handdator

Visa fullständig version : Behålla muskelmassa vid skada


Kantorn
2015-01-26, 23:20
Godkväll, pga en buktande disk som strular och vad jag misstänker vara en muskelbristning i min högra triceps långa huvud så är träningen just nu väldigt begränsad.
Så jag är nyfiken, hur skulle ni ha tränat under 3-4 veckor tills det förmodligen har blivit bättre för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt?
Vertikala och horisontella dragövningar samt övningar där triceps involveras mycket funkar inte och detsamma för underkroppen i övningar där korsryggen belastas.`
Bör det nedan räcka?

D1 - A
D2 - B
D3
D4 - A
D5 - B
D6

A
Bulgarisk split böj: 4x10
Benspark: 2x12
Sittande lårcurl: 3x10
Liggande lårcurl: 3x12
Vadpress i 45° benpress: 3x10 + 2x15-20
Crunches på boll: 3x10 + 2x10-15 (ej så ryggen böjs framåt)

B
Hantelflyes: 4x10
Lutande kabelflyes: 2x12
Hantellyft framåt: 3x10
Sidolyft: 3x10
Omvända flyes i maskin: 3x10 + 2x12
Scottcurl: 3x10
Hammercurl: 2x12
+ Rotatorcuffar och några löjligt lätta sets pushdowns för att få in lite blod i triceps och förhoppningsvis förkorta läketiden.

Mvh

AeternusRex
2015-01-27, 08:17
Tveksamt om du ens hinner tappa nån massa på så få veckor. Det tar ju minst 6 veckor innan kroppen börjar tappa muskler. Lite klenare och slappare bli man ju. Jag har själv en strulande axel/rygg och kör enkla lätta focus övningar när dom spökar. Detta kombinerat med resto och rehab övningar. Nu är din och min skadebild annorlunda så jag kan inte svara exakt på pm schemat du föreslår är smart.
Jag har aldrig tappat nämnvärd massa även när jag knappt kunnat träna på 2-3 månader. Så oroade sig inte så mycket för det ta det lugnt chansa inte och läk först.

Kantorn
2015-01-27, 11:47
Det tar ju minst 6 veckor innan kroppen börjar tappa muskler.

Nja, det går tyvärr fortare än det, speciellt när man har ett kontorsarbete som mig.
7-10 dagar efter senaste träningspass vill jag ha för mig att det tar innan det börjar försvinna.

AeternusRex
2015-01-27, 13:14
Det trodde/tror jag också. Läste en undersökning för några veckor sedan där ingen av dom inblandade hade förlorat muskler förrens flera veckor senare och i vissa fall bibehålls musklerna i flera månader. Jag kommer inte ihåg i vilken kategori dom hade vältränat folk men det tog mycket längre tid än jag trott iaf

Alltidxx
2015-01-27, 14:13
Det trodde/tror jag också. Läste en undersökning för några veckor sedan där ingen av dom inblandade hade förlorat muskler förrens flera veckor senare och i vissa fall bibehålls musklerna i flera månader. Jag kommer inte ihåg i vilken kategori dom hade vältränat folk men det tog mycket längre tid än jag trott iaf

Vore super om du kunde leta upp den där undrsökningen. 6 veckor låter för lång frånvaro för att peak-tränade inte ska ha tappat iafa. Det lär ju vara en glidande skala beroende hur vältränad man är. Har man aldrig tränat så tappar man inte muskler av att inte träna om man ska se till den ena extremen på skalan. Andra sidan lär vara väldigt känslig för frånvaro.

Skulle även vara intressant med underlag till vilken mängd träning som krävs för att bibehålla massa på väldigt vältränade.

AeternusRex
2015-01-27, 14:31
Jag söker den men jag har ännu icke hittat den. Dock så var det ett väldigt brett perspektiv med både latmaskar, atleter, gamla och unga. Det tog iaf 3-6 veckor innan mätbar muskelmassa och styrka börjat trilla av och det var nog dom supertränade som du säger Som tappade först. Jag måste komma ihåg att posta upp sånt här. Bor ju på nätet om dagarna.

Kantorn
2015-01-27, 16:36
Som Alltidxx sa, den undersökningen skulle jag vilja läsa.
Av tidigare erfarenheter så ryker styrkan något otroligt snabbt medans det tar lite längre tid för muskelmassan.