handdator

Visa fullständig version : Kaseinprotein


Ozziking
2015-01-25, 20:09
Tja! Som jag uppfattat det så stimulerar inte kaseinprotein proteinsyntesen. Varför?

Vad finns det för mer fördelar med kasein som inte vassle har mer än att det är ett "långsamt" protein? Jag antar att Muskelnedbrytningen blir mindre över en lägre tidsperiod än om man skulle ta vassle, right?

Vad skulle föredras om man skulle göra en shake (Ej efter träning) Och ta som mellanmål en lång skoldag? Endast vassle/kasein eller 50/50 av båda? :) Det dröjer nämligen ett tag innan jag kan komma hem, äta något lättsmält för att sedan träna och efter det kunna käka en rejäl måltid (förutom Frukost och lunch).

King Grub
2015-01-25, 20:13
Därför att det tas upp långsamt. Vanligt protein från mat stimulerar inte heller proteinsyntesen. Det är snabba och plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte långsamt upptag över lång tid.

Ozziking
2015-01-25, 21:45
Därför att det tas upp långsamt. Vanligt protein från mat stimulerar inte heller proteinsyntesen. Det är snabba och plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte långsamt upptag över lång tid.

Förutom vassleprotein efter träning, har du fler exempel på detta? Eaa vid x antal tillfällen/dag då eller?

Vad gör ens stimuleringen av proteinsyntesen? Är det den som "bygger" muskler?

R Scarpa27
2015-01-25, 22:04
Förutom vassleprotein efter träning, har du fler exempel på detta? Eaa vid x antal tillfällen/dag då eller?

Vad gör ens stimuleringen av proteinsyntesen? Är det den som "bygger" muskler?

efter träning bryts ju proteinet ner.
stimulera uoo syntesen med aminosyror, så risken för nedbrytning inte uppstår.
försökte förklara på ett enkelt sätt iaf =O

King Grub
2015-01-25, 22:16
Med stimulans av proteinsyntesen menas uppreglering av nybildning av (muskel)protein över normala nivåer.

Diskussionen är för övrigt bara akademisk och endast av praktisk relevans om man enbart lever på enskilda isolerade intag av protein och inget annat.

Bossebäver
2015-01-25, 22:19
efter träning bryts ju proteinet ner.
stimulera uoo syntesen med aminosyror, så risken för nedbrytning inte uppstår.
försökte förklara på ett enkelt sätt iaf =O

Du misslyckades.

Efter tränings så är musklerna extra mottagliga för aminosyror, och även kasein är stimulerande för proteinsyntesen, om än inte lika mycket som vassle. Fria aminosyror påverkar inte muskelnedbrytningen nämvärt men uppreglerar proteinsyntesen rejält. Om jag inte minns fel så är det kasein som ger den bättre proteinbalansen över tid(syntes-nedbrytning=proteinbalans), så en mix av vassle och kasein kan mycket väl vara att föredra om man vet med sig att man inte ska äta på ett tag.

EAA pulser osv daddlas det visserligen en del om, men om det ens finns någon nytta med dessa om du redan äter en högproteindiet är väldigt tveksamt. Om det finns en fördel så är den då inte stor.

Ola Wallengren
2015-01-25, 23:30
Kasein, precis som allt annat fullvärdigt protein stimulerar proteinsyntesen i någon mån. Det som skiljer är hur mycket och kanske vilken dos-respons.

Ozziking
2015-01-26, 11:21
Med stimulans av proteinsyntesen menas uppreglering av nybildning av (muskel)protein över normala nivåer.

Diskussionen är för övrigt bara akademisk och endast av praktisk relevans om man enbart lever på enskilda isolerade intag av protein och inget annat.

Alright! Men har stimulansen av proteinsyntesen något sammanhang (Allt i kroppen har väl något sammanhang..) med förhindrande av muskelnedbrytningen? Jag antar det?

Du misslyckades.

Efter tränings så är musklerna extra mottagliga för aminosyror, och även kasein är stimulerande för proteinsyntesen, om än inte lika mycket som vassle. Fria aminosyror påverkar inte muskelnedbrytningen nämvärt men uppreglerar proteinsyntesen rejält. Om jag inte minns fel så är det kasein som ger den bättre proteinbalansen över tid(syntes-nedbrytning=proteinbalans), så en mix av vassle och kasein kan mycket väl vara att föredra om man vet med sig att man inte ska äta på ett tag.

EAA pulser osv daddlas det visserligen en del om, men om det ens finns någon nytta med dessa om du redan äter en högproteindiet är väldigt tveksamt. Om det finns en fördel så är den då inte stor.

Hm, då förstår jag. Tackar!
Då kör jag på en mixshake då.. Känns bäst. :em:

Kasein, precis som allt annat fullvärdigt protein stimulerar proteinsyntesen i någon mån. Det som skiljer är hur mycket och kanske vilken dos-respons.

hm, okej. Brukar köra på 15g vassle och 15g kasein i alla fall. runt 25g protein.