handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsschema för deff


Deanmartin
2015-01-21, 11:17
Hej Kolo!

Jag är en 25åring som mest hobbytränat – vilket i detta fall innebär att jag lyft vikter mellan 2-5ggr/v och utan att egentligen ha följt ett schema. Har istället kört vad jag känt för just den veckan, men varje vecka har jag åtminstone gått igenom alla basövningar.

Jag har fått en hel del fett på kroppen då jag helt enkelt ätit mer samt tränat mindre än tidigare – förra året körde jag 5ggr/v i 4 månader, men sedan september så har det 2,8 pass i snitt (om man utgår från träningsappen). Sedan september har jag gått upp hela 7kg (!). Levt livet lite kan man väl säga :P

Idag väger jag 86kg på mina 187cm (och 25 år).

Jag är inte ute efter att bygga en superkropp just nu, utan är nöjd med de muskler jag har, däremot så vill jag få bort fettet och återgå till så hur jag såg ut i somras - nu till sommaren. Men jag vill även hitta ett schema och rutin att följa för att i framtiden successivt bygga mer muskler.

Så här ofta vill jag nu börja träna fram till sommaren, ca 5ggr/v, och så här ser just nu en typisk sådan vecka ut (började förra veckan).

Måndag: Latsdrag, Marklyft, Knäböj och bänkpress

Tisdag: Cable crunch, situps med vikt, flyes (med mage upp mot taket dvs), vadpress, axelpress (sittande med hantlar) och ibland shrugs om jag hinner

Onsdag: vila (vilodagen tenderar att flyttas beroende på dagliga faktorer, så onsdagar blir ibland oftast tisdagar/torsdagar)

Torsdag: Sittande rodd, chins, triceps pushdown, tricepspress

Fredag: biceps, magövning, bencurl, benspark (snabbt pass på lunchen)

Lördag: Springa 8km. Denna dagen ligger mitt intag lite högre än andra dagar, en liten re-feed typ. Ca 1ggr/månaden blir det till att dricka alkohol också.

Söndag: Kondition 8km (spinning eller löpning)


Ja, förhoppningsvis sitter ni inte och skrattar allt för mycket åt upplägget, men om så är fallet så ge gärna kommentarer. Kanske räcker det att bara köra styrka 3ggr/v (SL 5x5) och köra mer kondition (främst för att jag kan äta mer men även för just konditionen i sig)?

Tacksam för all input :)

ChipThaRipper
2015-01-21, 12:37
Hur kommer det sig att du kör övningar för en muskelgrupp på olika dagar. T.ex. latsdrag på måndag och rodd på torsdag. Samma sak med bänkpress på måndag och flyes på tisdagen?
Inte nödvändigtvis fel, men jag undrar hur du tänker?

unsuspected
2015-01-21, 12:47
Varför har du lagt alla tunga basövningar på samma dag? Verkar väldigt jobbigt. Kanske du ska kolla på redan färdiga program typ SL5x5 eller de som finns här på Kolozzeum.