handdator

Visa fullständig version : Finns det anledning att minska animaliskt protein?


Pretorian
2015-01-26, 22:19
Jag såg precis en dokumentär på Netflix, Forks for Knives tror jag den heter, där de lyfter fram många fördelar med att gå över till mer vegansk kost och minska på det animaliska proteinet.

Jag äter ca 4-600 gram fågel, fisk eller mitt emellan per dag och funderar, som en start, att minska på det intaget till kanske hälften. Jag vill inte ändra massa saker direkt efter att ha sett EN dokumentär men finns det fördelar med att göra det?

Vad kan jag ersätta mitt minskade proteinintag med? Mer havregryn och pasta?

arogen
2015-01-26, 22:40
Jag såg precis en dokumentär på Netflix, Forks for Knives tror jag den heter, där de lyfter fram många fördelar med att gå över till mer vegansk kost och minska på det animaliska proteinet.

Jag äter ca 4-600 gram fågel, fisk eller mitt emellan per dag och funderar, som en start, att minska på det intaget till kanske hälften. Jag vill inte ändra massa saker direkt efter att ha sett EN dokumentär men finns det fördelar med att göra det?

Vad kan jag ersätta mitt minskade proteinintag med? Mer havregryn och pasta?

Linser, bönor osv också. Kikärtor är en favorit hos mig! Har själv börjat med mer vegetarisk kost.

baton69
2015-01-26, 22:48
Efter alla rön om hur rött kött är farligt osv har i alla fall detta hushåll börjat köra lite mer vegetariskt. Sojabönor är en personlig favorit.

Donkens
2015-01-27, 00:25
Sen är ju frågan om vad dem besprutar allt som växer.

Ola Wallengren
2015-01-27, 08:03
Hälsomässigt finns det inte mycket som talar mot fisk och fågel. Dra ner på nöt, fläsk och till viss del lamm. Mindre stekt och grillat, vilket innebär mest kokt kött. Men å andra sidan så klarar man sig bra på mjölkprodukter, ägg och baljväxter.
Vegankost är mer begränsande, även vad det gäller muskeltillväxt.

arogen
2015-01-27, 08:11
Hälsomässigt finns det inte mycket som talar mot fisk och fågel. Dra ner på nöt, fläsk och till viss del lamm. Mindre stekt och grillat, vilket innebär mest kokt kött. Men å andra sidan så klarar man sig bra på mjölkprodukter, ägg och baljväxter.
Vegankost är mer begränsande, även vad det gäller muskeltillväxt.

Fasen. Jag som älskar fläskfilé och kotlett. Favoriten är dock kyckling och lax, men just kotlett är ju relativt billigt också. Blev dock lycklig igår när ICA sålde 300grams- förpackningar strimlad färsk kyckling för 20kr/st. Gick ut igår med slängde in fyra packet i frysen :D

Klein
2015-01-27, 09:24
Peka på en enda kontrollerad studie där man ser negativa hälsoeffekter av att äta minimalt processat kött från frigående gräsätande nötkreatur.

AeternusRex
2015-01-27, 10:06
Om inte minst 10 djur dött i processen äter jag det inte.

Oförglömligt citat kommer tyvärr icke ihåg vart det kommer ifrån är dock benägen att hålla med. Om jag kan leva till 112 istället för 108 bara för att jag käkar mindre ko...då väljer jag 108 alla dagar i vveckan.

Richter
2015-01-27, 10:39
Det stora skälet att minska mängden animaliskt protein, som jag ser det, är inte på grund av hälsomässiga skäl, utan för klimatförändringarnas skull.

z_bumbi
2015-01-27, 10:50
Vad kan jag ersätta mitt minskade proteinintag med? Mer havregryn och pasta?

Baljväxter är nog det enda realistiska alternativet och den lättaste övergången tycker jag är att blanda in sådana i den mat man redan äter eller att äta det som tillbehör.

T ex
Köttfärssås -> Chili con carne med bönor ->Chili sans carne (bönchili)
Kycklinggryta -> kyckling och kikärtsgryta -> kikärtsgryta
Pulled pork etc -> släng i en hög med bönor i botten på formen
Tillbehör som
Linsröra
Bön- eller linssallad
Homus
Vita bönor i tomatsås funkar både som huvudsaklig proteinkälla och som tillbehör till förvånande många rätter.

Sen är det som vanligt att man får leta efter recept som man själv gillar.

Pretorian
2015-01-27, 11:41
Tack för bra tips.

Anledningen är av hälsomässiga skäl men även för klimatet och vad jag förstår så påverkar hög köttkonsumtionen klimatet ganska mycket. Men som sagt, jag har precis sett EN dokumentär så jag tar det lugnt med alla förändringar.

Klein
2015-01-27, 11:57
Tack för bra tips.

Anledningen är av hälsomässiga skäl men även för klimatet och vad jag förstår så påverkar hög köttkonsumtionen klimatet ganska mycket. Men som sagt, jag har precis sett EN dokumentär så jag tar det lugnt med alla förändringar.

Om du är bekymrad över miljön och hälsan så borde du framställa din egen mat, sluta åka bil, och sluta sitta framför datorn. Att konverta till veganism men i övrigt upprätthålla livstilen gör varken från eller till för din hälsa eller planetens väl och ve.

baton69
2015-01-27, 12:13
Om du är bekymrad över miljön och hälsan så borde du framställa din egen mat, sluta åka bil, och sluta sitta framför datorn. Att konverta till veganism men i övrigt upprätthålla livstilen gör varken från eller till för din hälsa eller planetens väl och ve.

Att framställa sin egen mat är ju knappast bra för klimatet. Extremt ineffektivt och slösaktigt ur miljösynpunkt.

"Många bäckar små" som man säger. Om man kan göra något positivt för hälsan och miljön på samma gång är det ju knappast negativt. Dessutom finns det goda vegetariska rätter, tycker jag.

Klein
2015-01-27, 12:17
Att framställa sin egen mat är ju knappast bra för klimatet. Extremt ineffektivt och slösaktigt ur miljösynpunkt.

"Många bäckar små" som man säger. Om man kan göra något positivt för hälsan och miljön på samma gång är det ju knappast negativt. Dessutom finns det goda vegetariska rätter, tycker jag.

Småskaligt jordbruk är arbetsintensivt men det ger större kaloriutdelning per ytenhet än industriellt jordbruk samt kräver ingen konstgödsel.

TomasB
2015-01-27, 12:25
Läs denna:

http://rawfoodsos.com/2011/09/22/forks-over-knives-is-the-science-legit-a-review-and-critique/

Rätt mycket som inte verkar stämma i Forks over knives. Med det sagt försöker jag ändå dra ner på rött kött, men särskilt saker som innehåller nitriter (bacon, korv, leverpastej osv).

baton69
2015-01-27, 12:26
Småskaligt jordbruk är arbetsintensivt men det ger större kaloriutdelning per ytenhet än industriellt jordbruk samt kräver ingen konstgödsel.

Stämmer verkligen detta? Låter ju helt otroligt men du kanske har rätt. I vilket fall som helst är det orimligt eftersom människor knappast kan förväntas avsluta sina jobb för att fixa mat åt sig själva.

Konradsson
2015-01-27, 12:31
I flera fall tror jag dock att en växtbaserad kost kan vara lika skadlig för miljön som en köttbaserad, om inte mer. Sojaprodukter t.ex. måste ju transporteras väldigt långt för oss i Norden, för att inte nämna regnskogsskövlingen som sker i samband med detta. I sådana fall är nog lokalproducerat kött en bättre alternativ (ur miljösynpunkt såklart).

Cykelcykel
2015-01-27, 12:34
I flera fall tror jag dock att en växtbaserad kost kan vara lika skadlig för miljön som en köttbaserad, om inte mer. Sojaprodukter t.ex. måste ju transporteras väldigt långt för oss i Norden, för att inte nämna regnskogsskövlingen som sker i samband med detta. I sådana fall är nog lokalproducerat kött en bättre alternativ (ur miljösynpunkt såklart).

Det är väl ingen nyhet att det mesta av sojan som odlas går till att mata djuren som du sedan äter

Klein
2015-01-27, 12:46
Stämmer verkligen detta? Låter ju helt otroligt men du kanske har rätt. I vilket fall som helst är det orimligt eftersom människor knappast kan förväntas avsluta sina jobb för att fixa mat åt sig själva.

Du kan läsa mera här:

http://www.worldwatch.org/system/files/188%20climate%20and%20ag_FINAL.pdf

http://www.localfutures.org/bringing-the-food-economy-home/


The United Nations estimates that the global
agricultural sector could potentially reduce and remove 80 to 88 percent of
the carbon dioxide that it currently produces. Practices such as using animal
manure rather than artificial fertilizer, planting trees on farms to reduce soil
erosion, and growing food in cities all hold huge potential for shrinking
agriculture’s environmental footprint and mitigating the damaging effects
of climate change.

Detta kommer att ske i västvärlden inom 1-2 generationer. Växande befolkning, urholkad valuta, minskning av arbetstillfällen pga automatisering och förflyttning till utvecklingsländer lämnar inte så många andra val än att återgå till att producera sin egen mat.

PerLedin
2015-01-27, 13:18
Det här med miljöpåverkan kan väl knappas gälla fribetande djur och vilt? Spontant känns det som ett kretslopp, och det pratas väl snarare om att att betesmark är koldioxidsänkor?

Motbevisas gärna osv, men det mesta köttet jag äter kommer från ren, älg, och nu senast köpte vi ett helt får som fått leva så fritt ett får nu kan göra i Sverige. Tänker även att det är nyttigare såklart, men skulle vara intresserad om det finns inneboende risker i rött kött som även finns i top of the line-produkter inom rött kött.

Sen angående veggo-mat, så beror det mycket på hur intresserad man är av matlagning. För en annan så är det inga större problem att hitta goda vegetariska recept: indiska grytor, linsbiffar och bönröror käkas det en hel del av i hushållet Ledin. Att hitta ersättningar till det döda djuret i ens favoriträtter leder allt som oftast till sämre kulinariska resultat IMHO.

Pretorian
2015-01-27, 13:23
Om du är bekymrad över miljön och hälsan så borde du framställa din egen mat, sluta åka bil, och sluta sitta framför datorn. Att konverta till veganism men i övrigt upprätthålla livstilen gör varken från eller till för din hälsa eller planetens väl och ve.

Jag åker gärna bil och kommer inte börja odla min egen mat men jag minskar gärna på köttkonsumtionen. Baby steps.

Klein
2015-01-27, 13:49
Jag åker gärna bil och kommer inte börja odla min egen mat men jag minskar gärna på köttkonsumtionen. Baby steps.

Så länge man lägger pengar på mat som kommer från monogrödeskulturer och stordrift så understödjer man miljöförstöring vare sig man äter kött eller grönsaker. Vi borde alla äta mindre tamboskap och mer av tex vildfångad fisk och fågel men storjordbruket har gjort fisken giftig och fågeln sällsynt. Lösningen är att sluta mata jordbruksmonstret, inte att välja bara vissa av jordbruksmonstrets produkter.

Richter
2015-01-27, 14:12
Så länge man lägger pengar på mat som kommer från monogrödeskulturer och stordrift så understödjer man miljöförstöring vare sig man äter kött eller grönsaker. Vi borde alla äta mindre tamboskap och mer av tex vildfångad fisk och fågel men storjordbruket har gjort fisken giftig och fågeln sällsynt. Lösningen är att sluta mata jordbruksmonstret, inte att välja bara vissa av jordbruksmonstrets produkter.

För varje kilo viltfångad fisk får man med 5 kg "skräpfisk", vad jag vet. Det understödjer utfiskning av haven. Ett eget fiskespö har förstås högre effektivitet.

Hur menar du att det inte skulle vara bättre att äta grödorna direkt? Vad har nötkreatur för konverteringsgrad sett till kalorier, en faktor 30? Som i mängden sojabönor (t ex) som de måste äta istället för att man hade ätit bönorna själv direkt?

För personen som nämnde regnskogsskövling som ett argument mot att äta sojabönor, så är det ju ett argument om något att minska köttkonsumtionen, eftersom den erfordrade mängden sojabönor blir så mycket mindre. Inte för att man nödvändigtvis behöver äta sojabönor ändå.

Även om det inte blir bäst direkt av dessa livsstilsval, så kan det fortfarande bli väldigt mycket bättre.

agazza
2015-01-27, 14:51
Så länge man lägger pengar på mat som kommer från monogrödeskulturer och stordrift så understödjer man miljöförstöring vare sig man äter kött eller grönsaker. Vi borde alla äta mindre tamboskap och mer av tex vildfångad fisk och fågel men storjordbruket har gjort fisken giftig och fågeln sällsynt. Lösningen är att sluta mata jordbruksmonstret, inte att välja bara vissa av jordbruksmonstrets produkter.

problemet är att jag får inte gå ut på mina ägor hur som och ta ihjäl ett rådjur för käk. Däremot kan man ju äga en pilbåge..

Det andra är den redan befintliga miljöförstöringen som har ställt till det med vår vildlax i älvarna..


För övrigt har jag köpt ett torp och till sommaren börjar anpassningen för får och hönshållning :)

agazza
2015-01-27, 14:53
För att ta död på urspårningen av tråden så är ni alla totalt maktlösa ifall inte tvångssterilisering eller någon slags epedemirensning införs.

Människans överlevnadsinstinkt är för stark så hur mycket alla än väljer att bli naturliga så kommer utvecklingen fortsätta åt fanders.

Befolkningsökningen är många gånger högre än hur folk anpassar sig till miljön, taskig kalkyl

Filipb
2015-01-27, 15:00
För att ta död på urspårningen av tråden så är ni alla totalt maktlösa ifall inte tvångssterilisering eller någon slags epedemirensning införs.

Människans överlevnadsinstinkt är för stark så hur mycket alla än väljer att bli naturliga så kommer utvecklingen fortsätta åt fanders.

Befolkningsökningen är många gånger högre än hur folk anpassar sig till miljön, taskig kalkyl

Lenge leve insektsproteiner! #ankisundin

Lawler
2015-01-27, 16:44
Omväxling förnöjer och det är positivt för miljön. Det enda rådet jag har att ge dig är att hålla dig borta från alla köttsubstitut då dessa tenderar att smaka mindre bra. Kolla på de indiska köken och länderna i närheten. Otroligt god och näringsrik vegetarisk mat där linser och kikärtor används. Panirrätter (en slags ost) är också väldigt goda men de baserar sig på mjölkprotein. Det finns mycket där att hämta i fråga om bra mat.

Annars slår jag gärna ett slag för maten i mellanöstern där det också finns många vegatariska maträtter som smakar bra. Hummus foul är en riktigt fin maträtt och det finns mängder av andra vegetariska maträtter att välja mellan.

Även om du inte bryr dig om miljön bör du bry dig om att dina smaklökar får uppleva trevliga smakupplevelser!

Snoofy
2015-01-27, 21:08
Det finns många anledningar att minska intaget av animaliskt protein. Några exempel:
1. Animaliskt protein har i framställningen inneburit lidande för kännande varelser.
2. Animaliskt protein är i varje avseende sämre för miljön.
3. Det finns bra proteinkällor som inte är animaliska.

Min erfarenhet av 6 års vegetariankost varav det senaste halvåret helt veganskt är att det snarare tvingar fram en mer varierad och godare kost. Har aldrig saknat kött och inte gjort så stora styrkeökningar som det senaste halvåret. (Protein är något överskattat i gymvärlden).

Men all respekt till trådskaparen! Kolla in Cowspiracy om du vill lära dig ännu fler obekväma sanningar.

R Scarpa27
2015-01-27, 21:17
För att ta död på urspårningen av tråden så är ni alla totalt maktlösa ifall inte tvångssterilisering eller någon slags epedemirensning införs.

Människans överlevnadsinstinkt är för stark så hur mycket alla än väljer att bli naturliga så kommer utvecklingen fortsätta åt fanders.

Befolkningsökningen är många gånger högre än hur folk anpassar sig till miljön, taskig kalkyl

dat tru bro.

Klein
2015-01-27, 23:22
För varje kilo viltfångad fisk får man med 5 kg "skräpfisk", vad jag vet. Det understödjer utfiskning av haven. Ett eget fiskespö har förstås högre effektivitet.

Jag menar givetvis lokal vild fisk inklusive sötvattensfisk fiskad med träffsäkra metoder och för hushållsbehov. Du har helt missat tåget.

Hur menar du att det inte skulle vara bättre att äta grödorna direkt? Vad har nötkreatur för konverteringsgrad sett till kalorier, en faktor 30? Som i mängden sojabönor (t ex) som de måste äta istället för att man hade ätit bönorna själv direkt?

Återigen så har du missat tåget. Det kritiska valet står inte mellan att äta monogrödor själv eller äta djur som föds upp på monogrödor. Det kritiska valet står mellan lokal småskalig mångsidig produktion och global massproduktion av monogrödor vars handel domineras av ett fåtal storföretag som skiter helt i miljön och de lokala levnadsförhållandena.

Ajasoro
2015-01-27, 23:29
Jag vill inte ändra massa saker direkt efter att ha sett EN dokumentär men finns det fördelar med att göra det?

Vad kan jag ersätta mitt minskade proteinintag med? Mer havregryn och pasta?
Bönor e kung. Hade du tänkt övergå direkt till en vegansk kost eller köra vegetariskt som någon sorts övergångsperiod? Annars är mejeriprodukter bra.

Jag skulle tipsa dig att läsa på mer! Ju mer kunskap du har, desto mer genomtänkt beslut kommer du ta! Gillar du att läsa kan jag rekommendera Jonthan Safran Foers bok ''Äta djur'' som tar upp hur köttindustrin ser ut och hur djur behandlas som varor. En sak som verkligen rörde mig var när han tog upp arbetarnas villkor och vilka metoder de använde för att objektifiera djuren ytterligare, för att hantera yrket. Den är personlig utan att tumma på sakligheten, och spelar inte på känslor. Inga snyfthistorier liksom.

Tänk dessutom på hur sjukt mycket köttkonsumtionen ökat bara de senaste hundra åren. Dels jämfört med när kött var exklusivt, dels ökningen sedan EU-inträdet. Jag ser kött mer som en lyx snarare än ett behov.

Sen är ju frågan om vad dem besprutar allt som växer.
Att vissa grödor besprutas hårt är en fis i universum i jämförelse med all antibiotika som köttdjur proppas fulla med.

Peka på en enda kontrollerad studie där man ser negativa hälsoeffekter av att äta minimalt processat kött från frigående gräsätande nötkreatur.
Problemet är att en försvinnande liten procent av allt kött som säljs är minimalt processad. Och ja, det finns studier på det, google is your friend.

Det stora skälet att minska mängden animaliskt protein, som jag ser det, är inte på grund av hälsomässiga skäl, utan för klimatförändringarnas skull.
+1 Vill även lägga till etiska skäl. Det är i allra högsta grad en moralisk fråga. (Och nej, jag är inte Moder Theresa, dricker själv både whey och mjölk)

Klein
2015-01-27, 23:40
2. Animaliskt protein är i varje avseende sämre för miljön.


Fel. Att producera både animalier och vegetabilier på samma yta medelst rotation och mångfald är effektivare och mer miljövänligt än att enbart producera vegetabilier eller enbart producera animalier. Havet är också fullt av fisk som lätt förnyar sina bestånd med vettiga regleringar och lagar på plats. Samma sak med sötvatten som får vara ifred från spillet från storskaligt jordbruk. Att undvika animalier av miljöskäl är helt galet. Välj lokalt producerad mat istället som producerats under långsiktigt hållbara förhållanden. Gärna din egen eller grannens.

Klein
2015-01-27, 23:49
Problemet är att en försvinnande liten procent av allt kött som säljs är minimalt processad. Och ja, det finns studier på det, google is your friend.

Jag pratar givetvis om processning EFTER att man som konsument inhandlat köttet. Vad gäller studier så är det inte jag som ska bevisa att köttet är hälsosamt, det är du som skall bevisa att det är ohälsosamt så upp till bevis. Jag hittar själv ingenting i pubmed, google scholar eller google. Vidare betvivlar jag starkt att du vet vad en kontrollerad studie är. Men du går gärna visa att jag har fel.

Klein
2015-01-28, 06:41
problemet är att jag får inte gå ut på mina ägor hur som och ta ihjäl ett rådjur för käk. Däremot kan man ju äga en pilbåge..

Det andra är den redan befintliga miljöförstöringen som har ställt till det med vår vildlax i älvarna..


För övrigt har jag köpt ett torp och till sommaren börjar anpassningen för får och hönshållning :)

I Nya Zeeland får man döda rådjur som kommer in på ens mark. Getter får man döda lite var som helst och när som helst.

Lycka till med torpet :)

Sniggel
2015-01-28, 07:39
Om du är bekymrad över miljön och hälsan så borde du framställa din egen mat, sluta åka bil, och sluta sitta framför datorn. Att konverta till veganism men i övrigt upprätthålla livstilen gör varken från eller till för din hälsa eller planetens väl och ve.

Kan också skippa att skaffa barn. Då får det en kvarvarande positiv effekt på miljön i princip i evighet efter ens död.

just sayin :cool:

Klein
2015-01-28, 09:27
Kan också skippa att skaffa barn. Då får det en kvarvarande positiv effekt på miljön i princip i evighet efter ens död.

just sayin :cool:

När en relativt smart person väljer att inte föröka sig så ger han bara ökat levnadsrum till korkade obrydda personer och deras avkomma. Du gör med andra ord mänskligheten och planeten en otjänst genom att inte skaffa barn.

Agitator
2015-01-28, 09:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175087

Minns att jag kom över denna tråd när jag sökte information över kött och vegankost.

Är väl samma dokumentär som avhandlas där?

agazza
2015-01-28, 10:06
Kan också skippa att skaffa barn. Då får det en kvarvarande positiv effekt på miljön i princip i evighet efter ens död.

just sayin :cool:

När en relativt smart person väljer att inte föröka sig så ger han bara ökat levnadsrum till korkade obrydda personer och deras avkomma. Du gör med andra ord mänskligheten och planeten en otjänst genom att inte skaffa barn.

Det enda jag kan utläsa av det här är att skattelättnader bör förekomma för de som väljer att ta livet av obegåvade.

Alternativt att obegåvade med intyg, alternativt att de kan påvisa obegåvning via sin facebookprofil eller att dom är ägare av en modeblogg, bör få skattelättnader ifall de väljer att inte föröka sig.

Det måste finnas en lösning här någonstans känner jag med skattelättnader och reglering av förökningen hos obegåvade.

Däremot kan detta få konsekvenser också som bör utredas, procentandelen psykopater kommer tex öka och det psykiska välmåendet kommer minska

herzie
2015-02-07, 09:42
Småskaligt jordbruk är arbetsintensivt men det ger större kaloriutdelning per ytenhet än industriellt jordbruk samt kräver ingen konstgödsel.

Ehhhh, trådurspårning, letade alternativa proteinkällor, men detta är ju helt fel.
Konstgödning har revolutionerat jordbruket så till vida att skördarna har ökat dramatiskt.
http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Annan%20statistik/Statistikrapport/20056/20056_kommentarer.htm
Se exempelvis tredje figuren nedifrån.
Det ger INTE mer att odla småskaligt som vi gjorde med en befolkning på runt 2 miljoner på 1800-talet. Det ger inte heller mer skörd att odla utan konstgödning. Alla sådana vanföreställningar hör hemma i nationalromantikarkivet.
Hållbarhetsaspekten är däremot en helt annan sida av saken.

Klein
2015-02-08, 08:38
Ehhhh, trådurspårning, letade alternativa proteinkällor, men detta är ju helt fel.
Konstgödning har revolutionerat jordbruket så till vida att skördarna har ökat dramatiskt.
http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Annan%20statistik/Statistikrapport/20056/20056_kommentarer.htm
Se exempelvis tredje figuren nedifrån.
Det ger INTE mer att odla småskaligt som vi gjorde med en befolkning på runt 2 miljoner på 1800-talet. Det ger inte heller mer skörd att odla utan konstgödning. Alla sådana vanföreställningar hör hemma i nationalromantikarkivet.
Hållbarhetsaspekten är däremot en helt annan sida av saken.

Småskaligt jordbruk är inte nödvändigtvis produktivt. Det beror helt på vad och hur man producerar. Att få småskalig produktion produktiv handlar om kreativitet och kunskap, inte om att blint göra som bönderna gjorde förr i tiden.

herzie
2015-02-08, 11:16
Småskaligt jordbruk är arbetsintensivt men det ger större kaloriutdelning per ytenhet än industriellt jordbruk samt kräver ingen konstgödsel.

De var väldigt kreativa förr eftersom man svalt ihjäl annars.