handdator

Visa fullständig version : Knäproblem vid knäböj


wenter
2015-01-26, 18:02
Hej!

Jag har ett problem med mitt högra knä som började efter ett pass med knäböj för ca 2 månader sen. Vid djupa knäböj så knastrar det i knät, och det är inget vanligt knaster som man kan ha i alla leder utan detta har specifikt kommit efter detta träningspasset och låter väldigt annorlunda och är mer knastrande än knakande.

Håller jag fingret strax vid sidan om knäskålen, mot insidan av knät, så kan jag känna att det är därifrån knastringen kommer ifrån.

Det lustiga är att jag har ingen smärta, det hade jag enbart efter det där passet för 2 månader sen. Nu är det mer en olustkänsla och det blir alltid väldigt varmt kring området efter ett par repetitioner.

Värt att tillägga är att jag känner ingenting eller hör ingenting när jag kör exempelvis benspark. Utan det är endast vid djupa knäböj, allt under 90 grader. Så antar att det har att göra med höftens position i förhållandet till knät. Har ej heller ont när jag springer.

Någon som varit med om liknande?

Bifogar bild på ungefärligt område

wenter
2015-01-26, 18:54
Tillägg: Det är inte lokaliserat på knäskålen utan jämte, nästan vid fästet för inre breda lårmuskeln eller skräddarmuskeln.

Scratch89
2015-01-29, 23:03
Har du nån film på där du böjer? Klarar du av att ha knäna över fötterna hela rörelsen?

wenter
2015-01-31, 16:33
Har du nån film på där du böjer? Klarar du av att ha knäna över fötterna hela rörelsen?

Tyvärr inte.
Knäna befinner väl sig något framför fötterna, ungefär som högra bilden här: http://media1.styrkebloggen.se/2013/06/deepsquatside2.jpg

Generellt så känns det lustigt att något bara blir väldigt varmt och låter lustigt (knaster) men ingen smärta känns alls?

wenter
2015-01-31, 17:38
Uppdaterar bilden på lokalisering, sätter jag fingret där när jag sitter på huk helt vanligt och reser mig upp, så känner jag tydligt att det är därifrån knastret kommer.

Scratch89
2015-02-01, 01:34
Jag skulle gå och kolla upp det. Det kan vara något så enkelt som att du har stel muskulatur runt knät, men kanske också någon annan mjukdel i knät som det är knas med.