transparens är rätt bra grejer annars...

Mental
2015-02-07, 16:14
Transparens är rätt bra grejer annars...
Nej.
Jag är ingen fan av lexbase heller. Folk gör fel ibland, och straffas för det. Avstängning räcker, de behöver inte hängas ut.

King Grub
2015-02-07, 16:15
Det hände redan igår kväll.

Jag tycker kolozzeum borde ha en "bannade användare"-tråd. Där det skrivs vem som har blivit bannad och varför. Så slipper vi en massa inlägg och spekulationer om det.

Men du har inte ett dugg att göra med andra medlemmars konton. Vi diskuterar inte detaljer som rör andra medlemmar med dig eller någon annan medlem. Ditt intresse av anledningarna till andra medlemmars avstängningar är fullständigt irrelevant.

Jorgen
2015-02-07, 16:23
Yes. Jag instämmer till fullo med mina moderatorkollegor (förvånande va?).

Tolkia
2015-02-07, 16:53
Den här diskussionen kommer ju upp varenda gång någon som folk lagt märke till blivit bannad. Och nä, tillfredsställande av obehörigas nyfikenhet är inte transparens den här gången heller. Det kategoriska imperativet handlar om hur man skall anpassa sitt eget handlande inte om hur andra skall anpassa sitt handlande till en själv.

XXXL
2015-02-07, 16:59
Jag skiter fullständigt i vad en person har sagt eller gjort, jag är bara intresserad av vad jag ska akta mig för att själv göra för att inte hamna i samma situation. Det är lite som att polisen bara vet om lagen, och sen handlar de därefter.

Säg bara vilken tråd personens inlägg var i som den blev bannad för så är jag nöjd, jag behöver inte ens veta vad som skrevs..

shadowfire
2015-02-07, 17:06
Jag skiter fullständigt i vad en person har sagt eller gjort, jag är bara intresserad av vad jag ska akta mig för att själv göra för att inte hamna i samma situation. Det är lite som att polisen bara vet om lagen, och sen handlar de därefter.

Säg bara vilken tråd personens inlägg var i som den blev bannad för så är jag nöjd, jag behöver inte ens veta vad som skrevs..

Hur svårt kan det vara, bete dig på ett sätt som gör att du inte får stryk på random buss/spårvagn/tunnelbana. Koloforumet har inte några som helst skumma förhållningsregler, kräver bara folkvett och att man är ödmjuk gentemot andra. Enda unika regeln har varit att inte länka till andra webshoppar med kosttillskott, vilket är rätt glasklart då forumet inte är ett fristående forum utan kopplat till ett varumärke och en webshop (man behöver inte vara einstein för att förstå att kolo är i grund o botten till för att få en shop att sälja mer, men som genom åren har blivit Sveriges kanske bästa träningsforum och som fått en blygsam kosttillskottsstämpel.

Jorgen
2015-02-07, 17:08
Jag skiter fullständigt i vad en person har sagt eller gjort, jag är bara intresserad av vad jag ska akta mig för att själv göra för att inte hamna i samma situation. Det är lite som att polisen bara vet om lagen, och sen handlar de därefter.

Säg bara vilken tråd personens inlägg var i som den blev bannad för så är jag nöjd, jag behöver inte ens veta vad som skrevs..

Faaaaast vi har ju regler på kolozzeum. Dom finns här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6018
Har du läst dom så kan du också lagen.

Och använder man sunt förnuft så klarar man sig väldigt långt, för att inte säga hela vägen. :)

Tolkia
2015-02-07, 17:12
Jag skiter fullständigt i vad en person har sagt eller gjort, jag är bara intresserad av vad jag ska akta mig för att själv göra för att inte hamna i samma situation. Det är lite som att polisen bara vet om lagen, och sen handlar de därefter.
Det där är ju i högsta grad ett konstruerat problem. För att undvika att bli bannad räcker det att läsa medlemsreglerna och att använda lite vanliga, sociala umgängesregler. Det som inte accepteras i normalt umgängesliv accepteras inte här heller. Med tanke på hur oerhört många som aldrig har några som helst problem med det här och hur få som har problem hela tiden så handlar detta med att "akta sig" nog mest om att inte ge efter för alla sina impulser att provocera eller leka rebell helt utan urskillning. Tänker du "hmm, den här posten kanske skulle kunna få mig bannad", eller bara "hmm, den här posten kanske är VÄL elak" - posta inte.

XXXL
2015-02-07, 17:15
Hur svårt kan det vara, bete dig på ett sätt som gör att du inte får stryk på random buss/spårvagn/tunnelbana. Koloforumet har inte några som helst skumma förhållningsregler, kräver bara folkvett och att man är ödmjuk gentemot andra.

Konstigt att du ska säga det för R Scarpa27 var precis det.

shadowfire
2015-02-07, 17:26
Konstigt att du ska säga det för R Scarpa27 var precis det.

Har ingen som helst aning om hur han/hon/hen har betett sig te.x i PM eller annat mot andra. Jag blir mer förundrad över hur du kan ha en skarp åsikt om en medlem? Antar att du vet vad o hur denne skrivit PM då?

Detta forum har haft medlemmar som både hotat och trakasserat via PM men som varit guldbarn i publika trådar. Säger inte att Scarpa faller in under detta, men av alla forum när det gäller träning, bilar, kampsport och vad jag nu är med i, så måste jag säga att kolos modstaff gör ett sjukt bra jobb.

Möjligen Tolkia som jag grinat lite med historiskt bara, men det har nog varit ömsesidigt. Jörgen är obstinat gubbstrutt men det är sådant man får leva med. :P

XXXL
2015-02-07, 17:27
Det där är ju i högsta grad ett konstruerat problem. För att undvika att bli bannad räcker det att läsa medlemsreglerna och att använda lite vanliga, sociala umgängesregler. Det som inte accepteras i normalt umgängesliv accepteras inte här heller. Med tanke på hur oerhört många som aldrig har några som helst problem med det här och hur få som har problem hela tiden så handlar detta med att "akta sig" nog mest om att inte ge efter för alla sina impulser att provocera eller leka rebell helt utan urskillning. Tänker du "hmm, den här posten kanske skulle kunna få mig bannad", eller bara "hmm, den här posten kanske är VÄL elak" - posta inte.

Ja det underlättar ju för er att skapa en stämning där folk hellre inte postar något än att posta något som kanske inte uppskattas, jag tycker det är jävligt starkt och bra jobbat av er att ha lyckats få till det. Och jag kan som sagt förstå varför ni inte skulle vilja ändra på det, för det är verkligen unikt på forum.

Ni har lyckats skapa ett Nordkorea där folk är nöjda och tillfreds med situationen, hatten av för det :)

shadowfire
2015-02-07, 17:31
Ja det underlättar ju för er att skapa en stämning där folk hellre inte postar något än att posta något som kanske inte uppskattas, jag tycker det är jävligt starkt och bra jobbat av er att ha lyckats få till det. Och jag kan som sagt förstå varför ni inte skulle vilja ändra på det, för det är verkligen unikt på forum.

Ni har lyckats skapa ett Nordkorea där folk är nöjda och tillfreds med situationen, hatten av för det :)

Detta är inte ett forum där man kan posta sin hyllning till nazityskland. Det fria internet [tm]. Vad yrar du i, vad för åsikter får man inte posta här, som inte är på t.ex. temat vad jag precis skrev?

Man får rentav gilla Axon här ju?

svenbanan
2015-02-07, 18:17
Jag förstår inte vad som skulle vara så hemskt med att moderatorer skriver i nån tråd på vilka grunder en användare blivit bannad. Jag ser inte heller hur detta är att "hänga ut" användaren ifråga. "X har blivit avstängd med hänvisning till regel Y"

Om det nu är så att detta leder till färre spekulationer så är det väl bra? Den typen av "konspirationsteorier" är inget jag uppskattar iaf.

Tolkia
2015-02-07, 18:19
Tycker du att dagstidningen borde ha en spalt där det tillkännagivs vilka i stan som blivit dömda för något? Typ "Person X har blivit dömd till dagsböter med hänvisning till lagen Y"?

jenni
2015-02-07, 18:24
Konstigt att du ska säga det för R Scarpa27 var precis det.

Vaaa? Är han bannad ?

jenni
2015-02-07, 18:27
"Är katt stöld?" fd "Är skatt stöld?" antar jag att han menar. Hajade till jag med när jag såg det. Alla borde ha katt, bör man stjäla en? Nej, men köpa eller omhänderta en från kattboende går alltid.

Haha, jag trodde det var fel på min ipad eller att jag såg fel:Virro

shadowfire
2015-02-07, 18:28
Jag förstår inte vad som skulle vara så hemskt med att moderatorer skriver i nån tråd på vilka grunder en användare blivit bannad. Jag ser inte heller hur detta är att "hänga ut" användaren ifråga. "X har blivit avstängd med hänvisning till regel Y"

Om det nu är så att detta leder till färre spekulationer så är det väl bra? Den typen av "konspirationsteorier" är inget jag uppskattar iaf.

den som är bannad har säkert en helt annan story o ge ändå, vilket denne säkert drar med sina övriga kolovänner.... detta är ett träningsforum, hur svårt kan det vara att bara förhålla sig till det och vara ödmjuk?

jenni
2015-02-07, 18:31
En fråga: man kunde ju kryssa i om man ville att ens avatar bild blir osynlig för gäster, och ändå kan icke inloggade se min avatar :(

svenbanan
2015-02-07, 18:36
Tycker du att dagstidningen borde ha en spalt där det tillkännagivs vilka i stan som blivit dömda för något? Typ "Person X har blivit dömd till dagsböter med hänvisning till lagen Y"?

Domstolsutslag är väl offentliga handlingar som man beställa från tingsrätten. Dvs man kan ta del av det ifall man är intresserad.

jenni
2015-02-07, 18:38
Domstolsutslag är väl offentliga handlingar som man beställa från tingsrätten. Dvs man kan ta del av det ifall man är intresserad.
+1

På ett sätt vore det ju bra om infon fanns att tillgå, för ibland kan det ju hända att någon blivit orättvist bedömd och bannad

Tolkia
2015-02-07, 18:39
Domstolsutslag är väl offentliga handlingar som man beställa från tingsrätten. Dvs man kan ta del av det ifall man är intresserad.
Det var iofs inte min fråga. Jag håller med dig om att det var ett dåligt exempel eftersom det faktiskt går att ta reda på vad utslaget blev i ett specifikt mål om man vet att målet funnits, men jag tror att du ändå förstår min poäng. Men det är nog inte så meningsfullt att du och jag diskuterar det här, eftersom vi verkar så väldigt långt ifrån varandra i frågan.

svenbanan
2015-02-07, 18:39
den som är bannad har säkert en helt annan story o ge ändå, vilket denne säkert drar med sina övriga kolovänner.... detta är ett träningsforum, hur svårt kan det vara att bara förhålla sig till det och vara ödmjuk?

Menar du att eftersom det är ett träningsforum så ska det bara diskuteras träning, och resten är off-limits? Då kan vi ju slakta hela denna forumdel där folk pratar om vad som helst.

Jorgen
2015-02-07, 19:02
ibland kan det ju hända att någon blivit orättvist bedömd och bannad

Då unbannar vi den personen.

Jag förstår inte hur en lista över bannade skulle hjälpa någon som blivit "orättvist bedömd och bannad"?

shadowfire
2015-02-07, 19:07
Menar du att eftersom det är ett träningsforum så ska det bara diskuteras träning, och resten är off-limits? Då kan vi ju slakta hela denna forumdel där folk pratar om vad som helst.

näh jag menar att det är ett träningsforum - som har satta regler utifrån att det är ett träningsforum - som man får förhålla sig till och vara ödmjuk. Besöker du flashback har det forumet en del lika, andra helt olika regler. Besöker du ett preppforum så har de i sin tur regler du inte hittar här på kolo. Gemensamt med alla dessa forum är att de har en allmäntdel. Vad man får/kan/bör skriva där varierar dock :)

Hackenschmidt
2015-02-07, 19:08
Jag tycker tråd för bannade medlemmar är en bra idé, just eftersom ni har ett såpass tydligt regelverk. Har sett det användas på flera andra forum och tycker det går att utforma bra, utan att det blir för utlämnande för någon. Ett syfte vore alltså att bli av med många av spekulationerna, eventuella PM till moderatorer och ibland trådstarter. Därtill blir det tydligare att personer faktiskt bannas och varför, vilket förhoppningsvis förstärker normen att man bör hålla sig till reglerna. För mig personligen hade sådan transparens även bidragit till mindre vi-mot-dom-känsla mellan medlemmar och moderatorer.

Ex:
Pelle permanent bannad p.g.a brott mot regel §14 - startade bara SD-trådar
Kalle bannad i 1 vecka p.g.a brott mot regel §5 - trollade om bänkpresströjor

Eller ännu mindre utlämnande:
Piotr permanent bannad p.g.a brott mot regel §2

jenni
2015-02-07, 19:11
Då unbannar vi den personen.

Jag förstår inte hur en lista över bannade skulle hjälpa någon som blivit "orättvist bedömd och bannad"?

Vad glad jag blir :)
För Whitefolks har absolut blivit orättvist bannad, har försökt förklara det för mental men han kunde inte häva ban och jag vet inte hur man går vidare med "överklagan" :D
Iaf så bröt inte Whitefolks mot forumets regler då han blev bannad

shadowfire
2015-02-07, 19:14
Vad glad jag blir :)
För Whitefolks har absolut blivit orättvist bannad, har försökt förklara det för mental men han kunde inte häva ban och jag vet inte hur man går vidare med "överklagan" :D
Iaf så bröt inte Whitefolks mot forumets regler då han blev bannad

vad baserar du det på? har du full insyn i vad och hur personen agerat både priv och publikt?

jenni
2015-02-07, 19:17
vad baserar du det på? har du full insyn i vad och hur personen agerat både priv och publikt?

Just Whitefolks så har jag en klar blid ja :)
Har inga problem att skriva under på att han faktiskt borde få hävd ban

Hackenschmidt
2015-02-07, 19:20
Han bad väl själv om att bli bannad? Inte mycket mer att säga om saken i så fall.

Som sagt en tråd vore bra :)

jenni
2015-02-07, 19:22
Han bad väl själv om att bli bannad? Inte mycket mer att säga om saken i så fall.

Som sagt en tråd vore bra :)

Precis, och han ångrade sig väldigt mycket men fick inte ban hävd trots andra som har brutit mot regler fått :(

shadowfire
2015-02-07, 19:29
Precis, och han ångrade sig väldigt mycket men fick inte ban hävd trots andra som har brutit mot regler fått :(

Handling å konsekvens då kanske. Ropar man "bomb jag har en bomb!!" på ett flygplan så kanske det inte är så lätt o säga efteråt att "jag ångrar mig" och försöka få allt o vara som vanligt. I fallet WF kanske det är bra att uppleva att martyrskap inte bara är något man gör på papper. Inget ont menat, men om man nu vill straffa sig själv, så kanske det också kan bli en erfarenhet om vad det innebär. Det kan slå åt andra hållet också och bli destruktivt deluxe. Hoppas det går bra för WF oavsett, detta är bara internet, så det borde det göra.

XXXL
2015-02-07, 19:31
När vi ändå pratar om forumet/ägarbyte, har det aldrig varit uppe på tapeten att "Allmänt forum" ska plockas bort från kolozzeum och drivas separat? Både vi som nästan uteslutande sitter i allmänt, och de som uteslutande aldrig sitter i allmänt tar ju skada av att allmänt fortfarande hänger ihop med övriga forumet.

Jag kan helt klart se varför ett seriöst företag inte vill ha med en allmänt del att göra, men samtidigt är ju delen välbesökt.

Jorgen
2015-02-07, 19:50
Har inga problem att skriva under på att han faktiskt borde få hävd ban

Man blir inte orättvist bannad om man själv ber om det. Då hade det varit orättvist att inte banna användaren.

Sheogorath
2015-02-07, 19:50
När vi ändå pratar om forumet/ägarbyte, har det aldrig varit uppe på tapeten att "Allmänt forum" ska plockas bort från kolozzeum och drivas separat? Både vi som nästan uteslutande sitter i allmänt, och de som uteslutande aldrig sitter i allmänt tar ju skada av att allmänt fortfarande hänger ihop med övriga forumet.

Jag kan helt klart se varför ett seriöst företag inte vill ha med en allmänt del att göra, men samtidigt är ju delen välbesökt.

Kanske det sämsta förslaget sedan invasionen av Polen -39.

Jorgen
2015-02-07, 19:51
När vi ändå pratar om forumet/ägarbyte, har det aldrig varit uppe på tapeten att "Allmänt forum" ska plockas bort från kolozzeum och drivas separat? Både vi som nästan uteslutande sitter i allmänt, och de som uteslutande aldrig sitter i allmänt tar ju skada av att allmänt fortfarande hänger ihop med övriga forumet.

Jag kan helt klart se varför ett seriöst företag inte vill ha med en allmänt del att göra, men samtidigt är ju delen välbesökt.

Nej, det har inte kommit på tal.
Den delen gör nog mer nytta än skada för vilket företag som helst. :)

XXXL
2015-02-07, 19:58
Kanske det sämsta förslaget sedan invasionen av Polen -39.

Varför? Det här är ett träningsforum, allmänt har ju blivit något annat, något eget. Varför inte ens tänka tanken på att spinna vidare på det?

jenni
2015-02-07, 19:59
Man blir inte orättvist bannad om man själv ber om det. Då hade det varit orättvist att inte banna användaren.

Ok, tack för svaret, men en följdfråga
Om personen gjorde det i affekt och ångrar sig är det då inte möjligt att häva ban då personen annars varit skötsam?

Olle MM
2015-02-07, 20:01
När vi ändå pratar om forumet/ägarbyte, har det aldrig varit uppe på tapeten att "Allmänt forum" ska plockas bort från kolozzeum och drivas separat? Både vi som nästan uteslutande sitter i allmänt, och de som uteslutande aldrig sitter i allmänt tar ju skada av att allmänt fortfarande hänger ihop med övriga forumet.

Jag kan helt klart se varför ett seriöst företag inte vill ha med en allmänt del att göra, men samtidigt är ju delen välbesökt.

Det kan väl vara så att ett seriöst företag inte vill bli förknippad med allmänt delen!

Hur som helst så är det kolozzeum och så skall det fortsätta att vara..
Kommer absolut inte bli några förändringar på det.

Kolozzeum är vad det är punkt!
Allmänt styrs av deltagare och moderatorer punkt..

z_bumbi
2015-02-07, 20:19
Jag förstår inte vad som skulle vara så hemskt med att moderatorer skriver i nån tråd på vilka grunder en användare blivit bannad. Jag ser inte heller hur detta är att "hänga ut" användaren ifråga. "X har blivit avstängd med hänvisning till regel Y"

Om det nu är så att detta leder till färre spekulationer så är det väl bra? Den typen av "konspirationsteorier" är inget jag uppskattar iaf.

Eftersom tråden är sökbar och det i många fall går att koppla användaren till personen så tycker jag det är en dum idé att ha något sådant. Det är inte direkt alla som är så glada över vad de gjort när det gått några år men t ex en arbetsgivare har inget direkt intresse att ta reda på hur mycket de ångrar sig.
Det här ser vi inte minst på alla som frågar om vi kan ta bort det som de skrivit tidigare även fast de inte blivit bannade.

XXXL
2015-02-07, 20:20
Det kan väl vara så att ett seriöst företag inte vill bli förknippad med allmänt delen!

Hur som helst så är det kolozzeum och så skall det fortsätta att vara..
Kommer absolut inte bli några förändringar på det.

Kolozzeum är vad det är punkt!
Allmänt styrs av deltagare och moderatorer punkt..

Jag förstår, bara ni inte framöver går in och arkebuserar oss för att ni vill bedriva en anings mer seriös verksamhet.

För då har ju forumet dött fördjävuls när det hade kunnat gå att rädda på annat sätt.

z_bumbi
2015-02-07, 20:21
Ok, tack för svaret, men en följdfråga
Om personen gjorde det i affekt och ångrar sig är det då inte möjligt att häva ban då personen annars varit skötsam?

Skötsam som att den helt hypotetiskt redan hade varningspoäng och dessutom försökt börja om med ett antal nya användare under avstängningstiden?

jenni
2015-02-07, 20:28
Skötsam som att den helt hypotetiskt redan hade varningspoäng och dessutom försökt börja om med ett antal nya användare under avstängningstiden?

Varningsppoäng visste jag inte om, men det med annan användare har han förklarat och tror även för er? :)

svenbanan
2015-02-07, 20:32
Eftersom tråden är sökbar och det i många fall går att koppla användaren till personen så tycker jag det är en dum idé att ha något sådant. Det är inte direkt alla som är så glada över vad de gjort när det gått några år men t ex en arbetsgivare har inget direkt intresse att ta reda på hur mycket de ångrar sig.
Det här ser vi inte minst på alla som frågar om vi kan ta bort det som de skrivit tidigare även fast de inte blivit bannade.

Jag menar alltså inte att jag tycker det ska läggas upp långa förklaringar till varje ban, med den personens alla inlägg bifogade och de "dåliga sakerna" inringade med rödpenna. Utan bara att det står vilken användare som bestraffats, och vilken regel som man följt. Dessa "ban-inlägg" i den speciella tråden borde kunna autogenereras varje gång en moderator trycker på "ban" knappen. Eventuellt kan moderatorn även lägga till en kortare anteckning (typ som nån skrev här ovanför).

Den arbetsgivare som kan leta upp detta och se det som nåt negativt kan ju redan nu se att en viss användare är bannad. Ni får väl stryka alla gamla användarnamn då i konsekvensens namn så ingen blir "uthängd".

kebne
2015-02-07, 20:49
Skötsam som att den helt hypotetiskt redan hade varningspoäng och dessutom försökt börja om med ett antal nya användare under avstängningstiden?

Finns folk som blivit bannade pga beteende, gjort flera användare och sedan återvänt. Så jag vet inte varför det skulle vara värre än det.

Sheogorath
2015-02-07, 20:55
Varför? Det här är ett träningsforum, allmänt har ju blivit något annat, något eget. Varför inte ens tänka tanken på att spinna vidare på det?

Det kan man göra. Spinna vidare alltså. Men sen kommer man fram till att Kolozzeum rekryterar sina användare genom att vara ett träningsforum. Uppenbarligen är det en bra rekryteringsbas för att få ett väldigt bra Allmänt-forum. Jag kan sätta min mormor (pun intended) på att Allmänt hade degraderats till skräp inom ett par år om det hade frikopplades från träningsdelen.

Diomedea exulans
2015-02-07, 21:25
Det kan man göra. Spinna vidare alltså. Men sen kommer man fram till att Kolozzeum rekryterar sina användare genom att vara ett träningsforum. Uppenbarligen är det en bra rekryteringsbas för att få ett väldigt bra Allmänt-forum. Jag kan sätta min mormor (pun intended) på att Allmänt hade degraderats till skräp inom ett par år om det hade frikopplades från träningsdelen.

Håller med. Hur många som hänger på allmänt hade hittat dit om det inte vore för träningsdelen? Min bild av allmäntare är att de googlade fram kolo för längesen för de undrade hur man ska träna för att se ut som Brad Pitt eller om man får äta efter kl 18, för att sedan råka halka in på allmänt.

Det andra skälet till att jag tycker att allmänt ska kopplas till träningsforumet är att off-topic-diskutioner kan uppstå i träningstrådar, och då är det bra om diskussionen kan fortsätta på samma forum men i en annan forumdel.

Sheogorath
2015-02-07, 21:36
Håller med. Hur många som hänger på allmänt hade hittat dit om det inte vore för träningsdelen? Min bild av allmäntare är att de googlade fram kolo för längesen för de undrade hur man ska träna för att se ut som Brad Pitt eller om man får äta efter kl 18, för att sedan råka halka in på allmänt.

Det andra skälet till att jag tycker att allmänt ska kopplas till träningsforumet är att off-topic-diskutioner kan uppstå i träningstrådar, och då är det bra om diskussionen kan fortsätta på samma forum men i en annan forumdel.

Det behövs någonstans att tramsa för att träningsdelen ska kunna fortsätta vara någorlunda seriös. :thumbup:

XXXL
2015-02-07, 21:39
Håller med. Hur många som hänger på allmänt hade hittat dit om det inte vore för träningsdelen? Min bild av allmäntare är att de googlade fram kolo för längesen för de undrade hur man ska träna för att se ut som Brad Pitt eller om man får äta efter kl 18, för att sedan råka halka in på allmänt.

Det andra skälet till att jag tycker att allmänt ska kopplas till träningsforumet är att off-topic-diskutioner kan uppstå i träningstrådar, och då är det bra om diskussionen kan fortsätta på samma forum men i en annan forumdel.

Samtidigt så hänger ju bödelns yxa över alla oss i allmänt då vi blir ständigt påminda om att det här "Minsann i grund och botten är ett seriöst träningsforum". Jag anser att det har blivit så mycket mer, och att man skulle kunna spinna vidare på det.

Diomedea exulans
2015-02-07, 21:47
Det behövs någonstans att tramsa för att träningsdelen ska kunna fortsätta vara någorlunda seriös. :thumbup:

Ja, det hade varit lite drygt om man hade varit tvungen att hoppa mellan två helt olika forum för att få utlopp för både sin träningssnacks-drift och sin trams-drift. ;)

Samtidigt så hänger ju bödelns yxa över alla oss i allmänt då vi blir ständigt påminda om att det här "Minsann i grund och botten är ett seriöst träningsforum". Jag anser att det har blivit så mycket mer, och att man skulle kunna spinna vidare på det.

Jag känner faktiskt inte så. Tvärtom får jag uppfattningen att man är välkommen även om man så startar trådar där man ondgör sig över att man tycker träning är dåligt. Det tycker jag är ganska liberalt för ett träningsforum.

Exdiaq
2015-02-07, 21:48
Jag menar alltså inte att jag tycker det ska läggas upp långa förklaringar till varje ban, med den personens alla inlägg bifogade och de "dåliga sakerna" inringade med rödpenna. Utan bara att det står vilken användare som bestraffats, och vilken regel som man följt. Dessa "ban-inlägg" i den speciella tråden borde kunna autogenereras varje gång en moderator trycker på "ban" knappen. Eventuellt kan moderatorn även lägga till en kortare anteckning (typ som nån skrev här ovanför).

Den arbetsgivare som kan leta upp detta och se det som nåt negativt kan ju redan nu se att en viss användare är bannad. Ni får väl stryka alla gamla användarnamn då i konsekvensens namn så ingen blir "uthängd".

I vilket syfte och till vilken nytta?

Jorgen
2015-02-07, 22:24
Samtidigt så hänger ju bödelns yxa över alla oss i allmänt då vi blir ständigt påminda om att det här "Minsann i grund och botten är ett seriöst träningsforum". Jag anser att det har blivit så mycket mer, och att man skulle kunna spinna vidare på det.

Jasså?

Alla delar utom allmänt är ganska hårt modererade. Just för att det skall finnas en forumdel där visst tramsande tillåts (det finns gränser och regler där också naturligtvis).

I grunden är kolo ett seriöst träningsforum, det är basen, men med en "fikadel" som heter allmänt. Så har det alltid varit och det är en av kolos styrkor enligt mig.

svenbanan
2015-02-07, 23:36
I vilket syfte och till vilken nytta?

Det skrev jag väl tidigare. För att det inte ska behöva vara en massa tveksamheter kring varför användare stängs av.

cero
2015-02-07, 23:38
Utan allmänt-delen hade kolo dött.

svenbanan
2015-02-07, 23:42
Jasså?

Alla delar utom allmänt är ganska hårt modererade. Just för att det skall finnas en forumdel där visst tramsande tillåts (det finns gränser och regler där också naturligtvis).

I grunden är kolo ett seriöst träningsforum, det är basen, men med en "fikadel" som heter allmänt. Så har det alltid varit och det är en av kolos styrkor enligt mig.

Jag håller i alla fall med helhjärtat. Förövrigt tycker jag forumet modereras väldigt bra, om det nu skulle råka verka som om jag tycker nåt annat eftersom jag efterlyser lite mer transparens.

4623
2015-02-08, 02:28
Men du har inte ett dugg att göra med andra medlemmars konton. Vi diskuterar inte detaljer som rör andra medlemmar med dig eller någon annan medlem. Ditt intresse av anledningarna till andra medlemmars avstängningar är fullständigt irrelevant.

Har jag skrivit något om mitt intresse? Rscarpa blev bannad, jag är ganska säker på varför. Men det har kommit upp frågor om det i 3-4 olika trådar. Det hade vi sluppit om det funnits en sådan tråd.

Exdiaq
2015-02-08, 03:09
Det skrev jag väl tidigare. För att det inte ska behöva vara en massa tveksamheter kring varför användare stängs av.

I vilket syfte och till vilken nytta måste du veta orsakerna till avstängning?

Rahf
2015-02-08, 08:54
Just att folk blir avstängda, och varnade, är en viktig anledning till varför jag har stannat i så många år. Man måste uppföra sig, även om det inte behöver vara alldeles dödsseriöst hela tiden. Vi kan även ha onödigt käbbel, innan föräldrarna säger att det räcker.

Kolozzeum är som så många andra forum, med ett medlemskap som i princip är barn i förskolans sandlåda. Skillnaden ligger i att 'föräldrarna' kräver lite striktare uppförande och respekt för andra här. På så vis frodas åtminstone tillstymmelsen till gemenskap.

svenbanan
2015-02-08, 11:03
I vilket syfte och till vilken nytta måste du veta orsakerna till avstängning?

Jag kan nog inte förklara det mer än jag redan gjort. Dessutom verkar 4623 tycka ungefär samma sak som jag. Det är definitivt ingen jättegrej, och jag personligen är inte jätteintresserad av varför folk blivit bannade. Men uppenbarligen blir det då och då en massa skriverier kring sådant, och folk spekulerar hejvilt.

Syftet är alltså att det inte ska behöva bli så mycket sådana spekulationer överallt.

SimonV
2015-02-08, 11:06
Vilket arbete det hade varit för en mod i en tråd om avstängningar

Exdiaq
2015-02-08, 11:51
Jag kan nog inte förklara det mer än jag redan gjort. Dessutom verkar 4623 tycka ungefär samma sak som jag. Det är definitivt ingen jättegrej, och jag personligen är inte jätteintresserad av varför folk blivit bannade. Men uppenbarligen blir det då och då en massa skriverier kring sådant, och folk spekulerar hejvilt.

Syftet är alltså att det inte ska behöva bli så mycket sådana spekulationer överallt.

Känns som det är mer arbete med att moderera en sådan tråd jämfört med att tillrättavisa det fåtal personer som väljer att spekulera kring det öppet.

King Grub
2015-02-08, 11:56
En sådan tråd skulle naturligvis bara moderatorer kunna skriva i. Men eftersom det inte kommer att bli en sådan tråd är ev arbetsbörda ointressant.

Diomedea exulans
2015-02-08, 12:08
Bra. Jag känner mig obekväm med tanken på att det ska finnas en sån tråd om jag själv blir bannad.

filmjölk
2015-02-08, 13:18
Skulle inte en sådan tråd kunna urarta i gräl där ena sidan gillar den bannade personen, den andra sidan ogillar, och så blir det blandat helgonförklaringar med skitprat om en person som inte ens kan skriva längre själv?

Om jag själv blir bannad, nu får ni ursäkta mig för min hybris men då så tror jag att det skulle bli ganska bråkigt i en sådan tråd, vilket kanske leder till fler varningar för andra, skitprat eller nån slags martyrförklaring (vilket jag verkligen inte hade uppskattat)...och vem f-n vill orsaka osämja bland andra genom att själv bli bannad?

4623
2015-02-08, 14:16
Tråden är till för moderatorer, inte för pöbeln.

svenbanan
2015-02-08, 14:47
Känns som det är mer arbete med att moderera en sådan tråd jämfört med att tillrättavisa det fåtal personer som väljer att spekulera kring det öppet.

Som jag ser det framför mig så är det en tråd med enbart automatiskt genererade inlägg. Dvs varje gång en moderator ska stänga av någon så fyller hen i vilken regel som använts i nån liten formulärsruta (och kanske en liten kommentar). Denna information (tillsammans med användarnamnet) blir till ett inlägg i den tråden.

anvihl
2015-02-08, 19:09
Eller så svarar man bara lite snabbt när någon frågar varför t.ex r_scarpa blev bannad " han skrev en lite för elak kommentar", "han la upp en otillåten bild"," för många varningar" eller liknande :).

z_bumbi
2015-02-08, 19:24
Jag menar alltså inte att jag tycker det ska läggas upp långa förklaringar till varje ban, med den personens alla inlägg bifogade och de "dåliga sakerna" inringade med rödpenna. Utan bara att det står vilken användare som bestraffats, och vilken regel som man följt. Dessa "ban-inlägg" i den speciella tråden borde kunna autogenereras varje gång en moderator trycker på "ban" knappen. Eventuellt kan moderatorn även lägga till en kortare anteckning (typ som nån skrev här ovanför).

Den arbetsgivare som kan leta upp detta och se det som nåt negativt kan ju redan nu se att en viss användare är bannad. Ni får väl stryka alla gamla användarnamn då i konsekvensens namn så ingen blir "uthängd".

Det är en enorm skillnad på att se att någon blivit bannad och att se varför den blivit det. Inser du inte det själv?

jenni
2015-02-08, 19:32
Det är en enorm skillnad på att se att någon blivit bannad och att se varför den blivit det. Inser du inte det själv?

Kan det vara så att intresse för en sån sorts tråd finns pga vissa särbehandlas?

Olle MM
2015-02-08, 19:37
Bra. Jag känner mig obekväm med tanken på att det ska finnas en sån tråd om jag själv blir bannad.

Jag håller med dig och moderatorerna!
Man skall väl kunna skriva på Kolozzeum och bli bannad utan att det klargörs varför..
Det kan ju vara riktigt känsliga saker, och ibland saker utav tveksam moralisk karraktär osv...

Det vore ju hemskt att klargöra det om många känner eller kan lista ut vem personen är..

4623
2015-02-08, 19:41
Jag håller med dig och moderatorerna!
Man skall väl kunna skriva på Kolozzeum och bli bannad utan att det klargörs varför..
Det kan ju vara riktigt känsliga saker, och ibland saker utav tveksam moralisk karraktär osv...

Det vore ju hemskt att klargöra det om många känner eller kan lista ut vem personen är..

Skulle väl snarare kunna ha en stävjande effekt om ni nu resonerar så?

Mental
2015-02-08, 19:51
Eller så svarar man bara lite snabbt när någon frågar varför t.ex r_scarpa blev bannad " han skrev en lite för elak kommentar", "han la upp en otillåten bild"," för många varningar" eller liknande :).

Det är sällan så enkelt.

Ibland är det så, men ibland har man genom att hela tiden legat på gränsen byggt upp till en ban för något man annars skulle komma undan med. Vad en enskild medlem blir avstängd för kan man inte utläsa så mycket ur som utomstånde. Det sker en helhetsbedömning.

Olle MM
2015-02-08, 19:54
Skulle väl snarare kunna ha en stävjande effekt om ni nu resonerar så?

Klart att folk passar sig mer men gör du bort dig så hängs du ut känns inte speciellt trevligt.

svenbanan
2015-02-08, 20:55
Det är en enorm skillnad på att se att någon blivit bannad och att se varför den blivit det. Inser du inte det själv?

Nej, det inser jag inte. Jag utgår från att man kan begära att få sina gamla inlägg raderade ifall man kommer på att man inte står för det man skrivit? För annars så ligger ju allt detta kvar till beskådan för omvärlden ifall det nu skulle vara så att moderatorerna inte raderar inläggen (eller stänger av användaren).

Inser du inte själv att en inlägg enligt nedan inte är samma sak som att hänga ut användare?
"Användare XX bröt mot regel YY och har därför blivit avstängd."

De enda paragraferna som rimligtvis kan vara lite jobbiga att bli associerad med är väl §1 (knark och dopingförsäljning) och kanske §4 (personangrepp). Finns det någon annan paragraf du tror skulle vara väldigt känslig? Jag inbillar mig att det inte direkt dräller av §1 överträdare. Så det är väl personangreppen då, att man tycker det är jobbigt att folk får veta att man varit en douchbag på internet.

Dock är det ju fullt möjligt att låta den avstängde få begära att inlägget där förklaringen till banningen ska tas bort (eller aldrig publiceras).

King Grub
2015-02-08, 20:55
Jag utgår från att man kan begära att få sina gamla inlägg raderade

Nej.

Jorgen
2015-02-08, 21:10
Nej, det inser jag inte. Jag utgår från att man kan begära att få sina gamla inlägg raderade ifall man kommer på att man inte står för det man skrivit?

Om en person har 900 poster som den senare kommer på att den inte står för, menar du då att vi skall radera 900 poster?

Regeln tänk till innan du postar är bra att ha i bakhuvudet.

King Grub
2015-02-08, 21:11
Plus att citerade inlägg skulle finnas kvar i alla fall och skulle behövas tas bort manuellt genom att gå genom alla trådar medlemmen deltagit i.

TranceII
2015-02-08, 21:23
Om en person har 900 poster som den senare kommer på att den inte står för, menar du då att vi skall radera 900 poster?

Regeln tänk till innan du postar är bra att ha i bakhuvudet.

Det är ett par knapptryckningar för er.

Men jag håller med att man inte skall ta bort en användares poster. Det gör att forumets historia blir konstig och onödigt förvirrande.

Att skriva vad folk blir bannade för borde inte vara så svårt. Liknande som det ser ut på Flashback "Användare X är bannad i 6 månader på grund av brott mot regel X.X Spam".

Jorgen
2015-02-08, 21:28
Det är ett par knapptryckningar för er.

Men jag håller med att man inte skall ta bort en användares poster. Det gör att forumets historia blir konstig och onödigt förvirrande.

Att skriva vad folk blir bannade för borde inte vara så svårt. Liknande som det ser ut på Flashback "Användare X är bannad i 6 månader på grund av brott mot regel X.X Spam".

Nej, det är det inte.
Och som Grub skriver måste man rensa alla citerade inlägg också i så fall.

Mart|n
2015-02-08, 21:36
Sluta gå off topic! Framförallt ni moderatorer! Alla får varsin varning.

Skickat från min Nexus 6

ceejay
2015-02-08, 21:41
nominerar mart|n till diktatormoderator

Exdiaq
2015-02-08, 21:57
mart|n är forumets frimurare, "finns" inte men styr allt

Arne Persson
2015-02-08, 22:12
mart|n är forumets frimurare, "finns" inte men styr allt

x-act!

Red Apple
2015-02-08, 22:39
Tycker folk behöver förstå att moderatorerna sköter forumet på sin fritid utan någon ersättning. Att ställa en massa krav och förväntningar på att de ska lägga ner ännu mer gratisarbete på något som i grund och botten är en ren petitess som tillför något ytterst marginellt (om ens det, är rent oförskämt. De modererar för att de vill hjälpa till med att upprätthålla ett bra forum, inte för att erbjuda medlemmarna en service.

svenbanan
2015-02-08, 23:02
Nej.

Om en person har 900 poster som den senare kommer på att den inte står för, menar du då att vi skall radera 900 poster?

Regeln tänk till innan du postar är bra att ha i bakhuvudet.

Plus att citerade inlägg skulle finnas kvar i alla fall och skulle behövas tas bort manuellt genom att gå genom alla trådar medlemmen deltagit i.

Ja, alltså jag trodde det var uppenbart att min poäng var att dessa inlägg ju finns kvar. Så varför ska man bli så till sig över att det kan stå en rad angående vilken regel som använts för avstängningen. Känns skitnödigt.

svenbanan
2015-02-08, 23:05
Tycker folk behöver förstå att moderatorerna sköter forumet på sin fritid utan någon ersättning. Att ställa en massa krav och förväntningar på att de ska lägga ner ännu mer gratisarbete på något som i grund och botten är en ren petitess som tillför något ytterst marginellt (om ens det, är rent oförskämt. De modererar för att de vill hjälpa till med att upprätthålla ett bra forum, inte för att erbjuda medlemmarna en service.

Vilka krav och förväntningar pratar du om? Är det fel att diskutera hur forumet eventuellt kan förändras/förbättras bara för att modereratorerna jobbar på sin fritid?

XXXL
2015-02-08, 23:33
Tycker folk behöver förstå att moderatorerna sköter forumet på sin fritid utan någon ersättning. Att ställa en massa krav och förväntningar på att de ska lägga ner ännu mer gratisarbete på något som i grund och botten är en ren petitess som tillför något ytterst marginellt (om ens det, är rent oförskämt. De modererar för att de vill hjälpa till med att upprätthålla ett bra forum, inte för att erbjuda medlemmarna en service.

Finns otroligt många personer som jobbar ideellt och gör betydligt tyngre jobb än vad moderator på ett forum är, gå vaktpass på båtklubben mitt i natten på vintern kan jag meddela är sisådär roligt.

Tycker man att det är så hemskt jobbigt ska man ju inte göra det, vissa klarar av det utan att ens tänka på det och det är ju den typen av folk som ska syssla med det.

Det är många nya medlemmar på forumet men samma grupp av moderatorer, dessutom moderatorer som varit det i ett decennium; på 10 år kan det hända mycket vilket resulterar i att ett enkelt jobb helt plötsligt blir knepigare.

Exdiaq
2015-02-08, 23:41
Finns otroligt många personer som jobbar ideellt och gör betydligt tyngre jobb än vad moderator på ett forum är.

Tycker man att det är så hemskt jobbigt ska man ju inte göra det, vissa klarar av det utan att ens tänka på det och det är ju den typen av folk som ska syssla med det.

Det är många nya medlemmar på forumet men samma grupp av moderatorer, dessutom moderatorer som varit det i ett decennium; på 10 år kan det hända mycket vilket resulterar i att ett enkelt jobb helt plötsligt blir knepigare.

... och hur poppis är det bland dessa att förutsätta att de ska dra ett ännu tyngre lass för något som bara marginellt förbättrar?

Då är jag glad att du inte är moderator i alla fall om det är den inställningen du har till det.

Två nya moderatorer har tillkommit under de senaste 4-5 åren

XXXL
2015-02-08, 23:42
Två nya moderatorer har tillkommit under de senaste 4-5 åren

Räknas verkligen Mental? Tyckte nån skrev att han varit moderator tidigare.

shadowfire
2015-02-08, 23:51
Tycker folk behöver förstå att moderatorerna sköter forumet på sin fritid utan någon ersättning. Att ställa en massa krav och förväntningar på att de ska lägga ner ännu mer gratisarbete på något som i grund och botten är en ren petitess som tillför något ytterst marginellt (om ens det, är rent oförskämt. De modererar för att de vill hjälpa till med att upprätthålla ett bra forum, inte för att erbjuda medlemmarna en service.

+1, har man varit moderator på ett nätforum av något slag så vet man också vad det innebär. Har själv varit det på ett bilforum och det fanns inte ens miljarder med trådar om invandring eller SD vara/icke vara, ändå var det galet mycket o trixa med runt medlemmar som inte läst reglerna, som läst reglerna men inte följde dem, medlemmar som var vilsna och behövde hjälp/råd, medlemmar som tyckte andra medlemmar var dumma, medlemmar som blev hotade, mobbade eller förtryckta av andra medlemmar, medlemmar som blev sexuellt trakasserade, medlemmar som bad om att bli bannade osv.

Det var då ett forum med en bråkdel av kolos storlek och vi var nog fem moderatorer där som hade fullt upp på fritiden (och även under jobbet var man tvungen att logga in och radera olämpliga meddelanden o annat).

Varför? För att jag å de andra ville se sveriges bästa forum för det bilmärket, ett forum där stora massan kan trivas. Jag bannade säkert något rackare som kanske hade förtjänat en femte chans (vi var väldigt tålmodiga, ändå klagade folk på att de som blev bannade inte fick en sjätte chans, suck).

4623
2015-02-09, 00:22
Att skriva i en tråd när någon bannats är verkligen inte ett "tyngre lass". Tar 30 sekunder. Så gott som alla andra forum jag hängt på genom åren har haft en liknande del.

shadowfire
2015-02-09, 00:38
Att skriva i en tråd när någon bannats är verkligen inte ett "tyngre lass". Tar 30 sekunder. Så gott som alla andra forum jag hängt på genom åren har haft en liknande del.

att någon har bannats eller söker du också orsaken till?
att någon har bannats upplyser ju övriga om rätt snabbt. Orsaken till att man blivit bannad kan vara av mer känslig karaktär. Det enda det resulterar i att skriva ut varför någon blev bannad är bara att ännu fler vill argumentera emot och hävda att moderatorn hade fel, och så blir det bara en massa tjafs. Genom mina år här har jag aldrig sett någon bli bannad för att någon halkat på en knapp, utan det har varit ibland direkt agerande för uppenbara förseelser, ibland mer långsiktigt. Kolo har ju ett varningssystem dessutom och är man så korkad att man passerar två varningar utan att ändra sig och åker på en tredje så förtjänar man kanske en ban.

Har själv en varning från piranha sedan jag knallfull surfade på kolo och smädade yankee + cilia tror jag det var. Kanske tolkia med. Var riktigt dum i huvudet den kvällen och förtjänade att få vakna till ett varningspm.

4623
2015-02-09, 08:44
att någon har bannats eller söker du också orsaken till?
att någon har bannats upplyser ju övriga om rätt snabbt. Orsaken till att man blivit bannad kan vara av mer känslig karaktär. Det enda det resulterar i att skriva ut varför någon blev bannad är bara att ännu fler vill argumentera emot och hävda att moderatorn hade fel, och så blir det bara en massa tjafs. Genom mina år här har jag aldrig sett någon bli bannad för att någon halkat på en knapp, utan det har varit ibland direkt agerande för uppenbara förseelser, ibland mer långsiktigt. Kolo har ju ett varningssystem dessutom och är man så korkad att man passerar två varningar utan att ändra sig och åker på en tredje så förtjänar man kanske en ban.

Har själv en varning från piranha sedan jag knallfull surfade på kolo och smädade yankee + cilia tror jag det var. Kanske tolkia med. Var riktigt dum i huvudet den kvällen och förtjänade att få vakna till ett varningspm.

Orsaken i form av vilken regel det brutits mot. Nej, det ska inte finnas någon möjlighet till diskussion i en sådan tråd. Precis som det inte gör på några andra forum.

Ptja, jag fick nyligen en varning på grund av ett en moderator inte hade någon direkt fingertoppskänsla eller verkade förstå kontexten.

leo1
2018-08-03, 13:58
Kolozzeum kommer drivas som en helt separerad verksamhet med eget orgnummer och ansvariga.

Den stora frågan är väl vad önskar ni som forumdeltagare förändring på för att göra forumet bättre..

Och vad önskar ni verkligen inte att ändra på som redan är perfekt!

Vi fixar priserna i shoppen, så de blir konkurensaktiga!

Kolozzeum har sedan några månader tillbaka tappat alla sina inkomster ifrån GOOGLE länkarna... Kolozzeum är numera svartlistat pågrund av att det har lättklädda personer på bilder
Som ni förstår så kommer vi inte att ta bort dessa bilder!

Ett träningsforum utan lättklädda personer fungerar ju inte!

Forumet är stort och ganska dyrt att driva, och är en förlust affär i nuläget.
Vi får väl hoppas att om priserna och utbudet blir vettiga i shoppen att vissa handlar! Och även att vi kan få in lite externa reklampengar..

Glöm inte att Kolozzeum är ett separat bolag och har sin egna själ...

Forumet kostnad är svår att uppskatta, det beror ju på vad man gör och inte gör med det och vad som händer varken man vill det eller inte!

Helt klart är att Simon bidragit historiskt sätt men nu när han har fullt med annat arbeta så han hinner inte med att bidra längre med drift och uppdateringar.

Noterat med smakprover men det är inte alltid så lätt att fixa om man inte häller upp det i en vanlig zippåse.

Det kan väl vara så att ett seriöst företag inte vill bli förknippad med allmänt delen!

Hur som helst så är det kolozzeum och så skall det fortsätta att vara..
Kommer absolut inte bli några förändringar på det.

Kolozzeum är vad det är punkt!
Allmänt styrs av deltagare och moderatorer punkt..

*popcorn*

leo1
2018-08-03, 14:01
"Kolozzeum är numera svartlistat pågrund av att det har lättklädda personer på bilder
Som ni förstår så kommer vi inte att ta bort dessa bilder!"

Detta måste ju vara från "det var en gång - tråden"

Baldr
2018-08-03, 14:28
"Kolozzeum är numera svartlistat pågrund av att det har lättklädda personer på bilder
Som ni förstår så kommer vi inte att ta bort dessa bilder!"

Detta måste ju vara från "det var en gång - tråden"

Innebär detta att vi kan dra igång en ny version av tråden? Hela argumentet bakom avpubliceringen av den var ju att Google annars skulle blockera AdSense. Har inte reflekterat över det tidigare p.g.a. adblock men verkar inte finnas någon AdSense på forumet längre?

xan
2018-08-03, 16:35
bredden. Jag tror inte det är många ställen där man kan diskutera så pass många olika ämnen på så pass hög nivå. Visst att familjeliv har fler medlemmar, men om man testat läsa något där eller på flashback så inser man att vi har det rätt bra på kolo.

+1

xan
2018-08-03, 16:38
"Kolozzeum är numera svartlistat pågrund av att det har lättklädda personer på bilder
Som ni förstår så kommer vi inte att ta bort dessa bilder!"

Detta måste ju vara från "det var en gång - tråden"

Dagsformstråden? :D

Hade inte förvånat mig i detta känsliga samhälle.

leo1
2018-08-03, 16:43
Haha! Det verkar som olle tror att det är den tråden.


"Ett träningsforum utan lättklädda personer fungerar ju inte!"

Kartoffelsalat
2018-08-10, 13:56
Att 33% av användarna har slutat för att forumet är för pk 33% slutade för att det inte är PK, resten blev bannade av Jorgen.

Jorgen
2018-08-10, 15:47
Att 33% av användarna har slutat för att forumet är för pk 33% slutade för att det inte är PK, resten blev bannade av Jorgen.

YEAH! :banned:banned:banned:banned:banned