handdator

Visa fullständig version : Hur räknas öl som vätskeintag?


svag74
2015-01-21, 14:13
Tänker på de där ~1.5 literna vatten man bör få i sig varje dag, utöver det man får i sig från mat.
Hur räknas 2.8% öl där?
Räknas det helt som "riktig vätska", eller plus minus noll, eller ger det till och med ett negativt bidrag på totala vattenintaget?

Någon som VET?

crizzan
2015-01-21, 14:28
"en öl består av cirka 90-98% vatten".
http://mankerbeer.com/att-prova-ol/vattenkunskap/

1dl är ungefär 1dl vatten (0.9-0.98dl)

svag74
2015-01-21, 14:43
"en öl består av cirka 90-98% vatten".
http://mankerbeer.com/att-prova-ol/vattenkunskap/

1dl är ungefär 1dl vatten (0.9-0.98dl)

Jo men det brukar väl heta att öl är vätskedrivande?
Eller är det alkoholen, och då mer framträdande för starköl än svaga 2.8?

Snubben
2015-01-21, 15:31
Jo men det brukar väl heta att öl är vätskedrivande?
Eller är det alkoholen, och då mer framträdande för starköl än svaga 2.8?

Det är givetvis vattnet i ölen som är vätskedrivande.

svag74
2015-01-21, 16:56
Det är givetvis vattnet i ölen som är vätskedrivande.

Så öl återställer vätskebalansen i kroppen lika bra som vatten?
Vätskedrivande är något bra? :confused:

hampfuz
2015-01-21, 17:11
Lättöl återställer vätskebalansen något sämre än vatten. Men vad spelar det för roll i praktiken? Dricker du bara 1.5 liter öl om dagen?

mattilainen
2015-01-21, 17:24
ALkohol över lag stimulerar RAAS (Renin-angiotensin-aldosteron-systemet) och det blir en negativ spiral som gör att du gör av med mer vätska än om du enbart skulle dricka vatten.

svag74
2015-01-21, 18:09
ALkohol över lag stimulerar RAAS (Renin-angiotensin-aldosteron-systemet) och det blir en negativ spiral som gör att du gör av med mer vätska än om du enbart skulle dricka vatten.

Ja men det var just nåt sånt här jag funderade över, om öl skulle vara så dåligt ur vätskebalanssynpunkt att det till och med bidrar negativt!
Nu är det ju många bud här i tråden så väldigt osäkert vad som gäller ändå.

Själv dricker jag 50cl 2.8% till middagen typ 6 dagar i veckan, så lite intressant att veta om kroppen tar till sig det i stort sett som vatten, eller om det snarare räknas som att inte dricka nåt alls och istället ta en nypa salt :D

grimfish
2015-01-21, 18:30
ALkohol över lag stimulerar RAAS (Renin-angiotensin-aldosteron-systemet) och det blir en negativ spiral som gör att du gör av med mer vätska än om du enbart skulle dricka vatten.

Alkohol triggar mig veterligen inte RAAS. Anledningen till att alkoholen är vätskedrivande är snarare att den hämmar utsöndringen av antidiuretiskt hormon från hypofysen.

mattilainen
2015-01-21, 18:35
Alkohol triggar mig veterligen inte RAAS. Anledningen till att alkoholen är vätskedrivande är snarare att den hämmar utsöndringen av antidiuretiskt hormon från hypofysen.

ADH ingår väl i RAAS? Renin påverkar angiotensinogen som blir angiotensin 1, träffar på ACE i lungornas kärl och omvandlas till angiotensin 2 som i sin tur påverkar mycket därefter, exempelvis frisätts ADH. Alkoholen påverkar exakt som du säger, ADH men hämmar den. Klantigt av mig att skriva som jag gjorde men det jag menar är att alkoholen påverkar RAAS (negativt). Men för att förstå varför alkoholen ger sin effekt måste man förstå RAAS, vilket var min tanke, dock har du helt rätt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/Renin-angiotensin-aldosterone_system.png/700px-Renin-angiotensin-aldosterone_system.png

crizzan
2015-01-21, 18:38
Jag tycker inte du ska tänka på det så mycket för då kommer du nog få tänka mycket mer då det finns andra vätskedrivande medel (ex koffein om jag inte missminner mig) :)

grimfish
2015-01-21, 18:54
ADH ingår väl i RAAS? Renin påverkar angiotensinogen som blir angiotensin 1, träffar på ACE i lungornas kärl och omvandlas till angiotensin 2 som i sin tur påverkar mycket därefter, exempelvis frisätts ADH. Alkoholen påverkar exakt som du säger, ADH men hämmar den. Klantigt av mig att skriva som jag gjorde men det jag menar är att alkoholen påverkar RAAS (negativt). Men för att förstå varför alkoholen ger sin effekt måste man förstå RAAS, vilket var min tanke, dock har du helt rätt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/Renin-angiotensin-aldosterone_system.png/700px-Renin-angiotensin-aldosterone_system.png

Utsöndringen av ADH kan påverkas av flera olika faktorer. Precis som du skriver kan en hämning av RAAS bidra till minskad utsöndring av ADH, men alkohol verkar inte genom den vägen utan har snarare en mer direkt hämning på ADH-utsöndringen genom att blockera spänningsstyrda kalciumkanaler i hypofysens baklob.

Ursäkta sidospåret.

svenbanan
2015-01-21, 19:17
Jag tycker inte du ska tänka på det så mycket för då kommer du nog få tänka mycket mer då det finns andra vätskedrivande medel (ex koffein om jag inte missminner mig) :)

Nog för att koffein är vätskedrivande. Men jag har för mig att det är något av en myt att man "går back" i vätska av att dricka tex kaffe. Kanske är det inte lika effektivt som att dricka vatten, men man torkar i alla fall inte ut av att dricka kaffe...

Hur ligger det till med det, ni som vet?

R Scarpa27
2015-01-21, 19:28
Nog för att koffein är vätskedrivande. Men jag har för mig att det är något av en myt att man "går back" i vätska av att dricka tex kaffe. Kanske är det inte lika effektivt som att dricka vatten, men man torkar i alla fall inte ut av att dricka kaffe...

Hur ligger det till med det, ni som vet?

nej inte back...absolut inte =)

svag74
2015-01-21, 19:30
Jag tycker inte du ska tänka på det så mycket för då kommer du nog få tänka mycket mer då det finns andra vätskedrivande medel (ex koffein om jag inte missminner mig) :)

I vilket fall som helst är det ju en intressant frågeställning?
Om någon sitter på ett tvärsäkert svar så skadar det ju inte att få den kunskapen.

Är rätt dålig på att dricka rent vatten under dagen, men tänker att jag får ju en halvliter vätska (2.8% öl) till middagen, men om den skulle visa sig vara i värsta fall netto-negativ sett som vätskeintag så påverkar det ju mig rätt mycket...

Om det motsvarar 80% eller 90% eller 95% av motsvarande mängd rent vatten är ju sak samma, men det kan ju vara grova skillnader tänkte jag.

vicarious
2015-01-21, 19:40
Nog för att koffein är vätskedrivande. Men jag har för mig att det är något av en myt att man "går back" i vätska av att dricka tex kaffe. Kanske är det inte lika effektivt som att dricka vatten, men man torkar i alla fall inte ut av att dricka kaffe...

Hur ligger det till med det, ni som vet?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=18651

Morty
2015-01-21, 19:56
Utsöndringen av ADH kan påverkas av flera olika faktorer. Precis som du skriver kan en hämning av RAAS bidra till minskad utsöndring av ADH, men alkohol verkar inte genom den vägen utan har snarare en mer direkt hämning på ADH-utsöndringen genom att blockera spänningsstyrda kalciumkanaler i hypofysens baklob.

Ursäkta sidospåret.

Hm, trodde ADH både kom från och signalerades till frisättning av hypotalamus, och att hypofysens baklob mest var en lagringsplats... Du får gärna berätta mer.

grimfish
2015-01-21, 22:11
Hm, trodde ADH både kom från och signalerades till frisättning av hypotalamus, och att hypofysens baklob mest var en lagringsplats... Du får gärna berätta mer.

Osmoreceptorer i hypotalamus stimulerar till frisättning av ADH från hypofysen vid hög plasmaosmolalitet och är i normalfallet, precis som du antyder, den viktigaste faktorn för ADH-frisättning. Men det finns också andra vägar till frisättning, till exempel tryckreceptorer i halskärlen och höger förmak som signalerar vid minskad plasmavolym. Om du har ett specialintresse av hur just alkohol verkar kan du kanske läsa mer på den här länken: http://www.jneurosci.org/content/14/9/5453.full.pdf

svag74
2015-01-22, 10:10
Blev slutsatsen att ingen VET hur bra öl "släcker törsten"?
Inte ren alkohol alltså, inte elefantöl, inte helt alkoholfri, utan typ 2.8%-nivån :cheers: