handdator

Visa fullständig version : Press/drag/underkropp


dominera
2015-01-21, 01:43
Istället för att köra en klassisk 3-split skulle jag vilja lägga marklyft på samma dag som ben, och därmed köra hela underkroppen på ett pass. Den lilla skillnaden resulterar alltså i:

D1: Bröst, axlar och triceps
D2: Rygg och biceps
D3: Ben och mage (inkl. marklyft)
D4: Vila

Anledningen är för att jag tyvärr skippar bendagen ibland, oftast för att jag tycker det är så förbannat tråkigt (utom marklyft) och jobbigt. Ben är fan sjukt jobbigt att träna. Marklyft är dock den roligaste övningen jag vet, och därför tänker jag att bendagen äntligen blir lika prioriterad som allt annat. Har kört såhär i 3 veckor nu och underkroppspasset är det roligaste passet på veckan, trots att jag hatar att träna ben. Orsaken grundar sig i att marklyft är den roligaste övningen.

Detta kanske inte är det mest optimala, men det är viktigare att träningen är rolig och görs från första början än att den är opti. Jag vill väl ha något sorts godkännande antar jag, vad tycker ni om denna (ringa) ändring? Vad för för-/nackdelar ser ni med att köra marklyft, eller ja hela underkroppen, på ett enda pass?

Sheogorath
2015-01-21, 06:47
Byt plats på D1 och D2. Dels för att det är drygt att träna rodd och chins med träningsvärk i tuttarna och dels för att du vill ha ryggen någorlunda fräsch till mark och ben.

Slaxes
2015-01-21, 11:07
Marklyft är ju en benövning :D

På mina bendagar så vet jag innan om jag ska lägga störst fokus på knäböj eller marklyft. Varannat pass blir tunga knäböj / lätta marklyft och tvärtom. Självklart börjar jag alltid med benträningen oavsett.

Slaxes
2015-01-21, 11:11
Byt plats på D1 och D2. Dels för att det är drygt att träna rodd och chins med träningsvärk i tuttarna och dels för att du vill ha ryggen någorlunda fräsch till mark och ben.

Jag ska faktiskt byta till precis så som du skrev här. har kört enligt TS upplägg Push/pull/legs i 6 månader men det är dags att byta och testa Pull/Push/legs.

dominera
2015-01-21, 17:10
Byt plats på D1 och D2. Dels för att det är drygt att träna rodd och chins med träningsvärk i tuttarna och dels för att du vill ha ryggen någorlunda fräsch till mark och ben.

Jo, ska göra så. Det är verkligen drygt att köra rygg med grov träningsvärk i bröst eftersom det känns så tydligt. Rygg känns inte alls lika mycket om man vänder på det, om något så är det nästan skönt att bänka med lite träningsvärk i ryggen

Kantorn
2015-01-21, 17:13
Byt plats på D1 och D2. Dels för att det är drygt att träna rodd och chins med träningsvärk i tuttarna och dels för att du vill ha ryggen någorlunda fräsch till mark och ben.

Som Sheo sa, det är mest logiskt och förmodligen bättre ur ett skadeperspektiv att köra det pass som belastar axelpartiet minst på dag 1 och det som gör det mest på dag 2.
Jag personligen kunde inte köra press dagen innan drag länge innan jag började få diverse smärtor från axlarna, tvärtom funkar utan problem dock.
Och då samtliga mark varianter piskar övre ryggen hårt statiskt så är det klokt att låta ryggen vila 1 dag mellan mark och din dynamiska träning för övre ryggen.

z_bumbi
2015-01-21, 17:42
Eftersom du inte berättar hur du tränar är det lite svårt att säga något konkret men om du inte redan gjort det så kan det vara något att fundera på att köra tyngre böjar med lättare mark/markvariant och lättare böj/böjvariant med tyngre mark.

Ozziking
2015-01-21, 18:12
Hm, kanske också ska byta plats på push/pull då

oscarovegren
2015-01-21, 19:09
Marklyft är en dragövning i mitt schema.

Kantorn
2015-01-21, 22:15
Marklyft är en dragövning i mitt schema.

Varför? Visst, man drar en vikt från marken men dom muskler som arbetar dynamiskt är gluteus, quads och hamstrings, vilket gör det till en primär benövning, precis som rumänska och raka marklyft.

Seedstream
2015-01-21, 23:32
Varför? Visst, man drar en vikt från marken men dom muskler som arbetar dynamiskt är gluteus, quads och hamstrings, vilket gör det till en primär benövning, precis som rumänska och raka marklyft.

Glöm inte korsryggen också. Och det schema jag kör nu (P/P/) kör marklyft vid benpassen.

Kantorn
2015-01-22, 01:00
Glöm inte korsryggen också. Och det schema jag kör nu (P/P/) kör marklyft vid benpassen.

Erectors arbetar isometriskt (statiskt) i ett korrekt utfört marklyft.
För att träna erectors dynamiskt i ett marklyft så måste du antingen runda nedre ryggen eller göra en hyperextension i toppen, något man inte bör göra om man är rädd om sin rygg.