handdator

Visa fullständig version : Tillagning av grönsaker


Thony
2004-04-01, 18:19
Hur gör ni när ni tillagar dom ? Läst att flesta näringsämnena försvinner från grönsakerna (äter mest brocolli) typ när man kokar dom..
Är det sant ? Det är jävla träligt att käka det rått, det smakar, piss...

mendezzz
2004-04-01, 18:29
Testa woka dom då det är ju gott

Scratch
2004-04-01, 21:32
det var någon som postade ett tipps för ett tag sedan om detta. Det går ut på att när man kokar ris så lägger man sina frysta grönsaker på risbädden när vattnet försvunnit från de översta riskornen, sen blir dom ångade medan riset kokar klart, funkar skitbra tycker jag :hbang:

Tolkia
2004-04-01, 22:06
Just broccoli är ju suveränt att ångkoka. Annars är ett tips att koka grönsaker i mikron; då behövs väldigt lite vatten vilket gör att vitaminer och annat inte lakas ur lika mycket som vid "vanlig" kokning. Men de skall kokas fint, inte "nukas"!
Ugnsrostade rotsaker är inte så dumt heller, faktiskt.

christian
2004-04-02, 09:52
Har för mig att det brukar ligga runt de här siffrorna.

Ångkokning: 80% av vitaminer o mineraler kvar.
Kokning: 60%
Nukning: 40%

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=578

Fråga:

Jag skulle vilja veta om vitamininnehållet i maten påverkas när man värmer maten. Tänker mest på grönsaker och frukt, men kanske gäller samma sak även för andra typer av mat. Är det bättre för vitamininnehållet om man ångar maten i stället för att koka den?



Svar:

Många vitaminer och antioxidanter förstörs vid tillagning. Detta beror på att de är känsliga för höga temperaturer. Vid kokning kan många vitaminer och mineraler ”tvättas ur livsmedlet”. Hur innehållet påverkas är lite olika beroende på livsmedel och näringsämne. Den generella regeln är att tillagning försämrar näringsinnehållet, men det finns också exempel på att tillagning ibland faktiskt kan öka tillgängligheten av vissa näringsämnen. Ett sådant exempel är morötter. Kokar man morötter ökar faktiskt upptaget av beta-karoten. Den bästa tillagningsmetoden för grönsaker är att ångkoka dem, vilket inte tvättar ur lika mycket vitaminer och mineraler. De sämsta metoderna är tillagning vid temperaturer över 100 grader. Då förstörs många viktiga näringsämnen. Uppvärmning i mikrovågsugn påverkar vitamininnehållet mer negativt än vanlig kokning enligt vissa studier.

Metal_boy_
2004-04-03, 20:25
wokat e så jäkla gott o går o ha till både rött kött o fågel!!:hbang:

har ätit wokat massor nu och det är som morotsstavar i wokblandningen..så nu börjar huden bli lite gulorange...måsste va allt jävla betakaroten ...

vildängel
2004-04-04, 21:05
Om man har lite salt i vattnet och lock på kastrullen när man kokar grönsakerna så försvinner inte så mycket av vitaminerna har jag fått lära mig... Och så ska man bara koka dem så de precis blir mjuka.