handdator

Visa fullständig version : Övre biceps/axel-fäste ömmar vid bänkpress


Stor Hård Ådrig
2015-01-22, 15:36
Hej!

Har senaste veckorna haft lite strul med någonting ungefär vid armhålan. Det känns som att det är där biceps fäster i axeln. Det gör inte speciellt ont men får lite ömmande känningar vid vissa lägen. Det är endast vid bänkpress jag känner av det. Tunga militärpressar går utan problem. Möjligen att jag kände lite grann vid tunga chins i någorlunda utsträckt läge.

Så här ser mitt schema ut:
Mån:
Bänk 5/3/1
Pendlay-rodd 3x5
Militärpress 5x5 @ 80%
Chins 50 reps
Isolering

Tis: Underkropp

Ons: Vila

Tors:
Militärpress 5/3/1
Viktade chins 3x5
Bänkpress 5x5 @ 80%
Hantelrodd 50 reps
Isolering

Fre: Underkropp
Lör/sön: Vila

Vad kan ömmandet bero på?

Scratch89
2015-01-22, 17:14
Hur känns de här testerna?
ZHFsWefqzvs

tFyOvZX2t0w

Stor Hård Ådrig
2015-01-22, 17:36
Hur känns de här testerna?


Den första känns inget konstigt med.

Den andra antar jag ska testa ens range of motion i external rotation (ursäkta svengelskan). Hade ingen som kunde testa åt mig, men så här gjorde jag:

Med överarm rätt ut och underarmen 90 grader upp, la jag mig på en upphöjdnad under ryggen (foamroller) och en hantel i vardera hand och "stretchade" subscapularis(?). Känns som det kan vara denna muskel det handlar om, för när jag kontraherade/stretchade kändes det på samma ställe som ömmar. Men det känns ändå som att jag har tillräcklig rörlighet i muskeln, eller hur långt ska man kunna utåtrotera?

Kan tillägga att om jag försöker ta mig själv i hand bakom ryggen nuddar jag ganska enkelt med vänster hand underifrån och höger över huvudet. Men om jag tar höger hand underifrån och vänster hand över huvudet är det över en decimeter innan jag nuddar.
(Ungefär som på bilden)
http://depts.washington.edu/orthodev/drupal/sites/default/files/Portals/21/LiveContent/8080/Images/figure5.gif

Idefi
2015-01-22, 17:58
Lustigt, jag har exakt samma nu. Vid pressar (ej militär) samt när jag hänger i helt utsträckt läge vid chins.

Får en del känningar även om jag sätter händerna bakom huvudet och trycker armbågarna bakåt.

Inget av testen ovanför från Scratch kändes något. Eventuellt lite när jag lyfter upp armen rakt framifrån och upp som på videon, men svårare att känna nu när jag har tränat idag och ändå är ganska varm. Däremot känner jag en del om jag sätter armen bakom ryggen och trycker armen/handen förbi motsatt höft.

Tror det kan behövas vila en vecka kanske. Har testat att vila 3-4 dagar, men det kommer tillbaka direkt.

Om det är "Impingement syndrome", hur behandlar man detta? Voltaren + vila eller räcka bara vila?

Scratch89
2015-01-22, 20:23
Om det känns konstigt och obehagligt vid Apprehension test kan det vara så att axeln är instabil, med allt vad det nu innebär. Det kan t.ex vara risk att det hoppar ur led, eller redan har (sub)luxerat. Kan vara värt att besöka en sjukgymnast för att få lite tips på rörelser för att stabilisera axeln.