handdator

Visa fullständig version : Känslig mage, råd och tips mottages!


h051n
2015-01-21, 15:05
Jag tror jag har en väldigt känslig mage, jag kan inte dricka kaffe, grönte, vanlig mjölk eller äta mat som har jätte lite stark krydda, utan att magen blir orolig.

Jag är lös i magen nästan varje dag och behöver gå på toa flera gånger varje dag.
Jag har testat mig för laktos två gånger men de säger att jag inte är lakos intolerant men att jag ska undvika det ändå.

Finns det fler tester man kan göra?

Några bra kosttillskott?

Dricker whey protein med laktos tabletter och det hjälper lite, svårt att skippa whey då det kostar mkt med mat och tar tid.

Akerhage
2015-01-21, 15:07
Mat kostar ju mindre än att du ska köpa tillskott? Äter du fibrer?

O_Wao
2015-01-21, 15:19
Har du kollat allergier, glutenintolerans eller eventuell allergi mot mjölkprotein? Annars är IBS ett samlingsnamn för "känslig mage", irritable bowel disease.

h051n
2015-01-21, 15:24
Har du kollat allergier, glutenintolerans eller eventuell allergi mot mjölkprotein? Annars är IBS ett samlingsnamn för "känslig mage", irritable bowel disease.

Nepp har inte gjort det faktiskt.

Kanske är något jag bör göra.

O_Wao
2015-01-21, 15:25
Nepp har inte gjort det faktiskt.

Kanske är något jag bör göra.

Gör det. Din husläkare/vårdcentral kan hjälpa dig.

Glen
2015-01-21, 15:46
Läs lite om IBS som tipsas ovan, äpple var rena döden för mg lite otippat. Annars om du vill göra det hardcore kan du ju köra ett tag på ris och kyckling/vit fisk som ska vara väldigt snällt mot magen och sen successivt lägga till livsmedel.

hahavaffan
2015-01-21, 18:20
IBS reporting in. Min mage följer absolut inget mönster, och det är enligt läkaren IBS... för att dom inte vet vad som är fel typ.

h051n
2015-01-21, 22:40
Jo min mage går också upp och ner, dock oftast neråt.

Fick Diet pro av en kille och den gör min mage hård och hellre hård än lös.
Men undrar vad det är i den som gör den hård.

R Scarpa27
2015-01-21, 22:43
vänja..