handdator

Visa fullständig version : Kreatin vid deff


J3T69
2015-01-22, 08:42
Hejsan på er!
Skall börja min diet 1:a mars och har haft ett uppehåll från kreatinet 2veckor.
Tycker ni jag skall börja med kreatinet direkt vid starten av dieten eller skall jag vänta in det lite för att sedan toppa upp det hela mot slutet?
Effekten klingar ju av efter ett tag och jag planerar att vara"klar"i början av juni om det går som jag hoppas.
Mvh J3T69

Aliaas
2015-01-22, 08:44
Hejsan på er!
Skall börja min diet 1:a mars och har haft ett uppehåll från kreatinet 2veckor.
Tycker ni jag skall börja med kreatinet direkt vid starten av dieten eller skall jag vänta in det lite för att sedan toppa upp det hela mot slutet?
Effekten klingar ju av efter ett tag och jag planerar att vara"klar"i början av juni om det går som jag hoppas.
Mvh J3T69
Hur menar du med klingar av?

Sheogorath
2015-01-22, 08:44
Börja kanske 2 v innan dieten så att du har rätt startvikt. Det blir svårt att utvärdera ditt kaloriunderskott om du börjar med kreatin mitt i dieten.

J3T69
2015-01-22, 09:41
Hur menar du med klingar av?

Effekten försvinner ju efter ett tag därför skall man ju hålla upp med kreatinet.

J3T69
2015-01-22, 09:42
Börja kanske 2 v innan dieten så att du har rätt startvikt. Det blir svårt att utvärdera ditt kaloriunderskott om du börjar med kreatin mitt i dieten.

Tack Sheo det låter som en god ide skall göra detta:)

Aliaas
2015-01-22, 10:07
Effekten försvinner ju efter ett tag därför skall man ju hålla upp med kreatinet.
Inkorrekt. Finns inget belägg för detta

Shqypnia
2015-01-22, 10:27
Börja kanske 2 v innan dieten så att du har rätt startvikt. Det blir svårt att utvärdera ditt kaloriunderskott om du börjar med kreatin mitt i dieten.

Detta gjorde jag med, eller snarare ca 10 dagar tidigare men tanken är att du ska få korrekt vikt på vågen vid start av dieten.

J3T69
2015-01-22, 15:55
Inkorrekt. Finns inget belägg för detta

Jaha,där ser man men läser man på burken står det ju att man skall göra ett uppehåll (förmodligen av den anledningen)men jag skall dubbelkolla det på min burk när jag kommer hem:)

Aliaas
2015-01-22, 16:00
Jaha,där ser man men läser man på burken står det ju att man skall göra ett uppehåll (förmodligen av den anledningen)men jag skall dubbelkolla det på min burk när jag kommer hem:)
Det stämmer att det står så på burken men det finns ingen anledning. Kreatinet lagras som kreatinfosfat i blandannat levern, testiklarna och skelettmuskulaturen. Detta kreatinfosfat kan sedan användas för att få energi till muskelarbete under anaeroba förhållanden eller när glykolysen/citronsyra cykeln ej hunnit påbörjas.

Att ha ett uppehåll innebär bara att nivåerna troligtvis sänks inget mer.

J3T69
2015-01-22, 17:45
Det stämmer att det står så på burken men det finns ingen anledning. Kreatinet lagras som kreatinfosfat i blandannat levern, testiklarna och skelettmuskulaturen. Detta kreatinfosfat kan sedan användas för att få energi till muskelarbete under anaeroba förhållanden eller när glykolysen/citronsyra cykeln ej hunnit påbörjas.

Att ha ett uppehåll innebär bara att nivåerna troligtvis sänks inget mer.

Ok så då kan man köra en längre period ändå fast rekommendationen på min burk
Är 4 veckor följt av ett uppehåll på 2-3 veckor.
Spelar nog mindre roll i slutna ändå;)

Pepz
2015-01-22, 17:49
Ok så då kan man köra en längre period ändå fast rekommendationen på min burk
Är 4 veckor följt av ett uppehåll på 2-3 veckor.
Spelar nog mindre roll i slutna ändå;)

uppehållet tycker jag ska vara 6v eller mer.
Så kan man köra minst tre månader med kreatin

Shqypnia
2015-01-22, 19:04
Snabb fråga: Om man aldrig går upp 2-3 kg som 'alla andra' gör, betyder det att man är en nonresponser? Personligen känns det som att det ger effekt, mår vara placebo då jag inte går upp i vikt.

Aliaas
2015-01-22, 19:22
Ok så då kan man köra en längre period ändå fast rekommendationen på min burk
Är 4 veckor följt av ett uppehåll på 2-3 veckor.
Spelar nog mindre roll i slutna ändå;)
Varför köra uppehåll överhuvudtaget?
Snabb fråga: Om man aldrig går upp 2-3 kg som 'alla andra' gör, betyder det att man är en nonresponser? Personligen känns det som att det ger effekt, mår vara placebo då jag inte går upp i vikt.
Kan vara så, eller så har den personen redan fyllda/höga nivåer av kreatinfosfat genom kosten. Detta är dock tämligen unikt då det krävs intag av mat med lika mkt kreatin som cirka 5kg rått kött om dagen. Dock är en uppgång på 1- max 2kg mer vanligt än 3kg som bara personer med riktigt låga naturliga nivåer (typ vegetarianer) eller personer med hög muskelmassa kan nå.

Kan tillägga att jag själv knappt går upp alls av supplementering, max 0.5kg

J3T69
2015-01-22, 20:01
Bra fråga Aliaas, har inget svar på detta men som sagt:varför ska man då göra ett uppehåll om det inte
Ger mindre effekt efter ett tag?

Sheogorath
2015-01-22, 20:05
Snabb fråga: Om man aldrig går upp 2-3 kg som 'alla andra' gör, betyder det att man är en nonresponser? Personligen känns det som att det ger effekt, mår vara placebo då jag inte går upp i vikt.

Mest logiskt är att du redan har fulla kreatindepåer om du inte ökar i kroppsvikt av kreatinsupplementering. Alltså: non-responder.

tlk
2015-01-22, 20:51
Eller så beror non-responding på något helt annat...

http://www.jissn.com/content/3/1/60

Shqypnia
2015-01-22, 21:44
Varför köra uppehåll överhuvudtaget?

Kan vara så, eller så har den personen redan fyllda/höga nivåer av kreatinfosfat genom kosten. Detta är dock tämligen unikt då det krävs intag av mat med lika mkt kreatin som cirka 5kg rått kött om dagen. Dock är en uppgång på 1- max 2kg mer vanligt än 3kg som bara personer med riktigt låga naturliga nivåer (typ vegetarianer) eller personer med hög muskelmassa kan nå.

Kan tillägga att jag själv knappt går upp alls av supplementering, max 0.5kg

Intressant för då är vi väldigt lika. Vikten kanske pendlar 1kg men det är ju så pass lite att det inte går att fastställa att det beror på kreatin.

Mest logiskt är att du redan har fulla kreatindepåer om du inte ökar i kroppsvikt av kreatinsupplementering. Alltså: non-responder.

Mao är det att sluta köra med kreatin? Inte för att det kostar mycket pengar men varför använda något som inte har effekt.

Aliaas
2015-01-22, 21:59
Bra fråga Aliaas, har inget svar på detta men som sagt:varför ska man då göra ett uppehåll om det inte
Ger mindre effekt efter ett tag?

man behöver inte det.

Tillverkarna snackar i nattmössan, precis som rekommendationen med uppladdningsfas som inte ger något positivt utan istället ökar risken för magproblem och smalare plånbok ;)

Intressant för då är vi väldigt lika. Vikten kanske pendlar 1kg men det är ju så pass lite att det inte går att fastställa att det beror på kreatin.



Mao är det att sluta köra med kreatin? Inte för att det kostar mycket pengar men varför använda något som inte har effekt.

Tänkt så här istället, varför sluta och riskera att inte ha fulla nivåer? ;)

Shqypnia
2015-01-22, 22:12
Haha inget dåligt sätt att sett på saken :)