handdator

Visa fullständig version : Vanlig löpning eller Intervall


Workhard
2015-01-21, 19:37
Tjaa
Tänkte bara kolla om någon har koll på vilken löpningsform som är bäst för att bränna så mycket fett som möjligt? Jag har hört att intervaller är ett mycket bra sätt för detta men det finns ju så många olika variationer av intervall-löpning. Nån som kan ge lite tips på bra intervaller för att bränna så mycket fett som möjligt eller är detta med intervaller bara en myt?

Tack på förhand
///Workhard
*flex*

Morty
2015-01-21, 19:47
Intervaller påverkar kroppsammansättningen mycket mer än vanlig löpning gör. Typ 10x60s +2x1km hårt är ett bra intervallpass. Vilan ska vara lika lång som tiden du springer och mot slutet på varje intervall ska det vara rätt jobbigt.

myling
2015-01-21, 21:22
För mig blir intervaller för jobbigt att köra mer än 1 gång/vecka, det sliter för mycket. En promenad orkar jag varje dag. Så för MIG bränner således promenader mer än intervaller just för att jag kan utföra dem oftare, 7xLite förbränning > 1xMycket förbränning.

Morty
2015-01-21, 22:21
För mig blir intervaller för jobbigt att köra mer än 1 gång/vecka, det sliter för mycket. En promenad orkar jag varje dag. Så för MIG bränner således promenader mer än intervaller just för att jag kan utföra dem oftare, 7xLite förbränning > 1xMycket förbränning.

Eller 6*liten förbränning+1*hög förbränning?

Kalle40
2015-01-21, 23:37
För fettförbränning skulle jag rek. crosstrainer konstant belastning puls 130-150 i 1.5-2h på tom mage.
Kör detta varje dag + lätt styrketräning varje dag i kombination med diet tills allt fett är borta.
Du kan variera med 2h promenader utomhus.
Träna inte för hårt samtidigt som du vill gå ner i vikt/minska fett%.
Bestäm dig för att ex.vis gå ned 5kg och hitta därefter energibalansen och börja träna hårdare/hårt igen.

Beemel
2015-01-22, 06:09
För fettförbränning skulle jag rek. crosstrainer konstant belastning puls 130-150 i 1.5-2h på tom mage.
Kör detta varje dag + lätt styrketräning varje dag i kombination med diet tills allt fett är borta.
Du kan variera med 2h promenader utomhus.
Träna inte för hårt samtidigt som du vill gå ner i vikt/minska fett%.
Bestäm dig för att ex.vis gå ned 5kg och hitta därefter energibalansen och börja träna hårdare/hårt igen.

Låter också som ett utmärkt sätt att förlora muskelmassa i samma veva.
Hiit och tung styrketräning skulle jag nog rekommendera.

z_bumbi
2015-01-22, 08:32
För att bränna fett är långa pass bäst och helst i kombination med att äta mycket fett men det spelar mindre roll då kroppen anpassar vad den använder som energi utslaget på ett dygn och efter vad man äter.
Vill du förlora kroppsfett så se alltså helt enkelt till att du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig. Vilken typ av konditionsträning du väljer har liten betydelse i sammanhanget och då speciellt om du redan styrketränar vilket jag antar att du gör.
Sen har olika former av konditionsträning olika inverkan på återhämtningen och hur de påverkar styrketräningen men det är oftast överkurs, att rekommendera intervall eller högintensiva inervall (HIIT) som standardlösning är dock något jag inte kan göra då jag upplever att de i högre grad påverkar återhämtningen negativt än vanlig konditionsträning i jämn fart och därför t ex påverkar styrketräningen ganska så mycket.

Beemel
2015-01-22, 08:42
För att bränna fett är långa pass bäst och helst i kombination med att äta mycket fett men det spelar mindre roll då kroppen anpassar vad den använder som energi utslaget på ett dygn och efter vad man äter.
Vill du förlora kroppsfett så se alltså helt enkelt till att du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig. Vilken typ av konditionsträning du väljer har liten betydelse i sammanhanget och då speciellt om du redan styrketränar vilket jag antar att du gör.
Sen har olika former av konditionsträning olika inverkan på återhämtningen och hur de påverkar styrketräningen men det är oftast överkurs, att rekommendera intervall eller högintensiva inervall (HIIT) som standardlösning är dock något jag inte kan göra då jag upplever att de i högre grad påverkar återhämtningen negativt än vanlig konditionsträning i jämn fart och därför t ex påverkar styrketräningen ganska så mycket.

Tycker långa pass är värre för min återhämtning än korta intensiva. Anektodiskt absolut. Men jag kan bara prata ur egen erfarenhet.