handdator

Visa fullständig version : Förvandlats till ett spädbarn; extremt stort sömnbehov


Ajasoro
2015-01-27, 19:39
Mod får gärna flytta tråden om den inte passar här! :) Tyckte inte att den passade under ''allmänt'', jämte trådar om dejting och tv-spel, och eftersom sömn är en viktig del av återhämtningen ansåg jag att den låg närmast ''kost & näring''.

Till saken: Jag har styrketränat hårt i cirka en månad och mitt sömnbehov har ökat markant i samband med det. Jag är 20 år, alltså i gränslandet mellan tonåring och vuxen. Det rekommenderas att tonåringar ska sova 9-10 timmar per natt, vuxna 7-8. Jag brukar behöva 9 timmar per natt, nu har det ökat till 10 i snitt. Lägg även till att jag brukar stupa i säng och sova 2-4 timmar när jag kommer hem från gymmet.

Hur mycket har ditt sömnbehov ökat i samband med träning, och hur skiljer den sig från en träningsdag och en vilodag? Eller, är det här snarare något som tillhör nybörjarfasen?

Jag är så jävla trött på att sova hela dagarna.

Starvation
2015-01-27, 19:41
Låter inte normalt att 12-14h per dag. Oavsett hur mycket du tränar så ska du inte behöva den mängden. Inget annat som du märkt av? Styrka osv på gymmet? Vikt? Hade nog gått ner o kollat med sjukhuset för att vara säker på att det inte var något.

Ajasoro
2015-01-27, 19:57
De där extra 2-4 timmarna tillkommer enbart på gymdagar, dvs tre dagar i veckan. Jo, jag äter väldigt mycket mer, det kanske är kämpigt för kroppen att smälta all mat? Min styrka har ökat stadigt, vikten är stabil men andel fett och muskler har minskat respektive ökat.

R Scarpa27
2015-01-27, 21:03
det har säkert med vädret att göra.
jag har sovit mer på senaste också.

testat d vitamin? :) eller käkar du zma? <--- hahaha

Shqypnia
2015-01-27, 21:08
Du är bara lat bror. Skaffa dig en flickvän och låt henne sno all din vakna tid.

R Scarpa27
2015-01-27, 21:15
Du är bara lat bror. Skaffa dig en flickvän och låt henne sno all din vakna tid.

dat take hes power to gain :)
maverick gainz. :P hehe...

Ajasoro
2015-01-27, 21:28
det har säkert med vädret att göra.
jag har sovit mer på senaste också.

testat d vitamin? :) eller käkar du zma? <--- hahaha
Jo, brukar sova mer under vinterhalvåret, men inte så mycket som jag gjort sedan jag började träna hårt. Käkar d-vitamin, järn och biotin, men funderar på att öka dosen av d-vitamin eftersom jag inte är vit, det kanske hjälper.

Du är bara lat bror. Skaffa dig en flickvän och låt henne sno all din vakna tid.
Vad får dig att tro att jag är en heterosexuell man?

R Scarpa27
2015-01-27, 21:29
Jo, brukar sova mer under vinterhalvåret, men inte så mycket som jag gjort sedan jag började träna hårt. Käkar d-vitamin, järn och biotin, men funderar på att öka dosen av d-vitamin eftersom jag inte är vit, det kanske hjälper.


Vad får dig att tro att jag är en heterosexuell man?

han kanske inte kan utläsa din symbol (kvinnosymbolen)

dat...=♀ 169 cm/ 61 kg. :)

Ajasoro
2015-01-27, 21:33
Misstänker detsamma! :)

Diomedea exulans
2015-01-27, 21:34
Åh, du är kvinna? Järnbrist då, kanske?

Gober
2015-01-27, 21:37
Kanske läge att gör en liten läkarundersökning för säkerhets skull.

Ajasoro
2015-01-27, 21:43
Åh, du är kvinna? Järnbrist då, kanske?
Mycket möjligt! Jag skänker både blod och blodplasma och slarvar med järntabletterna från och till (dock inte så mycket att jag inte passerar kraven för blodgivning). Såattehh helt enkelt sköta mitt pillerknaprande bättre. :)

Kanske läge att gör en liten läkarundersökning för säkerhets skull.
Jo, det blir väl till att göra det. Det är verkligen inte kul att slösa bort så många av dyngets timmar, även fast det är skönt att sova.

Tolkia
2015-01-27, 23:26
Trams raderat. Vänligen tramsa inte sönder folks seriösa trådar.

On topic: Jag tycker inte att det verkar så sannolikt med järnbrist om det bara är på träningsdagar du behöver sova mer. Järnbrist brukar inte komma bara några dagar i veckan. Om du bara har tränat på nuvarande nivå en månad är det möjligt att det helt enkelt är ovana. Se tiden an, ät och träna rimligt och se hur det utvecklar sig.

Ajasoro
2015-01-27, 23:46
Trams raderat. Vänligen tramsa inte sönder folks seriösa trådar.

On topic: Jag tycker inte att det verkar så sannolikt med järnbrist om det bara är på träningsdagar du behöver sova mer. Järnbrist brukar inte komma bara några dagar i veckan. Om du bara har tränat på nuvarande nivå en månad är det möjligt att det helt enkelt är ovana. Se tiden an, ät och träna rimligt och se hur det utvecklar sig.
Tack.

Sömnbehovet har ju ökat en dryg timma alla veckans dagar, men det är just på träningsdagar det blir det extrema tupplurarna. Det är verkligen fysisk utmattning. Samtidigt har jag pressat mina muskler hårt och gjort snabba ökningar, så jag tänker mig att återhämtningen kommer minska när jag kommit förbi nybörjarstadiet. Eh, nu ska jag sova. Godnatt!

Diomedea exulans
2015-01-27, 23:50
Mycket möjligt! Jag skänker både blod och blodplasma och slarvar med järntabletterna från och till (dock inte så mycket att jag inte passerar kraven för blodgivning). Såattehh helt enkelt sköta mitt pillerknaprande bättre. :)

En kusin till mig hade järnbrist i lågstadiet någon gång, bl a för att han vägrade äta kött. Han var jättetrött hela dagarna. Det fick åtgärdas med att han började äta järntabletter, sen gjordes det möjligen någon kostomläggning också.

Men som Tolkia säger så låter det lite konstigt att det bara kommer på träningsdagarna isåfall.