handdator

Visa fullständig version : Deffar små tjejer på -500 kcal om dagen?


Man and Machine
2015-01-20, 18:44
En inaktiv kvinna med ganska låg förbrukning <2000 kcal om dagen. Är det då rimligt att minska energiförbrukningen med 500 kcal för att gå ner i vikt eller är det för mycket? Procentuellt räknat är det ju ganska stor skillnad på en högförbrukande kille och inaktiv tjej om man ska dra bort 500 kcal.

Hur mycket äter ni tjejer när ni deffar och hur stort underskott ligger ni då på?

Även ni killar som gjort program åt, flickvän, syster, mamma kanske har en uppfattning?

Blomkål
2015-01-20, 18:54
Min sambo deffar på så lite hon orkar, huvudet in i kaklet, ungefär som jag själv. Vissa dagar under 1000 kcal, andra dagar på 2000 kcal. Precis som alla andra av världens tjejer ligger hon ju i konstant bantningsläge så det är väl inte någon speciellt lyckad metod men hon håller sig smal året om i alla fall.

Jag tycker dock att det låter rimligt att man ska ha ett lägre underskott än 500 med tanke på att det för vissa småtjejer kan utgöra så mycket som en tredjedel av deras balans.

Amöban
2015-01-20, 20:14
Jag ligger på ca 300-400 kcal underskott på vilodagar och hamnar på ungefär 800 kcal underskott på träningsdagarna... Äter ungefär 1800 kcal/dag och går ner stadigt i vikt, men då har jag ungefär 10 kg övervikt just nu. Kommer säkert bli tuffare längre fram...

Stjarnan
2015-01-20, 20:26
Hur stort underskott en deffade person kan ligga på beror på hur mycket kroppsfett det finns att skala av.

pazzion
2015-01-20, 21:50
Min flickvän ligger på ungefär 400 kcals underskott varje dag, vilket resulterar i 1200 kcal om dagen. Hon äter dock lite mer vissa träningsdagar och lite mindre vissa vilodagar, eftersom det blir så himla lite.

Toni Radanov
2015-01-20, 23:49
En inaktiv kvinna med ganska låg förbrukning <2000 kcal om dagen. Är det då rimligt att minska energiförbrukningen med 500 kcal för att gå ner i vikt eller är det för mycket? Procentuellt räknat är det ju ganska stor skillnad på en högförbrukande kille och inaktiv tjej om man ska dra bort 500 kcal.

Hur mycket äter ni tjejer när ni deffar och hur stort underskott ligger ni då på?

Även ni killar som gjort program åt, flickvän, syster, mamma kanske har en uppfattning?

Av erfarenhet programmässigt både inom sporten och arbete: Nästan ingen "tjej" har inaktiv åtgång över 1500.... hur inaktiv är inaktiv? plugg/kontorsjobb och inte mycket mer än så? även med 30-60 min träning blire inte så mycket mer. Att deffa en tjej om man vill ha reko resultat på över 1500 kcal är optimistiskt om hon inte ägnar minst en timme åt dagen åt en konstant aktivitet (löpning, sporter där man löper, 2h+ styrketräning minst varannan dag med varierad motion).

Sätter en inaktiv kvinna, förutsatt att hon inte är väldigt lång (175+cm) på 1200-1300 om hon är inaktiv. Tränandes på 1400-1500. Allt beror ju på tidsramen också! Ska det bara ske en allmän förbättring av allt vad fysiskt tillstånd heter kan 1500-1700 vara aktuellt om inte målet är viktminskning i första hand men jao, 2000-trakten är för hög siffra för de flesta tjejer. Konditionsidrottare hamnar i den zonen och över det men that's about it.

Man and Machine
2015-01-21, 11:04
Hur stort underskott en deffade person kan ligga på beror på hur mycket kroppsfett det finns att skala av.

Jag vet att kroppen bara kan frigöra ett visst mått fett under dygnet. Men eftersom energiintaget blir så lågt tänkte jag att man bör prioritera att få i sig näringsämnen osv. innan man optimerar fettförlusten.

Jag ligger på ca 300-400 kcal underskott på vilodagar och hamnar på ungefär 800 kcal underskott på träningsdagarna... Äter ungefär 1800 kcal/dag och går ner stadigt i vikt, men då har jag ungefär 10 kg övervikt just nu. Kommer säkert bli tuffare längre fram...

Hon är i ett liknande läge. Jag skulle gissa på minst 10 kg måste bort, förmodligen några kilo till. Jag tänkte lägga henne på 1600 kcal och du ligger något högre. Vad tränar du och hur intensiv skulle du säga att träningen är?

Av erfarenhet programmässigt både inom sporten och arbete: Nästan ingen "tjej" har inaktiv åtgång över 1500.... hur inaktiv är inaktiv? plugg/kontorsjobb och inte mycket mer än så? även med 30-60 min träning blire inte så mycket mer. Att deffa en tjej om man vill ha reko resultat på över 1500 kcal är optimistiskt om hon inte ägnar minst en timme åt dagen åt en konstant aktivitet (löpning, sporter där man löper, 2h+ styrketräning minst varannan dag med varierad motion).

Sätter en inaktiv kvinna, förutsatt att hon inte är väldigt lång (175+cm) på 1200-1300 om hon är inaktiv. Tränandes på 1400-1500. Allt beror ju på tidsramen också! Ska det bara ske en allmän förbättring av allt vad fysiskt tillstånd heter kan 1500-1700 vara aktuellt om inte målet är viktminskning i första hand men jao, 2000-trakten är för hög siffra för de flesta tjejer. Konditionsidrottare hamnar i den zonen och över det men that's about it.

Jag tänkte sätta henne på 1600 kcal initialt och se hur det artar sig. Det är mycket glo på TV och liknande när hon inte jobbar. Arbetet kan likställas med kontorsjobb. Målet är långsiktig viktminskning (4 månader?) och jag hoppas kunna öka energiintaget när träningsintensiteten blir högre, tyvärr är träningen nog skit idag.

Tack för alla svar!

z_bumbi
2015-01-21, 12:32
Lite mindre underskott är vettigt men nivån bestämmer man som vanligt med en kostregistrering, verkar man hamna lågt så får man se till att personen inte längre är inaktiv och därmed slippa strypa kalorierna så mycket att det inte finns några marginaler kvar.

Toni Radanov
2015-01-21, 14:19
Sen får du ha i åtanke att en siffra är ett teoretiskt mål. Det ska räknas rätt både sett till vad man faktiskt tänkt äta och vad man sen egentligen äter (sett till mängd osv). Kalorier hit och dit varierar lätt +-100 per dag beroende på olika faktorer.

då ligger man hellre 100 under för att garanterat inte gå över. Dvs vill man att personen ska ligga 1500 säger man åt dem att ligga 1400. :D 1600 på en normal latis-kvinna är ju en väldigt snäll start. På gränsen till att "ska det inte hända något snart då?"-nivå men det är ju omöjligt att säga på förhand. Testa!

Ett lägre mål är jobbigare men lyckoruset det ger när personen gått ner i vikt leder till att hen lättare håller dieten framöver, därför lyckas lite strängare dieter bättre. Mer resultat = mer motivation, förutsatt att man pallar första 2 dritveckorna.

Amöban
2015-01-26, 21:54
Hon är i ett liknande läge. Jag skulle gissa på minst 10 kg måste bort, förmodligen några kilo till. Jag tänkte lägga henne på 1600 kcal och du ligger något högre. Vad tränar du och hur intensiv skulle du säga att träningen är?


Jag kör för det mesta ca 60-90 min styrketräning och sedan ca 40-50 min på trappmaskin/crosstrainer, fyra/fem gånger i veckan. Svårt att säga hur intensivt men brukar köra styrketräningen mellan 3-8 reps x 5 set per övning med någon minuts vila, så att jag är trött i kroppen men inte fått upp pulsen direkt. På crosstrainern kör jag så att svetten lackar men att jag ändå orkar minst 40 minuter. Oj vilken exakt beskrivning, hehe...