handdator

Visa fullständig version : Hur skulle ni ha tränat ben om ni hade en dålig rygg?


Kantorn
2015-01-22, 18:37
Godkväll, titeln säger det mesta.
Jag var på en MR för 2 år sedan och den visade att jag hade en reducerad disk i nivå L:V i ländryggen och att det även kunde ses en diskbuktning som når till durasäcken i nivå med avknoppningen av båda S1 rötterna.
När detta först inträffade så kunde jag varken knäböja, benpressa eller utföra någon form av marklyft utan strålningar ut i rumpan och en konstant smärta, men efter några veckor med endast benspark/lårcurl, Mckenzie extensioner 3-5 gånger om dagen och mycket bålstabilitetsträning (plankan) så försvann mina strålningar och jag har sedans dess utfört både knäböj och rumänska marklyft 2 gånger i veckan utan några direkta problem, eller mja, titt som tätt så kände jag av lite strålningar och smärta men det satt inte i länge.
Men för ca 5 veckor sedan så kom det tillbaka, värre än första gången, denna gången så strålade det även upp i buken på mig och jag kunde knappt gå på 2 dagar innan det började lugna ner sig.
Så sedans dess så har jag endast kört benpress, bulgarisk splitböj och lårcurl, men jag känner fortfarande av strålningar då och då och jag har större delen av dygnet en pirrande/kittlande känsla i samma område som anus (mycket irriterande) och jag gissar på att jag även måste ta bort benpressen.
Så jag är nyfiken, hur skulle ni ha tränat underkroppen i min situation? Just nu så ser benpassen ut som nedan (kör 2xA följt av 1xB, träning var 4e dag).
Splitböj är f.ö en övning jag verkligen avskyr, den framkallar ett fruktansvärt illamående.

Underkropp A
Benpress: 3x8
Bulgarisk splitböj (hantel 1 hand, håller i rack med andra): 3x10 + 1x13-15
Sittande lårcurl: 3x8
Liggande lårcurl: 3x10 + 1x13-15
Stående vadpress: 3x10 + 2x15-20

Underkropp B
Benpress: 3x5 + Paus (1s botten): 1x8
Bulgarisk splitböj: 3x10
Sittande lårcurl: 3x5 + Paus (1s botten): 1x8
Liggande lårcurl: 3x10
Stående vadpress: 3x5 + 2x10-15

Och två frågor till, kan man på något sätt träna magen dynamiskt med en buktande disk utan att förvärra det?
Magen, likt benen, är en prioritet för mig och just nu så kan jag inte utföra varken en crunch rörelse eller någon form av benlyft.
Och kan man någonsin bli kvitt en buktande disk? Finns det något kirurgiskt ingrepp som kan fixa det?
Min rehab består f.ö av Mckenzie extensioner 3-5 gånger om dagen, plankan dagligen och omvända hyperextensioner 5x10 morgon och kväll.

PS, Jag misstänker att jag även har en sliten fasettled i ländryggen då jag får ont på ett väldigt specifikt ställe när jag böjer ryggen bakåt, det gör även ont när jag trycker på detta ställe (se bild (http://i.imgur.com/mP8GtKE.jpg)).
Väntar på kallelse till KSS för att utreda detta.

Mvh

hugok
2015-01-22, 19:47
Kan du utföra frontböj? De är rätt mycket mer skonsamma mot ryggen än vanliga böj. Om du avskyr Bulgarisk split så kanske step ups med vikt kan vara en ide. Går du hos sjukgymnast?

Kantorn
2015-01-22, 20:10
Kan du utföra frontböj? De är rätt mycket mer skonsamma mot ryggen än vanliga böj. Om du avskyr Bulgarisk split så kanske step ups med vikt kan vara en ide. Går du hos sjukgymnast?

Jag har faktiskt inte provat frontböj på väldigt länge, den kan mycket väl fungera så länge jag inte går djupare än parallellt då jag får en "butt wink" av det, något som jag misstänker är orsaken till att disken började bukta från första början.
Jag har dock gett frontböj ett försök förut just pga att den är skonsammare för ryggen, jag skrotade den dock då jag tyckte den var otroligt obehaglig för axlarna/adamsäpplet, men man kanske vänjer sig vid detta?
Och nej, jag går inte hos en sjukgymnast, jag har dock besökt 2 stycken sedans skadan skedde och dom sa till mig att göra det jag redan gör, alltså bålstabilitetsträning och Mckenzie extensioner.

Beelz
2015-01-22, 20:18
Jag har diskbuktning som jag försöker fixa, har kommit fram till att jag inte kan köra ATG längre.. får buttwink och då pressas disken ut igen... Så jag har börjat öva in att stanna vid rätt läge så jag inte irriterar skadan.... Sen blir det mycket benspark..

Sheogorath
2015-01-22, 20:24
Benpress brukar jag avråda från om man har tendens att dra upp sin gamla ryggskottssmärta titt som tätt. Dels får man nästan alltid en flexion i ländryggen och dessutom komprimerar man ryggen mot sätet när man pressar. Den kombon brukar vara riktigt taskig.

Benspark kan vid första anblicken verka som en bra idé att fokusera på för framsidan men om ryggskottet även ger påverkan på en eller båda ischasnerverna (vilket det ofta gör) sträcker man ut dem i ett väldigt utsatt läge i toppläget av benspark. Man imiterar faktiskt samma position som ett provokationstest man gör inom sjukvården för att titta efter just irritation i ischias-nerven.

Med god teknik och lagom vikt brukar man faktiskt ofta kunna börja köra både böj och mark väldigt tidigt; utfall och liggande bencurl funkar ofta redan när man har ont.

Edit: har du en kittlande känsla i anus ska du till sjukvården direkt. Du kan ha en påverkan på cauda equina och det kan snabbt förvärras till ett akuttillstånd där blåsa, tarm och sensorik i dessa slutar funka.

Kantorn
2015-01-22, 20:38
Edit: har du en kittlande känsla i anus ska du till sjukvården direkt.

Det har jag och jag har haft det i snart 1 vecka, jag har ringt vårdcentralen men dom är överbelastade så den tidigaste tiden dom kunde ge mig var den 6e februari :(

kan snabbt förvärras till ett akuttillstånd där blåsa, tarm och sensorik i dessa slutar funka.

Detta innebär att man pissar/skiter ned sig va?

Jag har diskbuktning som jag försöker fixa, har kommit fram till att jag inte kan köra ATG längre.. får buttwink och då pressas disken ut igen... Så jag har börjat öva in att stanna vid rätt läge så jag inte irriterar skadan.... Sen blir det mycket benspark..

Som mig då, ett tips är att ställa något föremål bakom dig som hindrar dig från att gå djupare än parallellt.

Sheogorath
2015-01-22, 20:47
Det har jag och jag har haft det i snart 1 vecka, jag har ringt vårdcentralen men dom är överbelastade så den tidigaste tiden dom kunde ge mig var den 6e februari :(



Detta innebär att man pissar/skiter ned sig va?


När jag blivit konsulterad i liknande fall så har jag rekommenderat direkt hänvisning till akuten och inte att man bokar en bedömningstid på vårdcentralen om det inte är inom någon timme eller så.

Har det gått så långt att du skiter ner dig kan du redan fått en skada på urinblåsan i värsta fall. Du vill ha diagnos och eventuell åtgärd innan dess.

Jag tycker du ska sätta dig på akuten omedelbums, faktiskt.

Kantorn
2015-01-22, 21:01
När jag blivit konsulterad i liknande fall så har jag rekommenderat direkt hänvisning till akuten och inte att man bokar en bedömningstid på vårdcentralen om det inte är inom någon timme eller så.

Har det gått så långt att du skiter ner dig kan du redan fått en skada på urinblåsan i värsta fall. Du vill ha diagnos och eventuell åtgärd innan dess.

Jag tycker du ska sätta dig på akuten omedelbums, faktiskt.

Jag ringde till 1177 för att höra vad dom tyckte och dom sa att man inte ska till akuten förens det har gått så långt att man får domningar eller har svårt att hålla igen.
Men säg att jag åker till akuten och det visar sig vara det du säger, vad kan dom göra åt det?

Börje H
2015-01-22, 21:21
Benpress brukar jag avråda från om man har tendens att dra upp sin gamla ryggskottssmärta titt som tätt. Dels får man nästan alltid en flexion i ländryggen och dessutom komprimerar man ryggen mot sätet när man pressar. Den kombon brukar vara riktigt taskig.

Benspark kan vid första anblicken verka som en bra idé att fokusera på för framsidan men om ryggskottet även ger påverkan på en eller båda ischasnerverna (vilket det ofta gör) sträcker man ut dem i ett väldigt utsatt läge i toppläget av benspark. Man imiterar faktiskt samma position som ett provokationstest man gör inom sjukvården för att titta efter just irritation i ischias-nerven.

Med god teknik och lagom vikt brukar man faktiskt ofta kunna börja köra både böj och mark väldigt tidigt; utfall och liggande bencurl funkar ofta redan när man har ont.

Edit: har du en kittlande känsla i anus ska du till sjukvården direkt. Du kan ha en påverkan på cauda equina och det kan snabbt förvärras till ett akuttillstånd där blåsa, tarm och sensorik i dessa slutar funka.

This.

Wallsquats, ryckböj, långsamma böj, marklyft och diverse stabilitets och balansövningar. FULL fokus och kontroll på rörelserna.

Som alltid är det dock fullkomligt omöjligt att i detalj ge adekvata övningar. Du bör träffa nån terapeut/tränare som kan handleda dig till en början.

jonas_u
2015-01-22, 21:26
http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/trap-bar-deadlift

Någon som har erfarenhet av denna övningen?

Kantorn
2015-01-22, 21:33
Du bör träffa nån terapeut/tränare som kan handleda dig till en början.

Vart ska man söka sig för att få träffa en sådan?

Sheogorath
2015-01-22, 22:41
Jag ringde till 1177 för att höra vad dom tyckte och dom sa att man inte ska till akuten förens det har gått så långt att man får domningar eller har svårt att hålla igen.
Men säg att jag åker till akuten och det visar sig vara det du säger, vad kan dom göra åt det?

Jag tänker inte argumentera med dig. Du gör precis som du vill. Du kan läsa på om cauda equina-syndrom om du googlar.

Kantorn
2015-01-22, 23:20
Jag tänker inte argumentera med dig. Du gör precis som du vill. Du kan läsa på om cauda equina-syndrom om du googlar.

Jag litar faktiskt mer på dig än någon på 1177, så jag tackar för ditt råd. Får bli till att besöka akuten imorgon.

Diomedea exulans
2015-01-22, 23:25
Edit: har du en kittlande känsla i anus ska du till sjukvården direkt. Du kan ha en påverkan på cauda equina och det kan snabbt förvärras till ett akuttillstånd där blåsa, tarm och sensorik i dessa slutar funka.

Angående detta: Jag får inte det du beskriver men ibland tycker jag mig få en dov ryggvärk (om jag belastat ryggen dåligt) som gör mig bajsnödig. Kan vara slumpen… Men kan det även vara nåt nervfel?

Scratch89
2015-01-23, 00:09
Som Sheo redan skrivit; en bra ide kan vara att söka akut. Cauda equina är inget att skoja bort. Om du bor runt Skövdeområdet (vilket jag antar eftersom du skriver att du ska till KSS) så skulle jag åka dit under dagtid måndag-fredag eftersom det finns sjukgymnaster på akuten som är duktiga på akuta ländryggssmärtor. Fråga efter Eive. :D

Angående din smärta på den specifika punkten så kan det vara disken som buktar. När du lutar dig bakåt klämmer du disken som gör att det känns olustigt och trångt.

Om de anser det vara nödvändigt med operation (vilket jag inte tror) så opererar de bort diskbråcket. Men det är rätt så drastiskt, och när jag jobbade där träffade man många patienten som var riktigt illa däran som man behandlade konservativt. Ortopederna vet att operationerna kan göra mer skada än nytta i unga ryggar.

cero
2015-01-23, 00:14
Någon som testat övningen där man hänger vikter på ett bälte kring midjan och böjer?

http://www.bodybuilding.com/exercises/exerciseImages/sequences/336/Male/m/336_2.jpg

hurril
2015-01-23, 00:23
Kom hit för att säga det Sheo redan skrivit utförligt och som herr Börje redan bekräftat.

Kantorn
2015-01-23, 01:08
Som Sheo redan skrivit; en bra ide kan vara att söka akut. Cauda equina är inget att skoja bort. Om du bor runt Skövdeområdet (vilket jag antar eftersom du skriver att du ska till KSS) så skulle jag åka dit under dagtid måndag-fredag eftersom det finns sjukgymnaster på akuten som är duktiga på akuta ländryggssmärtor. Fråga efter Eive. :D

Angående din smärta på den specifika punkten så kan det vara disken som buktar. När du lutar dig bakåt klämmer du disken som gör att det känns olustigt och trångt.

Det stämmer, just nu så har jag dock inte ont där min disk buktar, jag känner främst ett pirrande vid anus och lite strålningar ut i sidorna av skinkorna då och då.
Och den specifika punkten som gör ont och som har gjort ont så länge jag kan minnas (24/7) är högre upp än var min buktande disk är, detta orsakar dock ingen extrem smärta, på en skala 1-10 så skulle jag säga 5 när jag böjer ryggen bakåt lite och 7-8 när jag utför mina Mckenzie extensioner.
Men vem vet, jag kanske har fått en till buktande disk, det var ju trots allt 2 år sedan som jag gjorde min MR.


Någon som testat övningen där man hänger vikter på ett bälte kring midjan och böjer?

Gjorde faktiskt det där några pass när detta först startade för några år sedan.
Problemet med den övningen är att om du inte vill utföra 15+ rep sets och du är någorlunda stark så kommer du att behöva hänga en hel del vikter i bältet, något som kommer att klämma ihop midjan på dig något fruktansvärt.

Sheogorath
2015-01-23, 06:43
Angående detta: Jag får inte det du beskriver men ibland tycker jag mig få en dov ryggvärk (om jag belastat ryggen dåligt) som gör mig bajsnödig. Kan vara slumpen… Men kan det även vara nåt nervfel?

Jag vet inte om det är "beskrivet i litteraturen" som det så fint heter, men jag har själv sett ett samband mellan min egen ländrygg (som hos som så många andra spökar då och då) och hur magen uppför sig. Helt enkelt att jag blir dålig i magen när ryggen gör ont. Med tanke på att tarmen i mångt och mycket styrs av signalsubstansen serotonin som också reglerar mående, smärtupplevelse mm är det väl inte otänkbart att man får en reaktion i tarmen av själva smärtan.

Vilt spekulerande, men ett samband finns där tycker jag.

Peter.B
2015-01-23, 09:15
När mitt diskbråck var illa kunde jag göra just bulgariska splitböj, step ups med vikt, lårcurl och bensparkar (utan att sträcka benet helt fullt i den sista). Knäböj av något slag, marklyft eller benpress var det inte fråga om. Ryckböj började jag kunna göra när det redan hade läkt en del och var på bättringsvägen, därefter långsamma böj.

Gällande magen kunde jag köra hjulet, även där när det blivit bättre och jag klarade viktade plankor.

L-Sami
2015-01-23, 10:25
I den här studien finns det en del matnyttigt för en person med diskskador/diskbråck och som vill återgå till idrotten. Övningar från isolerande aktivering till idrottsspecifik styrketräning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24175134

Diomedea exulans
2015-01-23, 10:32
Jag vet inte om det är "beskrivet i litteraturen" som det så fint heter, men jag har själv sett ett samband mellan min egen ländrygg (som hos som så många andra spökar då och då) och hur magen uppför sig. Helt enkelt att jag blir dålig i magen när ryggen gör ont. Med tanke på att tarmen i mångt och mycket styrs av signalsubstansen serotonin som också reglerar mående, smärtupplevelse mm är det väl inte otänkbart att man får en reaktion i tarmen av själva smärtan.

Vilt spekulerande, men ett samband finns där tycker jag.

Exakt vad jag är med om (jag glömde skriva att det var min ländrygg det handlade om).

Jag tänker typ: Det måste ju gå nerver från ändtarmstrakten till hjärnan via ländryggen, så det är inte så konstigt om problem i ländryggen kan påverka ändtarmstrakten.

Jag läste för lite sedan om någon sönderavlad hundras som har svårt att hålla tätt pga att ryggen krånglar vilket orsakar problem med nerverna. Det fick mig att börja fundera lite extra på problemet.

Kantorn
2015-01-23, 11:57
Med god teknik och lagom vikt brukar man faktiskt ofta kunna börja köra både böj och mark väldigt tidigt; utfall och liggande bencurl funkar ofta redan när man har ont.

Hur tidigt? Och hur är det med rumänska marklyft?
I dagsläget så är det enda jag känner från den pirrandet runt anus (ej första 1-2 timmarna på morgonen) och lite strålningar ut i skinkorna då och då, det sistnämnda har jag känt i flera år med jämna mellanrum men jag har kört ATG böj och rumänska mark ändå.
I dagsläget så får jag får inte ont av att köra parallella high bar böj, provade detta (3x8 med 120kg för någon vecka sedan), inte ens vid den specifika delen där jag misstänker att jag har en sliten facettled.
Smärtan från den yttrar sig bara när jag böjer ryggen bakåt, om jag sitter för länge på en hård stol och om jag går upp på natten och tar ett djupt andetag, detta märkte jag när jag gick upp och kissade på natten och gäspade för ca 2 månader sedan.

Sheogorath
2015-01-23, 12:00
Ryggar uppför sig inte lika och inte alltid som förväntat. Jag får ofta mina ryggskottskänningar att släppa genom att dra tunga mark (eller kronlyft. Rakmark och GMs fungerar däremot inte alls lika bra). Men det betyder inte att jag rekommenderar det till patienter. Man får hitta vad som funkar för en själv; det jag skrev är mer generellt hur det brukar vara.

Kantorn
2015-01-24, 00:07
Jag var på akuten idag och efter 4½ timmes väntetid så fick jag träffa en läkare.
Han kollade så att jag hade känsel vid anus och sedan så körde han upp ett finger i röven på mig för att kolla om jag kunde knipa ihop (något jag sa att jag kunde, men det räckte inte), efter detta så skickade han hem mig.
Man måste med andra ord antingen tappa kontrollen över blåsa/ändtarm eller känseln innan dom gör något mot diskbråck.

Tolkia
2015-01-24, 00:25
Man måste med andra ord antingen tappa kontrollen över blåsa/ändtarm eller känseln innan dom gör något mot diskbråck.
Nej, det måste man inte. Men det är nog väldigt ovanligt att man har någon nervpåverkan av betydelse helt utan objektiva tecken (bortfall av känsel eller motorik). Känselstörningar är rätt så ospecifikt. Jag håller dock helt med alla som tidigare tyckte att du skulle gå till Akuten, för det är väldigt svårt att själv avgöra hur läget är, och det förekommer att folk är mycket mer illa däran än vad de själva anat (det är också extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att värdera betydelsen av någons känselstörningar i text).

Det förekommer att man opererar diskbråck p.g.a. smärta. Det brukar dock gälla kontinuerlig smärta med utstrålning långt ned i benen, och operationen innebär oftast att man blir av med bensmärtan men inte med ryggsmärtan. Det är ett stort och omständligt ingrepp, så det är inget man vill göra om man inte har goda chanser att bli bättre än vad man var innan.

Beelz
2015-01-24, 08:48
Jag var på akuten idag och efter 4½ timmes väntetid så fick jag träffa en läkare.
Han kollade så att jag hade känsel vid anus och sedan så körde han upp ett finger i röven på mig för att kolla om jag kunde knipa ihop (något jag sa att jag kunde, men det räckte inte), efter detta så skickade han hem mig.
Man måste med andra ord antingen tappa kontrollen över blåsa/ändtarm eller känseln innan dom gör något mot diskbråck.

Du verkar ju ha det lite värre än mig som bara har en diskbuktning, vilket gör att jag bara behöver vila från benträning i ca en vecka ifall jag råka göra något tokigt... Men angående din benträning så kan du göra som jag, börja om på äckligt låga vikter, se till att utförande är korrekt och sen trappa upp belastningen långsamt.

Sen gör ju vården allt dom kan för att slippa operera, man måste verkligen testa alla andra alternativ innan dom ger sig in i kroppen. Vilket är rätt bra eftersom en operation kostar väldigt mycket och sen är finns det alltid risker att det händer något. Jag ser alltid operation som min sista utväg.. Speciellt om det handlar om ryggen...

Sheogorath
2015-01-24, 10:34
Jag var på akuten idag och efter 4½ timmes väntetid så fick jag träffa en läkare.
Han kollade så att jag hade känsel vid anus och sedan så körde han upp ett finger i röven på mig för att kolla om jag kunde knipa ihop (något jag sa att jag kunde, men det räckte inte), efter detta så skickade han hem mig.
Man måste med andra ord antingen tappa kontrollen över blåsa/ändtarm eller känseln innan dom gör något mot diskbråck.

"Gör något" i det här fallet är att kontrollera och dokumentera. Att man valde att inte göra någon åtgärd i ditt fall ska du vara glad för och det gjorde det varken mer eller mindre rätt att du sökte. Hade Pelle kommit in på Kolozzeum imorgon och skrivit "Jag har ont i ryggen efter taskigt lyft för 3 månader sedan och nu vred jag till mig och det gör jävligt ont i skinkorna och pirrar kring anus" så hade rekommendationen varit den samma: Akuten om inte vårdcentralen kan erbjuda en tid samma dag.

Hade han däremot skrivit "...och nu har jag fruktansvärt ont i benet, kan knappt stödja på det, det bränner nere i foten och jag sov inte en blund i natt, känner däremot ingenting konstigt kring underlivet och insida lår; pissar och bajsar som vanligt" så hade rekommendationen, trots VÄRRE symtom för Pelle, varit att INTE söka akuten, om han kan stå ut med smärtan i väntan på en vanlig bedömning av sjukgymnast eller läkare på vårdcentralen.

Kantorn
2015-01-24, 12:19
Du verkar ju ha det lite värre än mig som bara har en diskbuktning, vilket gör att jag bara behöver vila från benträning i ca en vecka ifall jag råka göra något tokigt... Men angående din benträning så kan du göra som jag, börja om på äckligt låga vikter, se till att utförande är korrekt och sen trappa upp belastningen långsamt.

Mja, det vet jag inte.
När det var som värst för ~5 veckor sedan så satt ju endast den värsta smärtan i 2 dagar (strålningar upp i buk och ut i rumpa samt extrem smärta i rygg), sedans dess så har det främst varit kittlande strålningar och den konstant pirrande känslan i röven.
Det får bli att hålla mig till bulgariska splitböj, benspark och liggande/sittande lårcurl tills detta har försvunnit (om det gör det), efter det så funderar jag på att ge frontböj (parallella) en till chans.

"Gör något" i det här fallet är att kontrollera och dokumentera. Att man valde att inte göra någon åtgärd i ditt fall ska du vara glad för och det gjorde det varken mer eller mindre rätt att du sökte. Hade Pelle kommit in på Kolozzeum imorgon och skrivit "Jag har ont i ryggen efter taskigt lyft för 3 månader sedan och nu vred jag till mig och det gör jävligt ont i skinkorna och pirrar kring anus" så hade rekommendationen varit den samma: Akuten om inte vårdcentralen kan erbjuda en tid samma dag.

Hade han däremot skrivit "...och nu har jag fruktansvärt ont i benet, kan knappt stödja på det, det bränner nere i foten och jag sov inte en blund i natt, känner däremot ingenting konstigt kring underlivet och insida lår; pissar och bajsar som vanligt" så hade rekommendationen, trots VÄRRE symtom för Pelle, varit att INTE söka akuten, om han kan stå ut med smärtan i väntan på en vanlig bedömning av sjukgymnast eller läkare på vårdcentralen.

Ah okej.
Vad skulle du ha gjort i min situation nu?
Fortsätta med mina Mckenzie extensioner, bålstabilitetsträning, omvända ryggresningar och skrota övningar som böjer ryggen framåt?
Kontakta VC och be om en ny MR?

Tolkia
2015-01-24, 19:12
Jag tycker att det låter som om du har lite för bråttom. Fem veckor är kort tid ur ett ryggperspektiv. Vid ett rejält ryggskott kan man, mellan tummen och pekfingret säga att det behövs tre dagar för att det inte längre skall vara helt för jävligt, tre veckor för att man skall bli någorlunda och tre månader för att man skall vara som man var innan (det sista beror lite på hur man använder sin rygg i vardagen, det tar förstås kortare tid för den som har en ryggvänlig vardag än för den som har en mycket ryggovänlig vardag). För diskbråck brukar man, om jag inte minns fel, säga att de flesta är hyfsat återställda efter ett år, men man kan då mycket väl ha kvar smärre ryggbesvär eller ha sämre perioder när man känner av ryggen mer (jag hade ett diskbråck för typ sex år sedan och det kan jag fortfarande känna av ibland när jag bråkat med ryggen, t.ex. om jag suttit en dag på flyget). Att ha snoront i två dagar är alltså inte särskilt extremt ur ett ryggskadeperspektiv, även om det förstås är extremt störande för individen (been there, done that). Med tanke på vad du har för tidigare historia tycker jag inte heller att det är konstigt att det känns fortfarande efter fem veckor.

Jag skulle vara försiktig med att belasta ryggen i böjt läge samt med tung axiell belastning. Fortsätt med McKenzieextensioner om du har haft god effekt av dem, fortsätt med bålstabilitetsträning, sitt lite och promenera mycket. om du måste sitta mycket i jobbet och det frestar på ryggen, lägg något som stöd i ländryggen, t.ex en hopvikt halsduk (det finns speciella kuddar att köpa, men de brukar vara så jävla stora att det mest blir obekvämt). Trappa upp din vanliga träning långsamt, allteftersom ryggen blir bättre. En god tumregel när det gäller hur fort man skall trappa upp är "långsammare än vad du tror att du skulle klara", eftersom man typ alltid har för bråttom och vill tillbaka till sin ordinarie träning.

Jag skulle inte kasta bort tid och pengar på att gå till vårdcentralen och försöka få en MR; på det du beskriver skulle det knappast tillföra något. Jag menar, det är klart att ryggen kommer att se lite sämre ut än vad den gjorde på din förra MR eftersom du har levt, åldrats och använt den, men det vet du ju redan. Om jag hade den besvärsbild du beskriver (med reservation för att det finns något extremt graverande i din historia som du inte har berättat här) och någon föreslog operation skulle jag hålla mig på jääävligt långt avstånd från den personen.

Sök vettig sjukgymnast för anpassade tips och tricks.

Kantorn
2015-01-24, 23:30
Jag tycker att det låter som om du har lite för bråttom. Fem veckor är kort tid ur ett ryggperspektiv. Vid ett rejält ryggskott kan man, mellan tummen och pekfingret säga att det behövs tre dagar för att det inte längre skall vara helt för jävligt, tre veckor för att man skall bli någorlunda och tre månader för att man skall vara som man var innan (det sista beror lite på hur man använder sin rygg i vardagen, det tar förstås kortare tid för den som har en ryggvänlig vardag än för den som har en mycket ryggovänlig vardag). För diskbråck brukar man, om jag inte minns fel, säga att de flesta är hyfsat återställda efter ett år, men man kan då mycket väl ha kvar smärre ryggbesvär eller ha sämre perioder när man känner av ryggen mer (jag hade ett diskbråck för typ sex år sedan och det kan jag fortfarande känna av ibland när jag bråkat med ryggen, t.ex. om jag suttit en dag på flyget). Att ha snoront i två dagar är alltså inte särskilt extremt ur ett ryggskadeperspektiv, även om det förstås är extremt störande för individen (been there, done that). Med tanke på vad du har för tidigare historia tycker jag inte heller att det är konstigt att det känns fortfarande efter fem veckor.

Jag skulle vara försiktig med att belasta ryggen i böjt läge samt med tung axiell belastning. Fortsätt med McKenzieextensioner om du har haft god effekt av dem, fortsätt med bålstabilitetsträning, sitt lite och promenera mycket. om du måste sitta mycket i jobbet och det frestar på ryggen, lägg något som stöd i ländryggen, t.ex en hopvikt halsduk (det finns speciella kuddar att köpa, men de brukar vara så jävla stora att det mest blir obekvämt). Trappa upp din vanliga träning långsamt, allteftersom ryggen blir bättre. En god tumregel när det gäller hur fort man skall trappa upp är "långsammare än vad du tror att du skulle klara", eftersom man typ alltid har för bråttom och vill tillbaka till sin ordinarie träning.

Jag skulle inte kasta bort tid och pengar på att gå till vårdcentralen och försöka få en MR; på det du beskriver skulle det knappast tillföra något. Jag menar, det är klart att ryggen kommer att se lite sämre ut än vad den gjorde på din förra MR eftersom du har levt, åldrats och använt den, men det vet du ju redan. Om jag hade den besvärsbild du beskriver (med reservation för att det finns något extremt graverande i din historia som du inte har berättat här) och någon föreslog operation skulle jag hålla mig på jääävligt långt avstånd från den personen.

Sök vettig sjukgymnast för anpassade tips och tricks.

Okej, tack för dina råd :)
Och tyvärr så blir det en hel del sittande på dagarna, jag har dock investerat i en riktigt bra stol som avlastar ryggen med sin "WOBPS" teknologi (går att läsa om här (https://ergositter.wordpress.com/tag/wobps/)).
Men jag får ta och köra splitböj, benspark och lårcurl samt utesluta crunches/benlyft tills vidare, överkroppsövningar som belastar korsryggen slutade jag med för länge sedan, eller mja, sittande axelpress blir det ju lite belastning av.

hurril
2015-01-24, 23:58
Men när det gäller de där övningarna så har det i min erfarenhet varit nyttigt att vara mer än perfektionist med sin "hip hinge" och allmänna hållning. Utöver det att träna sätet och bålen och att se över sin rörlighet kring höften. (Läs inte det som: jag borde börja tokstretcha mina höftböjare och/ eller hamstring [man hamnar ofta i den slutsatsen] utan som den mer försiktiga ordalydelsen.)

DJJOHANSSON
2015-01-25, 00:21
Jag tror också att du har för bråttom.


Under mina första tre år i gymmet så fick jag ryggskott nånstans mellan 5-10 gånger, aldrig i själva gymmet men såhär i efterhand är jag 100% säker på att det berodde på mina buttwink-böjar och kronlyft, tror även att den överdrivna svanken i bänkpressen hjälpte till med att skada ryggen. Jag körde ofta 1-2 reps med en vikt som jag inte kunde hantera.



Jag har vilat ifrån böj, benpress, marklyft, friviktsrodd, kronlyft och tunga bänkar i säkert 18 månader och började om för någon månad sen.

Har gått ifrån 130-150kg böj&mark till 40-60kg i dagsläget. Man känner sig inte så jävla häftig i gymmet när man knäböjer 40kg men det är värt att ha en hel och frisk rygg under resten av livet, hoppas kunna böja o marka tresiffrigt innan året är över iallafall.


Mitt tips till dig är att stretcha mycket, stärka upp bål o korsrygg samt träna benen genom spark/curl/utfall med hantlar och kanske teknikböj med stång.

Simel
2015-01-25, 14:14
jag har också kass rygg. senast jag tränade knäböj mot bänk gjorde det inte ont. är det okej att köra dem? och även med paus, dvs. sitta kavrpå bänken och sedan fortsätta?