handdator

Visa fullständig version : sned (incline) hantel press positionering


Somoti
2015-01-23, 18:28
Jag har sökt internet men ej hittat hur man positionerar supertunga hantlar för sned hantel (incline) bänkpress. Kan någon skicka länk som visar hur man positionerar supertunga hantlar för sneda hantel (incline) bänkpress för att köra med dem.

Tack.
Somoti.

Maverick
2015-01-23, 18:36
Sätt dig med hantlarna på knäna sen kickar du upp dom lite lätt med benen samtidigt som du faller bakåt. Nu vet jag ju dock inte vad du menar med supertunga...

filmjölk
2015-01-23, 18:38
När hantlarna blir för bökiga att hantera så byter man helt enkelt till stång. Du har nått en nivå där hantelpress börjar bli bökig och otymplig och därför farlig.En skitbra övning är det, men inte längre för dig. Tacka övningen för styrkan den har gett dig, men säg vänligt men bestämt adjö till den och byt ut den mot stång.

Somoti
2015-01-23, 18:41
Sätt dig med hantlarna på knäna sen kickar du upp dom lite lätt med benen samtidigt som du faller bakåt. Nu vet jag ju dock inte vad du menar med supertunga...
Har du något klipp som visar det?

Tack.

Somoti.

Maverick
2015-01-23, 18:48
Har du något klipp som visar det?

Tack.

Somoti.

Nej

snelhest
2015-01-23, 19:27
Nu kör jag bara med 80 kgs hantlar men jag gör iaf så att jag hänger hantlarna på stången i smithen med hjälp av power hooks (http://www.powerhooks.com/). Vet inte om det fungerar om man kör tyngre.

filmjölk
2015-01-23, 19:37
Nu kör jag bara med 80 kgs hantlar men jag gör iaf så att jag hänger hantlarna på stången i smithen med hjälp av power hooks (http://www.powerhooks.com/). Vet inte om det fungerar om man kör tyngre.

"bara" med 80kgs hantlar? :D Skönt att bli platsad ibland, jag känner mig som Superman när jag är över 50kg.

DJJOHANSSON
2015-01-23, 19:59
Orkar man inte marklyfta hantlarna som man ska pressa så kanske man ska se över benträningen ;)


Jag väljer alltid bänken som är placerad framför dom hantlarna jag vet att jag kommer använda i arbetssetet, lyfter av hantlarna, sätter mig, kollar att dom ligger rätt i händerna och slänger mig bakåt så att jag ligger med hantlarna på bröstet. Lägger rätt ryggen och pressar.

Decepticon
2015-01-23, 21:44
Nu kör jag bara med 80 kgs hantlar men jag gör iaf så att jag hänger hantlarna på stången i smithen med hjälp av power hooks (http://www.powerhooks.com/). Vet inte om det fungerar om man kör tyngre.

80 kg:s hantlar på incline bänk!? Driver du med oss? När man ser Ronnie Coleman träna med de gigantiska 90 kg:s hantlarna så tror man knapp att det är möjligt, detta låter näst intill otroligt, du måste tillhöra världselit.

snelhest
2015-01-23, 21:57
80 kg:s hantlar på incline bänk!? Driver du med oss? När man ser Ronnie Coleman träna med de gigantiska 90 kg:s hantlarna så tror man knapp att det är möjligt, detta låter näst intill otroligt, du måste tillhöra världselit.

Missade att det var snedbänk. Jag kör inte med 80 kgs hantlar på snedbänk utan endast plan. Men principen med power hooks är densamma.

Damien Thorne
2015-01-23, 22:46
Så här gjorde jag när jag körde på 50kg..
Och klippet nedanför är med 47.5kg (som ser tyngre ut pga att dom är gummitäckta).

YE7buwjRhjY

4TsTtxtd-m4

Damien Thorne
2015-01-23, 23:05
Här ser vi Kristian Sewén som får dom i position utan att använda benen.

Jx0RXTDdVlk

Damien Thorne
2015-01-23, 23:08
Här är en kille som kör på 70kg. Använder samma teknik som mig för att få dom i position.

NrBcBu36GFk

Ozziking
2015-01-23, 23:48
Här ser vi Kristian Sewén som får dom i position utan att använda benen.

Jx0RXTDdVlk

Of topic, men ändå gällande incline press

Räcker denna vinkel i bänken för "maximal" aktivering av pecsen? Suger på att veta vilken vinkel jag brukar köra med.. Men vad jag ser på denna video så kör jag "ett snäpp upp" i vinkeln. :d

PureWhey
2015-01-24, 00:41
Of topic, men ändå gällande incline press

Räcker denna vinkel i bänken för "maximal" aktivering av pecsen? Suger på att veta vilken vinkel jag brukar köra med.. Men vad jag ser på denna video så kör jag "ett snäpp upp" i vinkeln. :d

Plan press funkar utmärkt.

Maverick
2015-01-24, 07:51
Här är en kille som kör på 70kg. Använder samma teknik som mig för att få dom i position.

NrBcBu36GFk

Var det utförandet jag försökte beskriva i mitt första inlägg :)

Arne Persson
2015-01-26, 19:08
Så här kör murarmästare Johan Jönsson sittande hantelpress. I setet innan repsade han lika många reps med +70 kgs hantlarna.:)
Tyvärr missade jag att filma det.
Observera... inget kastande med hantlar och annat trams här inte... ;)

https://www.youtube.com/watch?v=9C1cZuj1-uE

Damien Thorne
2015-01-26, 21:10
Så här kör murarmästare Johan Jönsson sittande hantelpress. I setet innan repsade han lika många reps med +70 kgs hantlarna.:)
Tyvärr missade jag att filma det.
Observera... inget kastande med hantlar och annat trams här inte... ;)

https://www.youtube.com/watch?v=9C1cZuj1-uE

Det där var mycket imponerande :D
Det starkaste jag sett nån vara i sittande hantelpress.

Vad tar en sån där kille i bänkpress tro? *drool*

Arne Persson
2015-01-26, 23:38
Det där var mycket imponerande :D
Det starkaste jag sett nån vara i sittande hantelpress.

Vad tar en sån där kille i bänkpress tro? *drool*

300 kg med tröja på träning och omkring 230 kg utan.

Damien Thorne
2015-01-27, 06:28
300 kg med tröja på träning och omkring 230 kg utan.

Men då är han ju stark i bänk också :D

Arne Persson
2015-01-27, 07:15
Men då är han ju stark i bänk också :D

Hyfsat:)

Gnistan
2015-01-27, 11:57
Var det utförandet jag försökte beskriva i mitt första inlägg :)

Ursäkta om en annan piper lite. Jag har aldrig riktigt förstått varför man skall köra på det sättet med så stora hantlar.
Vikterna i detta fall tar ju emot på bröstet och då kan man ju lika gärna köra med stång i snedbänk.
Kör jag hantellpress så vill jag personligan komma åt ett lite djupare läge än det jag får i bänken och gärna då liggande på bänk i stället.
MVH
Gnistan

pezrulezhaakon
2015-01-27, 13:07
Ursäkta om en annan piper lite. Jag har aldrig riktigt förstått varför man skall köra på det sättet med så stora hantlar.
Vikterna i detta fall tar ju emot på bröstet och då kan man ju lika gärna köra med stång i snedbänk.
Kör jag hantellpress så vill jag personligan komma åt ett lite djupare läge än det jag får i bänken och gärna då liggande på bänk i stället.
MVH
Gnistan

Det finns ju en del obalans att hantera med hantlarna, om man nu vill ha det.

Gnistan
2015-01-27, 13:38
Det finns ju en del obalans att hantera med hantlarna, om man nu vill ha det.

Jo. Förvisso kan det ju vara bra att öva upp en stabilitet, men, men...ändock.
Och det kan man ju göra med lättare grejer, plan bänk och få mer lyftväg på köpet, eller????

Maverick
2015-01-27, 16:11
Ursäkta om en annan piper lite. Jag har aldrig riktigt förstått varför man skall köra på det sättet med så stora hantlar.
Vikterna i detta fall tar ju emot på bröstet och då kan man ju lika gärna köra med stång i snedbänk.
Kör jag hantellpress så vill jag personligan komma åt ett lite djupare läge än det jag får i bänken och gärna då liggande på bänk i stället.
MVH
Gnistan

Det finns ju en del obalans att hantera med hantlarna, om man nu vill ha det.

Nu var det ju hur han fick upp hantlarna jag menade tittade inte ens på hur pressarna såg ut...

Men kör förövrigt 2 bröstpass i veckan, ett hantel och ett stångbaserat och anledningen till det är just att jag gillar få med balansdelen...