handdator

Visa fullständig version : Fullvärdiga proteinkällor som vegan


Lao Frankl
2015-01-25, 22:52
Hej. Jag är Lakto-Ovo vegetarian sedan två och ett halvt år tillbaka. Jag har nu övervägt att börja äta helt veganskt. Har jag begripit det hela korrekt så finns det en uppsjö av olika fullvärdiga veganska proteinkällor. Det jag ställer mig skeptisk mot är om dessa vegetabiliska proteinkällor verkligen går att jämföra rent kvalitetsmässigt mot mjölk och ägg.

Empiriskt sett finns det ju ett oräkneligt antal veganer och även Raw-foodare, som ju är veganer, med ypperlig hälsa. Det verkar inte som att valet att ta bort även mjölk och ägg har påverkat dem negativt direkt.

Jag har vissa föreställningar om fullvärdigt protein som precis håller på att förändras. När jag läser och hör att vegetabiliska proteinkällor ska vara tillräckliga för att uppfylla behovet passar jag på att fråga er på kolozzeum om detta.

Kanske kan jag få ytterligare ett perspektiv.
Tack på förhand.

Cykelcykel
2015-01-26, 06:20
Qinoa och bovete samt sojabönor är fullvärdiga har jag för mig.
Sen kan man kombinera olika bönor och frön.
Är också vegan men har slutat bry mig om fullrdigt hit och dit

R Scarpa27
2015-01-26, 08:13
kombinera rätt llivsmedel=win.

maqan
2015-01-26, 20:20
Värt att nämna angående kombination av livsmedel är att varje måltid nödvändigtvis inte behöver vara kombinerad för att innehålla fullvärdigt protein. Det viktigaste är att man får i sig en fullgod aminosyraprofil totalt sett över dygnet.