handdator

Visa fullständig version : Repetitionshastighet och hypertrofi


King Grub
2015-01-21, 10:47
BACKGROUND:

Maximizing the hypertrophic response to resistance training (RT) is thought to be best achieved by proper manipulation of exercise program variables including exercise selection, exercise order, length of rest intervals, intensity of maximal load, and training volume. An often overlooked variable that also may impact muscle growth is repetition duration. Duration amounts to the sum total of the concentric, eccentric, and isometric components of a repetition, and is predicated on the tempo at which the repetition is performed.

OBJECTIVE:

We conducted a systematic review and meta-analysis to determine whether alterations in repetition duration can amplify the hypertrophic response to RT.

METHODS:

Studies were deemed eligible for inclusion if they met the following criteria: (1) were an experimental trial published in an English-language refereed journal; (2) directly compared different training tempos in dynamic exercise using both concentric and eccentric repetitions; (3) measured morphologic changes via biopsy, imaging, and/or densitometry; (4) had a minimum duration of 6 weeks; (5) carried out training to muscle failure, defined as the inability to complete another concentric repetition while maintaining proper form; and (6) used human subjects who did not have a chronic disease or injury. A total of eight studies were identified that investigated repetition duration in accordance with the criteria outlined.

RESULTS:

Results indicate that hypertrophic outcomes are similar when training with repetition durations ranging from 0.5 to 8 s.

CONCLUSIONS:

From a practical standpoint it would seem that a fairly wide range of repetition durations can be employed if the primary goal is to maximize muscle growth. Findings suggest that training at volitionally very slow durations (>10s per repetition) is inferior from a hypertrophy standpoint, although a lack of controlled studies on the topic makes it difficult to draw definitive conclusions.


Sports Med. 2015 Jan 20. Effect of Repetition Duration During Resistance Training on Muscle Hypertrophy: A Systematic Review and Meta-Analysis.

Slaxes
2015-01-21, 10:59
Intressant! Men det bör däremot gå åt mer energi/effekt att utföra ett arbete snabbare än långsamt? Frågan är vad det har för inverkan?
Sen så är väl min uppfattning att desto snabbare man utför en repetition desto fler muskler blir involverade i rörelsen.

Chipsfet
2015-01-21, 11:50
Jag är så långt ifrån expert man kan komma men man använder väl inte "fler muskler" för att man gör en snabb bicepscurl i förhållande till en långsam?
Skulle i så fall vara för att man slarvar med utförandet...eller tänker jag helt fel?

shok
2015-01-21, 12:28
Sen så är väl min uppfattning att desto snabbare man utför en repetition desto fler muskler blir involverade i rörelsen.

Ehm, varför då ? Om du gör en övning med perfekt utförande snabbt kontra sakta, hur kan mer muskler bli involverade?

Tapatalk

Slaxes
2015-01-21, 13:11
Ehm, varför då ? Om du gör en övning med perfekt utförande snabbt kontra sakta, hur kan mer muskler bli involverade?

Tapatalk

Jag har för mig att om du har som mål att kötta upp en vikt så fort du kan så kommer oavsett om du vill eller ej andra muskler att hjälpa till mer genom att också kontrahera ännu mer som stöd. Jag kan inte länka till någon studie eller dylikt men jag har verkligen för mig att jag läst eller fått höra det av någon värt att tro på.

Slaxes
2015-01-21, 13:17
Jag är så långt ifrån expert man kan komma men man använder väl inte "fler muskler" för att man gör en snabb bicepscurl i förhållande till en långsam?
Skulle i så fall vara för att man slarvar med utförandet...eller tänker jag helt fel?

Ja jag menade ju inte att du kommer få monstervader av att curla superfort, men att kroppen kommer tvingas hjälpa till på fler håll för uppgiften. Jag har tyvärr inga belägg för detta dock.

Loke
2015-01-21, 13:20
Jag är så långt ifrån expert man kan komma men man använder väl inte "fler muskler" för att man gör en snabb bicepscurl i förhållande till en långsam?
Skulle i så fall vara för att man slarvar med utförandet...eller tänker jag helt fel?

Större del av muskeln måste aktiveras samtididigt för en snabb rörelse. Samtidigt kan det vara så att en större del av muskeln måste aktiveras totalt för en långsam rörelse, eftersom vissa delar hinner bli utmattade innan rörelsen är klar. För stor momentan styrka är det viktigt att träna sin kropp till att aktivera en stor del av muskeln samtidigt, därför blir snabba rörelser viktiga för lyftare men kanske inte för byggare.

Slaxes
2015-01-21, 13:24
Större del av muskeln måste aktiveras samtididigt för en snabb rörelse. Samtidigt kan det vara så att en större del av muskeln måste aktiveras totalt för en långsam rörelse, eftersom vissa delar hinner bli utmattade innan rörelsen är klar. För stor momentan styrka är det viktigt att träna sin kropp till att aktivera en stor del av muskeln samtidigt, därför blir snabba rörelser viktiga för lyftare men kanske inte för byggare.

Det är också någonting som jag har uppfattat.

PureWhey
2015-01-21, 13:25
Det är också någonting som jag har uppfattat.

Fast inte vad du skrev.

Slaxes
2015-01-21, 13:32
Fast inte vad du skrev.

Nej det är något som även jag uppfattat, vilket jag däremot skrev.

J3T69
2015-01-21, 17:22
Intressant! Men det bör däremot gå åt mer energi/effekt att utföra ett arbete snabbare än långsamt? Frågan är vad det har för inverkan?
Sen så är väl min uppfattning att desto snabbare man utför en repetition desto fler muskler blir involverade i rörelsen.

Fler muskel fibrer involverade i en explosivare rörelse.