handdator

Visa fullständig version : Hur brett håller du i bänkpress?


Damien Thorne
2015-01-22, 23:57
(Poll kommer strax)

Före 2006 höll jag alltid så brett att underarmarna var lodräta, det var hela handen strax innanför ringen på en SL-stång. När jag gick med i en styrkelyftarklubb 2006 så sa dom att man tjänade på att hålla maxbrett, dvs långfingret på ringen.

Men jag har sett flera klipp på folk som är starka i bänkpress (raw). Många av dom håller smalt, som jag höll tidigare.

Så... Hur brett håller du i bänkpress på en SL-stång (81cm mellan ringarna)?
(obs... utan bänkpresströja).

Skriv gärna hur lång ni är också, och om ni är eller har varit med i en styrkelyftarklubb.

Om ni inte har en SL-stång på erat gym, utan en OL-stång (91cm mellan ringarna) så skiljer det 2 fingrar i bredd. Tex pekfingret på en SL-stång = ringfingret på en OL-stång.

ceejay
2015-01-22, 23:59
Maxbredd på en styrkelyftsstång. Vore konstigt annars. Speciellt om man är 2m med långar armar.

spoon
2015-01-23, 00:02
Pekfinger på ringen. Var starkare i början med medelbrett grepp men det har jag tränat bort. Har väldigt långa armar.

Damien Thorne
2015-01-23, 00:03
Jag håller också maxbrett sen 2006 (pekfingret på ringen), men jag är kort, 167cm. Jag kanske i längden skulle tjäna mer på att hålla så brett att underarmarna är lodräta, typ lillfingret på ringen eller strax innanför?

Scratch89
2015-01-23, 00:03
Jag håller smalt. Hela handen innanför ringen med ett par centimeters marginal. Min axel gillar inte att vara ute i bredare lägen än så. I militärpress är det ännu smalare grepp; armbågarna framåt och greppet precis där det börjar bli räfflat. Chinsen utför jag numera också i princip bara med smalt, supinerat grepp.

mini
2015-01-23, 00:04
Håller maxbrett. Är enåenhalv meter. Drygt. Tränar på sl-klubb.

Damien Thorne
2015-01-23, 00:08
Jag håller smalt. Hela handen innanför ringen med ett par centimeters marginal. Min axel gillar inte att vara ute i bredare lägen än så. I militärpress är det ännu smalare grepp; armbågarna framåt och greppet precis där det börjar bli räfflat. Chinsen utför jag numera också i princip bara med smalt, supinerat grepp.

Intressant. Jag har haft stora problem med axlarna de senaste åren. Då låter det som en bra idé att jag går över till smalt grepp och provar hur det känns.

Hur lång är du?

Damien Thorne
2015-01-23, 00:09
Håller maxbrett. Är enåenhalv meter. Drygt. Tränar på sl-klubb.

Kör du samma greppbredd raw och med tröja?

hurril
2015-01-23, 00:09
Hela handen plus simhuden utanför med "Öjeby-grepp." Bor på en SL-klubb, är 189 lång. Håller maxbrett både med och utan bänkpresströja.

Scratch89
2015-01-23, 00:11
Intressant. Jag har haft stora problem med axlarna de senaste åren. Då låter det som en bra idé att jag går över till smalt grepp och provar hur det känns.

Hur lång är du?

173 cm, når precis ner till marken. :D

Testa att hålla smalare, i både bänk och press över huvudet. Har man inga problem med axlarna så tjänar man säkert styrka på att hålla brett (det är ju bara att titta på hur de starkaste håller), men för axelhälsan tror jag att det tyvärr inte är något vidare. Jag tycker att mina axelproblem har minskat betydligt. Detta tillsammans med rehab, förstås.

Damien Thorne
2015-01-23, 00:13
Hela handen plus simhuden utanför med "Öjeby-grepp." Bor på en SL-klubb, är 189 lång. Håller maxbrett både med och utan bänkpresströja.

Räknas det som godkänd greppbredd på tävling om du håller så brett fast vrider in handen med Öjebygreppet? Eftersom i vanliga fall är pekfingret på ringen maxbrett.

Herman H
2015-01-23, 00:15
Det är faktiskt olika, oftast ringfinger men nästan lika ofta simhudsbrett.
185 lång.

Damien Thorne
2015-01-23, 00:15
173 cm, når precis ner till marken. :D

Testa att hålla smalare, i både bänk och press över huvudet. Har man inga problem med axlarna så tjänar man säkert styrka på att hålla brett (det är ju bara att titta på hur de starkaste håller), men för axelhälsan tror jag att det tyvärr inte är något vidare. Jag tycker att mina axelproblem har minskat betydligt. Detta tillsammans med rehab, förstås.

Tack, ska testa.

hurril
2015-01-23, 00:17
Räknas det som godkänd greppbredd på tävling om du håller så brett fast vrider in handen med Öjebygreppet? Eftersom i vanliga fall är pekfingret på ringen maxbrett.

Så länge domarna inte ser ringen. Vet inte om det uttryckligen står något om pekfingret i regelboken (men det kan kanske mini?)

Hasse-B
2015-01-23, 00:30
Har breddat till lillfingret på ringen.
Är ca 168 cm jättelång.
Tävlar raw.

Damien Thorne
2015-01-23, 00:31
Så länge domarna inte ser ringen. Vet inte om det uttryckligen står något om pekfingret i regelboken (men det kan kanske mini?)

Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.
(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna)
I det fall då någon lyftare vill utnyttja excentriskt grepp skall han meddela
detta till domarna före varje lyft och om nödvändigt kan en markering på
stången göras.
Användande av omvänt grepp är förbjudet.
Huvuddomaren har rätt att be lyftaren sträcka på armarna till rätt start position.

hurril
2015-01-23, 00:32
Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.
(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna)
I det fall då någon lyftare vill utnyttja excentriskt grepp skall han meddela
detta till domarna före varje lyft och om nödvändigt kan en markering på
stången göras.
Användande av omvänt grepp är förbjudet.
Huvuddomaren har rätt att be lyftaren sträcka på armarna till rätt start position.

Dåså - vi får se när/ om en domare vill lugga mig =)

Fartman
2015-01-23, 00:38
Jag kör ungefär som du beskriver ditt gamla grepp och som scratch beskriver sitt grepp, känns mest naturligt och jag är nog starkast så också. Har prövat bredare grepp i perioder men det har varit obekvämt för axlarna och jag kände inte att det gav några tyngre vikter heller. Jag är ganska kort (172cm) men bredaxlad och har väl hyfsat normallånga armar. Som kuriosa så ligger min smalbänk (händerna precis utanför blanka i mitten) nära min vanliga bänk, skiljer nog högst 10kg, och i militärpress kör jag också ett smalt grepp på en tumlängd utanför blanka.

EDIT: Bör kanske påpeka att jag är en högst medioker bänkare med gymlyft på ~135kg.

filmjölk
2015-01-23, 00:40
Jag måttar med tummarna från det glatta i mitten på stången och en tummes längd bredare, ungefär axelbrett.

Håller jag brett giljotinerar jag mig gärna (vet inte varför. kroppen vill göra det om jag håller brett) det funkar ett par pass sedan får jag ont i axlarna, får aldrig ont med ett smalt grepp. Sysslar inte med SL utan lyfter för lyftandets skull. 178cm lång.

Like this (samma bredd även plant):

y2uLVlbSXfE

Damien Thorne
2015-01-23, 00:43
Jag måttar med tummarna från det glatta i mitten på stången och en tummes längd bredare, ungefär axelbrett.

Håller jag brett giljotinerar jag mig gärna (vet inte varför. kroppen vill göra det om jag håller brett) det funkar ett par pass sedan får jag ont i axlarna, får aldrig ont med ett smalt grepp. Sysslar inte med SL utan lyfter för lyftandets skull. 178cm lång.

Like this (samma bredd även plant):



Vad är det där för stång? SL eller OL?

filmjölk
2015-01-23, 00:47
Vad är det där för stång? SL eller OL?

En Casall-träningstång:)

Damien Thorne
2015-01-23, 00:50
En Casall-träningstång:)

Det är den bästa :D

David_wigren
2015-01-23, 01:57
Jag håller långt innanför ringen, säkert med 10 cm marginal mellan ringen och lillfingret. Känns mest naturligt att hålla där. Känns som att jag får bättre tryck och kan lyfta mer.

slempi
2015-01-23, 02:03
Jag försöker hålla mina armar ganska rakt upp. känns skonsammast

Blomkål
2015-01-23, 02:17
En tumlängd från räfflingen vilket innebär att jag har 2-4 cm från ringen med lillfingret. Är 175cm. Har i korta perioder experimenterat med olika bredder men upplever det som absolut maxbredd för att det ska kännas naturligt. Borde väl däremot bredda då i stort sett alla, oavsett längd, bänkar mer med maxbredd än smalt.

Hur lång tid tror ni det tar att vänja sig om man skulle byta grepp i morgon?

pezrulezhaakon
2015-01-23, 06:03
Alternativet att variera finns ju inte med. Det sätter jag ett kryss för.

Jag kör allt mellan kroppsbrett till I_o_I
Bredare eller smalare än det är onödigt.

Liorcifer
2015-01-23, 07:45
Tidigare gjorde jag som filmjölk och satte tumspetsen mot den glatta delen av stången och greppade. Numera har jag gått över till att hålla lillfingret på ringen. Gillar faktiskt det bättre och fick nog upp ytterligare ca 5 kilo mer när jag justerade greppet.
165cm kort

Latissimus Dorsi
2015-01-23, 07:59
Handen exakt innanför ringen.

AeternusRex
2015-01-23, 08:00
Kör smalt. Samma anledning som ovan axeln får krupp annars

hurril
2015-01-23, 08:15
Alternativet att variera finns ju inte med. Det sätter jag ett kryss för.

Jag kör allt mellan kroppsbrett till I_o_I
Bredare eller smalare än det är onödigt.

Onödigt? Generaliserande uttalanden som likställer ens preferenser med allmängiltiga principer är nödvändiga.

ARMSTARK
2015-01-23, 08:17
Jag försöker hitta en bredd som gör att handlederna har en så neutral vridning som möjligt genom hela lyftet.

pezrulezhaakon
2015-01-23, 08:18
Onödigt? Generaliserande uttalanden som likställer ens preferenser med allmängiltiga principer är nödvändiga.

Då tycker jag du ska redogöra för nödvändigheten i att hålla smalare eller bredare grepp av ovan nämnt exempel, tack!

TOMMY_K
2015-01-23, 08:24
Har lillfingret ett par centimeter innanför ringen. 178 cm lång.

Ado2000
2015-01-23, 08:41
Jag håller smalt. Hela handen innanför ringen med ett par centimeters marginal. Min axel gillar inte att vara ute i bredare lägen än så. I militärpress är det ännu smalare grepp; armbågarna framåt och greppet precis där det börjar bli räfflat. Chinsen utför jag numera också i princip bara med smalt, supinerat grepp.

Kör exakt likadant i samtliga övningar, är 182 cm lång.

delizh
2015-01-23, 08:41
Hela handen plus simhuden utanför med "Öjeby-grepp." Bor på en SL-klubb, är 189 lång. Håller maxbrett både med och utan bänkpresströja.

What is this? Fetmarkerade.

mini
2015-01-23, 08:48
Kör du samma greppbredd raw och med tröja?

För att vara som starkast ja. Tränar med olika bredder dock.

J.V
2015-01-23, 08:51
Pekfingret på ringen.

Höll lite smalare i början av mitt skivstångsjuckande, sedan hamnade jag på en styrkelyftsklubb och fick lära mig Det Korrekta Greppet.

Alexton
2015-01-23, 08:57
180cm lång, håller smalt alltså lillfingret. Fick tipset när jag tränade lite på en SL klubb och gnällde över lite slit i axlarna.

Kanske inte optimalt i vikthänsende men det har verkligen gjort det behagligare för mig att träna. Och behöver inte bry mig om en gammal kampsportsskada ska bråka längre.

Tyrwing
2015-01-23, 09:08
Tävlar med maxgrepp. Tränar med maxgrepp(pekfinger), mellangrepp(lillfinger) samt smalt(tumme 5 cm från det glatta)

195cm. SL

Kralligare
2015-01-23, 11:35
För att spara på axlarna så håller jag numera någon cm innanför ringen, tidigare ringfingret. Triceps får nu ta lite mer och axlarna lite mindre, passar bättre för mig. (1.80 m)

anvihl
2015-01-23, 11:39
Långfingret på sl-ringen. Tappar 5-10kg om jag håller maxbrett. 182-183cm lång och marklyftsarmar.

Dezen
2015-01-23, 11:44
Lillfingrarna på ringen, breddar jag greppet så tycker jag att det blir en jobbig vinkel i handleden. 170cm, t-rex armar :D

bighulken
2015-01-23, 12:04
Som svar på frågan från TS.
Så är det variabelt, hur brett jag håller. Beroende på om det är träning eller tävling.

På tävling RAW, hitills hållit långfinger på ring.
På tävling med tröja, hålls det maxbrett, pekfinger på ring.

Sen på träning så varieras det, smalt om jag vill merca på triceps ordentligt.
Och det vill man ju ofta stärka upp(triccan).

Sen handlar det ju om hur lång man är, eller rättare sagt längden på överarm jämte underarm osv, dvs vinkeln.
Sen också var man har sina styrkor, tricca, bröst, eller ryggen, axlar.

Jag har bara OL stänger på mitt hemgym, med 91 cm mellan ringar, så på dessa håller jag hela handen innanför ringar, med 1 cm kvar till lillfinger, när jag tränar. borde/tror det motsvarar ungefär 81cm på en SL stång, enl, mina mätningar med måttbandet.

Osäker på om det är OL stång eller vanlig gymstång, men det är 91cm mellan ringar i alla fall.

Med vänlig hälsning/

Gnistan
2015-01-23, 12:43
(Poll kommer strax)

Före 2006 höll jag alltid så brett att underarmarna var lodräta, det var hela handen strax innanför ringen på en SL-stång. När jag gick med i en styrkelyftarklubb 2006 så sa dom att man tjänade på att hålla maxbrett, dvs långfingret på ringen.

Men jag har sett flera klipp på folk som är starka i bänkpress (raw). Många av dom håller smalt, som jag höll tidigare.

Så... Hur brett håller du i bänkpress på en SL-stång (81cm mellan ringarna)?
(obs... utan bänkpresströja).

Skriv gärna hur lång ni är också, och om ni är eller har varit med i en styrkelyftarklubb.

Om ni inte har en SL-stång på erat gym, utan en OL-stång (91cm mellan ringarna) så skiljer det 2 fingrar i bredd. Tex pekfingret på en SL-stång = ringfingret på en OL-stång.

På SL stången håller jag mellan långfinger och ringfinger på ringen.
OL stång ca 2 fingrar smalare.
176 cm lång och tävlat i bänk på handikappsidan till 1993. Tävlar lite numera I oldboy då det ges tillfälle. Senaste tävlingar var en i februari förra året på jobbet och en luciatävling KM nu senast på Södra TK.
Var borta från all träning ca 23 år och har nu tränat ca ett år om jag tar bort tid för semester och sjukdommar.
MVH
Gnistan

Rikard Jansson
2015-01-23, 12:50
Vad är excentriskt grepp?

exevision
2015-01-23, 13:05
Pekfingret på ringen. Är 182cm lång. Har haft struliga axlar tidigare, men är betydligt bättre sedan jag förbättrade min teknik och stärkte svaga punkter.

Gnistan
2015-01-23, 13:06
Vad är excentriskt grepp?

Ja??

Exentrisk fas i bänk är ju då stången är på nedväg och koncetrisk på uppväg.

Vid uppvärmning kan jag köra ömsom brett ömsom smalt i bland om det är det som menas?

hurril
2015-01-23, 13:08
Då tycker jag du ska redogöra för nödvändigheten i att hålla smalare eller bredare grepp av ovan nämnt exempel, tack!

Om man, som i min idrott, tävlar med ett visst grepp så tränar man enklast med det. Om man som jag tävlar med tröja så behöver man fokusera mer på triceps så då håller man smalare. Ofta med en kloss. Om man som vi alla vill ha lite variation för att fortsätta "tvinga" adaption så byter man fattning blockvis till exempel.

Din tur.

Med excentriskt menar de att man inte håller centrerat utan har en han förskjuten i förhållande till speglingen av den andra handens position i förhållande till just stångens centrum.

Chipsfet
2015-01-23, 13:29
180 cm, håller med långfingret på linjen. Höll tidigare med pekfingret men tycker att det känns skonsammare för handleden som jag håller nu.
Självlärd, önskar dock att jag tog tummarna ur och gick till någon som kunde lära mig hur man "lyfter rätt" så man inte skadar sig.

cheunce
2015-01-23, 13:51
195 cm och håller inga fingrar på ringarna. Mina axlar mår bäst av att jag håller samma bred som i pressar.

Leifallan
2015-01-23, 14:35
Jag håller smalt. Hela handen innanför ringen med ett par centimeters marginal. Min axel gillar inte att vara ute i bredare lägen än så. I militärpress är det ännu smalare grepp; armbågarna framåt och greppet precis där det börjar bli räfflat. Chinsen utför jag numera också i princip bara med smalt, supinerat grepp.

Samma här och mina axlar har hållit bra i alla år.

Diomedea exulans
2015-01-23, 14:53
Pekfingret på ringen. Höll smalare förut, men en "riktig" SL-are lärde mig att hålla bredare. Lärde mig dessutom att brygga i samma veva.

Gnistan
2015-01-23, 15:02
Om man, som i min idrott, tävlar med ett visst grepp så tränar man enklast med det. Om man som jag tävlar med tröja så behöver man fokusera mer på triceps så då håller man smalare. Ofta med en kloss. Om man som vi alla vill ha lite variation för att fortsätta "tvinga" adaption så byter man fattning blockvis till exempel.

Din tur.

Med excentriskt menar de att man inte håller centrerat utan har en han förskjuten i förhållande till speglingen av den andra handens position i förhållande till just stångens centrum.

Det där med exentrisk du säger låter faktiskt lite intressant. Jag har börjat pressa ojämt på äldre dar och släpar efter med vänster som jag borde vara starkast i.
Undrar om din variant skulle fixa till mitt problem om jag körde i bland??

slempi
2015-01-23, 15:10
Det där med exentrisk du säger låter faktiskt lite intressant. Jag har börjat pressa ojämt på äldre dar och släpar efter med vänster som jag borde vara starkast i.
Undrar om din variant skulle fixa till mitt problem om jag körde i bland??

hantelpress kanske är bättre i sådana fall

Gnistan
2015-01-23, 15:17
hantelpress kanske är bättre i sådana fall

Ja det kör jag med men det tycks inte hjälpa något.
Det är en underlig grej att jag pressar snett. Har aldrig gjort det tidigare.
Kan komma både på lätta och tunga vikter med.
Har länge haft problem med axlar men det har mest varit högeraxel dock.
Är dessutom vänsterhänt.

mikaelj
2015-01-23, 15:18
Maxbrett, tränar gärna smalare.

hurril
2015-01-23, 15:22
Det där med exentrisk du säger låter faktiskt lite intressant. Jag har börjat pressa ojämt på äldre dar och släpar efter med vänster som jag borde vara starkast i.
Undrar om din variant skulle fixa till mitt problem om jag körde i bland??

Min och min. Tidigare var det förbjudet märkligt nog trots att de flesta av oss nog tar ett lite ojämnt grepp trots att vi försöker annat.

Men visst, kan väl vara en god ide att testa.

Gnistan
2015-01-23, 15:35
Min och min. Tidigare var det förbjudet märkligt nog trots att de flesta av oss nog tar ett lite ojämnt grepp trots att vi försöker annat.

Men visst, kan väl vara en god ide att testa.
Ja testa kan man ju som sagt.
Ha en trevlig helg
MVH
Gnistan

PureWhey
2015-01-23, 15:47
Ringfingret här.

smeander
2015-01-23, 17:47
Håller smalt, lillfingret 2cm innanför ringen. Bra tryck i bröst och skonsammare för mina axlar. Lade om greppet efter min axelskada.

AntonHA
2015-01-23, 19:56
Oj nu blev det fel. Jag har hela handen innanför ringen.

anvihl
2015-01-23, 19:58
Alltså min uppfattning är att det är skonsammare för axlarna att hålla brett, förstår mig inte på folket här :P. Jag får svinont i axlarna av smalbänk och lyftvägen förlängs ju avsevärt när man håller smalt vilket ger mer axelrotation.

AntonHA
2015-01-23, 20:03
På mitt gym finns det stänger där ringen är olika långt ut. Jag kör med handen innanför ringen på ena och ringfingret på ringen på den andra. Jag antar att jag kanske skulle ha tagit ringfingret på ringen istället då det är den stången jag sett på flest gym.

filmjölk
2015-01-23, 20:13
Alltså min uppfattning är att det är skonsammare för axlarna att hålla brett, förstår mig inte på folket här :P. Jag får svinont i axlarna av smalbänk och lyftvägen förlängs ju avsevärt när man håller smalt vilket ger mer axelrotation.

Jag får pump i axlarna (framsidan) av smalt grepp, det tar enligt känslan mer på axlarna, men brett grepp liksom sliter på axlarna. Ett pass känns inte, men efter två tre sådana pass över lika många veckor så känns axlarna som om någon stoppat in vasst hårt grus i leden.