handdator

Visa fullständig version : Skelningsoperation


Jackman
2015-01-20, 19:10
Hade en skelning på 40 grader som opererades för drygt 4 år sedan, har 20 grader skelning kvar som ska opereras på tisdag, det är så pass att jag kan kontrollera den utan att det syns, men det blir jobbigt och tär på psyket. Var till Doktor Åke Fridman i Falun som opererade mig första gången och han vill operera mig 25 grader, alltså en skelning inåt på 5 grader, detta för att jag kommer från en inåtskelning som barn och han menar att min hjärna trivs bäst så. Ju mer jag funderar blir jag nervös som fan, kommer jag bli vindögd nu, när jag skelar utåt kan jag ju kontrollera den, men får jag skelning inåt kommer jag inte kunna göra det, sen vet jag inte om 5 grader inåt är något som syns ?. Inte opererar dom väl så att man blir vindögd. Usch mycket tankar nu

Exdiaq
2015-01-20, 20:02
Utan att ha någon som helst erfarenhet eller kunskap inom området så känns det spontant som att 5 grader inte är något man kommer lägga märke till i första taget.

*Flash*
2015-01-20, 20:43
Jag har gjort två skelningsoperationer på samma öga.

Den andra operationen är något jag faktiskt har ångrat, visst lite mindre skelning har jag men det väger för mig inte upp de negativa sakerna.
Jag har problem med ärrvävnad som både syns och känns i ögat, jag klarar inte av att titta ut åt sidan på samma sätt som innan och det tog över ett halvår innan det slutade hugga till i ögat när jag försökte.
Själva synen är bara skarp om jag tittar rakt fram med ögat i princip.
Jag får emellanåt ont i/runt och ovanför ögat och speciellt om jag har sovit lite under några dagar.
Får även snuskigt ont vid flygning ibland men vet inte om det beror på ögat eller något annat.

En tredje operation och försöka ta bort ärrvävnad och fixa till det som gör att jag kan få ont kanske skulle hjälpa men känns inte värt att riskera att göra det ännu sämre.

Jag hade även snuskigt ont efter operationen i lite över 3 veckor (läkaren sa att det enbart skulle göra ont i några dagar*rolleyes*).
Utöver det så har mitt öga gått tillbaka lite till sitt skelande tillstånd efter båda mina operationer.

Men det kan självfallet bli lyckat för andra även om det inte blev det för mig.
Jag skulle nog fråga läkaren hur ärrvävnaden från första operationen påverkar ingreppet man gör under den andra operationen och även eventuellt resultat.

R Scarpa27
2015-01-20, 20:58
förbannat hett med skelögda damer.
alltid tyckt det ser 6y ut...


http://rosaglasogon.se/bloggbilder/2013/04/lucy.jpg

Jackman
2015-01-20, 21:52
Jag har gjort två skelningsoperationer på samma öga.

Den andra operationen är något jag faktiskt har ångrat, visst lite mindre skelning har jag men det väger för mig inte upp de negativa sakerna.
Jag har problem med ärrvävnad som både syns och känns i ögat, jag klarar inte av att titta ut åt sidan på samma sätt som innan och det tog över ett halvår innan det slutade hugga till i ögat när jag försökte.
Själva synen är bara skarp om jag tittar rakt fram med ögat i princip.
Jag får emellanåt ont i/runt och ovanför ögat och speciellt om jag har sovit lite under några dagar.
Får även snuskigt ont vid flygning ibland men vet inte om det beror på ögat eller något annat.

En tredje operation och försöka ta bort ärrvävnad och fixa till det som gör att jag kan få ont kanske skulle hjälpa men känns inte värt att riskera att göra det ännu sämre.

Jag hade även snuskigt ont efter operationen i lite över 3 veckor (läkaren sa att det enbart skulle göra ont i några dagar*rolleyes*).
Utöver det så har mitt öga gått tillbaka lite till sitt skelande tillstånd efter båda mina operationer.

Men det kan självfallet bli lyckat för andra även om det inte blev det för mig.
Jag skulle nog fråga läkaren hur ärrvävnaden från första operationen påverkar ingreppet man gör under den andra operationen och även eventuellt resultat.

Min doktor sa att man opererar höger öga den här gången, vänster sist. Just på grund av att man kan få problem om man opererar samma öga 2 gånger