handdator

Visa fullständig version : Risenta pasta på bönor, riktigt proteinrik ju, smak/konsistens/åsikter?


NautilusMetoden
2015-01-22, 14:22
Hej jag såg just att Risenta nyligen släppt pasta, spaghetti & fettucine, gjord på bönor. Det känns ju riktigt riktigt bra när man läser innehållsförteckningen:

100g:
350kcal
8g fett
15g kolhydrater
45g protein

___

Vi kan väl diskutera detta?

Finns det någon annan liknande produkt som har lika mycket protein?
Tanken är ju att ersätta det mot vanlig pasta, har någon smakat på detta? Hur förhåller sig smaken och konsistensen mot vanliga pasta?

Känner mig väldigt intresserad av att testa dessa, vill först bara skapa denna tråd först för se om det finns några åsikter om bönpastan.

Maverick
2015-01-22, 15:53
Såg det också för ett tag sedan, har inte hunnit prova än. Tyckte även att priset var lite i överkant... om jag minns rätt.

shinymetalass
2015-01-22, 17:28
Det smakar långt ifrån vanlig pasta kan jag tala om. Ganska läbbig, lite kartong-aktig konsistens. Tyckte dock att dem blev godare dagen efter när man käkade dem kalla, märkligt nog! PS vet ej om det var samma märke, men dem jag åt var gjorda på svarta bönor iaf

LadyG
2015-01-25, 14:27
Föredrar Edamamepastan (http://www.explore-asian.com/products/edamame-spaghetti.html#.VMTuo-YtGUk), den är faktiskt riktigt god. Men den smakar inte pasta, däremot är den trevlig som "pastalik produkt". Köpte dem på ICA Maxi Solna, inte det billigaste kanske men å andra sidan inte vansinnigt dyrt heller.

paropirat
2015-01-31, 11:33
Jag åt Risentas bönfettucine häromdagen. Smaken var bra, skiljde sig inte så mkt från vanlig pasta om du frågar mig. Konsistensen var lite "gummiaktig", men jag gillade det. Lite al dente-känsla bara :)

Edit: pastan är gjord på sojabönor, så proteinet är fullvärdigt + innehåller bra med essentiella aminosyror.

944RS
2015-01-31, 15:27
Har ätit båda färgerna flera gånger. Det smakar inte direkt som vanlig pasta men inte dåligt på något sätt. Föredrar att ha dem i gratäng.
Visst är de dyrare än vanlig pasta, men man kan ju i gengäld utesluta kött eller minska ner mängden så blir portionspriset och proteinmängden ungefär samma ändå.

bear.flowertwig
2015-02-01, 22:24
Har hållit utkik efter den sen en kollega hyllade. Verkar tyvärr inte finns i så många vanliga affärer.

J.V
2015-02-02, 00:54
Har hållit utkik efter den sen en kollega hyllade. Verkar tyvärr inte finns i så många vanliga affärer.Jag har sett den på ICA Maxi och Kvantum samt Coop Forum-butiker, en eller två mindre ICA-butiker också, däremot verkar den hamna på lite olika ställen så du kanske måste leta bättre. :D

Har hittat den bland pastan, glutenfria hyllorna och bland de vita och bruna bön-burkarna.

Ozziking
2015-02-02, 18:34
Varm = Blä :(
Kall = helt ok :)

LadyG
2015-02-02, 19:03
Har hållit utkik efter den sen en kollega hyllade. Verkar tyvärr inte finns i så många vanliga affärer.

Till och med Mathem har bönpasta, sorterat under glutenfritt: https://www.mathem.se/varumarke/nutri-nick

jest
2015-02-06, 15:14
Pastan är riktigt god! Enda nackdelen är väll priset.

unsuspected
2015-02-06, 15:57
Prövade då Willys hade extrapris, nja smaken är ok men sett till priset 125kr/kg så äter jag hellre en extra kycklingfilé :)

bear.flowertwig
2015-02-06, 17:10
Hittat, testad och ptja... halvok. Om man är på diet eller liknande och vill hitta något "pastaliknande". Men det kommer ju inte närheten av hur gott riktig pasta kan vara.

NautilusMetoden
2015-02-07, 13:08
Nu har jag hittat dem och köpte ett paket grön fettucine.

Personligen är jag mäktigt imponerad.

Ja, priset är tyvärr ganska högt.

Smakmässigt tycker jag att den är god, såsom pasta är den ju ganska neutral. Ursprungligen var jag rädd att den skulle smaka sojabönor, såsom sojamjölk och sojabönor smakar. Den smaken är jag inte förtjust i men som tur var hade den inte denna smak. Såsom pasta är det ju självklart viktigt att rejält salta vattnet som den kokar i.

Konsistensen var också bra, jag är lätt skrämd av konstiga konsistenser men som tur var kändes den bra. Skulle jag beskriva konsistensen skulle jag beskriva den som en väldigt tunn fettucine med en blandning av dessa två ting:
1) Pasta som inte riktigt är färdig~~
2) Konsistensen som man känner när man tuggar tidigare smält ost som är på väg att stelna. Lite trådig~



Överlag är jag riktigt nöjd. Det märks tydligt att det inte är normal pasta men samtidigt kan man relatera den till pasta som koncept. Den god på sitt egna sätt och den är absolut fullpackad med protein. För mig som har svårt att få i mig ordentligt med protein så är den värd sin vikt i guld.

Tillsammans med en god köttfärssås så är den genuint god och inte bara "det duger väl för en deff"-god.

Prövade då Willys hade extrapris, nja smaken är ok men sett till priset 125kr/kg så äter jag hellre en extra kycklingfilé :)

Problemet med mig är att jag har svårt att få i mig protein på ett sådant sätt. Kyckling, fisk, fläsk, nöt i magra former är svårt för mig att äta stora mängder av. 100g pasta är 45g protein, det är 200g kycklingfilé. 100g pasta äter jag enkelt och med glädje. 200g kycklingfileér tar mig två måltider av tvång att äta.