handdator

Visa fullständig version : Några frågor


Ekof
2015-01-25, 11:28
1. Vad är negativt med en fettrik kost (säg runt 30 % av det man får in)?

2. Om man inte svettas under sina styrkepass, är detta då ett tecken på att man tränar för svagt?

3. Lurar man sig själv om man ser en fysik man gillar där modellen är säg 185 cm och väger 78 kg och man själv tänker "han väger 7 kg mindre än vad han är lång minus 100 cm, alltså ska jag om jag är 180 cm väga 73 kg för att vara i samma form som han och med samma fettprocent?

4. Hur långt innan och ungefär hur mycket och vad ska man äta inför ett träningspass om man tränar på morgonen?

Ozziking
2015-01-25, 11:31
2. Nej, det är inte ett tecken på att man tränar för "svagt". Vill man svettas kan man höja intensiteten men då får man också räkna med att man kanske inte orkar mer vikt. Kan dock också störa mig på det, gillar att svettas. Så jag gymmar med tjocktröja osv. :)

z_bumbi
2015-01-25, 11:43
1. Vad är negativt med en fettrik kost (säg runt 30 % av det man får in)?

2. Om man inte svettas under sina styrkepass, är detta då ett tecken på att man tränar för svagt?

3. Lurar man sig själv om man ser en fysik man gillar där modellen är säg 185 cm och väger 78 kg och man själv tänker "han väger 7 kg mindre än vad han är lång minus 100 cm, alltså ska jag om jag är 180 cm väga 73 kg för att vara i samma form som han och med samma fettprocent?

4. Hur långt innan och ungefär hur mycket och vad ska man äta inför ett träningspass om man tränar på morgonen?

1 Inget speciellt om det inte gör att du får för lite protein eller kolhydrater.

2 Svettning är en mekanism som reglerar kroppstemperaturen så det man kan säga är att du antagligen är för kall.

3 Ja

4 Något enklare som gör att du inte mår illa under passet och kolhydrater är nästan alltid bra.

Stjarnan
2015-01-25, 11:46
1. Vad är negativt med en fettrik kost (säg runt 30 % av det man får in)?

2. Om man inte svettas under sina styrkepass, är detta då ett tecken på att man tränar för svagt?

3. Lurar man sig själv om man ser en fysik man gillar där modellen är säg 185 cm och väger 78 kg och man själv tänker "han väger 7 kg mindre än vad han är lång minus 100 cm, alltså ska jag om jag är 180 cm väga 73 kg för att vara i samma form som han och med samma fettprocent?

4. Hur långt innan och ungefär hur mycket och vad ska man äta inför ett träningspass om man tränar på morgonen?

1. Ingenting är negativt med en kost baserad på 30% fett. Kvaliten och variationen på råvarorna som avgör.

2. Du kan göra bra träningspass utan att svettas

3. Det är en formel jag absolut inte skulle utgå ifrån! Testa dig fram och se vad för vikt som krävs flr att du ska vara nöjd med formen!

4. Du behöver inte äta någonting innan ett träningspass på morgonen. Det är högst individuellt hur mycket och om du vill äta något innan ett morgonpass..

Ekof
2015-01-25, 13:45
Varför pratar då så många om fördelarna med att ha en fettfattig kost?

Varför är det inte en formell som är bra? Har man samma bf procent bör det ju motsvara samma muskelmängd i proportion mellan vikt och längd?

Jag vet att jag inte behöver äta innan, men finns det fördelar med att göra det?

En till fråga: 5. Är det normalt att man på morgonen känner sig mindre och varför behöver kag så mycket vätska för att vara i bra form?

Guckenn
2015-01-25, 18:58
Varför pratar då så många om fördelarna med att ha en fettfattig kost?

Vilka pratar om det?

Varför är det inte en formell som är bra? Har man samma bf procent bör det ju motsvara samma muskelmängd i proportion mellan vikt och längd?
73/180 är väl inte proportionerligt med 78/185? Sedan tar du inte hänsyn till sådan vikt som inte är fett eller muskler, t.ex. skelett och organ, eller till att ni antagligen inte har identiska proportioner.

Jag vet att jag inte behöver äta innan, men finns det fördelar med att göra det?
Jag känner mig lite piggare om jag har ätit något med kolhydrater innan jag gymmar, typ en frukt eller något. Men jag kan ju inte tala för någon annan, det skiljer sig från person till person.

F Ultra
2015-01-25, 19:17
Varför pratar då så många om fördelarna med att ha en fettfattig kost?

Dels för att det finns en massa människor som pratar strunt, men sedan är det också så att eftersom fett innehåller så mycket mer kalorier per 100g så får man "råd" med mer mat om man håller just fettet lägre.

MatteÖhult
2015-01-25, 19:18
Varför pratar då så många om fördelarna med att ha en fettfattig kost?


vad räknas som en fettfattig kost?

J.V
2015-01-25, 19:19
Varför pratar då så många om fördelarna med att ha en fettfattig kost?

Jag vet att jag inte behöver äta innan, men finns det fördelar med att göra det?

En till fråga: 5. Är det normalt att man på morgonen känner sig mindre och varför behöver kag så mycket vätska för att vara i bra form?Det är nog för att de flesta upplever att de presterar bättre med mycket kolhydrater och lite fett.

Fördelar är väldigt individuellt, det är bara en smaksak. Mängden muskler du bygger lär inte skilja många promille om du äter före eller inte. Jag gillar att träna på tom mage så jag gör det, jag är hellre hungrig än mätt när jag styrketränar. Andra gillar att äta före.

Och på den sista, ja, det är normalt. Du har inget "tryck" i kroppen efter en natts sömn då du varit helt inaktiv och inte använt musklerna till något, dessutom har du inte ätit eller druckit på flera timmar.

PureWhey
2015-01-25, 19:43
Många nackdelar med lågt fettintag, viktigt intag att ha koll på.

Ekof
2015-01-26, 18:06
Det är nog för att de flesta upplever att de presterar bättre med mycket kolhydrater och lite fett.

Fördelar är väldigt individuellt, det är bara en smaksak. Mängden muskler du bygger lär inte skilja många promille om du äter före eller inte. Jag gillar att träna på tom mage så jag gör det, jag är hellre hungrig än mätt när jag styrketränar. Andra gillar att äta före.

Och på den sista, ja, det är normalt. Du har inget "tryck" i kroppen efter en natts sömn då du varit helt inaktiv och inte använt musklerna till något, dessutom har du inte ätit eller druckit på flera timmar.

Så varför tränar man på morgonen med fastande magen? Låter som uppdukat för att prestera sämre.

Ekof
2015-01-26, 18:07
Många nackdelar med lågt fettintag, viktigt intag att ha koll på.

Hur lågt är lågt fettintag? Jag tänker bara på uttrycket "You eat meat, you meat, you eat fat, you fat".

Gnistan
2015-01-26, 18:14
Hur lågt är lågt fettintag? Jag tänker bara på uttrycket "You eat meat, you meat, you eat fat, you fat".

Om det är något jag lärt mig som diabetiker så är det att fett inte är närmesevis lika stort problem som socker vad gäller övervikt bl.a.

Seedstream
2015-01-26, 18:26
Hur lågt är lågt fettintag? Jag tänker bara på uttrycket "You eat meat, you meat, you eat fat, you fat".

Du ska ju äta ca. 1 gram fett/kilo kroppvikt, så du får väl själv avgöra vad av det som är lågt.

Äter du lagom med fett så gäller det att du inte äter för mycket kolhydrater, då fett innehåller mycket mer energi/gram än kolhydrater och protein.

svenbanan
2015-01-26, 18:57
Så varför tränar man på morgonen med fastande magen? Låter som uppdukat för att prestera sämre.

Om den enda tillgängliga energin då man tränar är i form av fettdepåerna på kroppen så kommer kroppen bli mer benägen att använda dessa. Dvs man kan träna upp sig till att bli bättre på att använda fett som bränsle, vilket kan vara en bra idé ifall man ägnar sig åt nån långvarig konditionsidrott.

Vräker man i sig en femrätters middag strax innan man går till sängs så kanske man inte riktigt får den effekten på morgonen dock.

PureWhey
2015-01-26, 19:27
Hur lågt är lågt fettintag? Jag tänker bara på uttrycket "You eat meat, you meat, you eat fat, you fat".


Beror på.

Ekof
2015-01-27, 07:41
Om den enda tillgängliga energin då man tränar är i form av fettdepåerna på kroppen så kommer kroppen bli mer benägen att använda dessa. Dvs man kan träna upp sig till att bli bättre på att använda fett som bränsle, vilket kan vara en bra idé ifall man ägnar sig åt nån långvarig konditionsidrott.

Vräker man i sig en femrätters middag strax innan man går till sängs så kanske man inte riktigt får den effekten på morgonen dock.
Ok men nu är det inte så ovanligt att folk som styrketränar tränar på fastande mage direkt på morgonen. Varför gör man det?

Aliaas
2015-01-27, 07:48
Ok men nu är det inte så ovanligt att folk som styrketränar tränar på fastande mage direkt på morgonen. Varför gör man det?

man gillar det.


Många anser att fastande träning är skönare än träning efter måltid eftersom det kan bidra till trötthet, illamående eller allmänn slöhet

Wormzie
2015-01-27, 08:29
Vanliga rekommendationer brukar vara att:
*Mellan 20-35% av ditt dagliga kaloriintag bör bestå av fett.

Exempel: äter du 2500kcal per dag bör du äta mellan 56-97gram fett.

Det brukar även rekommenderas en kombination av olika fettsyror, mättat, enkelomättat, fleromättat samt att man undviker transfetter.

Ekof
2015-01-27, 09:06
Ok. Jag har bara ätit transfetter.

J.V
2015-01-27, 09:22
Så varför tränar man på morgonen med fastande magen? Låter som uppdukat för att prestera sämre.Ok men nu är det inte så ovanligt att folk som styrketränar tränar på fastande mage direkt på morgonen. Varför gör man det?Du har ju fått flera svar? Fler än dessa också.
Om den enda tillgängliga energin då man tränar är i form av fettdepåerna på kroppen så kommer kroppen bli mer benägen att använda dessa. Dvs man kan träna upp sig till att bli bättre på att använda fett som bränsle, vilket kan vara en bra idé ifall man ägnar sig åt nån långvarig konditionsidrott.

Vräker man i sig en femrätters middag strax innan man går till sängs så kanske man inte riktigt får den effekten på morgonen dock.
man gillar det.

Många anser att fastande träning är skönare än träning efter måltid eftersom det kan bidra till trötthet, illamående eller allmänn slöhetPersonligen känner jag mig slö efter jag ätit så jag vill äta på tom mage, oavsett om jag tränar på morgonen eller eftermiddagen. Vissa vill försöka optimera sin fettförbränning, antingen för att bli snygg naken eller bli bättre i någon konditionsidrott - som beskrivet ovan.

Det "tryck" i kroppen på morgonen jag pratade om är ju oftast bara visuellt, att du känner dig mindre. Drick några glas vatten innan du går till gymmet så har du fått tillbaka det. Och bara för att du känner dig mindre betyder det inte att du kommer prestera sämre.

Aliaas
2015-01-27, 10:00
Du har ju fått flera svar? Fler än dessa också.

Personligen känner jag mig slö efter jag ätit så jag vill äta på tom mage, oavsett om jag tränar på morgonen eller eftermiddagen. Vissa vill försöka optimera sin fettförbränning, antingen för att bli snygg naken eller bli bättre i någon konditionsidrott - som beskrivet ovan.

Det "tryck" i kroppen på morgonen jag pratade om är ju oftast bara visuellt, att du känner dig mindre. Drick några glas vatten innan du går till gymmet så har du fått tillbaka det. Och bara för att du känner dig mindre betyder det inte att du kommer prestera sämre.
Jo det är alltid goare att äta när man är hungrig än mätt ;)

Tränar själv helst lite halvfastad typ 5-6 timmar.

Angående optimerad fettförbränning och bättre kroppssammansättning är det verkligen sant? Känns lite orimligt att den ökade fettförbränningen vid fastande träning skulle påverka kroppen i längden om kcal intaget är likvärdigt.

J.V
2015-01-27, 10:39
Jo det är alltid goare att äta när man är hungrig än mätt

Tränar själv helst lite halvfastad typ 5-6 timmar.

Angående optimerad fettförbränning och bättre kroppssammansättning är det verkligen sant? Känns lite orimligt att den ökade fettförbränningen vid fastande träning skulle påverka kroppen i längden om kcal intaget är likvärdigt.Heeeh, jag vill TRÄNA på tom mage, såklart. :D

Det känns ju rätt logiskt iaf, att om man inte har käkat så har man ingen ny energi för kroppen att använda, utan den måste använda det man redan har - kroppsfettet. Dock även om det skulle vara så lär det vara minimal skillnad och förmodligen ingen anledning till att lägga om hela sitt liv för att få det att passa.

Bara att köra på det man själv tycker känns bäst och sluta överanalysera så mycket. :)