handdator

Visa fullständig version : Killar på 20ngt som "hänger" med tonåringar, finns fenomenet kvar?


filmjölk
2015-01-23, 17:01
Jag har rört det här ämnet förut, men tar det igen för att det fascinerar mig.

Låt mig bjuda dig på en liten tidresa till 90-talet i en liten ort någonstans på Hisingen, GBG. jag är 15 bast och går i nionde klass. Jag och några andra spenderar fredags och lördagskvällar med att dricka folköl och hb. Ibland har någon stulit ihop en liten slatt från varenda flaska i deras föräldrars spritförråd och gjort en "häxblandning" som smakar apa. Vi är mestadels utomhus (även på vintern) driver omkring, röker och några har med sin moped.

Nån gång har någon föräldrafri fest och vi är 30 osnutna skitungar i en nergången, inrökt trerumslägenhet. Det tonårshånglas, fjortisgråts, däckas, kräks och är allmänt omoget. själv försöker jag alltid hålla mig någorlunda resonabel för att jag tar min tidningsrunda (GP) direkt efter och lyckas på något vänster alltid dela ut alla tidningar utan klagomål.

i de här miljöerna, på de här föräldrafria festerna dyker det ofta upp (ibland objudet) ett par äldre grabbar på strax över 20, nån är tom. 30. de här grabbarna är både någon vi ser upp till och tycker illa om, några som ofta snor "våra" tjejer. De absolut sötaste tjejerna i åttan/nian var nästan garanterat ihop med en sådan. De köper ibland ut åt oss från bolaget, men bortsett från det är de ganska dryga jobbiga typer. Vi fattar redan då att de här grabbarna är patetiska, men skulle aldrig våga säga det till dem.

Är det här ett 80-/90-talsfenomen, eller finns de här grabbarna fortfarande? man talade ju inte om pedofili och sådant lika mycket då, så vi tänkte nog aldrig på dem som regelrätta pedofiler heller. Jag gissar att man kan se liknande grabbar på fylleresor till Sunny Beach eller på festivaler, men i "hemmamiljö"?

Ni som är unga idag, känner ni igen er i min beskrivning?

Aliaas
2015-01-23, 17:16
Oja.

Om det inte ändrat sig på de senaste 4 åren

Andy.da.wohoo
2015-01-23, 17:19
Finns kvar.

alphahanen2
2015-01-23, 17:24
Jag brukar iof inte festa ofta. Men de gånger jag varit på hemmafester har det aldrig hänt. Har aldrig hört talas om det heller. Men sen kanske det är annorlunda runt om i landet. Det låter dock som något konstigt beteende. Hur var de som var äldre? Schyssta förutom att de "tog" tjejerna eller var de skumma?

Latrommi
2015-01-23, 17:27
När jag var yngre så var det mest 20åriga tjejer som var de äldre på festerna.

Loke
2015-01-23, 17:30
Tja, är man långt över 20-strecket är det väl lite udda, men jag festade nog en del med tjejer som var typ 15-16 när jag var 20-21. Stor grej.

filmjölk
2015-01-23, 17:48
Hur var de som var äldre? Schyssta förutom att de "tog" tjejerna eller var de skumma?

Lite mixat, men jag kan nog dela in i ytterligare två grupper. Några var sådana man fått berättat för sig av andra äldre "töntar som aldrig kan få brudar i sin egen ålder" "Gillar att vara stora fisken i en liten damm" och andra var regelrätta losers som knarkade och var kriminella (utöver då gränspedofilin och alkohollangningen)

filmjölk
2015-01-23, 17:50
Tja, är man långt över 20-strecket är det väl lite udda, men jag festade nog en del med tjejer som var typ 15-16 när jag var 20-21. Stor grej.

"And we got a live one!" Hade du problem med jämnåriga tjejer?

Loke
2015-01-23, 18:07
"And we got a live one!" Hade du problem med jämnåriga tjejer?

Njae, jag hade nog rätt lågt självförtroende så att jag inte trodde att de var intresserade.

Sen bodde ju jag på landet och var hårdrockare. Att festa i en väldigt smal åldersgrupp är ett storstadsfenomen. Jag festade även med 30+ tanter ibland.

rooz
2015-01-23, 18:14
Finns några här på brädan, vi får se om dessa tillkännager sig i tråden*popcorn*

Jag har gjort det någon gång, mest pga att jag haft styvsyskon i den åldern. Men alla min flickvänner har varit äldre än mig.

Jag har en bekant som är 27 år, han festar ofta med 17-18-åringar.

tossefar
2015-01-23, 18:17
Jag tror att det är ett större fenomen på mindre orter. När jag var yngre var det väldigt homogena grupper.

Masterpan
2015-01-23, 18:28
Är 20 och tycker att tjejer under 17 är för små. Skulle jag hamna på en fest där 15-åringar stötte på mig hade jag dock nog ändå fallit... Men jag hade aldrig gått till en fest som hostas av en 15-åring.

Stoltz
2015-01-23, 18:29
O ja, fick senast idag en hel story om just dessa typer av några av skolbarnen (14-15 år) som handlade hos mig idag. Jag mår rätt illa över typen av personer det är jag hör om, sen om alla är sådana kan jag inte säga.

rolf
2015-01-23, 19:33
Japp. Eller ja, det är ju 10 år sedan nu men när jag var 15-16 så fanns det nån skum 30-ish-åring som (delvis) lyckades maskera sin loser-aura med att köpa ut sprit o cigg. Eftersom han hade lägenhet också så hölls festerna ofta där. Minns att han verkade helt socialt handikappad, men att man ansåg att man fick stå ut med det för att få grejerna.

PureWhey
2015-01-23, 19:37
Mja.
Men har väl på något vänster dykt upp yngre tjejer på fester man kastat, låt säga ~17åringar när vi(jag) vart 21ish. Inte så konstigt, eller?

Rolf festar med 98or.

Sniggel
2015-01-23, 19:44
Mja.
Men har väl på något vänster dykt upp yngre tjejer på fester man kastat, låt säga ~17åringar när vi(jag) vart 21ish. Inte så konstigt, eller?

Rolf festar med 98or.

Tycker jag inte. Det beror väl lite på kontext alltsamman.

filmjölk
2015-01-23, 19:50
Mja.
Men har väl på något vänster dykt upp yngre tjejer på fester man kastat, låt säga ~17åringar när vi(jag) vart 21ish. Inte så konstigt, eller?

Rolf festar med 98or.

Jag har tyvärr inte en fast gräns för när det är konstigt eller inte.:) Mer en slags känsla av att det är något som är fel när några 20+: are inte verkar ha några kompisar i egen ålder men många i högstadieåldern, och uteslutande har flickvänner i den åldern.

Det är någon slags tragik i när en 23åring hämtar upp sin femtonåriga tjej i bil, särskilt om man själv vore 15 och hopplöst kär i just den tjejen.

PureWhey
2015-01-23, 19:51
Jag har tyvärr inte en fast gräns för när det är konstigt eller inte.:) Mer en slags känsla av att det är något som är fel när några 20+: are inte verkar ha några kompisar i egen ålder men många i högstadieåldern, och uteslutande har flickvänner i den åldern.



Det är någon slags tragik i när en 23åring hämtar upp sin femtonåriga tjej i bil, särskilt om man själv vore 15 och hopplöst kär i just den tjejen.


Ah, nu är jag med. Det är konstigt ja.

mangemani
2015-01-23, 19:53
känns igen från 90-talet, ja.
jag är 34 och umgås än idag med folk mellan 14-20 år(och nej, inte tjejer på det viset).
jag själv har 2 hobbys/intressen som tyvärr inte de flesta utav den vuxna världen inte delar med mig och det är spel och byggsatser/figurer men det gör däremot de yngre.
tycker det är svinkul att komma ifrån vuxenvärlden en stund då och då för att lira spel och umgås med folk som delar mina intressen. händer(inte så ofta, mer då jag var i 24-26 års åldern) att jag även festar med unga också.

awesomooo
2015-01-23, 19:54
Ja dom finns, dom brukar visa stort intresse för yngre tjejer som precis börjat gymnasiet.

Captainwide
2015-01-23, 20:19
Fanns när jag var 14-15. Då kom det alltid oinbjudna 20+are (både tjejer och killar). Riktigt lustiga människor var de alltid också.

Jag fyller 20 detta året och känner knappt någon som är året/åren yngre än mig.

Tricklew
2015-01-23, 20:28
Ser en kille på 28 år som alltid hänger på ungdomsgården med högstadieeleverna när jag besöker hemorten. Kommer nog alltid finnas så länge det finns 20+ åringar som inte får jämnårig f*tta.

Rikard Jansson
2015-01-23, 20:39
Jadå, det var ju inte så mkt folk häromkring när man var yngre så vi umgicks allesammans. Sen att man själv var bäst vän med de som var 5-6 år äldre istället för de som var 10-12 år äldre är väl naturligt, medans de två grupperna däremot var vänner. Ingen direkt loser utan de ansågs schysta som ville umgås med oss småbarn.

Edit: kom förresten på när en kille fick en smäll en gång för att han blev ihop med en 14årig tjej när han var 21, så lite hektiskt var det väl kanske

shadowfire
2015-01-23, 20:40
beklagar sorgen

R Scarpa27
2015-01-23, 20:43
när jag var 18 umgicks jag med några 25 åriga tjejer.

idagsläger umgås jag även med 50 plussare... alltid gillar mognare damer.

Loke
2015-01-23, 20:49
Jag har tyvärr inte en fast gräns för när det är konstigt eller inte.:) Mer en slags känsla av att det är något som är fel när några 20+: are inte verkar ha några kompisar i egen ålder men många i högstadieåldern, och uteslutande har flickvänner i den åldern.

Det är någon slags tragik i när en 23åring hämtar upp sin femtonåriga tjej i bil, särskilt om man själv vore 15 och hopplöst kär i just den tjejen.

Det tragiska är väl snarare att man ska se ner på ett par bara för att de inte "borde" vara tillsammans... So what om han är konstig och hon är naiv, jag gissar att de kanske får ut mer av den relationen än två 15-åringar som pillar på varandra får.

Olegh
2015-01-23, 20:52
Det tragiska är väl snarare att man ska se ner på ett par bara för att de inte "borde" vara tillsammans... So what om han är konstig och hon är naiv, jag gissar att de kanske får ut mer av den relationen än två 15-åringar som pillar på varandra får.

Du tror inte det ofrånkomligen innebär en lustig dynamik i förhållandet när den ena parten antas vara vuxen och den andra på pappret är ett barn? När den ena parten förväntas försörja sig själv och den andra förväntas bli försörjd?

svenbanan
2015-01-23, 20:52
Ser en kille på 28 år som alltid hänger på ungdomsgården med högstadieeleverna när jag besöker hemorten. Kommer nog alltid finnas så länge det finns 20+ åringar som inte får jämnårig f*tta.

+1

Det är väl den gamla klyschan om att tjejer mognar snabbre än killar...

Tjejerna i högstadiet tycker det är en jäkla skillnad på fjantarna de går i skolan med jämfört med de superballa killarna som gått ut gymnasiet. Det lär väl inte vara många tjejer runt 20 som tycker killarna i högstadiet är heta. Tror betydligt fler killar runt 20 tycker tjejerna i högstadiet är läckra.

Om något så känns det som om det fenomenet borde kunna vara ännu vanligare nu än på åttiotalet då jag gick i högstadiet (vischan), med tanke på hur pass mycket mer sexualiserade unga tjejer porträtteras som i media. Inte för att jag tror tjejerna ägnar sig åt sex mer nu än då (de var nasty redan på min tid). Men jag tror det är mer "accepterat" att som lite äldre man se yngre tjejer som sexuella varelser pga hur samhället förändrats.

Loke
2015-01-23, 20:54
Du tror inte det ofrånkomligen innebär en lustig dynamik i förhållandet när den ena parten antas vara vuxen och den andra på pappret är ett barn? När den ena parten förväntas försörja sig själv och den andra förväntas bli försörjd?

Sure. Men lustig dynamik tror jag också är det som driver förhållanden.

timoat
2015-01-23, 21:02
VI hade det när jag var ung också, oftast surfar och skatekillar, de var dock jävligt trevliga och snygga, så det fick man vacker konstatera. Nu är jag 36 och har en jävligt söt 18 åring som stöter på mig, whats a man to do?

filmjölk
2015-01-23, 21:04
Det tragiska är väl snarare att man ska se ner på ett par bara för att de inte "borde" vara tillsammans... So what om han är konstig och hon är naiv, jag gissar att de kanske får ut mer av den relationen än två 15-åringar som pillar på varandra får.

Det gissar jag med, hon får träffa en "mogen" kille, han får träffa en tjej. Det blir ju win-win för båda.

Men det inger ändå en slags känsla av tragik. :)

Tricklew
2015-01-23, 21:20
VI hade det när jag var ung också, oftast surfar och skatekillar, de var dock jävligt trevliga och snygga, så det fick man vacker konstatera. Nu är jag 36 och har en jävligt söt 18 åring som stöter på mig, whats a man to do?

Slå hål i henne med din köttpinne tills den värker, självklart.

Red Apple
2015-01-23, 21:39
Jag blev inbjuden på en fest för ett tag sen, när jag dök upp visade det sig att jag var en av de där killarna. Vände på klacken och gick hem för att spela tv-spel, totalvägrar sjunka till den nivån.

Toni Radanov
2015-01-23, 22:27
hänger mest med tonåringar och 40+, udda combo men så äre när man bor i gymet. Knappt nånsin på fritiden dock. Did I do good/bad?

F Ultra
2015-01-23, 22:42
+1

Det är väl den gamla klyschan om att tjejer mognar snabbre än killar...

Tjejerna i högstadiet tycker det är en jäkla skillnad på fjantarna de går i skolan med jämfört med de superballa killarna som gått ut gymnasiet. Det lär väl inte vara många tjejer runt 20 som tycker killarna i högstadiet är heta. Tror betydligt fler killar runt 20 tycker tjejerna i högstadiet är läckra.

Om något så känns det som om det fenomenet borde kunna vara ännu vanligare nu än på åttiotalet då jag gick i högstadiet (vischan), med tanke på hur pass mycket mer sexualiserade unga tjejer porträtteras som i media. Inte för att jag tror tjejerna ägnar sig åt sex mer nu än då (de var nasty redan på min tid). Men jag tror det är mer "accepterat" att som lite äldre man se yngre tjejer som sexuella varelser pga hur samhället förändrats.

? Ska man gå efter media så verkar det ju tvärtom mer ha blivit "alla män är pedofiler".

King Grub
2015-01-23, 23:19
Jag umgås nästan bara med yngre, om än inte tonåringar så mycket. Jämngamla pratar bara jobb, sina ungar, amorteringar och väder. Zzzzzzzz. Jag vill bara prata datorspel, filmer, träning och sånt.

Oxe
2015-01-23, 23:21
Det är en viss skillnad på att man inte orkar med vuxenvärlden ibland med att man försöker ligga med småtjejer som inte vet/förstår bättre

mangemani
2015-01-24, 00:00
Jag umgås nästan bara med yngre, om än inte tonåringar så mycket. Jämngamla pratar bara jobb, sina ungar, amorteringar och väder. Zzzzzzzz. Jag vill bara prata datorspel, filmer, träning och sånt.


lite utav min tanke med.

har fått höra lite titt som tätt "ska du inte göra något vettigt istället för att spela", men vad ska man göra då, sitta vid ett runt bord med tråkiga människor och prata om vädret eller lyssna på deras problem man egentligen inte bryr sig om? PASS!! men ha så kul ni...
då sitter jag hellre med ett gäng yngre som uppskattar samma saker som en själv.

filmjölk
2015-01-24, 00:07
jag håller med Grub och Mange med att det där vuxna är tråkigt att prata om (- prata om sina barn, jag gillar att prata barn. När min son säger något jag tycker är roligt får facebook veta det inom en kvart) men istället för att söka upp barn att umgås med så spiller jag min omogenhet på Kolozzeum eller spelar dead island/wow.

Fartman
2015-01-24, 01:27
Att umgås med ungdomar som vuxen fast på ett normalt sätt (ex spel, idrott etc) är väl såklart helt okej men klassiska fjortisraggare som beter sig som småglin och spelar tuffa genom typ enbart sin ålder är ju riktigt jävla tragiskt. Kommer osökt att tänka på alla dom där som langade och hade fester när man var i högstadiet, sicka jävla slan dom var egentligen. Nästan så man skulle vilja ge dom en retroaktiv smäll.

EDIT: Bör ge lite dispans till folk från riktiga byar, där är det mer okej då det inte alls är ovanligt att alla barn tidigt umgåtts och gått i samma klasser trots rätt stora ålderskillnader. Typ man ska kanske inte hata så hårt när dom som umgåtts mycket redan när dom var barn (ex 7 och 12åringar) även umgås och festar med dom andra ungdomarna som finns på orten även när dom vuxit upp och blivit lite äldre (ex 15 och 20år).

Sniggel
2015-01-24, 01:45
lite utav min tanke med.

har fått höra lite titt som tätt "ska du inte göra något vettigt istället för att spela", men vad ska man göra då, sitta vid ett runt bord med tråkiga människor och prata om vädret eller lyssna på deras problem man egentligen inte bryr sig om? PASS!! men ha så kul ni...
då sitter jag hellre med ett gäng yngre som uppskattar samma saker som en själv.

"göra nåt vettigt". Låter som en ursäkt av vilsna vuxna som ångrar sina val i livet men försöker vara självgoda genom att framstå som "mer seriös än dig iaf!". Sen kan de sitta där med sina huslån och mängdrabatt på blöjor och känna sig viktiga medans vissa av oss ägnar oss åt roliga saker.

svenbanan
2015-01-24, 02:28
? Ska man gå efter media så verkar det ju tvärtom mer ha blivit "alla män är pedofiler".

Ja, det är kluvet på nåt sätt. Småtjejer är sexigare nu än förr, men samtidigt får man passa sig mer för att verkligen öppet skylta med att man tycker det. I alla fall om man är typ 30+. Men killar runt 20 blir väl inte ansedda som peddos ifall de har sextonåriga flickvänner?

Beelz
2015-01-24, 09:08
Ja, det är kluvet på nåt sätt. Småtjejer är sexigare nu än förr, men samtidigt får man passa sig mer för att verkligen öppet skylta med att man tycker det. I alla fall om man är typ 30+. Men killar runt 20 blir väl inte ansedda som peddos ifall de har sextonåriga flickvänner?

Ser en 16-åring ut som en 20-åring så är man inte hebefil om man tycker det. Pedofil är en dragning till ej könsmogna personer :)

Brimon
2015-01-24, 13:42
Åhja finns kvar! Speciellt folk som älskar bil och var före detta epa åkare.. De kan lätt åka och snacka med en 15åring när de själva är 19-22. Tog också brudarna när man gick i 8an-9an, var hemskt. Aja tycker synd om individerna mestadels eftersom de får så mycket kritik från alla håll, fast är väl deras egna fel iofs.

Tolkia
2015-01-24, 14:14
Alltså, om vi snackar om nittonåriga killar och femtonåriga tjejer , som i inlägget här ovan, skulle jag säga att det inte nödvändigtvis är så stor skillnad, även om nittonåringens kompisar, som förstås är oerhört vuxna och mogna i sin egen föreställningsvärld, tror det.

Sedan undrar jag, som många också tidigare påpekat, om det inte också handlar lite om bostadsort och generation. På vissa ställen verkar ålderssegregeringen vara enorm, men det kräver ju att det finns så många människor att man kan umgås enbart fjortonåringar och vara fler än två personer. När jag pratar med vänner som är äldre respektive yngre än jag får jag också intrycket att det har blivit mer ålderssegregerat eftersom.

Sedan tycker jag att det är en jävla skillnad på att umgås med personer som är yngre än man själv och att ha sex, eller kärleksrelationer, med personer som är barn när man själv är vuxen; lite oklart för mig vad som egentligen avses här. Att "snacka" med en fjortis, som i inlägget ovan, är ju inte nödvändigtvis ett utslag av pedofili ens när man själv är femtio. Den här uppfattningen att alla som är mer än två år yngre än man själv är helt ointressanta och omöjliga att umgås med är ju VERKLIGEN en tonårsgrej.

Diomedea exulans
2015-01-24, 14:22
Det är väl fint att man kan umgås över generationsgränserna. Sålänge det inte handlar om äldre som tänker utnyttja sin åldersberoende särställning för att skada yngre så ser jag inget problem.